ازاینکه پایگاه خبری - تحلیلی- آموزشی سایت اقتصادی ایران را جهت بازدید خود انتخاب نموده اید سپاسگزاری می نمایم. ضمنا"، این سایت،به نشانیهای : http://tarazmani.ir http://eghtesa3.ir http://ehteyaj.ir http://adeli16559.ir http://etabar.ir http://koudehi.ir http://mosabbeb.ir http://namooneh.ir http://namouneh.ir https://eghtesadi1.ir http://eghtesadiiran.ir http://eghtesadi1.com http://eghtesadiiran.com http://eghtesadionline.com قابل مشاهده است. مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران : محمدرضا عادلی مسبب کودهی

پادکست چیست و به چه معنی میباشد؟!

0

پادکست یک تکنولوژی جدید مانند برنامه ‌ای رادیویی یا مشابه آن است که به صورت دیجیتالی ضبط شده و در اینترنت به شکل محتوای صوتی منتشر می شود.

پادکست ها مانند وبلاگ ها موضوعات متفاوت دارند مانند موضاعات ورزشی ، علمی ، تاریخی ، طنز ، خبری و …  از ویژگی های جالب پادکست می توان به حالت صوتی آن اشاره کرد که علاوه بر دارا بودن جذابیت شنیداری شما را قادر میسازد تا آن را روی کامپیوتر خود دانلود کنید و بعدا آن را روی PC و یا MP3-player خود گوش کنید. همین موضوع باعث رشد سرویس های بزرگی شده است که به شما پادکست رایگان میدهند.

ریشه واژه پادکست

کلمه پادکست از تلفیق دو واژه iPod (آی پاد) و broadcasting (پخش) شکل گرفته است که آی پاد نام پخش کننده موسیقی شرکت اپل است و برودکستینگ در زبان انگلیسی به معنای انتشار است. در واژه نامه آکسفورد آمریکا پادکست را برترین واژه سال نامیده اند.

برای معادل فارسی کلمه واژه «پادپخش» برای آن آمده است که ترکیب کلمات آی پاد و پخش به عنوان معادل کست است وترکیب یک لغت فارسی وانگلیسی است.واژه های وبلاگ صوتی، رادیو اینترنتی و رادیونت هم ازجمله لغات پیشنهادی برای معادل پادکست است که هنوز در مورد هیچکدام اجماع وجود ندارد.

آشنایی بیشتر با پادکست

به عبارتی دیگر می توان گفت که پادکست یکی از جدیدترین و بروزترین سامانه های ارتباطی در اینترنت  و روشی مناسب برای انتشار محتوای الکترونیکی از طریق صدا است که کاربران قادر هستند ساخته های صوتی وکلامی خود را به عنوان وبلاگ صوتی به شنوندگان ارائه دهند.

پادکست به شکل یک فایل چند رسانه ای است که با بهره گیری از فیدهای عمومی برای پخش صدا بر روی کامپیوترهای شخصی وموبایل ،  بر روی اینترنت فرستاده می شود.

شما برای استفاده و گوش دادن به پادکست ها می توانید ابتدا نرم افزارهای خاصی را بر روی سیستم تان نصب کنید، سپس نام و آدرس پادکست های مورد علاقه تان را به نرم افزار بدهید و هنگامی که شما به اینترنت متصل شوید این نرم افزار به صورت اتوماتیک به آدرس پادکست های مورد علاقه شما سرمی زند و هر کدام که به روز شده باشند ، فایل صوتی مربوط به آن را بر روی سیستم شما دانلود می کند و در پایان فایل های صوتی جدید را داخل دستگاه پخش موسیقی آی پاد شما می ریزد. این فرایند پس از مرحله اولیه تنظیمات کاملا به طور اتوماتیک اتفاق می افتد و شما در هر زمان بدون نیاز به اتصال به اینترنت یا دسترسی به دستگاه کامپیوتر فقط به دستگاه پخش موسیقی می توانید پادکست های جدید را گوش کنید.

برخی از کاربردهای پادکست

به وجود آمدن ایستگاههای رادیویی اینترنتی شخصی با کمترین هزینه و توسط یک دستگاه رایانه شخصی

ارائه آموزش های الکترونیکی به شکل صوتی و غیر حضوری در مواردی که احتیاج به توضیح شفاهی وجود دارد.

