ازاینکه پایگاه خبری - تحلیلی- آموزشی سایت اقتصادی ایران را جهت بازدید خود انتخاب نموده اید سپاسگزاری می نمایم. ضمنا"، این سایت،به نشانیهای : http://tarazmani.ir http://eghtesa3.ir http://ehteyaj.ir http://adeli16559.ir http://etabar.ir http://koudehi.ir http://mosabbeb.ir http://namooneh.ir http://namouneh.ir https://eghtesadi1.ir http://eghtesadiiran.ir http://eghtesadi1.com http://eghtesadiiran.com http://eghtesadionline.com قابل مشاهده است. مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران : محمدرضا عادلی مسبب کودهی

چک‌های پشت نویسی شده از امروز بی اعتبار می‌شوند :

2
طبق مصوبه شورای عالی اقتصاد و پول کشور؛

طبق تصویب شورای عالی اقتصاد و پول کشور چک‌های پشت نویسی شده از روز شنبه ۱۷ فروردین ۹۸ از درجه اعتبار ساقط است و دیگر هیچ ارزش بانکی ندارد.

به گزارش گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، طبق تصویب شورای عالی اقتصاد و پول کشور چک‌های پشت نویسی شده از روز شنبه ۱۷ فروردین ۹۸ از درجه اعتبار ساقط است و دیگر هیچ ارزش بانکی ندارد.

بر اساس این مصوبه هر گونه چک تنها باید به نام فرد صادر و نقد شود. چک‌های در وجه حامل یا تغییر نام در وجه کاغذ باطله‌ای بیشتر نیست.این بخشنامه شامل تمام چک‌های اشخاص، چک‌های تضمینی و چک‌های بانکی است.


بیشتر بخوانید: چک‌های قدیمی تا چه زمان معتبرهستند؟


از تحویل هرگونه چک در وجه فرد دیگر یا در وجه حامل خودداری کنید. چک‌های معتبر تنها در وجه فرد ذینفع صحیح است.

منبع : https://www.yjc.ir/fa/news/6887275

هدف از راه اندازی سایت اقتصادی ایران بررسی مسائل ومعضلات اقتصادی ایران وارائه راهکارهای مناسب می باشد . به امید روزی که شاهد ایرانی آباد و با رونق وشکوفائی اقتصادی باشیم، برای همگان به ویژه بازدیدکنندگان این سایت اقتصادی سرافرازی ونیکبختی آرزو می نمایم. مالکیت سایت اقتصادی ایران برای محمدرضا عادلی مسبب کودهی محفوظ است. سایت اقتصادی ایران درسامانه ساماندهی سایتهای اینترنتی ایران به کدهای شامد: http://eghtesadi1.com به کدشامد: 1-1-750014-65-0-7 http://eghtesadiiran.comکدشامد: 4-0-65-750014-1-1 https://eghtesadi1.irکدشامد: 5-0-65-750014-1-1 http://eghtesadiiran.irکدشامد:6-0-65-750014-1-1 http://eghtesadionline.com کدشامد: 1-1-750014-65-0-8 ثبت گردیده است. انتشار مطالب خبری و تحلیلی رسانه‌های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر می‌شود. سایت اقتصادی ایران به نشانیهای: http://tarazmani.ir http://eghtesa3.ir http://ehteyaj.ir http://adeli16559.ir http://etabar.ir http://koudehi.ir http://mosabbeb.ir http://namooneh.ir http://namouneh.ir https://eghtesadi1.ir http://eghtesadiiran.ir http://eghtesadi1.com http://eghtesadiiran.com http://eghtesadionline.com قابل مشاهده است. مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران : محمدرضا عادلی مسبب کودهی

Discussion۲ دیدگاه

  1. چک‌های تضمینی پشت‌نویسی شده از امروز ۱۷ فروردین، بی‌اعتبار می‌شوند.

    همشهری آنلاین: تمامی چک‌های تضمینی پشت‌نویسی شده از درجه اعتبار ساقط است؛ اما ظهرنویسی چک‌های بانکی همچنان معتبر است.
    چک

    به گزارش مهر، طبق مصوبه شورای پول و اعتبار، از صبح امروز(شنبه ۱۷ فروردین‌ماه)، تمامی چک‌های تضمینی پشت‌نویسی شده از درجه اعتبار ساقط است.

