ازاینکه پایگاه خبری - تحلیلی- آموزشی سایت اقتصادی ایران را جهت بازدید خود انتخاب نموده اید سپاسگزاری می نمایم. ضمنا"، این سایت،به نشانیهای : http://tarazmani.ir http://eghtesa3.ir http://ehteyaj.ir http://adeli16559.ir http://etabar.ir http://koudehi.ir http://mosabbeb.ir http://namooneh.ir http://namouneh.ir https://eghtesadi1.ir http://eghtesadiiran.ir http://eghtesadi1.com http://eghtesadiiran.com http://eghtesadionline.com قابل مشاهده است. مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران : محمدرضا عادلی مسبب کودهی

تاثیر فین‌‏تک بر مکانیسم انتقال پولی:

0

افزایش خدمات مالی توسط شرکت‌‏ها و فین‌‏تک‏‌های غیربانکی، می‌تواند محتوای اطلاعاتی کل‌های پولی را کاهش دهد.

به گزارش ایبِنا، رشد و گسترش فناوری اطلاعات و ارتباطات (ICT) همواره انتخاب‌‏های جدیدی را برای جوامع بشری در عرصه‌‏های مختلف فراهم کرده است. در حوزه‏ اقتصاد نیز بخش مالی یکی از خاستگاه‌‏های اصلی کاربرد فناوری‏ و در نتیجه رواج نوآوری‏‌های مالی بوده است. بطور خاص، در دو دهه گذشته کاربرد فناوری عمدتاً در حوزه‏ زیرساخت‏‌های ارایه خدمات و محصولات مالی گسترش یافته است؛ به نحوی که بنگاه‏‌های جدیدی در صنعت خدمات مالی تحت عنوان فین‌‏تک‏‌ها شکل گرفته‏‌اند که تلاش‏ می‏‌کنند با بهره‌‏گیری از دیجیتال‌‏سازی فرآیندها، خدمات مالی را به شکلی کاراتر از بانکداری سنتی ارایه کنند.

فین‌تک‌‏ها در حوزه‌‏های مختلف مالی مانند پرداخت، وام‌‏دهی، تامین مالی جمعی، نقل و انتقالات پولی و ارزی، انواع بیمه‌‏های شخصی، خرید و فروش سهام، تحلیل اطلاعات مالی و همچنین سرمایه‏‌گذاری و مدیریت مالی شخصی فعالیت دارند. بر این اساس، صنعت فین تک علاوه بر تغییر بستر ارایه محصولات و ظهور فرآیندهای جدید در نقل و انتقالات مالی، توانایی تغییرات ساختاری و سازمانی در عرصه بانکداری نیز دارد. در کنار عوامل مختلفی مانند جهانی‌سازی، آزادسازی مالی و مقررات‌زدایی، بخش عمده‏ای از گسترش فین‌‏تک‏‌ها مرهون رشد تکنولوژی در زمینه هوش مصنوعی و تحلیل کلان‌داده است که توانسته‏ تحولات بنیادی در سال‌‏های اخیر ایجاد کند.

با این وجود نوآوری‌‏های مالی نیز مانند هر نوآوری دیگری دارای آثار جانبی است که در صورت عدم توجه کافی به آن، می‌‏تواند نظام پولی و مالی را به چالش کشد. در این خصوص، بررسی آثار فین‌‏تک‌‏ها بر ثبات مالی و سیاستگذاری پولی که از جمله وظایف و اختیارات بانک‌‏های مرکزی است، ضروری به نظر می‌رسد.

در حوزه ثبات مالی، بهره‏‌گیری از تجارب قبلی کاربرد نوآوری‌‏های مالی مفید خواهد بود. به عنوان مثال، کاربرد ICT در بخش مالی طی دهه ۸۰ و ۹۰ میلادی سبب بروز نوآوری در ابزارهای مالی مانند بهادار سازی اسناد و همچنین پیدایش انواع مشتقات مالی شد. اما عدم اشراف به پیچیدگی‌‏های آن و گسترش کاربرد این ابزارها، سبب نادیده گرفتن ریسک‌‏های مرتبط با آن و در نتیجه بروز بحران مالی جهانی ۲۰۰۷ شد.

بنابراین، هر چند فین‌‏تک‏‌ها نیز دسترسی به خدمات مالی را تسهیل کرده‌‏اند، اما از آنجا که اثر بالقوه‌‏ای در انتقال واسطه‏‌گری اعتبارات از بانک‌‏های تجاری به بخش غیربانکی نظام مالی دارند، توانایی بروز ریسک‌‏های مخصوص به خود را دارند. در این شرایط تدوین مقررات احتیاطی در حوزه ثبات مالی فین‌‏تک‏‌ها و نظارت بر رعایت استانداردهای مالی توسط آنها ضروری است. به عبارت دیگر، همگام با رشد اهمیت ‏فین‌‏تک‌‏ها در عرضه اعتبار و هدایت وجوه نقد به بخش واقعی اقتصاد، سیاستگذاران و تنظیم‌‏گران باید بر هر دو بخش نظام مالی نظارت کنند و چارچوب مقرراتی کافی و مناسب را طراحی کنند.

