ازاینکه پایگاه خبری - تحلیلی- آموزشی سایت اقتصادی ایران را جهت بازدید خود انتخاب نموده اید سپاسگزاری می نمایم. ضمنا"، این سایت،به نشانیهای : http://tarazmani.ir http://eghtesa3.ir http://ehteyaj.ir http://adeli16559.ir http://etabar.ir http://koudehi.ir http://mosabbeb.ir http://namooneh.ir http://namouneh.ir https://eghtesadi1.ir http://eghtesadiiran.ir http://eghtesadi1.com http://eghtesadiiran.com http://eghtesadionline.com قابل مشاهده است. مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران : محمدرضا عادلی مسبب کودهی

عدم شناسایی ذخیره مالیات در دفاتر چه عواقبی برای کارفرما دارد؟

0

همانطور که میدانیم هر شرکتی در راستای فعالیتهای خود سود یا زیانی کسب می نماید و بر اساس عملکرد خود ملزم به پرداخت مالیات به اداره دارایی می باشد.شناسایی مالیات و پرداخت آن به اداره دارایی بر مبنای سود اعلامی محاسبه و لحاظ می گردد.شرکت هایی که زیان ده هستند ملزم به پرداخت مالیات نمی باشند.بحث مالیات برای هر شرکتی به قدری حائز اهمیت می باشد که افراد چه حقیقی و چه حقوقی در این مقوله از مشاوران خبره و متخصص بهره می جویند، چون ممکن است در اثر سهل انگاری یا نداشتن آگاهی لازم در زمینه مباحث مالیات و حسابداری،شرکت ها جریمه های سنگینی را متحمل شوند در این متن می خواهم در مورد شناسایی مالیات اندکی صحبت نمایم.

شناسایی ذخیره مالیات

کلا بحث مالیات یکی از داغ ترین مباحث بین حسابداران می باشد زمانی که چند حسابدار در یک گردهمایی شرکت می نمایند اولین سوالی که ممکن است از یکدیگر بپرسند در مورد مبلغ مالیات و اظهارنامه عملکرد و اظهارنامه ارزش افزوده شرکت هایی است که در آن مشغول فعالیت هستند.ممکن است در مورد نوع فعالیت شرکتی که هر کدام در آن مشغول بوده سوال بپرسند و با این پرسش ها از تجربیات یکدیگر بهره مند شوند.بحث حسابرسی صورتهای مالی نیز یکی از مباحث مهم و اساسی در حرفه حسابداری می باشد برای مثال برای دریافت وام از بانک ها و موسسات مالی یکی از مدارک مهم که از شرکتها دریافت می شود صورتهای مالی حسابرسی شده می باشد.صورتهای مالی حسابرسی شده ممکن است با اظهارنظر مقبول یا مشروط یا مردود باشند.متاسفانه در برخی از شرکت ها یکی از بندهای گزارش حسابرسی مشروط،عدم شناسایی ذخیره مالیات بوده است.برخی از شرکت ها در مورد مالیات عملکرد خود ذخیره ای شناسایی نمی نمایند و این امر سبب شده که یکی از بندهای موجود در گزارش حسابرسی را به خود اختصاص دهند.

ثبت های ذخیره مالیات

عملیات پایان سال هر شرکتی با رویدادهایی مواجه است که با توجه به قوانین و استانداردهای حسابداری ثبت های مربوط به آن رویدادها صادر می گردد مثلا صدور سند بستن حسابهای موقت،تعدیل ماهیت ها،صدور سند اختتامیه و صدور سند ثبت مالیات عملکرد،..
در صورت دارا بودن سود حسابداران بایستی با ثبت درست سند مالیات عملکرد آشنا باشند:

ثبت ذخیره مالیات بر درآمد در پایان سال :
سود و زیان جاری بدهکار
ذخیره مالیات بر درآمد بستانکار

بعد از صدور برگ تشخیص و قطعی شدن مالیات:
ذخیره مالیات بر درآمد بدهکار
مالیات پرداختنی بستانکار

هنگام پرداخت مالیات قطعی:
مالیات پرداختنی بدهکار
بانک بستانکار

اگر مالیات قطعی بیشتر از مالیات ابرازی باشد:
مالیات پرداختنی بدهکار
سود و زیان انباشته بدهکار
بانک بستانکار

اگر مبلغ مالیات قطعی کمتر از مالیات ابرازی باشد:
ذخیره مالیات بر درآمد بدهکار
سود و زیان انباشته بستانکار

یادتان باشد که حساب ذخیره مالیات بر درآمد فقط برای شناسایی مالیات عملکرد استفاده می گردد.
همچنین استانداردها و رویه های موجود مالیات عملکرد ابرازی شرکت در حساب ذخیره مالیات بر درآمد شناسایی می گردد به عبارتی بدهی قطعی تلقی نمی گردد ولی به جهت قوانین مالیاتی،مالیات ابرازی مودی قطعی محسوب می شود.

طاهره وطن

منبع : https://persianhesab.com/save-tax

هدف از راه اندازی سایت اقتصادی ایران بررسی مسائل ومعضلات اقتصادی ایران وارائه راهکارهای مناسب می باشد . به امید روزی که شاهد ایرانی آباد و با رونق وشکوفائی اقتصادی باشیم، برای همگان به ویژه بازدیدکنندگان این سایت اقتصادی سرافرازی ونیکبختی آرزو می نمایم. مالکیت سایت اقتصادی ایران برای محمدرضا عادلی مسبب کودهی محفوظ است. سایت اقتصادی ایران درسامانه ساماندهی سایتهای اینترنتی ایران به کدهای شامد: http://eghtesadi1.com به کدشامد: 1-1-750014-65-0-7 http://eghtesadiiran.comکدشامد: 4-0-65-750014-1-1 https://eghtesadi1.irکدشامد: 5-0-65-750014-1-1 http://eghtesadiiran.irکدشامد:6-0-65-750014-1-1 http://eghtesadionline.com کدشامد: 1-1-750014-65-0-8 ثبت گردیده است. انتشار مطالب خبری و تحلیلی رسانه‌های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر می‌شود. سایت اقتصادی ایران به نشانیهای: http://tarazmani.ir http://eghtesa3.ir http://ehteyaj.ir http://adeli16559.ir http://etabar.ir http://koudehi.ir http://mosabbeb.ir http://namooneh.ir http://namouneh.ir https://eghtesadi1.ir http://eghtesadiiran.ir http://eghtesadi1.com http://eghtesadiiran.com http://eghtesadionline.com قابل مشاهده است. مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران : محمدرضا عادلی مسبب کودهی

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید

رفتن به نوار ابزار