ازاینکه پایگاه خبری - تحلیلی- آموزشی سایت اقتصادی ایران را جهت بازدید خود انتخاب نموده اید سپاسگزاری می نمایم. ضمنا"، این سایت،به نشانیهای : http://tarazmani.ir http://eghtesa3.ir http://ehteyaj.ir http://adeli16559.ir http://etabar.ir http://koudehi.ir http://mosabbeb.ir http://namooneh.ir http://namouneh.ir https://eghtesadi1.ir http://eghtesadiiran.ir http://eghtesadi1.com http://eghtesadiiran.com http://eghtesadionline.com قابل مشاهده است. مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران : محمدرضا عادلی مسبب کودهی

رفاه ذهنی چیست؟

0

«به نظر می‌رسد با توجه به کافی نبودن اتکای صرف به رونق و رشد اقتصادی به عنوان تنها عامل تامین و تضمین‌کننده رفاه و توسعه همه‌ جانبه کشور لازم باشد شاخص‌ها و نماگرهای تهیه و تولید شده ناظر به رفاه مادی و شرایط فیزیکی جامعه به سمت استخراج رفاه ذهنی و بهزیستی اجتماعی گروه‌های مختلف سنی و جنسی جامعه نظیر کودکان، زنان، جوانان و سالمندان به‌ صورت جداگانه معطوف شود.»

به گزارش ایسنا، روزنامه اعتماد نوشت: «در طول چند دهه اخیر همزمان با شکل‌گیری گفتمان جهانی جدید مبنی بر بررسی خصوصیات غیر مادی و روانی جوامع، شامل کیفیت زندگی، رفاه فردی و اجتماعی، رضایت از زندگی و شادمانی افراد در جامعه، محققان علم اقتصاد، روان‌شناسی و علوم اجتماعی، عوامل عینی بیرونی تاثیرگذار بر رفاه اقتصادی را شناسایی و اندازه‌گیری کرده‌اند. ابعاد رفاه اقتصادی را سطح درآمد و سرانه مصرف، اشتغال، مسکن، سلامت و تغذیه تشکیل می‌دهد. بعد دیگری از رفاه به نام «رفاه ذهنی» به منزله مولفه‌ای چند بُعدی برای ارزیابی احساس کامیابی مردم در سطح فردی و ملی و همچنین مطالعه بر روی ابعاد احساسی و هیجانی زندگی شهروندان با در نظر گرفتن رویکرد‌های مختلف کمّی، کیفی و غیر مستقیم مورد توجه محققان حوزه رفاه قرار گرفته است. تعدادی از کشورهای توسعه‌یافته جهان برای تامین سعادت عمومی و افزایش بهزیستی و بهروزی مردم خود معیار جدیدی از رفاه ملی را با هدف ترسیم جنبه‌های روحی و فکری جامعه، از جمله شادمانی فردی، برای درک میزان اهمیت عوامل غیر اقتصادی و روان‌شناختی تاثیرگذار بر احساس خوشبختی ذهنی اعضای جامعه طراحی و تنظیم کردند و در تعدادی از پیمایش‌های خود علاوه بر دریافت اطلاعات از سطح برخورداری مردم از کالا‌ها و خدمات، تسهیلات مالی و امکانات مادی و فیزیکی سوالاتی درباره طرز نگرش مردم در خصوص حالات احساسی، احساس امید و اطمینان به آینده، امنیت خاطر و احساس طرد شدگی یا مقبولیت اجتماعی مردم را طرح کردند. در همین حال موضوعاتی نظیر خرسندی کلی افراد جامعه از شرایط زندگی، نحوه برداشت و قضاوت‌های شخصی افراد در خصوص وضعیت درونی زندگی خود همانند رضایت شغلی و درآمدی، کیفیت روابط خانوادگی، رضایت زناشویی، چگونگی مناسبات دوستانه با همسایگان و  مقایسه میان گروه‌های مختلف از جهت معیارهای رفتاری و جهت‌گیری‌های ارزشی نظیر درجه اهمیت پول، قدرت، خانواده، امنیت، اصول اخلاقی، آزادی، استقلال و دستیابی به موفقیت توسط سازمان‌های اقتصادی در سطح ملی و منطقه‌ای مورد مطالعه و بررسی قرار گرفت.

