ازاینکه پایگاه خبری - تحلیلی- آموزشی سایت اقتصادی ایران را جهت بازدید خود انتخاب نموده اید سپاسگزاری می نمایم. ضمنا"، این سایت،به نشانیهای : http://tarazmani.ir http://eghtesa3.ir http://ehteyaj.ir http://adeli16559.ir http://etabar.ir http://koudehi.ir http://mosabbeb.ir http://namooneh.ir http://namouneh.ir https://eghtesadi1.ir http://eghtesadiiran.ir http://eghtesadi1.com http://eghtesadiiran.com http://eghtesadionline.com قابل مشاهده است. مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران : محمدرضا عادلی مسبب کودهی

مزدبگیران و حقوق‌بگیران هزینه بازسازی مناطق سیل‌زده را خواهند پرداخت:

0

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد؛

مزدبگیران و حقوق‌بگیران هزینه بازسازی مناطق سیل‌زده را خواهند پرداخت/ خدا می‌داند امسال چقدر تورم خواهیم داشت!

یک دانش‌آموخته اقتصاد معتقد است؛ در شرایط اقتصادی فعلی، سیل اخیر بار مضاعفی بر دوش کارگران و مزدبگیران خواهد بود.

به گزارش خبرنگار ایلنا، در شرایطی که سال گذشته را با تورم سرسام‌آور پشت سر گذاشتیم و معاش مزدبگیران به طرز کم‌سابقه‌ای دچار افول شد، احمد احمدی (دانش‌آموخته اقتصاد) بر این باور است که تخریب‌های سیل اخیر بار تورمی اقتصاد را که بر دوش طبقات فرودست سنگینی می‌کند، سنگین‌تر خواهد کرد.

وی با بیان اینکه دولت ناچار است ده‌ها هزار میلیارد تومان به صورت بلاعوض یا وام کم بهره به سیل‌زدگان پرداخت کند، تاکید می‌کند: بودجه‌ی سال ۹۸ با کسری زیاد همراه است و این کمک‌ها کسری بودجه را به طور وحشتناک بالا می‌برد.

اما آنچه مورد انتقاد این کارشناس اقتصادی‌ست، روالی‌ست که دولت برای جبران کسری بودجه در پیش خواهد گرفت: دولت برای جبران کسری بودجه از بانک مرکزی استقراض می‌کند و بانک‌ها هم برای جبران وام‌های کم بهره‌ی سیل‌زدگان، به اضافه برداشت از بانک مرکزی روی می‌آورند. بانک مرکزی در هر دو مورد پول چاپ می کند و  در نتیجه‌ی آن، نقدینگی به‌طور وحشتناک بالا می‌رود. افزایش حجم نقدینگی باعث بالا رفتن نرخ تورم می‌شود و در نهایت، کالاها و خدمات خیلی گران می‌شوند.

احمدی از اظهارات خود نتیجه‌گیری می‌کند: جز کارمندان دولت و کارمندان بخش خصوصی و کارگران که نمی‌توانند حقوق و دستمزدشان را به اندازه‌ی نرخ تورم بالا ببرند، بقیه‌ی مردم – کسبه، تجار، خرده‌فروشان و دولت- نرخ کالا و خدمات خود را به اندازه یا بیشتر از تورم بالا می‌برند و زیانِ ناشی از  تورم را جبران می‌کنند. پس در این بازی فقط مزد و حقوق بگیران که از همه تهیدست‌ترند، هزینه‌ی بازسازی مناطق سیل‌زده و هزینه‌ی جبران خسارت‌های آن را خواهند پرداخت.

«تورم» مالیاتی‌ست که فقرا و فرودستان می‌پردازند

این دانش‌آموخته اقتصاد اضافه می‌کند: پس می‌توان ادعا کرد «تورم» مالیاتی است که در نهایت آنها که درآمد ثابت دارند، می‌پردازند یا به عبارت دقیق‌تر، دولت برای حل مشکل سیل‌زدگان، دست درجیب فقیر‌ترین اقشار جامعه کرده یعنی کارگران و کارمندان.

احمدی در پایان می‌گوید: مسعود نیلی (اقتصاددادن لیبرال) قبل از آن که سیل بیاید و دولت بخواهد با چاپ پول، خسارت‌های سیل را جبران کند، در اواخر اسفند ۹۷ در مجله‌ی تجارت فردا نوشت “امسال ۴۰۰ هزار میلیارد تومان افزایش نقدینگی داریم و رشد اقتصادی سال ۹۸ در بازه‌ی منفی ۳ تا منفی ۵ درصدخواهد بود”. خسارت‌های سیل، افزایش نقدینگی را بیش از این می‌نماید و خدا می‌داند چقدر تورم امسال وحشتناک خواهد بود و ما مزد و حقوق بگیران تا چه حد به فلاکت می‌افتیم.

منبع : https://www.ilna.ir

هدف از راه اندازی سایت اقتصادی ایران بررسی مسائل ومعضلات اقتصادی ایران وارائه راهکارهای مناسب می باشد . به امید روزی که شاهد ایرانی آباد و با رونق وشکوفائی اقتصادی باشیم، برای همگان به ویژه بازدیدکنندگان این سایت اقتصادی سرافرازی ونیکبختی آرزو می نمایم. مالکیت سایت اقتصادی ایران برای محمدرضا عادلی مسبب کودهی محفوظ است. سایت اقتصادی ایران درسامانه ساماندهی سایتهای اینترنتی ایران به کدهای شامد: http://eghtesadi1.com به کدشامد: 1-1-750014-65-0-7 http://eghtesadiiran.comکدشامد: 4-0-65-750014-1-1 https://eghtesadi1.irکدشامد: 5-0-65-750014-1-1 http://eghtesadiiran.irکدشامد:6-0-65-750014-1-1 http://eghtesadionline.com کدشامد: 1-1-750014-65-0-8 ثبت گردیده است. انتشار مطالب خبری و تحلیلی رسانه‌های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر می‌شود. سایت اقتصادی ایران به نشانیهای: http://tarazmani.ir http://eghtesa3.ir http://ehteyaj.ir http://adeli16559.ir http://etabar.ir http://koudehi.ir http://mosabbeb.ir http://namooneh.ir http://namouneh.ir https://eghtesadi1.ir http://eghtesadiiran.ir http://eghtesadi1.com http://eghtesadiiran.com http://eghtesadionline.com قابل مشاهده است. مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران : محمدرضا عادلی مسبب کودهی

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید

رفتن به نوار ابزار