ازاینکه پایگاه خبری - تحلیلی- آموزشی سایت اقتصادی ایران را جهت بازدید خود انتخاب نموده اید سپاسگزاری می نمایم. ضمنا"، این سایت،به نشانیهای : http://tarazmani.ir http://eghtesa3.ir http://ehteyaj.ir http://adeli16559.ir http://etabar.ir http://koudehi.ir http://mosabbeb.ir http://namooneh.ir http://namouneh.ir https://eghtesadi1.ir http://eghtesadiiran.ir http://eghtesadi1.com http://eghtesadiiran.com http://eghtesadionline.com قابل مشاهده است. مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران : محمدرضا عادلی مسبب کودهی

زمان خداحافظی صفر‌ها با اسکناس‌های ایرانی:

0

نمایندگان مجلس در پاسخ به سئوالات متعدد درباره تعیین تکلیف لایحه حذف چهار صفر، زمان اجرای آن را اعلام می‌کنند.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، در آخرین روز مرداد ماه لایحه اصلاح نظام پولی در قالب حذف چهار صفر از پول ملی و بازنگری و اقطاع اسکناس و سکه با قید یک فوریت از سوی رییس جمهوری به مجلس شورای اسلامی ارائه شد.

بررسی‌های اولیه در مجلس، اما تحت تاثیر شمار فراوان موافقان و مخالفان با کندی فراوانی روبرو شد. حالا، اما یک عضو کمیسیون اقتصادی درباره تازه‌ترین نشست این کمیسیون در خصوص حذف چهار صفر از پول ملی گفت: هنوز تصمیم گیری نهایی در این زمینه حاصل نشده است، اما موافقان و مخالفان نظرات متعدد خود در این خصوص را مطرح کردند.

وی با تاکید بر اینکه اغلب افراد با این موضوع موافق هستند، تاکید کرد: آنچه محل اختلاف است زمان اجرای چنین طرحی است، در شرایط کنونی که کشور با موج تورمی بحران اقتصادی روبروست، تصویب این قانون ممکن است شوکی تازه تلقی شود.

عضو کمیسیون اقتصادی با اشاره به اینکه نمایندگان با این موضوع موافق هستند، گفت: این مساله از دیرباز مطرح بوده و هر دوره ملاحظاتی مانع از اجرایی شدن این طرح شده است، اما در شرایط کنونی که لایحه به مجلس ارائه شده است، لازم است درباره زمان اجرای این طرح تصمیم گیری دقیقی صورت گیرد تا با کمترین تنش چنین اصلاح ساختاری دقیقی اجرایی شود. این نماینده مجلس اضافه کرد: اقتصاد ایران در حال حاضر تحت تاثیر بنزین است به نظر می‌رسد کشش مواجهه با موضوع تازه‌ای را نداشته باشد از این رو تعیین تکلیف این لایحه در کوتاه مدت محتمل نخواهد بود.

به گفته وی هنوز تصمیم گیری درباره این لایحه در کمیسیون نهایی نشده است، گفت: اگر کلیات رای بیاورد، طبیعتا وارد بحث مشخص شدن مواد لایحه خواهیم شد. اما اگر کلیات طرح رای نیاورد، لایحه از دستور کار خارج خواهد شد.

صفر‌ها می‌روند؟

تصمیم به حذف چهار صفر از پول ملی با هدف اصلاح ساختار پولی کشور از یک سو و بازگرداندن اعتبار به پول صورت می‌گیرد. این تجربه در بسیاری از کشور‌ها آزموده شده است، اما یکی از مهمترین نکاتی که موفقیت اجرای این طرح را تضمین می‌کند، خروج اقتصاد از وضعیت تورمی است چرا که در صورت اجرای این طرح در شرایط تورمی، امکان بازگشت دوباره صفر‌ها وجود دارد.

براساس پیش بینی‌های صورت گرفته در این لایحه و در صورت تصویب مجلس واحد پول ایران به تومان تغییر می‌یابد و هر تومان برابر ۱۰۰۰۰ ریال جاری و معادل یکصد پارسه است.

برابری پول­‌های خارجی نسبت به تومان و نرخ خرید و فروش ارز توسط بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران در چهارچوب نظام ارزی حاکم و با رعایت ذخایر ارزی و عنداللزوم تعهدات کشور در مقابل صندوق بین­‌المللی پول، محاسبه و تعیین می­‌شود.

دوره گردش موازی و اعتبار همزمان “تومان” و “ریال” که در این قانون “دوره­‌گذار” نامیده می‌­شود، حداکثر دو سال خواهد بود. طریقه جمع‌­آوری و شرایط خروج اسکناس­‌ها و سکه‌­های ریال از جریان، بر طبق قانون پولی و بانکی کشور حسب مورد، تعیین یا اجرا می­‌شود. پس از پایان دوره­ گذار، تعهداتی که پیش از این براساس واحد پول ریال ایجاد شده است، تنها با واحد پول تومان قابل ایفا خواهد بود.

بر اساس مفاد پیش بینی شده در این لایحه، بانک مرکزی موظف است ظرف ۲ سال از تاریخ لازم الاجرا شدن این قانون، ترتیبات اجرایی لازم را جهت آغاز دوره گذار فراهم کند.

منبع:خبرآنلاین

https://www.yjc.ir/fa/news/7173738

هدف از راه اندازی سایت اقتصادی ایران بررسی مسائل ومعضلات اقتصادی ایران وارائه راهکارهای مناسب می باشد . به امید روزی که شاهد ایرانی آباد و با رونق وشکوفائی اقتصادی باشیم، برای همگان به ویژه بازدیدکنندگان این سایت اقتصادی سرافرازی ونیکبختی آرزو می نمایم. مالکیت سایت اقتصادی ایران برای محمدرضا عادلی مسبب کودهی محفوظ است. سایت اقتصادی ایران درسامانه ساماندهی سایتهای اینترنتی ایران به کدهای شامد: http://eghtesadi1.com به کدشامد: 1-1-750014-65-0-7 http://eghtesadiiran.comکدشامد: 4-0-65-750014-1-1 https://eghtesadi1.irکدشامد: 5-0-65-750014-1-1 http://eghtesadiiran.irکدشامد:6-0-65-750014-1-1 http://eghtesadionline.com کدشامد: 1-1-750014-65-0-8 ثبت گردیده است. انتشار مطالب خبری و تحلیلی رسانه‌های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر می‌شود. سایت اقتصادی ایران به نشانیهای: http://tarazmani.ir http://eghtesa3.ir http://ehteyaj.ir http://adeli16559.ir http://etabar.ir http://koudehi.ir http://mosabbeb.ir http://namooneh.ir http://namouneh.ir https://eghtesadi1.ir http://eghtesadiiran.ir http://eghtesadi1.com http://eghtesadiiran.com http://eghtesadionline.com قابل مشاهده است. مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران : محمدرضا عادلی مسبب کودهی

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید

رفتن به نوار ابزار