در عین حال خودارزیابی‌های شناختی و ادراکی افراد در ارتباط با وضع کلی سلامت جسمی، حالات ذهنی و روانی، تلقی افراد از عدالت و نابرابری و میزان مواجهه با هیجانات مثبت شامل میزان تجربه حسی مستمر احساسات مثبت (شادی، لذت و خوش‌بینی) و تجربه احساسات منفی (ناراحتی، استرس، نگرانی و خشم) یا همان بهزیستی ذهنی (subjective well-being) نیز با مصاحبه‌های عمقی ثبت و ضبط می‌شود.

در این میان گزارش سالانه موسسه گالوپ با استفاده از طراحی پرسشنامه‌های ویژه در خصوص میزان خواب و استراحت، احساس احترام، دامنه شادی‌های روزمره، انجام فعالیت‌ها بر اساس علایق شخصی و تعداد دفعات تجربه احساس درد جسمانی، غم، نگرانی و عصبانیت در بین مردم کشورهای مختلف و درجه احساسات و عواطف ملل مختلف جهان را بر اساس شدت شاد و غمگین بودن می‌سنجد.

همچنین درگزارش جهانی شادی و شاخص کامیابی لگاتوم در کنار درآمد و تولید ناخالص ملی مقولاتی چون حمایت‌های اجتماعی، اعتماد، بخشندگی، ادراک فساد، حکمرانی خوب، آزادی انتخاب، تحمل و مدارای اجتماعی در افزایش کامیابی جوامع موثر قلمداد شده است و بر همین اساس تعدادی از موسسات و سازمان‌های اقتصادی بین‌المللی مثل سازمان همکاری و توسعه اقتصادی نیز اقدام به اجرای پیمایش‌های ملی و منطقه‌ای در خصوص سنجش ابعاد جسمی، روحی، روانی و ذهنی شهروندان کشورهای عضو خود با هدف دستیابی به وضعیت پایدار شادکامی و نشاط اجتماعی، بازشناسی بیشتر ارزش‌های فرهنگی نهفته، سرمایه اجتماعی، انسجام و همبستگی اجتماعی کرده‌اند تا سیاستگذاران و محققان امکان شناسایی هزارتوی عوامل و مولفه‌های محیطی در هم تنیده تاثیرگذار بر بهزیستی فردی و جمعی مشترک را بیابند.

همچنین با وجود این که آمارهای ویژه بازتاب‌دهنده کیفیت توسعه اجتماعی و انسانی جامعه شامل وضعیت بهزیستی اجتماعی و روانی، روند نزولی یا صعودی تحرک اجتماعی عمودی، مدل رفتاری گذران وقت مبتنی بر رفاه ذهنی در جامعه و شکاف احساس شادی و خوشبختی در میان طبقات و اقشار مختلف در کشور به محاق رفته است ولی هنوز بسیاری از شاخص‌های اجتماعی و آمارهای تهیه شده به‌ وسیله مرکز آمار نظیر آمار و ارقام مربوط به نرخ بیکاری و اشتغال جوانان، نحوه توزیع درآمد در جامعه، مصارف خوراکی و غیر خوراکی خانوارها، حساب‌های اقماری سلامت، الگوی گذران وقت و فعالیت‌های تفریحی و نتایج سرشماری نفوس و مسکن مربوط با ویژگی‌های جمعیتی، امید به زندگی، پراکندگی طلاق، تعداد افراد هرگز ازدواج نکرده، سالخوردگی جمعیت و نحوه تصرف مسکن قادر است اطلاعات بسیار جامع و دقیقی از سطح رفاه عینی، کمّی و ملموس کشور ارایه دهد.

سایر آمار و داده‌های تولید شده به‌ وسیله دستگاه‌های اجرایی شامل حوزه‌های سلامت، بهداشت و درمان، پرونده‌های قضایی، آسیب‌های اجتماعی، آموزش و محیط زیست نیز ابعاد غیر اقتصادی رفاه ملی را که ترند‌های در حال جریان درون ساختارهای اجتماعی و فرهنگی کشور است بازمی‌نمایاند.

