ازاینکه پایگاه خبری - تحلیلی- آموزشی سایت اقتصادی ایران را جهت بازدید خود انتخاب نموده اید سپاسگزاری می نمایم. ضمنا"، این سایت،به نشانیهای : http://tarazmani.ir http://eghtesa3.ir http://ehteyaj.ir http://adeli16559.ir http://etabar.ir http://koudehi.ir http://mosabbeb.ir http://namooneh.ir http://namouneh.ir https://eghtesadi1.ir http://eghtesadiiran.ir http://eghtesadi1.com http://eghtesadiiran.com http://eghtesadionline.com قابل مشاهده است. مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران : محمدرضا عادلی مسبب کودهی

بیمه سایبری؛ ضرورت امروز بانک­ها و زیرساخت­های حیاتی کشور:

1
اقتصاد دیجیتال پوشش بیمه­ ای می­خواهد.
اقتصاد دیجیتال­محور در دو دهه اخیر چنان با شتاب پیش رفته که امروزه همه ابعاد زندگی انسان را با اینترنت، رایانه و تلفن هوشمند پیوند زده است؛ از اطلاعات و اموال فردی تا شبکه­های حمل و نقل، امور مالی و حکمرانی همگی تحت سیطره هوش مصنوعی و سیستم­های خودکار در حال خدمت­رسانی به شهروندان هستند.اما علیرغم توسعه روز­افزون زندگی مبتنی بر فناوری اطلاعات، جنس مخاطرات زندگی بشر نیز از کلاهبرداری­ها و تهدیدهای سنتی و فیزیکی به سمت حملات سایبری، هک سیستم­های رایانه­ای و سوء استفاده از اطلاعات کسب شده، تغییر یافته است.

امروز هکرها نیز به هر طریق سعی می­کنند حملات خود را توسعه بخشند؛ اگر تا دیروز هک کردن ایمیل­ها و سرقت از حساب­های بانکی افراد برایشان لذت­بخش بود، امروز به دنبال ماهی های بزرگتری می­گردند یعنی سعی دارند در سیستم بانک­ها و شرکت­های بزرگ نفوذ کنند.

در چنین شرایطی و در حالی که رشد اقتصادی برخی کشورها برپایه تحولات فناوری اطلاعات و ارتباطات و توسعه استارتاپ­ها و فین تک­ها آغاز شده دیگر کشورها نیز درصدد بهره­برداری از انقلاب دیجیتال هستند، این سوال در ذهن ایجاد می­شود که آیا می­توان با اتکای به صنعت بیمه این نوع فعالیت­های اقتصادی را از ریسک­ها و خطرات احتمالی مصون نگه داشت؟

برای دریافتن اهمیت موضوع بهتر است نگاه نویی به امور مالی و بانکداری داشته باشیم.

این روزها بازارهای مالی و پولی با مفاهیم جدیدی روبرو هستند که دو دهه پیش محلی از اعراب نداشتند؛ عناوینی چون بانکداری دیجیتال، ارز دیجیتال، فیشینگ و کلاهبرداری اینترنتی، امنیت داده ها، تراکنش های نادرست و خطاهای مدیریتی موضوعاتی هستند که دست اندرکاران صنعت بانکداری را به خود مشغول کرده اند.

با این اوصاف در دورانی که صنعت بانکداری و امور مالی به تحولات دیجیتالی بیشتر می اندیشد، ریسک های آن نیز روز به روز گسترده تر می شود و اینجاست که این ایده مطرح می شود که آیا می توان بیمه ها را برای پوشش این ریسک ها به یاری طلبید؟

همین تفکر در سال­های اخیر به ایجاد و رشد شرکت های بیمه سایبری در جهان منجر شده و شرکت­های پیشرو صنعت بیمه هر روز شاخه جدیدتری از بیمه سایبری را به مشتریان خود عرضه می­کنند.

عمده پوشش­های بیمه ­ای در فضای سایبری را می توان در بخش خسارات مالی، سرقت اطلاعات صنعتی و فردی، وقفه در تجارت و نیز ارتباطات دانست؛ در مقابل پوشش های ارائه شده در این بخش به طورعمده به پوشش بیمه شخص ثالث به معنی کلاهبرداری در زمان انتقال پول الکترونیکی و بیمه مسئولیت شخص ثالث شامل پوشش آلوده شدن سیستم ها به ویروس و بدافزار و نیز دزدیده شدن کارت های تجاری و اعتباری باز می گردد.