    بر این اساس، هر گونه چک تضمینی تنها باید به نام فرد صادر و نقد شود؛ به این معنا که چک‌های تضمینی در وجه حامل یا همراه با تغییر نام، در وجه کاغذ باطله‌ای بیشتر نیست.

    این بخشنامه فقط شامل چک‌های تضمینی است؛ ضمن اینکه مردم باید توجه داشته باشند که از تحویل هرگونه چک تضمینی در وجه فرد دیگر یا در وجه حامل خودداری کنند.

    همچنین بانک مرکزی نیز اعلام کرده است: این بخشنامه بانک مرکزی صرفاً شامل ممنوعیت ظهرنویسی «چک‌های تضمینی» است و «چک‌های عادی» در سال ۹۸ کماکان قابل ظهرنویسی فیزیکی و انتقال به اشخاص دیگر است.

    بر اساس تبصره ۱ ماده ۲۱ مکرر قانون چک، ظهرنویسی چک‌های فیزیکی عادی تا ۲۹ آذر سال ۱۳۹۹ مجاز بوده، اما بعد از آن در خصوص چک‌های صادره بر اساس قانون جدید، صرفاً ظهرنویسی فیزیکی ممنوع است.

  2. در واکنش به انتشار خبری مبنی بر ابطال چک پشت نویسی؛
    چک های عادی پشت نویسی شده همچنان اعتبار دارند/فقط چک‌های تضمینی، قابل پشت‌نویسی نیستند
    بانک مرکزی خبر منتشر شده مبنی بر ابطال چک های عادی پشت نویسی شده را تکذیب کرد و از تداوم اعتبار این چک ها خبر داد.

    چک پشت نویسی شده همچنان اعتبار دارندبه گزارش گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، به نقل از صدا و سیما، چک‌های عادی پشت‌نویسی شده در سال ۱۳۹۸ کماکان معتبرند و فقط چک‌های تضمینی، قابل پشت‌نویسی نیستند.

    صبح امروز (۱۷ فروردین) خبری در برخی کانال‌های تلگرامی و سایت‌های خبری با موضوع “بی‌اعتبار شدن تمامی چک‌های پشت‌نویسی شده از امروز طبق تصویب شورای عالی اقتصاد و پول کشور” منتشر شد و باشگاه خبرنگاران جوان تنها در باز نشر آن دخیل بود.

    این خبر حاکی از آن بود که “هرگونه چک حتماً باید به نام فرد صادر و نقد شود و چک‌های در وجه حامل یا تغییر نام در وجه کاغذ باطله‌ای بیش نیست که این بخش‌نامه شامل تمامی چک‌های تضمینی و بانکی می‌شود”

    در نهایت با پیگیری خبرنگار بورس،بانک و بیمه گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، از منبع آگاه در بانک مرکزی این نتیجه حاصل شد که خوانش غلط برخی رسانه ها از محتویات خبر منجر شده است تا خبری نادرست نشر پیدا کند.

    در نتیجه بی اعتبار بودن چک ها تنها مربوط به چک‌های تضمینی است که باید در وجه ذی‌نفع و با درج کد ملی صادر شود که این بخش‌نامه نیز مربوط به سال جدید نیست و از ۱۱ آذر سال گذشته ابلاغ شده است. در این تاریخ فرصت یک ماهه برای وصول چک‌های تضمینی پشت‌نویسی شده داده شد و در ۱۱ دی ماه به پایان رسید.

    بیشتر بخوانید: چک‌های پشت نویسی شده از امروز بی اعتبار می‌شوند

    جالب‌تر آن‌که در نظام اقتصادی کشور، شورایی به نام “شورای عالی اقتصاد و پول کشور” که خبر نخستین با مصوبه این شورای اعلام شده بود، وجود ندارد و مرجع تصمیم‌گیری برای این‌گونه موارد شورای پول و اعتبار است.

    بر اساس تبصره یک ماده ۲۱ مکرر قانون چک، ظهرنویسی (پشت‌نویسی) چک‌های فیزیکی عادی تا ۲۹ آذر سال ۱۳۹۹ مجاز است و بعد از آن در خصوص چک‌های صادره بر اساس قانون جدید، صرفاً ظهرنویسی فیزیکی ممنوع است.

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید

رفتن به نوار ابزار