به نظر می‌رسد با توجه به کافی نبودن اتکای صرف به رونق و رشد اقتصادی به عنوان تنها عامل تامین و تضمین‌کننده رفاه و توسعه همه‌ جانبه کشور لازم باشد شاخص‌ها و نماگرهای تهیه و تولید شده ناظر به رفاه مادی و شرایط فیزیکی جامعه به سمت استخراج رفاه ذهنی و بهزیستی اجتماعی گروه‌های مختلف سنی و جنسی جامعه نظیر کودکان، زنان، جوانان و سالمندان به‌ صورت جداگانه معطوف شود.

از سوی دیگر برای نیل به توسعه و پیشرفت پایدار اقتصادی و اجتماعی فزاینده می‌توان با به‌ کار گیری ابزارهای نوین آماری نسبت به بررسی وضعیت نشاط و سرزندگی عمومی، مشارکت اجتماعی و سیاسی، روحیه جمعی جامعه، ذایقه‌ها و سلایق میان نسلی و احساس پیشرفت و ارزشمندی افراد مبادرت ورزید تا به جهت مغفول ماندن آیتم رفاه ذهنی در آمارها و با تغییر پارادایم در نظام آماری کشور امکان تهیه و تدوین سنجه‌های کاربردی‌تر در ارتباط با چگونگی تغییر در کیفیت زندگی، توزیع جغرافیایی شادکامی، بازخوانی آمارها درخصوص افزایش یا کاهش سطح استاندارد و مطلوب زندگی فراتر از آمارهای خرد و کلان همچون نرخ جرم و قتل، سطح سواد، شیوع بیماری‌ها، سطح سلامت عمومی و در نتیجه تولید شاخص‌های ملی شادمانی فراهم شود تا متعاقب آن برنامه‌ریزان و تصمیم‌گیران با تمسک به آمار و شاخص‌های برآمده از رفاه ذهنی واقعی مردم امکان انجام برنامه‌ریزی و سیاستگذاری مناسب برای سنجش و شناسایی عوامل موثر بر وضعیت‌های ناملموس و ناخوشایند روحی و روانی نظیر ناامیدی و عدم قطعیت نسبت به آینده را بیابند.»

منبع : https://www.isna.ir/news/96120200765

هدف از راه اندازی سایت اقتصادی ایران بررسی مسائل ومعضلات اقتصادی ایران وارائه راهکارهای مناسب می باشد . به امید روزی که شاهد ایرانی آباد و با رونق وشکوفائی اقتصادی باشیم، برای همگان به ویژه بازدیدکنندگان این سایت اقتصادی سرافرازی ونیکبختی آرزو می نمایم. مالکیت سایت اقتصادی ایران برای محمدرضا عادلی مسبب کودهی محفوظ است. سایت اقتصادی ایران درسامانه ساماندهی سایتهای اینترنتی ایران به کدهای شامد: http://eghtesadi1.com به کدشامد: 1-1-750014-65-0-7 http://eghtesadiiran.comکدشامد: 4-0-65-750014-1-1 https://eghtesadi1.irکدشامد: 5-0-65-750014-1-1 http://eghtesadiiran.irکدشامد:6-0-65-750014-1-1 http://eghtesadionline.com کدشامد: 1-1-750014-65-0-8 ثبت گردیده است. انتشار مطالب خبری و تحلیلی رسانه‌های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر می‌شود. سایت اقتصادی ایران به نشانیهای: http://tarazmani.ir http://eghtesa3.ir http://ehteyaj.ir http://adeli16559.ir http://etabar.ir http://koudehi.ir http://mosabbeb.ir http://namooneh.ir http://namouneh.ir https://eghtesadi1.ir http://eghtesadiiran.ir http://eghtesadi1.com http://eghtesadiiran.com http://eghtesadionline.com قابل مشاهده است. مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران : محمدرضا عادلی مسبب کودهی

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید

رفتن به نوار ابزار