ازاینکه پایگاه خبری - تحلیلی- آموزشی سایت اقتصادی ایران را جهت بازدید خود انتخاب نموده اید سپاسگزاری می نمایم. ضمنا"، این سایت،به نشانیهای : http://tarazmani.ir http://eghtesa3.ir http://ehteyaj.ir http://adeli16559.ir http://etabar.ir http://koudehi.ir http://mosabbeb.ir http://namooneh.ir http://namouneh.ir https://eghtesadi1.ir http://eghtesadiiran.ir http://eghtesadi1.com http://eghtesadiiran.com http://eghtesadionline.com قابل مشاهده است. مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران : محمدرضا عادلی مسبب کودهی

نکاتی چند در مورد حسابداری بیمه :

0

امروزه افزایش شعب بیمه‌های خصوصی را در کشور شاهد هستیم.گسترش این کسب و کار پرسود برای نمایندگان پیچیده گی های خاصی را به همراه دارد.معمولا این نمایندگان بازاریابان خوبی هستند و به تقویت مهارت های مذاکرات خود می پردازند و یا به دلیل مراحل سخت صدور بیمه نامه های مختلف،به شدت درگیر آن هستند.غافل از اینکه به بخش مالی و حسابداری خود بی توجهی میکنند و به این ترتیب ممکن است ضرر شوند.بخش عمده ای از حسابداری های بیمه بر عهده شعب بیمه است..
اما شناسایی و درک جریان های مالی سبب فهم عمیق از کلیه تراکنش های شرکت بیمه میشود و گام مهمی برای رسیدن به موفقیت مالی برای کلیه نمایندگان بیمه است برای موفق بودن در عملیات حساب داری بیمه ابتدا باید دانست که تفاوت چندانی با حسابداری ندارد.

برای یک کاربر مبتدی بعد از خرید نرم افزار حسابداری محک و تسلط بر آن باید اصولی را رعایت کند از آن جمله شناسایی کلیه ورودی ها و خروجی های مالی و زمادر این مقاله به بیان هزینه های مختلف از جریان درآمد و خسارت اشاره میکنیم این هزینه ها موارد اصلی در ترازنامه است .

حسابداری بیمه

هزینه صدور: تمامی هزینه های مرتبط با صدور بیمه نامه مانند تبلیغات،بازاریابی،کارمزد و غیره هزینه صدور حساب می شوند.
هزینه بیمه: مبلغی است که بیمه گزار بابت خرید بیمه نامه به شرکت بیمه پرداخت می نماید.
هزینه بیمه اضافی : مبلغی است که بیمه گر بابت قبول ریسک یا خطر اضافی و یا تمدید بیمه نامه با سرمایه بیشتر ، از بیمه گزار دریافت می نماید.
هزینه بیمه برگشتی: قسمتی از حق بیمه که به دلیل فسخ بیمه نامه یا کاهش خطر ویا کاهش سرمایه ، به بیمه گزاربرگشت داده می شود.
هزینه بیمه عاید نشده و ذخیره حق بیمه:نسبتی از حق بیمه ها که مربوط به طول مدت اعتبار بیمه نامه ها در دوره مالی بعد میباشد و به حساب درآمد سال بعد منتقل میگردد.
هزینه بیمه مازاد : به معنای آن است که از بیمه گذار به علت موقعیت ویژه وی ، بیشتر ازمیانگین رشته بیمه مربوط، حق بیمه دریافت شود.
هزینه بیمه شده (در بیمه اموال) :ارزش واقعی شی مورد بیمه بوده یا مبلغی است که بیمه‌گر تعهد می‌کند در صورت وقوع حادثه تا آن میزان به بیمه‌گذار یا ذینفع قرارداد بیمه خسارت بپردازد
هزینه خسارت: مبالغی که بیمه گر در پی وقوع خسارت میابد پرداخت نماید و یا وجوهی که به موجب شرایط قرار داد بیمه پس از وقوع حادثه برای بیمه شده میپردازد.
هزینه‌های بیمه ای (عملیاتی): مجموع یا تفاضل هزینه خسارت سهم نگهداری و هزینه (درآمد ) کارمزد و کارمزد منافع سهم نگهداری به علاوه خالص سایر هزینه‌های بیمه ای است.