همچنین شرکت های بیمه، مواردی چون محرومیت از سیستم های ارتباطی راه دور همانند خوب کار نکردن ماهواره یا پست های ارتباطی شرکت و نیز عملیات غیرمنصفانه و کلاهبرداری از سوی شرکت ارائه دهنده خدمات الکترونیک را تحت پوشش قرار می دهند.

** چرا بیمه سایبری مهم است؟
در اهمیت بیمه سایبری همین بس که سال گذشته هفته نامه اکونومیست با تهیه کلیپی به ضرورت های بیمه سایبری در بخش های مالی و پولی پرداخت و پیش بینی کرد که در سال ۲۰۱۹ میلادی هکرها شدت و وسعت حملات خود به شرکت های بزرگ را افزایش می دهند.

به باور کارشناسان پولی و مالی، با افزایش روز افزون امنیت سازمانی، همه به شرکت های بیمه سایبری دل بسته اند تا در برابر هکرها بیمه شوند اما باید این نکته را یادآور شد که هزینه خرید این پوشش بیمه ای برای شرکت ها بالاست.

هرچند که فعالان عرصه امنیت سایبری معتقدند وقتی همه در معرض حمله باشیم کاری از دست بیمه سایبری بر نمی آید اما باید پذیرفت که شرکت هایی که امنیت سایبری را جدی نمی گیرند از این کارشان پشیمان می شوند.

بر این اساس، بازیگران بزرگ صنعت بیمه در جهان بر این باورند که ورود به اینترنت، ریسک های الکترونیکی جدیدی را برای شرکت ها ایجاد می کند که بیمه های سنتی برای پوشش دادن آنها ناتوانند و از این رو، برای ایمن سازی فضای مجازی و ارائه محصولات بیمه ای جدید، مانند بیمه سایبری توجه به بهبود روند امنیت فناوری اطلاعات بسیار مهم است.

یکی از نکات مهمی که در بیمه سایبری باید مورد توجه قرار گیرد، زیان های بالقوه ای است که حملات سایبری برای شرکت ها بوجود می آورد و می تواند ارائه خدمات و محصولات آنها را مختل کند و از این رو مسئولیت محتوای وب، مسئولیت حرفه ای، مسئولیت امنیت شبکه ای شخص ثالث، زیان دارایی اطلاعات و غیرقابل لمس، زیان ناشی از درآمد الکترونیکی، اخاذی سایبری و تروریسم سایبری از مواردی است که صنعت بیمه می تواند به آن ورود و پوشش بیمه ای ارائه کند.

وقتی هکرها به سیستم شرکت های بزرگ چند ملیتی حمله می کنند می توانند بسیار خسارت بار باشند و این رقم گاهی به بیش از ۳۰ میلیارد دلار هم برسد.

سال گذشته میلادی موسسه رتبه بندی «ای ام بست» آمریکا در این رابطه گزارشی منتشر و اعلام کرد در بازار بیمه سایبری، شرایط فوق العاده ای برای گسترش وجود دارد، اما ماهیت خطرات حملات دیجیتالی در کنار استراتژی هایی که برای قیمت گذاری به کار گرفته می شود، اجازه نمی دهد تا این بازار به شرایط ایده آل برسد.

علیرغم اینکه صنعت بیمه رشد قابل توجهی در حوزه بیمه سایبری نداشته است، اما گزارش های بین المللی می گوید که در همین چند سال اخیر بازار آن بیش از ۸۰ درصد در جهان رشد یافته است.

با وجود این پیشرفت ها، سال گذشته میلادی با وجود آنکه حملات باج‌افزاری، بدافزاری و سایبری به اوج خود رسید و تصور می شد شرکت ها بیش از پیش به فکر بیمه سایبری باشند، چنین اتفاقی رخ نداد و بر اساس گزارش موسسه آمریکایی اف ام گلوبال که در زمینه بیمه مشاوره می دهد، تنها کمتر از ۲۰ درصد شرکت های آسیایی خود را در برابر حملات سایبری و باج افزاری بیمه کرده اند؛ در حالی که این نسبت در میان شرکت های آمریکایی ۶۶ درصد است.

