ازاینکه پایگاه خبری - تحلیلی- آموزشی سایت اقتصادی ایران را جهت بازدید خود انتخاب نموده اید سپاسگزاری می نمایم. ضمنا"، این سایت،به نشانیهای : http://tarazmani.ir http://eghtesa3.ir http://ehteyaj.ir http://adeli16559.ir http://etabar.ir http://koudehi.ir http://mosabbeb.ir http://namooneh.ir http://namouneh.ir https://eghtesadi1.ir http://eghtesadiiran.ir http://eghtesadi1.com http://eghtesadiiran.com http://eghtesadionline.com قابل مشاهده است. مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران : محمدرضا عادلی مسبب کودهی

پلمپ دفاتر قانونی جگونه صورت می گیرد؟

0

اگر شرکتی تاسیس کرده‌اید، حتما می‌دانید که باید پلمپ دفاتر داشته باشید. آیا می‌دانید پلمپ دفاتر چیست ؟ اصلا چرا باید پلمپ انجام بشود و این فرایند چطور انجام می‌شود؟ اگر پلمپ دفاتر را انجام ندهیم چه اتفاقی می‌افتد؟ در این مطلب با پاسخ این سوالات آشنا می‌شویم.

پلمپ دفاتر چیست ؟

طبق قانون تمامی شرکت‌ها باید دفاتر خود را پلمپ کنند. اما منظور از این پلمپ دفاتر چیست ؟ دفاتری که در شرکت‌ها باید پلمپ شوند، دفتر روزنامه و دفتر کل هستند.

دفتر روزنامه همان‌طور که از اسمش پیداست، مربوط به فعالیت‌های روزانه تاجر است. تاجر باید تمامی دیون و مطالبات و صادرات و وارداتی که در هرروز انجام می‌دهد در این دفتر ثبت نماید.

دفتر کل نیز در ماده ۸ قانون تجارت تعریف شده است. دفتر کل دفتری است که تاجر باید کلیه معاملات را لااقل هفته ای یک مرتبه از دفتر روزنامه استخراج و انواع مختلف آن را تشخیص و جدا کرده هر نوعی را در صفحه مخصوصی در آن دفتر بطور خلاصه ثبت کند. (قانون تجارت ماده ۸)

دفاتر چطور پلمپ می‌شوند؟

حالا که فهمیدیم پلمپ دفاتر چیست ، خوب است ببینیم روند پلمپ چطور انجام می‌شود؟

پلمپ دفاتر توسط مرجع ثبت شرکت‌ها انجام می‌گیرد. به این صورت که در ابتدا تمام صفحات شماره‌گذاری می‌شود. سپس شماره ثبت شرکت در آن وارد شده و مهر اداره ثبت شرکت‌ها در آن درج می‌شود. به این صورت، امکان هیچ‌گونه جابجایی و تغییر اطلاعات وجود نخواهد داشت. در پایان هر سال مالی هم شرکت باید این دفترها را به اداره مالیات تحویل دهد. حتی اگر فعالیتی نداشته باشد و دفتر سفید باشد.

شیوه پر کردن دفتر باید به چه صورتی باشد؟

پس از آشنایی با این که پلمپ دفاتر چیست، خوب است بدانیم که تاجران باید برخی قواعد را در پر کردن این دفاتر رعایت کنند. برخی از این قواعد از قرار زیر اند:

کلیه معاملات و صادرات و واردات در دفاتر مذکور باید به ترتیب تاریخ در صفحات مخصوص نوشته شود.

معمولا برای آنکه دفاتر روزنامه و کل خط خوردگی پیدا نکنند، ابتدا به عنوان چرک نویس تنظیم می­شوند و پس از اینکه از درستی مبالغ و اطلاعات اطمینان حاصل شد، وارد دفاتر اصلی می­شوند.

دفاتری که تجار برای امور تجاری خود به کار می­برند، در صورتی که مطابق مقررات این قانون تنظیم شوند، بین تجار در امور تجاری سندیت خواهد داشت. در غیر این صورت علیه صاحب آن معتبر است. (قانون تجات ماده ۱۴)

مراحل پلمپ دفاتر چیست ؟

اشخاص حقیقی و حقوقی باید سال مالی و ماه مالی و روز مالی را مشخص کنند و یک آدرس دقیق جهت دریافت دفتر در سامانه وارد کنند. دفترهایی که برای اشخاص در دسترس است دفاتر پنجاه برگ، صدبرگ و دویست برگ است.

پس از تکمیل اطلاعات در سامانه، و زدن دکمه «پذیرش نهایی» از رسید پذیرش نهایی و اظهارنامه پلمپ دفاتر تجاری پرینت بگیرید. پس از تایید توسط کارشناس اداره ثبت شرکت‌ها، می‌توانید از طریق پیگیری درخواست، هزینه‌های لازم را به صورت اینترنتی پرداخت نمایید.