ایجاد وبلاگهای صوتی که در آن نویسنده وبلاگ بجای نوشتن مطالب شخصی در اینترنت با مخاطبین خود حرف می زند و صدای ضبط شده را روی وبلاگ قرار می دهد

 تبلیغ خدمات و محصولات ، پخش موسیقی ، کتاب خوانی، شعر و شاعری، ارتباطات مردمی و روابط عمومی، رپورتاژ و گزارشگری، تولید برنامه های تفریحی و سرگرم کننده از قبیل جوک و لطیفه، فال، قصه گویی و آموزش برای کودکان.

مجبوبیت و بازدهی پادکست به قدری بوده که حتی در سال ۲۰۰۴ کاخ سفید هم تعدادی از سخنرانی‌های جرج بوش را به صورت پادکست آماده کرده و بر روی وب‌گاه رئیس جمهور امریکا قرار داده است.علاوه بر این با انتشار یک پرونده‌ٔ آوایی بر روی وبگاه ناسا که در آن یکی از متخصصین – استیو رابینسون – حاضر در فضاپیمای دیسکاوری راجع به ماموریت این سفینه توضیح میداد، رسانه‌ها با هیجان بسیار از «اولین پادکست ارسال شده از خارج از زمین» و «راهیابی پادپخش ‌گری به منظومه‌ٔ شمسی» نوشتند. در جریان سفر شاتل دیسکاوری به دور کره زمین، استیو رابینسون از سرنشینان شاتل فضایی یک پیام چند دقیقه ای از صدای خودش ضبط کرد که چند روز این پیام به شکل پادکست بر روی سایت ناسا قرار گرفت.

سایت بی بی سی هم بخشی از برنامه های خود را در قالب پادکست ارائه می دهد. شرکت آی بی ام (IBM) هم به تهیه و ارائه پادکست در سایت خود روی آورده است به جز این ها شرکت های جنرال موتورز و پپسی کولا هم به ارائه پادکست اقدام کرده اند. و حتی سرویس یاهو هم موتور جست و جوی مخصوص برای جست و جوی فایل های صوتی و پادکست ها راه اندازی کرده است.

برای اینکه شما بتوانید یک پادکست تهیه کنید فقط کافی است با کمک یک دستگاه ضبط صدای دیجیتال (Voice Recorder) صدای خود را ضبط کنید. سپس به وسیله نرم افزار های ویرایش صدا، صدای خود را ویرایش کنید و احیانا به آن موسیقی یا صداهای دیگری اضافه نمایید، از جمله این نرم افزارهای حرفه ای ویرایش صدا سوندفورژ (Sondforge) و کول ادیت (Cooledit) هستند که از آن ها برای ویرایش برنامه های حرفه ای رادیوئی هم استفاده می شود.

 البته حتی شما احتیاج به این نرم افزارهای حرفه ای ندارید و می توانید یک نرم افزار رایگان وساده تر از اینترنت قابل دریافت است. پس از تهیه فایل (mp3) شما باید فایل (RSS) هم برای پادکست تان تهیه کنید. با حاضر شدن فایل ها شما باید آن ها را در فضایی مناسب در اینترنت قرار دهید تا برای دیگران هم قابل دسترسی باشد.

ویژگی های یک پادکست :

۱-در پادکست ارائه محتواهای صوتی به جای  روشPush Technology   ،  بر اساس روش Pull Technology  کار کی کند. یعنی، در این روش، مصرف کننده بر اساس تقاضای مشخص خود، به محتوای وب دسترسی دارد و مانند رادیو، مطالب به او تحویل داده نمی‌شود بلکه او آنها را بر اساس نیاز خود تحویل می‌‌گیرد.

۲-برای شنیدن و استفاده از پادکست ، لزوماً نیازی به دسترسی به کامپیوتر نیست و می توانید از همه ی دستگاههای پخش غیر از رایانه استفاده کنید. معمولاً دستگاه‌هایی که می‌توان پادپخش‌ها را روی آن‌ها شنید، همان دستگاههای پخش موسیقی دیجیتال هستند که عموماً بسیار کوچک و قابل حمل‌اند. در نتیجه کاربر در هر زمان و مکانی قادر به استفاده از محتوای صوتی خواهد بود.

۳-محتوای پادکست پس از دریافت از اینترنت، بدون نیاز به ارتباط با اینترنت، قابل استفاده خواهد بود در حالی که در سایر روشها، نیاز به حفظ ارتباط اینترنتی برای استفاده از محتوا وجود دارد.

۴-قابلیت شنیدن هر بخش از محتوا ، جلو و عقب بردن آن ، دوباره شنیدن محدودهٔ خاص از محتوا و سایر کنترل‌ها در این روش توسط کاربر امکان پذیر است ، همچنین کاربر به هر تعداد بار که بخواهد می‌‌تواند محتوا را گوش دهد در حالی که در رادیو اینترنتی، چنین امکانی به خودی خود وجود ندارد.

