ازاینکه پایگاه خبری - تحلیلی- آموزشی سایت اقتصادی ایران را جهت بازدید خود انتخاب نموده اید سپاسگزاری می نمایم. ضمنا"، این سایت،به نشانیهای : http://tarazmani.ir http://eghtesa3.ir http://ehteyaj.ir http://adeli16559.ir http://etabar.ir http://koudehi.ir http://mosabbeb.ir http://namooneh.ir http://namouneh.ir https://eghtesadi1.ir http://eghtesadiiran.ir http://eghtesadi1.com http://eghtesadiiran.com http://eghtesadionline.com قابل مشاهده است. مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران : محمدرضا عادلی مسبب کودهی

مردم برای خرید مسکن دست نگه دارند:

0

اعلام تورم ۳۴‌درصدی یک سال اخیر بخش مسکن سبب آشوب در بازار مسکن شد، اما روز گذشته تورم ۳۴‌درصدی توسط معاون دفتر برنامه‌ریزی و اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی تکذیب شد و این رقم به ۵/۱۲‌درصد تقلیل یافت.

با توجه به پایین‌بودن قدرت خرید مردم ترجیح این افراد خرید مسکن‌های متراژ پایین است، اما در حال حاضر شاهد عدم ساخت و ساز سازنده‌ها متناسب با تقاضای روز هستیم. به‌گفته مسئولان در چنین شرایطی باید ریشه‌یابی شوند که چرا بخش تولید به رغم اینکه در پی متقاضی است، اما واحدهایی می‌سازد که متقاضی برای آن وجود ندارد! همچنین اخبار مربوط به بازار مسکن از حباب ۱۲‌درصدی قیمت مسکن خبر می‌دادند که طبق اعلام رئیس اتحادیه املاک کشور، به مرور با نوسانات بازار در بخش مسکن، با ثبات قیمت روبه‌رو می‌شویم. در همین راستا خبر رسید که با توجه به افزایش غیرطبیعی قیمت، مردم از خرید مسکن دست نگه دارند، چرا که روند فعلی مسکن دوام ندارد.

تورم بخش مسکن ۵/۱۲‌درصد است نه ۳۴ درصد

معاون دفتر برنامه‌ریزی و اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی با رد تورم ۳۴‌درصدی یک سال اخیر بخش مسکن،گفت: این شاخص ۵/۱۲‌درصد است. به گزارش «آرمان» به‌نقل از صداوسیما، پروانه اصلانی با بیان اینکه نهاده‌های تولید مسکن حدود ۲۴‌درصد رشد داشته، ادامه داد: نرخ رشد در بخش ساخت در فروردین امسال ۱۵‌درصد و در اردیبهشت ۸/۱۵‌درصد افزایش یافته و نرخ رشد شاخص دستمزد کارگران ساختمانی نیز ۷/۸‌درصد افزایش داشته است. با توجه به اینکه بازار مسکن در چند سال اخیر با رکود روبه‌رو بوده است بنابراین انتظار افزایش قیمت غیرمنتظره نیست. او افزود: در سال ۹۶ میانگین افزایش قیمت مسکن پنج‌درصد بود، در حالی که در این سال نرخ ارز حدود ۸۰ درصد، سهام ۲۴‌درصد و خودرو حدود ۱۰۰‌درصد افزایش یافت.

ساخت واحدهای بدون متقاضی توسط سازنده‌ها

نایب‌رئیس کانون سراسری انبوه سازان کشور نیز با بیان اینکه نیمی از واحدهای ساخته شده به وسیله انبوه‌سازان بیش از ۸۰ متر مساحت دارند، گفت: بیشتر متقاضیان مسکن واحدهایی با کمتر از این متراژ می‌خواهند و باید ریشه‌یابی شوند که چرا بخش تولید به رغم اینکه در پی متقاضی است، اما واحدهایی می‌سازد که متقاضی برای آن وجود ندارد. فرشید پورحاجت افزود: قوانین موجود دست بخش تولید را بسته و ضوابط شهرسازی موجب شده است که این بخش نتواند بر‌اساس ظرفیت و نیاز بازار مسکن تولید کند. اگر بر‌اساس تقاضای بازار مسکن ساخته بودیم اکنون دچار تورم در این بازار نبودیم. او یادآور شد: یکی دیگر از مشکلات بخش تولید، نایاب شدن زمین است و بخش تولید نمی‌تواند زمین مناسب برای ساخت و ساز بیابد.

روند فعلی بازار مسکن دوام ندارد

همچنین یک مقام مسئول در بانک عامل بخش مسکن گفت: خریداران واقعی مسکن تا حد امکان در شرایط فعلی نسبت به خرید اقدام نکنند، چرا که روند فعلی حاکم بر بازار مسکن نمی‌تواند دوام داشته باشد. به گزارش «آرمان» به‌نقل از بانک عامل بخش مسکن، محمدرضا امینی درباره عوامل افزایش غیرطبیعی قیمت مسکن، افزود: بخشی از این افزایش قیمت به تحولات بازارهای موازی از جمله بازار ارز برمی‌گردد، چرا که بخشی از نهاده‌های ساختمانی از جمله میلگرد وابستگی شدید به ارز دارند و در برابر تغییر و تحولات این بازار واکنش نشان می‌دهند. او ادامه داد: افزایش قیمت ارز در نهایت باعث رشد قیمت تمام شده مسکن شد تا یک افزایش قیمتی قابل توجه را در این بازار شاهد باشیم. امینی افزود: از طرفی بازار سپرده‌های بانکی همچنان جذاب است و در بازار پولی بعضا سودهای بالا به سپرده‌گذاران پرداخت می‌شود.

