ازاینکه پایگاه خبری - تحلیلی- آموزشی سایت اقتصادی ایران را جهت بازدید خود انتخاب نموده اید سپاسگزاری می نمایم. ضمنا"، این سایت،به نشانیهای : http://tarazmani.ir http://eghtesa3.ir http://ehteyaj.ir http://adeli16559.ir http://etabar.ir http://koudehi.ir http://mosabbeb.ir http://namooneh.ir http://namouneh.ir https://eghtesadi1.ir http://eghtesadiiran.ir http://eghtesadi1.com http://eghtesadiiran.com http://eghtesadionline.com قابل مشاهده است. مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران : محمدرضا عادلی مسبب کودهی

صورت جلسه شرکتهای تعاونی چگونه است:

0

یکی از انواع شرکت‌های هفت‌گانه قانون تجارت، شرکت‌های تعاونی است. ازآنجایی‌که شرکت تعاونی از لحاظ چگونگی تشکیل و شرایط شرکا با سایر شرکت‌ها متفاوت است. در مورد ماهیت و چیستی این شرکت‌های تعاونی و مراحل ثبت آن‌ها باید توجه ویژه داشت که برخی از این مطالب در مطلب قانون شرکت تعاونیها ذکر شده است. شرکت تعاونی نیز به‌مانند سایر شرکت‌ها برای انجام امور محوله‌ی خود ممکن است نیازمند تغییرات و تصمیماتی باشد که باید در قالب صورت‌جلسه تنظیم گردد. بنا بر ضرورت تنظیم صورت‌جلسه، ما در این مطلب به بیان انواع صورت جلسه شرکت تعاونی و نکاتی که در تنظیم آن باید مراعات گردد می‌پردازیم.

شرکت تعاونی

شرکت تعاونی یکی از هفت نوع شرکت بیان‌شده در قانون تجارت می‌باشد. شرکت تعاونی مشارکتی است که عده‌ای از افرادی که هم‌صنف یا تناسبی مشابه دارند مثلاً همسایه، دوست، خویشاوند یا همشهری تشکیل می‌دهند. شرکت تعاونی برای دستیابی به منافع مشترک افراد مشارکت‌کننده در آن ایجاد می‌شود. در حقیقت افراد در شرکت تعاونی به هم کمک می‌کنند و برای تهیه مسکن یا خرید مایحتاج یا کسب اعتبار و وام تعاونی درست می‌کنند. در این نوع شرکت، افراد سرمایه معینی را در میان می‌گذارند و دسته‌جمعی مشکل را حل می‌نمایند.

درواقع اعضای شرکت در کنار یکدیگر، جمعیتی کوچک را پدید می‌آورند که به‌عنوان‌مثال در تهیه کالاهای موردنیاز اعضا، با جمع‌آوری پول جزئی که هر عضو می‌پردازد کالای مورد احتیاج اعضا را از دست‌اول خریداری و به همان قیمت تمام‌شده یا سود خیلی جزئی به اعضا می‌فروشد. به این طریق واسطه‌های غیرضروری در کسب و تجارت و صاحبان این‌گونه مشاغل کاذب حذف می‌گردند.

در شرکت تعاونی ممکن است اعضا سهم یکسانی از سود نداشته باشند؛ اما هر عضو بدون توجه به درصد سهامش، یک رأی دارد و نسبت سهام به رأی وجود ندارد. درواقع تعاونی، متکی به اعضاء است نه به سرمایه.

شرکت‌های تعاونی را ازلحاظ نوع فعالیت و نوع عضویت می‌توان دسته‌بندی کرد. اگر شرکت‌های تعاونی را بر مبنای نوع فعالیت تقسیم کنیم، به دودسته‌ی شرکت‌های تعاونی تولیدی و توزیعی تقسیم می‌گردد و بر اساس نوع عضویت نیز شرکت به دودسته‌ی تعاونی عام یا خاص دسته‌بندی می‌شود. در ادامه با صورت جلسه شرکت تعاونی آشنا می‌شویم.

صورت جلسه شرکت تعاونی

شرکت تعاونی نیز شبیه سایر شرکت‌ها برای اداره امور شرکت خود دارای ارکان تصمیم‌گیری می‌باشد. ارکان تصمیم‌گیری شرکت‌های تعاونی نیز شامل هیئت‌مدیره، مجامع عمومی و فوق‌العاده می‌باشد. در کنار ارکان تصمیم‌گیرنده، ارکان ناظر هم در شرکت‌های تعاونی به نظارت بر کار شرکت و مدیران می‌پردازند.

بنابراین تصمیمات هر یک از ارکان تصمیم‌گیرنده باید در قالب صورت‌جلسه تنظیم گردد و به اداره ثبت شرکت‌ها برای ثبت ارسال شود.

بنابراین صورت جلسه شرکت تعاونی بر اساس مرجع تصمیم‌گیرنده به ۳ دسته تقسیم می‌گردد.

صورت جلسه شرکت تعاونی
صورت جلسه شرکت تعاونی

انواع صورت جلسه شرکت تعاونی

مجمع عمومی عادی

مجمع عمومی شرکت تعاونی از نوع عادی یکی از ارکان تصمیم‌گیری در شرکت‌های تعاونی می‌باشد. مجمع عمومی عادی عبارت است از اجتماع اعضای تعاونی یا نمایندگان تام‌الاختیار آن‌ها که برای تصمیمات جاری سالانه شرکت در محل معین گرد هم می‌آیند. در این جلسه نسبت به موارد ذیل اتخاذ تصمیم می‌شود و در قالب صورت جلسه شرکت تعاونی درج می‌گردد:

  • قرائت گزارش هیئت‌مدیره
  • قرائت گزارش عملکرد و وظایف محوله از سوی بازرس
  • حسابدار تعاونی صورتحساب عملکرد تعاونی را قرائت می‌نماید.
  • صورت‌حساب سود و زیان تعاونی قرائت می‌شود و در ذیل آن برای موارد زیر تصمیم‌گیری می‌شود:

الف) ذخیره قانونی بر مبنای درصد درآمد به مبلغ ریال.