۵-برای دسترسی به محتویات مختلف لزومی به به مراجعه به وب ‌گاه‌ های مختلف نیست و با تنظیم نرم‌ افزار و افزودن نشانی پادپخش موردنظر به فهرست، کپی محتوا به رایانه و در نهایت به دستگاه پخش آن بطور اتوماتیک انجام شده و کاربر همیشه آخرین و جدیدترین اطلاعات را در دستگاه پخش مختوای صوتی خود خواهد داشت.

کاربردهای پادکست در روابط عمومی ها

در حال حاضر شرکت ها و سازمان های بسیاری در همه جای دنیا برای دسترسی مستقیم به مشتریان خود، پادکست را به رسانه های سازمانی خود می افزایند. پادکست یک پدیده ی جدید ابزاری مناسب در روابط عمومی می باشد که می تواند روابط عمومی خلاقی را طراحی کند و ارتباطات را افزایش دهد.

از آنجایی که کارشناسان روابط عمومی چهره شرکت و سازمان محسوب می شوند، یعنی مسئولیت اطلاع رسانی، تصویر سازی و غیره را به عهده دارند. ابزار قدرتمند جدیدی وجود دارد که به این چهره صدا می بخشد و صدا صرفا بیش از متن موثر است، بنابراین این رسانه نه تنها قدرتمند است، بلکه کاربرد آن آسان وگستردگی آن بیش از هر رسانه موجود دیگر است وبه میزان قابل توجهی در هزینه ها صرفه جویی می کند و می توان گفت رسانه ای است که اثر بخشی یک پیام رادیویی را افزایش می دهد.

در پادکست این ویژگی وجود دارد که می توان از تعداد دقیق ذخیره شدن برنامه خود توسط افراد مطلع شوید درحالی که هنگام پخش برنامه رادیویی یا تلویزیونی شما از تعداد شنوندگان و بینندگان اطلاع دقیق ندارید. حتی می دانید مخاطبین شما از چه مناطقی هستند و بدین ترتیب می توانید برنامه خود را مرتبا بهبود بخشیده و به انتظارات مخاطبین خود پاسخ دهید و نه تنها برای دنیای خارج بلکه می توانید دامنه آن را گسترش دهید. همچنین می توانید از آن برای ارتباط از راه دور میان شعب مختلف سازمان خود استفاده کنید و در بعضی موارد می تواند کانال جدیدی برای درآمد زایی باشد و مزیت آن برای شرکت ها اسپانسر کردن پادکست های دیگر است. مثلا فرستادن آگهی روی پادکست های دیگر، مانند یک آگهی ۳۰ ثانیه ای.

چند نکته مهم در تهیه پادکست

در تهیه یک پادکست خوب باید نکاتی را رعایت کنید که در ذیل به آن ها می پردازیم:

۱-حرفی برای گفتن داشته باشید ، شما قطعا می توانید برای یک ساعت صحبت کنید و از هر دری چیزی بگویید.

۲-آمادگی کامل را برای ضبط یک پادکست داشته باشید ، بهتر است قبل از شروع ، یادداشت های خود را آماده کنید. اگر قرار است با کسی مصاحبه کنید، سوال های خود را از قبل بنویسید.

۳-مختصر و مفید باشد ، پادکست های زیادی هستند که سعی می کنند یک یا نیم ساعت را به هر شکل وبا هر مطلبی پر کنند.گوش کردن به پادکست های شما با کوتاه کردن آنها شانس بیشتری برای شنیده شدن دارند البته این به این معنا نیست که پادکست های یک ساعته مناسب نیستند ولی شروع کار که هنوز شنوندگان با شما آشنایی ندارند و در واقع قرار است وقت خود را برای شنیدن صحبت های یک نفر جدید صرف کنند۲۰، تا ۳۰دقیقه مناسب تر است.

۴- تمیز کار کنید ، از ابزارهای مناسب برای ضبط صدا استفاده کنید ،  شنوندگان عادت به گوش دادن به کیفیت خوب رادیو کرده اند و اگر صدای شما شبیه ضبط صدا در یک حمام باشد، قطعا گوش نخواهند داد. چگونگی تولید و ویرایش پادکست را یاد بگیرید. در زمان مصاحبه حرف گوینده را قطع نکنید. باید بدانید چه زمان شما باید صحبت کنید و چه زمان مصاحبه شونده.

