ازاینکه پایگاه خبری - تحلیلی- آموزشی سایت اقتصادی ایران را جهت بازدید خود انتخاب نموده اید سپاسگزاری می نمایم. ضمنا"، این سایت،به نشانیهای : http://tarazmani.ir http://eghtesa3.ir http://ehteyaj.ir http://adeli16559.ir http://etabar.ir http://koudehi.ir http://mosabbeb.ir http://namooneh.ir http://namouneh.ir https://eghtesadi1.ir http://eghtesadiiran.ir http://eghtesadi1.com http://eghtesadiiran.com http://eghtesadionline.com قابل مشاهده است. مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران : محمدرضا عادلی مسبب کودهی

پرواز چارتر چیست؟

0

پرواز چارتر چیست بلیطی که خود آژانس های هواپیمایی از شرکت های هواپیمایی خریداری می کنند و به طور مستقیم و بدون واسطه به مسافران به فروش می رسانند, بلیط چارتر و در واقع آن پرواز را پرواز چارتر می گویند

پرواز چارتر چیست؟

چارتر ، کلمه ایی با ریشه فرانسوی و به معنای ” دربست کرایه کردن ” است و برای اماکن اقامتی نظیر هتل و وسایل حمل و نقل همچون کشتی ، قطار و هواپیما هم کاربرد دارد

پرواز چارتر به پروازی گفته می شود که در آن همه ی صندلی های یک هواپیما و یا چند تایی از آن ها، توسط آژانس های مسافرتی اجاره می شوند. این نوع پرواز، بیشتر در مسیرهای پر رفت و آمدی مثل تهران-مشهد کاربرد دارد. از این صندلی ها، هم در تورهای گردشگری استفاده می شود و هم مستقلاً آن ها را به فروش می رسانند. از آن جایی که هزینه ی ناشی از پر نشدن پروازهای چارتر به گردن آژانس هواپیمایی اجاره کننده ی آن پرواز است، در صورتی که صندلی هایی در پرواز چارتر خالی بماند، قیمت آن ها پایین تر می آید تا زودتر به فروش برسند.

بلیط های چارتر غیرقابل استرداد هستند، یعنی امکان کنسل کردن آن ها وجود ندارد. فروشنده ی این نوع بلیط هم، فقط آژانس های مسافرتی چارترکننده هستند.

چارتر کننده کیست؟

شخص حقیقی یا حقوقی است که با انعقاد قرارداد چارتر (اجاره توریستی ) با چارتر دهنده (شرکت های هواپیمایی) به اجاره دربستی هواپیما تحت عنوان پرواز چارتر اقدام کند .

چارتر دهنده کیست؟

شرکت های هواپیمایی و یا متصدیان حمل و نقل هوایی می باشند که با انعقاد قرارداد چارتر می توانند تمام یا قسمتی از ظرفیت یک هواپیما را در یک دوره زمانی خاص یا به صورت موردی، در یک مسیر پروازی داخلی و خارجی به هر شخص حقیقی و یا حقوقی واجد شرایط، واگذار نمایند.

تامین کننده کیست؟

دفاتر خدمات مسافرت هوایی یا وب سایت هایی که مجوز فروش آنلاین را دارند، واسطه ای میان مسافر و چارتر کننده می باشند که صرفا وظیفه تامین بلیط را بر عهده دارند.

چرا پروازهای چارتر به سیستمی ترجیح داده می شود؟

۱٫ مهمترین مسئله ای که مسافران را از خرید بلیط هواپیما سیستمی منصرف کرده و به سمت خرید بلیط های چارتر هواپیما ترغیب میکند مسئله قیمت بلیط هواپیما است . نرخ بلیط هواپیما پروازهای سیستمی بر اساس مصوبه سازمان هواپیمایی کشوری تعیین شده و معمولا در اکثر مواقع اختلاف زیادی با قیمت بلیط هواپیما پروازهای چارتر دارد . هر چند در سالهای اخیر سازمان هواپیمایی کشوری با طرح هایی قصد رفع این مشکل را داشته و با اجازه متنوع سازی قیمت بلیط هواپیما دست ایرلاین ها را در قیمت گذاری و رقابت باز گذاشته ولی همچنان با وجود محدودیتهایی همچون وجود کف قیمت و سقف قیمت مصوب در قیمت گذاری ، ایرلاینها کماکان با محدودیتهایی در این مسئله در گیرند و مسئله تفاوت قیمت با بلیط های چارتر پابرجاست.