هزینه های کارشناسی بیمه:هزینه هایی که موسسه بیمه به منظور ارزیابی موردبیمه قبل از صدور بیمه نامه و همچنین پس از خسارت متحمل خواهد شد.
هزینه خسارت: هزینه وقوع حوادث مورد بیمه (هزینه خسارت)، مهمترین هزینه شرکت‌های بیمه ایست.
هزینه خسارت واقع شده:جمع تمامی خسارت پرداخت شده در طی دوره به همراه هزینه های رسیدگی به این خسارت پس از تعدیل لازم در مورد ذخیره انتظارات معوق ابتدا و انتهای دوره
هزینه خسارت واقع شده اما پرداخت نشده:خسارات ناشی از حوادث بیمه شده ای که قبل از پایان دوره مالی اتفاق افتاده است و به نمایندگی بیمه اعلام نشده است.
هزینه خسارات معوق: شامل خساراتی است که موسسه بیمه در پایان سال مالی پرداخت نکرده است و باید در سال آتی پرداخت نماید.
هزینه ذخیره خسارت معوق:ذخیره ای که بیمه گر برای تسویه خسارت نگهداری میکند.مثل: خسارتی که تا پایان مالی اعلام شده ولی پرداخت نشده است.خسارتی که هنوز مبلغ آن ارزیابی و تعیین نشده است.خسارتی که واقع شده اما هنوز به بیمه گر اعلام نگردیده است.
هزینه استهلاک: چنانچه بعد از حادثه و تعویض یا تغییر اموال آسیب دیده ، بیمه گذار در وضعی بهتراز قبل از حادثه قرار گیرد، مبلغی از خسارت ها به صورت هزینه استهلاک کسر می شود . این کار باعث جلوگیری از سوء استفاده از بیمه و ایجاد حوادث عمدی می شود.

 

حسابداری صدور بیمه نامه

حسابداری صدور بیمه نامه:
بیمه گر باید بداند، حق بیمه به سه صورت نقدی، نقدی-اقساط و تمام اقساط پرداخت می شود.
• چنانچه پرداخت به صورت نقدی انجام شود، حساب بانک بدهکار و حساب حق بیمه صادره – شخص ثالث، بستانکار می شود.
• مابقی به صورت تعهد باشد، برای ثبت دریافت نقدی، حساب بانک بدهکار، حساب درآمد حق بیمه بستانکار می شود. برای ثبت حسابداری تعهد، حساب بدهکاران بیمه (مطالبات) یا اسناد دریافتنی، بدهکار و حساب درآمد حق بیمه، بستانکار می شود.
• در صورت پرداخت تمام اقساطی، حساب بدهکاران بیمه (مطالبات از بیمه گذاران) یا اسناد دریافتنی بدهکار و حساب حق بیمه یا درآمد حق بیمه، بستانکار می شود. در زمان وصول اقساط، حساب بانکی بدهکار و حساب بدهکاران بیمه یا اسناددریافتنی بستانکار می شود.
• در زمان وقوع خسارت و پس از قطعی شدن مبلغ هزینه خسارت، دستور پرداخت صادر می شود. پس از دریافت دستور پرداخت توسط واحد حسابداری، مبلغ خسارت پرداخت و همزمان سند پرداخت ثبت می شود. در سند مذکور، خسارت پرداختی (با توضیحات رشته هزینه) بدهکار و حساب بانک بستانکار می شود.

استاندارد ۲۸ حسابداری

استاندارد ۲۸ حسابداری:
هدف از این استاندارد تجویز روش‌هاى حسابدارى براى حق‌بیمه، خسارت و مخارج تحصیل بیمه‌هاى عمومى مستقیم و اتکایى و همچنین افشاى اطلاعات این نوع فعالیتها در صورت‌هاى مالى شرکت‌ها و مؤسسات بیمه است. الزامات سایر استانداردهای حسابداری درصورتی برای فعالیت‌های بیمه عمومی کاربرد دارد که توسط این استاندارد جایگزین نشده باشد.

منبع : https://mahaksoft.com/15709

هدف از راه اندازی سایت اقتصادی ایران بررسی مسائل ومعضلات اقتصادی ایران وارائه راهکارهای مناسب می باشد . به امید روزی که شاهد ایرانی آباد و با رونق وشکوفائی اقتصادی باشیم، برای همگان به ویژه بازدیدکنندگان این سایت اقتصادی سرافرازی ونیکبختی آرزو می نمایم. مالکیت سایت اقتصادی ایران برای محمدرضا عادلی مسبب کودهی محفوظ است. سایت اقتصادی ایران درسامانه ساماندهی سایتهای اینترنتی ایران به کدهای شامد: http://eghtesadi1.com به کدشامد: 1-1-750014-65-0-7 http://eghtesadiiran.comکدشامد: 4-0-65-750014-1-1 https://eghtesadi1.irکدشامد: 5-0-65-750014-1-1 http://eghtesadiiran.irکدشامد:6-0-65-750014-1-1 http://eghtesadionline.com کدشامد: 1-1-750014-65-0-8 ثبت گردیده است. انتشار مطالب خبری و تحلیلی رسانه‌های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر می‌شود. سایت اقتصادی ایران به نشانیهای: http://tarazmani.ir http://eghtesa3.ir http://ehteyaj.ir http://adeli16559.ir http://etabar.ir http://koudehi.ir http://mosabbeb.ir http://namooneh.ir http://namouneh.ir https://eghtesadi1.ir http://eghtesadiiran.ir http://eghtesadi1.com http://eghtesadiiran.com http://eghtesadionline.com قابل مشاهده است. مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران : محمدرضا عادلی مسبب کودهی

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید

رفتن به نوار ابزار