** لزوم توجه به امنیت اقتصاد سایبرمحور در ایران.
هرچند آمار دقیقی از میزان حملات سایبری در ایران وجود ندارد و برخی آن را ۱۰ هزار مورد در روز از سوی هکرهای داخلی و خارجی عنوان می کنند. اما باید پذیرفت که بدون تردید در جهان امروز فضای مجازی و سایبری تبدیل به یکی از اهرم‌های قدرت کشورها شده است و کسانی‌ که در این زمینه سرآمد هستند، درعرصه اقتصادی و تجاری نیز مزیت های بسیاری برای رقابت دارند.

پیش تر دو کارشناس مدیریت تکنولوژی و امنیت داده در مقاله ای با عنوان «تهدیدات امنیت سایبری متصور بر شبکه بانکی و مالی کشور» مهمترین تهدیدهای مسیر بانکداری در ایران را در کنفرانس پدافند غیرعامل و توسعه پایدار مورد کنکاش قرار داده اند.

از نگاه آنان بیشترین اولویت بانک ها برای حفظ امنیت از میان سایرعوامل امنیت مرکز داده ها (دیتا سنتر) است و این امر به دلیل پیامدهای وخیمی است که یک دسترسی غیرمجاز می تواند برای سیستم امنیت پکپارچه بانکی داشته باشد.

پس از آن برای بانک ها نرم افزارهای غیر بومی در نظام بانکی و مالی در بحث امنیت سایبری اهمیت می یابد زیرا در صورتی که این نرم افزارها بخواهند مشکل آفرین شوند سرقت اطلاعات به صورت گسترده ای اتفاق خواهد افتاد. البته این امر تنها منوط به نرم افزار انتخاب شده نیست بلکه به سخت افزار نیز باید توجه ویژه ای شود و دولت برای حفاظت از مراکز مالی با حمایت از شرکت های دانش بنیان به دنبال راه حلی برای تهیه نرم افزار و سخت افزار بومی مورد نیاز این حوزه باشد.

سومین تهدید سایبری شبکه بانکی به فیشینگ سایت به دلیل جامعیت بیشتری که نسبت به اسکیمینگ کارت ها و جعل کارت های بانکی دارد، اختصاص یافته است و در نهایت نیز جعل کارت های بانکی می باشد.

بر این اساس و با توجه به اینکه امنیت داده و استفاده از نرم افزارها بیشتر برای بانک ها اهمیت دارد، در این عرصه بیمه های سایبری می توانند ورود کرده و بخشی از مخاطرات را تحت پوشش بیمه درآورند.

به باور این دو محقق تا زمانی که مدیران کشور و مسئولان به این مهم توجه نداشته باشند، نمی توان برای مقابله با تهدیدات اقدام اساسی و جدی کرد زیرا تا زمانی که به تهدید با چشم واقعی نگریسته نشود، لاجرم برای رفع آن نیز هزینه ای پرداخت نخواهد شد و این اساسی ترین مشکلی است که کشور با آن دست به گریبان است.

چرا که در ابتدای امر تهدیدات آن طور که باید جدی گرفته نمی شوند تا بحران آفرین شده و سپس در مورد آن چاره اندیشی خواهد شد. اما شاید این موضوع دلیل دیگری نیز دارد و آن عدم توجه به این مهم از دید مدیران و تصمیم گیران کلیدی در سازمان ها است و آن نسبی بودن امنیت می باشد.