پس از انجام این مراحل، دفاتر پلمپ شده توسط پست پیشتاز به همان آدرسی که در سامانه وارد کرده‌اید ارسال می‌شوند.

اگر دفاتر خود را پلمپ نکنیم چه اتفاقی می‌افتد؟

پیامدهای عدم پلمپ دفاتر چیست ؟

برای این‌که یک شرکت بتواند کد اقتصادی بگیرد، باید دفاتر خود را پلمپ کرده باشد. پس از دریافت این کد، می‌تواند مفاصا حساب مالیاتی خود را دریافت کند. در نتیجه اولین قدم برای این که شرکت نشان بدهد در امر مالیات شفاف است، ارائه این دفاتر است. به همین دلیل اگر دفاتر را ارائه نکند و یا ایراد و نقصی در آن‌ها وجود داشته باشد، از طرف اداره امور مالیاتی جریمه می‌شود.

چه فعالیت هایی مرتبط با پلمب دفاتر هستند؟

علاوه بر این‌که برای دریافت کد اقتصادی نیازمند پلمپ دفاتر هستید، برخی از فعالیت‌های دیگر نیز به ارائه این پلمپ احتیاج دارند.

برای مثال برای دریافت کارت بازرگانی همه اشخاص حقیقی و حقوقی ملزم هستند که پلمپ دفاتر را انجام دهند.

نقل از: https://sabtyar.com/mag/2266

گاها اتفاق می افتد که شرکت ثبت شده اما هنوز زمینه برای شروع کار ایجاد نشده است . در این شرایط برخی تصور میکنند که نیازی به گرفتن دفاتر نیست و اقدامات مالیاتی نیست اما بهتر است بدانید که :

۱-عدم فعالیت شرکت ناظر به گذشته می باشد و نمی توان نسبت به آینده یا سال مالی بعد اعلام عدم فعالیت نمود .
۲- جهت اعلام عدم فعالیت باید تشکیل پرونده دارایی نمود و بدون تشکیل پرونده عدم فعالیت معنایی ندارد .
۳- عدم فعالیت شرکت حتما باید در مهلت قانونی یعنی ۴ ماه اول سال مالی بعد اعلام گردد و اگر خارج از مهلت مقرر باشد شرکت مشمول جریمه مالیاتی خواهد شد .
۴-جهت عدم فعالیت شرکت تسلیم دفاتر مالی و اظهارنامه عدم فعالیت ضروری است ، پس هر سال دفاتر مالی شرکت را در مهلت مقرر تهیه نمایید .
۵- برای مثال عدم فعالیت سال۱۳۹۴( اول فروردین تا آخر اسفند ۹۴) تا ۳۱ تیر ماه ۱۳۹۵ و با تسلیم دفاتر مالی و اظهارنامه مالیاتی عدم فعالیت شرکت صورت می پذیرد .
۶- عدم فعالیت شرکت را می بایست هر سال اعلام نمود.

برای پلمپ دفاتر دیگر نیازی به حضور در ادارات ثبت اسناد نیست و اینکار هم اکنون از طریق اداره پست انجام می شود.

برگرفته از: https://persianhesab.com/closing-the-offices-of-the-year-97

هدف از راه اندازی سایت اقتصادی ایران بررسی مسائل ومعضلات اقتصادی ایران وارائه راهکارهای مناسب می باشد . به امید روزی که شاهد ایرانی آباد و با رونق وشکوفائی اقتصادی باشیم، برای همگان به ویژه بازدیدکنندگان این سایت اقتصادی سرافرازی ونیکبختی آرزو می نمایم. مالکیت سایت اقتصادی ایران برای محمدرضا عادلی مسبب کودهی محفوظ است. سایت اقتصادی ایران درسامانه ساماندهی سایتهای اینترنتی ایران به کدهای شامد: http://eghtesadi1.com به کدشامد: 1-1-750014-65-0-7 http://eghtesadiiran.comکدشامد: 4-0-65-750014-1-1 https://eghtesadi1.irکدشامد: 5-0-65-750014-1-1 http://eghtesadiiran.irکدشامد:6-0-65-750014-1-1 http://eghtesadionline.com کدشامد: 1-1-750014-65-0-8 ثبت گردیده است. انتشار مطالب خبری و تحلیلی رسانه‌های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر می‌شود. سایت اقتصادی ایران به نشانیهای: http://tarazmani.ir http://eghtesa3.ir http://ehteyaj.ir http://adeli16559.ir http://etabar.ir http://koudehi.ir http://mosabbeb.ir http://namooneh.ir http://namouneh.ir https://eghtesadi1.ir http://eghtesadiiran.ir http://eghtesadi1.com http://eghtesadiiran.com http://eghtesadionline.com قابل مشاهده است. مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران : محمدرضا عادلی مسبب کودهی

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید

رفتن به نوار ابزار