ازاینکه پایگاه خبری - تحلیلی- آموزشی سایت اقتصادی ایران را جهت بازدید خود انتخاب نموده اید سپاسگزاری می نمایم. ضمنا"، این سایت،به نشانیهای : http://tarazmani.ir http://eghtesa3.ir http://ehteyaj.ir http://adeli16559.ir http://etabar.ir http://koudehi.ir http://mosabbeb.ir http://namooneh.ir http://namouneh.ir https://eghtesadi1.ir http://eghtesadiiran.ir http://eghtesadi1.com http://eghtesadiiran.com http://eghtesadionline.com قابل مشاهده است. مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران : محمدرضا عادلی مسبب کودهی

«خط ثروت ملی» را محاسبه کنید تا مردم بفهمند چه خبر است ؟

0

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد؛

«خط فقر ملی» حداقل مزد را شهید می‌کند/«خط ثروت ملی» را محاسبه کنید تا مردم بفهمند چه خبر است .

ناصر چمنی (رئیس کانون انجمن‌های صنفی کارگری استان آذربایجان شرقی) می‌گوید: کسانی که از خط فقر ملی ۶۰۰ تا ۷۰۰ هزار تومانی در ماه‌های انتهایی سال سخن می‌گویند، بهتر است اشاره‌ای هم به خط ثروت ملی بکنند.

ناصر چمنی (رئیس کانون انجمن‌های صنفی کارگری استان آذربایجان شرقی) در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایلنا، با انتقاد از رقم‌هایی که به عنوان خطر فقر ملی به ازای هر خانوار ذکر می‌شود، گفت: اگر چیزی به اسم خط فقر ملی داریم، قاعدتا در مقابل آن چیزی به اسم خط ثروت ملی هم داریم. با استخراج خط ثروت ملی و مقایسه آن با رقم ۶۰۰ تا ۷۰۰ هزار تومانی که به عنوان خط فقرملی برای هر خانوار ذکر می‌شود، به روشنی متوجه می‌شویم که سرانه درآمد دهک‌های بالایی جامعه چه‌قدر است.

وی افزود: احتمالا عددی که به دست می‌آید، ۱۰ برابر حداقل مزد ۹۳۰ هزار تومانی سال جاری باشد. لذا مطرح کردن بحث خط فقر ملی محلی از اعراب ندارد و به نظر من هدف از مطرح کردن آن در ایام پایانی سال که قرار است مزد تعیین شود، این است که مزد بگیران بگویند که در حال حاضر حتی ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار تومان بالاتر از خطر فقر ملی مزد می‌گیرند.

به گفته این عضو کارگری شورای عالی کار، بدین ترتیب این حس به مزدبگیران القا می‌شود که آنها فقیر نیستند.

او گفت: این محاسبه سطحی است و ارتباطی با فرمول‌های توافق شده برای محاسبه سبد معیشت خانوارهای کارگری که موضوع تبصره دوم ماده چهل و یک قانون کار است، ندارد. حتی معلوم نیست تورم چه تعداد قلم کالا را در آن حساب کرده‌اند.

چمنی افزود: آنها تلاش می‌کنند با این کار اولا مطالبه‌گری کارگران و انتظارات آنها  از مزد ۹۷ را تحت‌الشعاع قرار دهند و ثانیا دست به سازماندهی فراموشی در میان کارگران بزنند و اینگونه راه را برای  اعتراض‌های بعدی به حداقل مزد بخور و نمیر ببندند.

عضو هیات مدیره کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگری با بیان این مطلب که؛ این لطف به مردم نیست که پس از ۳۹ سال دست به شهید کردن دستمزد آنها بزنند، گفت: زمانی فعالان کارگری از سرکوب و فریز مزدی سخن می‌گفتند؛ اما حالا باید از شهید کردن مزد سخن گفت. آنهم در این آشفته بازاری که یک قلم کالا را دو تا سه بار در سال گران می‌کنند. اصلا باید از مطرح‌کنندگان بحث خط فقر ملی خواست که به صورت واضح اعلام کنند براساس چه فرمولی به رقم ۶۰۰ تا ۷۰۰ هزار تومانی برای یک خانوار دست یافته‌اند؟

به گفته چمنی، در شرایطی که در کلانشهرها یک خانواده ۴ نفره یا ۵ نفره دیگر نمی‌تواند با درآمد کمتر از ۳ میلیون تومان زندگی کند، مطرح کردن این بحث که مثلا خط فقر ملی برای یک خانوار با همین تعداد جمعیت ۷۰۰ هزار تومان است، تنها گمراه کردن کارگران است. کارگرانی که تنها دلخوشی آنها برخورداری از یک سفره آبرومندانه است و اساسا توقعی بیشتری هم ندارد.

این عضو کارگری شورای عالی کار با بیان اینکه عدد محاسبه شده برای سبد معیشت (۲ میلیون و ۴۸۹ هزار تومان) در سال ۹۶، کف انتظار کارگران برای تعیین حداقل مزد سال آینده است، گفت: نباید بیهوده کف انتظار کارگران را تنزل داد و خواسته آنها را غیرموجه جلوه داد.

منبع : http://www.ilna.ir

هدف از راه اندازی سایت اقتصادی ایران بررسی مسائل ومعضلات اقتصادی ایران وارائه راهکارهای مناسب می باشد . به امید روزی که شاهد ایرانی آباد و با رونق وشکوفائی اقتصادی باشیم، برای همگان به ویژه بازدیدکنندگان این سایت اقتصادی سرافرازی ونیکبختی آرزو می نمایم. مالکیت سایت اقتصادی ایران برای محمدرضا عادلی مسبب کودهی محفوظ است. سایت اقتصادی ایران درسامانه ساماندهی سایتهای اینترنتی ایران به کدهای شامد: http://eghtesadi1.com به کدشامد: 1-1-750014-65-0-7 http://eghtesadiiran.comکدشامد: 4-0-65-750014-1-1 https://eghtesadi1.irکدشامد: 5-0-65-750014-1-1 http://eghtesadiiran.irکدشامد:6-0-65-750014-1-1 http://eghtesadionline.com کدشامد: 1-1-750014-65-0-8 ثبت گردیده است. انتشار مطالب خبری و تحلیلی رسانه‌های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر می‌شود. سایت اقتصادی ایران به نشانیهای: http://tarazmani.ir http://eghtesa3.ir http://ehteyaj.ir http://adeli16559.ir http://etabar.ir http://koudehi.ir http://mosabbeb.ir http://namooneh.ir http://namouneh.ir https://eghtesadi1.ir http://eghtesadiiran.ir http://eghtesadi1.com http://eghtesadiiran.com http://eghtesadionline.com قابل مشاهده است. مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران : محمدرضا عادلی مسبب کودهی

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید

رفتن به نوار ابزار