**غربت بیمه سایبری در ایران.
همانطور که در ابتدا گفته شد اطلاعات دقیقی از میزان حملات سایبری و خسارت هایی که این گونه اقدام ها بر اقتصاد کشور دارد، در دسترس نیست، اما در سال های اخیر به تناوب اخبار هجوم هکرها به پایگاه های اطلاع رسانی شرکت های بزرگ، منتشر شده است.
دست اندرکاران صنعت بیمه در ایران نیز اذعان دارند: به همان میزانی که صنعت بانکداری از ظرفیت های صنعت بیمه برای مصون سازی خود در برابر حملات سایبری ناآگاه است، بیمه گران نیز تمایل چندانی به ارایه محصول جدید بیمه ای در این عرصه ندارند.
نگاهی به پرتوی صنعت بیمه در کشور نشان می دهد که سهم قابل توجهی از این صنعت در اختیار دو رشته زیان ده یعنی شخص ثالث و درمان است و سایر محصولات بیمه ای رونق چندانی نیافته اند.
این اهمال درحالی است که بیمه شرکت ها در برابر حملات سایبری در دهه های اخیر به یک محصول رایج در صنعت بیمه جهان تبدیل شده است.
البته به گفته کارشناسان بخشی از این غفلت متوجه شرکت های بیمه است که محصولی متناسب با نیاز امروز جامعه ارائه نکرده اند و بخشی نیز متوجه شرکت هاست که هنوز در این زمینه احساس نیاز نکرده اند.
چندی پیش مدیرعامل یکی از شرکت های بیمه در ایران از راه اندازی طرح بیمه بانکداری تا پایان امسال خبر داد و گفت: ریسک هایی مانند بانکداری دیجیتال، امنیت داده ها، عدم قطعیت تراکنش‌ها، کلاهبرداری‌های بانکی و فیشینگ تحت پوشش بیمه قرار خواهند گرفت.
به گفته «کامبیز پیکارجو» مدیرعامل بیمه آرمان؛ این نوع بیمه، ریسک‌های این صنعت را – که با ریسک‌های سایر صنایع تفاوت دارد، پوشش می دهد.
موضوعاتی مانند بانکداری دیجیتال، امنیت داده ها، عدم قطعیت تراکنش‌ها، کلاهبرداری های بانکی، فیشینگ و خطاهای مدیریتی از جمله ریسک های پیش روی صنعت بانکداری به شمار می روند که درصدد پوشش بیمه ای آنها هستیم.
بر اساس این طرح، شرکت های بیمه با بانک‌ها قرارداد امضا می کنند که از طریق آن مشتریان بانک‌ها تحت پوشش بیمه خدمات بانکی قرار می‌گیرند.

حبیب حواریون / مهدی دعاگویی
منبع : http://www.akhbarbank.com/article/69567

هدف از راه اندازی سایت اقتصادی ایران بررسی مسائل ومعضلات اقتصادی ایران وارائه راهکارهای مناسب می باشد . به امید روزی که شاهد ایرانی آباد و با رونق وشکوفائی اقتصادی باشیم، برای همگان به ویژه بازدیدکنندگان این سایت اقتصادی سرافرازی ونیکبختی آرزو می نمایم. مالکیت سایت اقتصادی ایران برای محمدرضا عادلی مسبب کودهی محفوظ است. سایت اقتصادی ایران درسامانه ساماندهی سایتهای اینترنتی ایران به کدهای شامد: http://eghtesadi1.com به کدشامد: 1-1-750014-65-0-7 http://eghtesadiiran.comکدشامد: 4-0-65-750014-1-1 https://eghtesadi1.irکدشامد: 5-0-65-750014-1-1 http://eghtesadiiran.irکدشامد:6-0-65-750014-1-1 http://eghtesadionline.com کدشامد: 1-1-750014-65-0-8 ثبت گردیده است. انتشار مطالب خبری و تحلیلی رسانه‌های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر می‌شود. سایت اقتصادی ایران به نشانیهای: http://tarazmani.ir http://eghtesa3.ir http://ehteyaj.ir http://adeli16559.ir http://etabar.ir http://koudehi.ir http://mosabbeb.ir http://namooneh.ir http://namouneh.ir https://eghtesadi1.ir http://eghtesadiiran.ir http://eghtesadi1.com http://eghtesadiiran.com http://eghtesadionline.com قابل مشاهده است. مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران : محمدرضا عادلی مسبب کودهی

Discussion۱ دیدگاه

  1. بیمه سایبری

    در عصر دیجیتال و شکل‌گیری یک جامعه اطلاعاتی بزرگ ناشی از حرکت به سمت کسب و کارهای الکترونیکی مسئله حفاظت امنیت اطلاعات و داده‌ها امری است حیاتی که متاسفانه با سیستم های امنیت شبکه و… به طور کامل پوشش داده نمی‌شود و اینجاست که بیمه سایبری به عنوان یک راه­ حل نقش پررنگ‌تری به خود می‌گیرد.