۵- خودتان باشید ، اگر واقعا یک ژورنالیست سر شناس ویا یک گوینده رادیو نباشید، ممکن نیست بتوانید چنین موضوعی را به شنونده با تقلید، تلقین کنید. سعی در تقلید صدا و یا صحبت در مورد موضوعاتی که اطلاعی از آن ندارید نکنید. حتی اگر موضوع سرگرم کننده باشد.

۶- منحصر به فرد باشید ، پادکست های معروف با شنوندگان زیاد، آنهایی هستند که منحصر به فرد و اصل هستند. مردم به موضوعات کپی برداری شده شما از سایرین، گوش نخواهند کرد. ولی اگر منحصر به فرد باشید، شنونده های خاص خود را خواهید داشت. تولید پادکست مثل نوشتن، نیاز به خلاقیت دارد.

۷- برنامه دقیق و سرفصل مطالب پادکست خود را ارائه کنید ، در این صورت شنوندگان از قبل می دانند که به چه چیزی ودر چه زمانی قرار است گوش دهند. نرم افزارهای تولید و استفاده از پادکست جدید حتی امکان بخش بندی برنامه ها را به شما می دهند که این موضوع در ساختمندی برنامه های شما موثر است.

۸- برای پر کردن پادکست و زمان خود از موسیقی استفاده نکنید ، شما فقط می توانید از موزیک به عنوان موزیک برای پس زمینه پادکست خود استفاده کنید.در انتخاب موزیک نیز دقت کنید که مناسب برنامه شما باشد و از موزیک های نا مناسب و ناهنجار استفاده نکنید.

جمع بندی:

در مجموع تولید پادکست مانند تولید محتوای کیفی دیگر مانند متن، موزیک، فیلم و غیره است. در تولید پادکست باید از ابتکار، خلاقیت و اصالت استفاده کنید تا شنوندگان خاص خود را پیدا کنید. برای بقا در این عرصه کاری کنید که مردم هر بار با ولع خاصی به سراغ شما بیایند.

از آجایی که پادکست به عنوان تکنولوژی نوین در عرصه ارتباطات یک رسانه محسوب می شود می تواند سرویس های خوبی علمی، آموزشی، تخصصی و سرگرمی و… را ارائه دهد. پادکست با تکثر صدا می تواند صداهای خاموشی که قبلا قابل شنیدن نبودن از جمله گروه های محروم و ستمدیده، مخالفان و حتی صداهای جدیدی را به گوش همگان برساند. تکثر صدا تکثر رسانه ای را در پیش دارد که منجر به گسترش عرصه عمومی می شود. از طرفی استمرار، کیفیت و تنوع در این رسانه بسیار مهم تلقی می شود، به خصوص برای روابط عمومی ها که وظیفه خبری و اطلاع رسانی را به عهده دارند، می تواند این پدیده پررنگ تر جلوه نماید که رسیدن به این فضای مطلوب راه طولانی ولی امید بخشی رادر پی دارد.

نویسنده : سامانه ایده آفرین راشا

منبع : https://www.siarco.com/blog

هدف از راه اندازی سایت اقتصادی ایران بررسی مسائل ومعضلات اقتصادی ایران وارائه راهکارهای مناسب می باشد . به امید روزی که شاهد ایرانی آباد و با رونق وشکوفائی اقتصادی باشیم، برای همگان به ویژه بازدیدکنندگان این سایت اقتصادی سرافرازی ونیکبختی آرزو می نمایم. مالکیت سایت اقتصادی ایران برای محمدرضا عادلی مسبب کودهی محفوظ است. سایت اقتصادی ایران درسامانه ساماندهی سایتهای اینترنتی ایران به کدهای شامد: http://eghtesadi1.com به کدشامد: 1-1-750014-65-0-7 http://eghtesadiiran.comکدشامد: 4-0-65-750014-1-1 https://eghtesadi1.irکدشامد: 5-0-65-750014-1-1 http://eghtesadiiran.irکدشامد:6-0-65-750014-1-1 http://eghtesadionline.com کدشامد: 1-1-750014-65-0-8 ثبت گردیده است. انتشار مطالب خبری و تحلیلی رسانه‌های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر می‌شود. سایت اقتصادی ایران به نشانیهای: http://tarazmani.ir http://eghtesa3.ir http://ehteyaj.ir http://adeli16559.ir http://etabar.ir http://koudehi.ir http://mosabbeb.ir http://namooneh.ir http://namouneh.ir https://eghtesadi1.ir http://eghtesadiiran.ir http://eghtesadi1.com http://eghtesadiiran.com http://eghtesadionline.com قابل مشاهده است. مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران : محمدرضا عادلی مسبب کودهی

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید

رفتن به نوار ابزار