۱۲ ‌درصد قیمت مسکن حباب است

رئیس اتحادیه املاک کشور نیز اعلام کرد که حدود ۱۲‌درصد از افزایش قیمت مسکن حباب است و به مرور با نوسانات بازار در بخش مسکن، با ثبات قیمت روبه‌رو می‌شویم. محمدقلی خسروی افزود: اکنون که قیمت‌ها افزایش یافته عقب‌نشینی فروشنده‌ها از فروش واحدهای خود کار بسیار اشتباهی است. او گفت: بیشترین افزایش قیمت در مناطق پنج و ۲۲ تهران روی داده است، اما در مناطق دیگر تهران و شهرستان‌ها چنین افزایش قیمتی وجود ندارد. رئیس اتحادیه مشاوران املاک همچنین معتقد است املاکی‌ها هیچ‌نقشی در رشد قیمت مسکن ندارند، زیرا کاهش قدرت خرید موجب رکود و کسادی بازار می‌شود؛ هر چند که او بر این باور است افرادی که نیازمند مسکن هستند، اقدام به خرید کنند. او با اشاره به اینکه املاکی‌ها امانت‌دار مردم هستند، مردم مسکن را به ما می‌سپارند و ما هم آن را به مردم  عرضه می‌کنیم، گفت: چه دلیلی دارد که املاکی‌ها قیمت مسکن را بالا ببرند و رکود ایجاد شود، بنابراین اگر قیمت مسکن مناسب باشد، املاکی‌ها خرید و فروش بیشتری انجام می‌دهند و زودتر به حق‌الزحمه خود می‌رسند.

دوره رونق مسکن چقدر است؟

یک تحلیلگر بازار مسکن گفت: تحرک بازار مسکن بعد از رکود طولانی‌مدت سال‌های ۱۳۹۲ تا ۱۳۹۵ قابل انتظار بود و باید پذیرفت مسکن وارد دوره رونق شده است. به گزارش خبرآنلاین، مهدی سلطان محمدی افزود: بررسی بلندمدت بازار مسکن در ایران نشان می‌دهد روند حرکت قیمت مسکن و تورم در دوره‌های درازمدت هماهنگ و متناسب بوده است. او با اشاره به اینکه بازار مسکن در دوره‌های متفاوت وارد چرخه‌های رونق و رکود می‌شود، گفت: هر چند در برخی دوره‌ها رکود در بازار مسکن حاکم می‌شود و روند رشد قیمت‌ها متوقف می‌شود و در برخی مواقع رونق شکل می‌گیرد و روند رشد قیمت‌ها شدت می‌گیرد، اما در بلندمدت انطباق منحنی حرکت با تورم قابل مشاهده است. به‌گفته این تحلیلگر بازار مسکن، به‌نظر می‌رسد دوران رونق مسکن دو‌سال به طول بیانجامد هر چند باید توجه داشت رونق الزاما مساوی با رشد قابل‌توجه قیمت‌ها نیست.

منبع : http://www.eranico.com/fa/content/86784

هدف از راه اندازی سایت اقتصادی ایران بررسی مسائل ومعضلات اقتصادی ایران وارائه راهکارهای مناسب می باشد . به امید روزی که شاهد ایرانی آباد و با رونق وشکوفائی اقتصادی باشیم، برای همگان به ویژه بازدیدکنندگان این سایت اقتصادی سرافرازی ونیکبختی آرزو می نمایم. مالکیت سایت اقتصادی ایران برای محمدرضا عادلی مسبب کودهی محفوظ است. سایت اقتصادی ایران درسامانه ساماندهی سایتهای اینترنتی ایران به کدهای شامد: http://eghtesadi1.com به کدشامد: 1-1-750014-65-0-7 http://eghtesadiiran.comکدشامد: 4-0-65-750014-1-1 https://eghtesadi1.irکدشامد: 5-0-65-750014-1-1 http://eghtesadiiran.irکدشامد:6-0-65-750014-1-1 http://eghtesadionline.com کدشامد: 1-1-750014-65-0-8 ثبت گردیده است. انتشار مطالب خبری و تحلیلی رسانه‌های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر می‌شود. سایت اقتصادی ایران به نشانیهای: http://tarazmani.ir http://eghtesa3.ir http://ehteyaj.ir http://adeli16559.ir http://etabar.ir http://koudehi.ir http://mosabbeb.ir http://namooneh.ir http://namouneh.ir https://eghtesadi1.ir http://eghtesadiiran.ir http://eghtesadi1.com http://eghtesadiiran.com http://eghtesadionline.com قابل مشاهده است. مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران : محمدرضا عادلی مسبب کودهی

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید

رفتن به نوار ابزار