    چرا هرروز به اهمیت بیمه سایبری افزوده می‌شود؟

    بیمه سایبری را می‌توان ابزار کمکی کسب و کارهای کوچک و متوسط دانست؛ زیرا اکثریت آن‌ها در معرض ریسک بالای حملات سایبری هستند و توانایی پرداخت ناشی از یک نقض را ندارند.

    اوج حملات سایبری در سال ۲۰۰۱ پس از حادثه ۱۱ سپتامبر بود که در کمتر از یک هفته ۱۲۰۰ سایت دولتی و خصوصی تحت حملات سایبری قرار گرفت و هک شد. همین حادثه باعث شد پوشش بیمه سایبری نقش مهم تری به خود بگیرد، و در سال ۲۰۰۵ بیش از دو و نیم میلیارد دلار صرف پوشش بیمه دراین حوزه شود.

    آخرین نمونه در خصوص سرقت اطلاعات که از سوی شرکت‌های معتبر مانند کسپراسکی Kaspersky روسیه اعلام شده، نشان میدهد که از سال ۲۰۱۳ تاکنون در حملات منظم هکرها به بیشتر از ۳۰ کشور، میلیاردها دلار از حساب­ مشتریان برداشت شده است.

    خوب است بدانید ۴۰ درصد شرکت‌ها در آمریکا، آلمان و انگلستان از بیمه سایبری استفاده می‌کنند. براساس مطالعات شرکت بیمهhiscox بیش از نیمی از کسب و کارها در این کشورها آمادگی مقابله با حملات سایبری را ندارند.

    شرکت‌های بزرگ هزینه‌های بالایی برای تامین اطلاعات خود می‌کنند؛ اما هنوز امنیت کامل برای هیچ شرکتی تضمین شده نیست. دراینجاست که بحث انتقال ریسک به شرکت‌های بیمه به عنوان یک نهاد مالی و پشتیبان مطرح می‌شود.

    بیمه سایبری در ایران

    بیمه سایبری دو سال گذشته در ایران مطرح شده است که البته در موثر بودن آن هنوز تردید وجود دارد. بعضی آن را یک ضرورت برای سازمان‌ها می‌بینند وعده‌ای یک محصول اضافی با قیمت تورمی.

    در حال حاضر درایران، پوشش خاصی به صورت جامع در این حوزه ارائه نشده که البته می‌توان گفت عمده علت آن نبود اطلاعات و دانش فنی کافی در این زمینه است.

    پوشش­­‌های بیمه‌ای سایبری

    عمده پوشش‌های بیمه‌ای در فضای سایبری می‌توان در بخش خسارات مالی، سرقت اطلاعات صنعتی و فردی دانست که به ۳ دسته تقسیم می‌شود:

    ۱- پوشش بیمه‌ای شخص ثالث مانند اخاذی در فضای سایبری و کلاهبرداری در زمان انتقال پول الکترونیکی

    ۲- پوشش بیمه مسئولیت شخص ثالث مانند ویروسی شدن سیستم‌ها و دزدیده شدن کارت‌های اعتباری و تجاری

    ۳- بیمه استثنائات مانند کلاهبرداری از سوی شرکت ارائه دهنده خدمات الکترونیک. شرکت‌های پوشش بیمه‌ای سایبری معمولا برای دریافت اطلاعات طی مراحل ذیل اقدام می‌کنند:

    تعیین نوع پوشش درخواستی
    دریافت اطلاعات کامل سیستم‌های نرم‌افزاری و سخت‌افزاری و میزان آمادگی کاربران و پشتیبانان
    مراحل زمان بندی پوشش بیمه­ای
    تعیین حق بیمه به صورت توافقی
    نگارش متن حقوقی و امضا طرفین
    الهام محمدی
    منبع : https://bimebazar.com/blog

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید

رفتن به نوار ابزار