ازاینکه پایگاه خبری - تحلیلی- آموزشی سایت اقتصادی ایران را جهت بازدید خود انتخاب نموده اید سپاسگزاری می نمایم. ضمنا"، این سایت،به نشانیهای : http://tarazmani.ir http://eghtesa3.ir http://ehteyaj.ir http://adeli16559.ir http://etabar.ir http://koudehi.ir http://mosabbeb.ir http://namooneh.ir http://namouneh.ir https://eghtesadi1.ir http://eghtesadiiran.ir http://eghtesadi1.com http://eghtesadiiran.com http://eghtesadionline.com قابل مشاهده است. مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران : محمدرضا عادلی مسبب کودهی

بحران ایران؛حجم نقدینگی یا صفرهای پول؟

0

گرچه نمی توان در شرایط فعلی از حذف صفرها به عنوان کاری به سود کشور دفاع کرد اما نباید فراموش کنیم که دلیل این امر نه تورم زا بودن آن بلکه بی تاثیری آن بر شاخص های کلان در شرایطی است که زمینه های تورمی اقتصاد وجود دارد.

در روزهای اخیر عده ای از دوستان این سیاست را مشکل ساز دانستند. البته هر کس از منظری به این سیاست می نگرد و من نیز چنین می اندیشم. با این همه برخی دلایلی که به عنوان ضروری نبودن این اصلاحات صحبت کردند از تورم ناشی از اجرای این سیاست بود. گفته می شود حذف چهار صفر عملا سبب گرد کردن ارقام خرد به سمت بالا می شود که این بر نرخ تورم اثر می گذارد ولی من با این نگرش مخالفم.

بیایید یک مثال زنیم، در آغاز هر سال عموما قیمت های کرایه تاکسی جدید تعیین می شود اما برای مسیری که نرخ هزار و ۳۵۰ تومانی تعیین شده اغلب مسافران هزار و ۵۰۰ می پردازند که دلیل آن هم رایج نبودن استفاده از پول خرد در کشور است درنتیجه عدد مورد بحث به سمت بالا گرد می شود.

این میان باید توجه داشت که این مشکل ناشی از پرداخت نقدی است و چنانچه مشتری پرداخت به شکل نقدی باشد، عملا این مشکلات هم برطرف می شود. به طور نمونه می توان به این مساله در پمپ بنزین ها توجه کرد که همه هزینه دقیق دریافت می شود اگر عابر بانک باشد وگرنه که در آنجا هم همه چیز به سمت بالا گرد می شود که به هر حال عموما به سود فروشنده است اما در ایران تا حدی هم پذیرفته شده است

به نظر نمی رسد این موضوع را بتوان به شکل یک موضوع غامض دید و تورم هم چندان تغییر نمی کند. تورمی که کشور مدتهاست با آن دست و پنجه نرم می کند ناشی از افزایش نرخ نقدینگی است که بارها هم به آن پرداخته شده است. این را باید متوجه باشیم هر تعداد صفری که حذف شود هم مادامی که زمینه های رشد نقدینگی وجود داشته باشد، نرخ تورم عملا این سیاستها را ناکام خواهد گذاشت. باید از وابستگی به نفت کاسته شود و نرخ رشد نقدینگی مهار شود.

با توجه به اینکه هم اکنون مشکل خاصی بر سر کشور سایه نیانداخته و هم اکنون مشکلات مردم رو به فرونی است، نباید مسئولان دستپاچه شوند. مشکلات مردم به جای خود درست است ولی نباید یادمان برود که چاره ای جز بهبود وضعیت نیست. این مبان حذف صفرها تنها زمانی می توانست مهم باشد که شرایط کشور را حادی و مشکل ساز ببینیم که خوشبختانه فعلا چنین نیست. به همین دلیل نباید حذف صفرها را در این شرایط انجام داد چون زمینه های اصلی افزایش تورم در کشور وجود دارد و این نیز تدابیر هر دولتیس را نقش بر آب می کند.

کامران ندری

کارشناس امور بانکی

منبع : https://www.khabaronline.ir/news/1287513

هدف از راه اندازی سایت اقتصادی ایران بررسی مسائل ومعضلات اقتصادی ایران وارائه راهکارهای مناسب می باشد . به امید روزی که شاهد ایرانی آباد و با رونق وشکوفائی اقتصادی باشیم، برای همگان به ویژه بازدیدکنندگان این سایت اقتصادی سرافرازی ونیکبختی آرزو می نمایم. مالکیت سایت اقتصادی ایران برای محمدرضا عادلی مسبب کودهی محفوظ است. سایت اقتصادی ایران درسامانه ساماندهی سایتهای اینترنتی ایران به کدهای شامد: http://eghtesadi1.com به کدشامد: 1-1-750014-65-0-7 http://eghtesadiiran.comکدشامد: 4-0-65-750014-1-1 https://eghtesadi1.irکدشامد: 5-0-65-750014-1-1 http://eghtesadiiran.irکدشامد:6-0-65-750014-1-1 http://eghtesadionline.com کدشامد: 1-1-750014-65-0-8 ثبت گردیده است. انتشار مطالب خبری و تحلیلی رسانه‌های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر می‌شود. سایت اقتصادی ایران به نشانیهای: http://tarazmani.ir http://eghtesa3.ir http://ehteyaj.ir http://adeli16559.ir http://etabar.ir http://koudehi.ir http://mosabbeb.ir http://namooneh.ir http://namouneh.ir https://eghtesadi1.ir http://eghtesadiiran.ir http://eghtesadi1.com http://eghtesadiiran.com http://eghtesadionline.com قابل مشاهده است. مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران : محمدرضا عادلی مسبب کودهی

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید

رفتن به نوار ابزار