ب) ذخیره احتیاطی برم بنای حداکثر ۵ درصد درآمد خالص به مبلغ ریال.

ج) پاداش به هیئت‌مدیره و بازرسی و کارکنان پس از کسر کسورات قانونی

  • برنامه‌وبودجه پیشنهادی سال آتی
  • ارائه گزارش آخرین تغییرات سرمایه و اعضاء شرکت
  • نسبت به انتخاب هیئت‌مدیره اصلی و علی‌البدل و بازرسان رأی‌گیری کتبی به عمل می‌آید.

صورت‌جلسه مجمع عمومی فوق‌العاده

یک نوع دیگر از انواع صورت جلسه شرکت تعاونی صورت جلسه مجمع عمومی فوق العاده است. مجمع عمومی فوق‌العاده از اجتماع اعضاء تعاونی یا نمایندگان تام‌الاختیار برای تصمیمات فوق‌العاده شرکت تشکیل می‌شود. موقع معینی برای تشکیل مجمع عمومی فوق‌العاده در قانون پیش‌بینی‌نشده است؛ لذا فقط در صورت لزوم برای دعوت و برگزاری آن اقدام می‌شود؛ یعنی هنگامی‌که تصمیم‌گیری درباره موضوعاتی مطرح باشد که در حیطه وظایف و اختیارات مجمع عمومی فوق‌العاده است.

این موضوعات عبارت‌اند از: تغییر مواد اساسنامه، عزل یا قبول استعفای هیئت‌مدیره، ادغام و انحلال شرکت تعاونی که تصمیم‌گیری در مورد آن‌ها به‌موجب ماده ۳۵ قانون بخش تعاونی، بر عهده مجمع عمومی فوق‌العاده گذاشته‌شده است.

صورت جلسه هیئت مدیره

اداره امور تعاونی طبق اساسنامه بر عهده هیئت‌مدیره‌ای مرکب از حداقل سه نفر و حداکثر هفت نفر عضو اصلی و تا یک‌سوم اعضاء اصلی علی‌البدل می‌باشند که از بین اعضاء برای مدت سه سال و بارأی مخفی انتخاب می‌گردند. در این نوع صورت جلسه شرکت تعاونی برخی اطلاعات مانند تاریخ و مکان جلسه، انتخاب دارنده حق مجاز و… ذکر می‌شود.

هیئت تصفیه

پس از حکم به انحلال شرکت توسط مجمع عمومی فوق‌العاده و انتخاب مدیران تصفیه در صورت‌جلسه شرکت تعاونی مجمع عمومی عادی هیئت تصفیه موظف به انجام وظایف محوله خود می‌باشد.

چنانچه شرکت تعاونی فعالیتی نداشته باشد وزارت تعاون می‌تواند اقدام به انحلال شرکت نموده و هیئت تصفیه‌ای را از بین اعضا و یا افراد دارای صلاحیت انتخاب نماید. هم‌چنین اگر تعاونی رأی به انحلال خود داده باشد ولی هیئت تصفیه‌ای را تعیین نکرده باشد و یا اینکه مدیران تصفیه‌ای که از طرف تعاونی انتخاب‌شده‌اند به وظایف خود عمل ننمایند، وزارت تعاون می‌تواند در خصوص تعیین هیئت تصفیه اقدام نماید.

منبع : https://sabtyar.com/mag/2670

هدف از راه اندازی سایت اقتصادی ایران بررسی مسائل ومعضلات اقتصادی ایران وارائه راهکارهای مناسب می باشد . به امید روزی که شاهد ایرانی آباد و با رونق وشکوفائی اقتصادی باشیم، برای همگان به ویژه بازدیدکنندگان این سایت اقتصادی سرافرازی ونیکبختی آرزو می نمایم. مالکیت سایت اقتصادی ایران برای محمدرضا عادلی مسبب کودهی محفوظ است. سایت اقتصادی ایران درسامانه ساماندهی سایتهای اینترنتی ایران به کدهای شامد: http://eghtesadi1.com به کدشامد: 1-1-750014-65-0-7 http://eghtesadiiran.comکدشامد: 4-0-65-750014-1-1 https://eghtesadi1.irکدشامد: 5-0-65-750014-1-1 http://eghtesadiiran.irکدشامد:6-0-65-750014-1-1 http://eghtesadionline.com کدشامد: 1-1-750014-65-0-8 ثبت گردیده است. انتشار مطالب خبری و تحلیلی رسانه‌های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر می‌شود. سایت اقتصادی ایران به نشانیهای: http://tarazmani.ir http://eghtesa3.ir http://ehteyaj.ir http://adeli16559.ir http://etabar.ir http://koudehi.ir http://mosabbeb.ir http://namooneh.ir http://namouneh.ir https://eghtesadi1.ir http://eghtesadiiran.ir http://eghtesadi1.com http://eghtesadiiran.com http://eghtesadionline.com قابل مشاهده است. مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران : محمدرضا عادلی مسبب کودهی

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید

رفتن به نوار ابزار