۲٫ محدودیت پروازهای برنامه ای : پروازهای برنامه ای معمولا از فاصله زمانی زیادی تا پرواز و با توجه به سیاستهای ایرلاین ها برای حجم معینی مسافر برنامه ریزی میشوند . این در حالی است که در زمانهای پیک سفر نظیر تابستان ، تعطیلات نوروز و سایر مناسبتها ، پروازهای سیستمی پاسخگوی تقاضای بازار نیست حتی در زمان های عادی نیز در تاریخ های نزدیک پرواز معمولا پیدا کردن بلیط سیستمی مشکل است چون فروش بلیط های پروازهای سیستمی گاها از چند ماه پیش از پرواز آغاز شده است و به علت استقبال عمدتا ارگانها و سازمان ها که برنامه های زمانبندی مشخصی دارند و همچنین نیاز به تغییرات و کنسل بلیط هواپیما چندین باره را دارند امکان خرید بلیط حتی چند روز مانده به پرواز نیز میسر نمیباشد لذا در چنین مواقعی پروازهای چارتر راه حل مشکلند .

مزایای بلیط پرواز چارتر :

۱٫ بزرگترین مزیت بلیط پروازهای چارتر قیمت آنهاست . شما اگر در انتخاب تاریخ سفر خود انعطاف داشته باشید میتوانید خیلی ارزان با هواپیما سفر کنید گاهی ارزان تر از قیمت بلیط اتوبوس!

۲٫ قیمت لحظه ای بلیط هواپیما چارتر را میتوانید در اینجا ببینید و از آن به صورت اینترنتی بلیط خریداری نمائید.

۳٫ مزیت بلیط پروازهای چارتر تنها در قیمت ارزان تر بلیط هواپیما نیست . در اکثر مواقعی که ظرفیت پروازهای سیستمی ( برنامه ای ) پر شده است شما میتوانید از پروازهای چارتر بلیط تهیه کنید.

البته در چنین مواقعی بلیط های چارتر دیگر ارزان نیستند ولی به هر حال کار مسافران راه میفتد.

معایب بلیط پرواز چارتر :

۱٫ جریمه کنسلی بلیط با توجه به نظر شرکت چارتر کننده صورت میگیرد و در خیلی از موارد بلیط صادر شده غیر قابل کنسل خواهد بود حتی در صورت عدم استفاده از بلیط هیچگونه وجهی به شما مسترد نخواهد شد . پس بهتر است زمانی از بلیط های چارتر استفاده کنیم که قصد تغییر آن را به هیچ وجه نداریم

۲٫ بلیط پروازهای چارتر غیر قابل انتقال به غیر و غیر قابل تغییر تاریخ خواهد بود .

۳٫ نرخ بلیط خردسال (۲ تا ۱۲ سال ) همانند قیمت بلیط بزرگسال محاسبه خواهد شد . البته نرخ بلیط نوزاد کوچکتر از ۲ سال ( بدون صندلی) همانند بلیط های سیستمی در حدود ۱۰ درصد قیمت بلیط بزرگسال محاسبه خواهد شد.

۴٫ محدودیت تنوع مسیرهای پروازی : مسیرهای پروازی چارتر اغلب در مسیرهای پرتردد وجود دارد و شما نمیتوانید در هر مسیری بلیط چارتر تهیه کنید ولی در سالهای اخیر تعداد مسیرهای چارتر به شدت افزایش پیدا کرده است .

منبع : http://u-fun.ir/articles/view/economy_marketing_business/tourism/c2_1517399977p1.php

هدف از راه اندازی سایت اقتصادی ایران بررسی مسائل ومعضلات اقتصادی ایران وارائه راهکارهای مناسب می باشد . به امید روزی که شاهد ایرانی آباد و با رونق وشکوفائی اقتصادی باشیم، برای همگان به ویژه بازدیدکنندگان این سایت اقتصادی سرافرازی ونیکبختی آرزو می نمایم. مالکیت سایت اقتصادی ایران برای محمدرضا عادلی مسبب کودهی محفوظ است. سایت اقتصادی ایران درسامانه ساماندهی سایتهای اینترنتی ایران به کدهای شامد: http://eghtesadi1.com به کدشامد: 1-1-750014-65-0-7 http://eghtesadiiran.comکدشامد: 4-0-65-750014-1-1 https://eghtesadi1.irکدشامد: 5-0-65-750014-1-1 http://eghtesadiiran.irکدشامد:6-0-65-750014-1-1 http://eghtesadionline.com کدشامد: 1-1-750014-65-0-8 ثبت گردیده است. انتشار مطالب خبری و تحلیلی رسانه‌های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر می‌شود. سایت اقتصادی ایران به نشانیهای: http://tarazmani.ir http://eghtesa3.ir http://ehteyaj.ir http://adeli16559.ir http://etabar.ir http://koudehi.ir http://mosabbeb.ir http://namooneh.ir http://namouneh.ir https://eghtesadi1.ir http://eghtesadiiran.ir http://eghtesadi1.com http://eghtesadiiran.com http://eghtesadionline.com قابل مشاهده است. مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران : محمدرضا عادلی مسبب کودهی

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید

رفتن به نوار ابزار