ازاینکه پایگاه خبری - تحلیلی- آموزشی سایت اقتصادی ایران را جهت بازدید خود انتخاب نموده اید سپاسگزاری می نمایم. ضمنا"، این سایت،به نشانیهای : http://tarazmani.ir http://eghtesa3.ir http://ehteyaj.ir http://adeli16559.ir http://etabar.ir http://koudehi.ir http://mosabbeb.ir http://namooneh.ir http://namouneh.ir https://eghtesadi1.ir http://eghtesadiiran.ir http://eghtesadi1.com http://eghtesadiiran.com http://eghtesadionline.com قابل مشاهده است. مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران : محمدرضا عادلی مسبب کودهی

مفاصا حساب بیمه تامین اجتماعی به چه کسانی تعلق می گیرد؟

0

مفاصا حساب بیمه تامین اجتماعی.

یک برداشت اشتباه که بیشتر از سوی حسابداران و تا حدودی از سوی مدیران در مورد مفاصاحساب بیمه رخ می دهد این است که این برگه صرفاً متعلق به پیمانکاران می باشد و ثبت و اجرای آن مربوط به حسابدارای پیمانکاری می شود . در صورتی که کاملاً اشتباه است در اینجا با این برداشت به نوعی دو مدل حسابداری خدماتی با حسابداری پیمانکاری ادغام شده است . اجازه بدهید برای روشن شدن موضوع یک مثال بزنم .

فرض کنید شما قصد دارید پخش بروشورهای تبلیغاتی خود را به یک شرکت خدماتی سفارش دهید. موضوع توافق پخش تراکتهای شما به مدت ۳ ماه در بازار جهت خدمات حسابداری است . پخش کننده تراکت در اینجا پیمانکار نیست! بلکه مجری خواسته شماست و شما هم کارفرما هستید حالا باید به چند نکته ظریف بیشتر دقت کنید :

  • کار شرکت پخش کننده خدماتی است نه پیمانکاری
  • هم شما و هم مجری باید در سامانه الکترونیکی خرید و فروش باید قرارداد را گزارش کنید
  • از هر پرداخت به مجری توسط شما مبلغ ۵% سپرده بیمه کسر می شود
  • مجری باید بابت همین قرارداد ۳ ماهه کد کارگاه از شعبه تامین اجتماعی اخذ کند.
  • مجری اگر یک نفر هم باشد موظف به اخذ مفاصاحساب از شعبه بیمه تامین اجتماعی می باشد
  • اگر این قرارداد تا پایان سال ۹۴ ادامه داشته باشد از هر پرداخت ۳% مالیات توسط کارفرما کسر و فیش آن تقدیم مجری می شود از ۹۵ به بعد خیر…

مفاصا حساب بیمه تامین اجتماعی چیست؟و بر عهده چه کسی است ؟

فکر میکنم تا الان متوجه شده باشید که چگونه است؟همیشه بعد از ارائه خدمات پیمکانکاری و یا غیر پیمانکاری مجری قرارداد موظف است از شعبه بیمه ای که درآنجا بابت قرارداد کد کارگاه گرفته است برگه تسویه حساب اخذ نماید. زمان این اقدام بعد از اتمام کامل کار است یعنی وقتی که کارش را انجام داده است . درصد بدهی بیمه در قراردادها متفاوت است . اگر عمرانی و ساخت و ساز نباشد ۱۶٫۶۷ % است که فرضاً اگر قرارداد مجری با کارفرما ۱۰۰ میلیون است ۱۶،۶۷۰،۰۰۰ آن بدهی به بیمه است که باید توسط مجری و یا پیمانکار پرداخت گردد. مجری پایان هر ماه لیست بیمه ۳۰ درصد ارائه می کند که مثلا بعد از طول مدت قرارداد اگر مجموع لیست های حقوق ۱۰،۲۰۰،۰۰۰گردد مجری باید (۱۶،۶۷۰،۰۰۰-۱۰،۲۰۰،۰۰۰) = ۶،۴۷۰،۰۰۰ دیگر به بیمه پرداخت کند تا برگه مفاصا حساب را بگیرد.

اتفاق دیگری که در اینجا می افتد این است که وقتی حالا مجری برگه را می گیرد باید به کارفر ما ارائه کند چون کارفرما طبق ماده ۳۸ تامین اجتماعی از هر صورت وضعیت ۵% را سپرده نزد خود نگه داشته است . در قراردادهایی که کار بصورت پیمانکاری توسط پیمانکار به دو صورت انجام می شود اول پیمانکار موضوع پیمان را شخصا و بدون استفاده از کارگر انجام می دهد که در این صورت چون از نیر وی کار استفاده نشده است به تبع آن الزام به پرداخت حق بیمه از سوی پیمانکار وجود نداشته و کارفرما هم تکلیفی که اجرای ماده ۳۸ و حبس ۵ درصد از کل مبلغ پیمان نزد خود ندارد .

در قراردادهای پیمانکاری که پیمانکار جهت انجام کار از کارگر استفاده می نماید ۲ نوع ارتباط شکل می گیرد : الف . رابطه بین بین کارفرما و پیمانکار است که به دلیل عدم وجود رابطه تبعیت بین پیمانکار و کارفرما موضوع مشمول قانون کار و تامین اجتماعی نبوده و کارفرما تکلیفی به بیمه نمودن پیمانکار ندارد. ب. رابطه بین پیمانکار و کارگران شاغل در کارگاه است که به واسطه وجود رابطه تبعیت یا کارگری یا کارفرمایی، پیمانکار به عنوان کارفرما مکلف به بیمه نمودن کارکنان شاغل و پرداخت حق بیمه آنها به سازمان می باشد.

میثم حاجی محمدی

منبع : https://persianhesab.com

هدف از راه اندازی سایت اقتصادی ایران بررسی مسائل ومعضلات اقتصادی ایران وارائه راهکارهای مناسب می باشد . به امید روزی که شاهد ایرانی آباد و با رونق وشکوفائی اقتصادی باشیم، برای همگان به ویژه بازدیدکنندگان این سایت اقتصادی سرافرازی ونیکبختی آرزو می نمایم. مالکیت سایت اقتصادی ایران برای محمدرضا عادلی مسبب کودهی محفوظ است. سایت اقتصادی ایران درسامانه ساماندهی سایتهای اینترنتی ایران به کدهای شامد: http://eghtesadi1.com به کدشامد: 1-1-750014-65-0-7 http://eghtesadiiran.comکدشامد: 4-0-65-750014-1-1 https://eghtesadi1.irکدشامد: 5-0-65-750014-1-1 http://eghtesadiiran.irکدشامد:6-0-65-750014-1-1 http://eghtesadionline.com کدشامد: 1-1-750014-65-0-8 ثبت گردیده است. انتشار مطالب خبری و تحلیلی رسانه‌های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر می‌شود. سایت اقتصادی ایران به نشانیهای: http://tarazmani.ir http://eghtesa3.ir http://ehteyaj.ir http://adeli16559.ir http://etabar.ir http://koudehi.ir http://mosabbeb.ir http://namooneh.ir http://namouneh.ir https://eghtesadi1.ir http://eghtesadiiran.ir http://eghtesadi1.com http://eghtesadiiran.com http://eghtesadionline.com قابل مشاهده است. مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران : محمدرضا عادلی مسبب کودهی

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید

رفتن به نوار ابزار