در حوزه سیاست پولی نیز به تدریج با تغییر تمایل مردم به استفاده از خدمات فین‌‏تک‏‌ها و افزایش تامین مالی غیربانکی به جای تامین مالی سنتی، مکانیسم انتقال پولی و همچنین کل‌های پولی (Monetary Aggregates) تحت تاثیر قرار خواهند گرفت.

مکانیسم انتقال پولی از طریق کانال‏‌های مختلف آن مانند ترازنامه، ریسک‏ پذیری، وام‏ دهی و سرمایه موسسات پولی و اعتباری قابل بررسی است. هر چند که در وضعیت فعلی، آثار فین‌‏تک بر مکانیسم انتقال پولی به دلیل سهم اندک آنها کاملاً مشخص نشده و بنظر چندان قوی نیست، اما افزایش خدمات مالی توسط شرکت‏‌ها و فین‏تک‏‌های غیربانکی، محتوای اطلاعاتی کل‏‌های پولی را کاهش خواهد داد و در نتیجه بطور بالقوه، اطلاعاتی که مقام پولی از وضعیت بخش واقعی اقتصاد و ثبات قیمت‏ها کسب می‏کند را مخدوش خواهد کرد.

بنابراین، بانک مرکزی باید شاخص‏های مورد استفاده در تحلیل سیاست‏های خود را گسترش و یا در صورت لزوم تغییر دهد و به اطلاعات خاصی که از بخش مالی غیربانکی استخراج می‏شود بیشتر توجه نماید. به عنوان مثال، اطلاعات حاصل از منبع اعتبار و شرایط ترازنامه بخش مالی غیر بانکی باید در تصمیصمات سیاست‌گذاری لحاظ شود. علاوه بر این، داده‌‏های حاصل از تراکنش‏‌های افراد، اطلاعات به مراتب ارزشمند‏تر و مستندتری از شاخص‏‌های مختلف فراهم می‏‌کند که سابق بر این وجود نداشته است؛ به نحوی که با تحیل آنها و استخراج الگوی مصرف و تقاضای پول زمینه اجرای بهتر سیاست پولی فراهم می‏‌شود.

در مجموع، صنعت فین‌تک و یا استارت‌‏آپ‌‏های مالی از یک سو با تغییر معماری نظام مالی، سبب افزایش کارایی در ارایه خدمات مالی می‌‏شوند و از سوی دیگر به دلیل نبود مقررات کافی، می‌توانند زمینه ایجاد ریسک و بی‌‏ثباتی مالی را فراهم کنند. بنابراین باید توازنی بین این دو برقرار شود؛ به گونه‌‏ای که چارچوب‌‏های مقرراتی برای تسهیل نوآوری مفید مالی تعدیل شود و همزمان با رصد شاخص‏‌های مناسب، ریسک‏‌های مرتبط با آن نیز به نحو مقتضی مدیریت شود.

مهدی هادیان؛ صاحب‌نظر پولی و بانکی

منبع : http://www.ibena.ir/news/80855

هدف از راه اندازی سایت اقتصادی ایران بررسی مسائل ومعضلات اقتصادی ایران وارائه راهکارهای مناسب می باشد . به امید روزی که شاهد ایرانی آباد و با رونق وشکوفائی اقتصادی باشیم، برای همگان به ویژه بازدیدکنندگان این سایت اقتصادی سرافرازی ونیکبختی آرزو می نمایم. مالکیت سایت اقتصادی ایران برای محمدرضا عادلی مسبب کودهی محفوظ است. سایت اقتصادی ایران درسامانه ساماندهی سایتهای اینترنتی ایران به کدهای شامد: http://eghtesadi1.com به کدشامد: 1-1-750014-65-0-7 http://eghtesadiiran.comکدشامد: 4-0-65-750014-1-1 https://eghtesadi1.irکدشامد: 5-0-65-750014-1-1 http://eghtesadiiran.irکدشامد:6-0-65-750014-1-1 http://eghtesadionline.com کدشامد: 1-1-750014-65-0-8 ثبت گردیده است. انتشار مطالب خبری و تحلیلی رسانه‌های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر می‌شود. سایت اقتصادی ایران به نشانیهای: http://tarazmani.ir http://eghtesa3.ir http://ehteyaj.ir http://adeli16559.ir http://etabar.ir http://koudehi.ir http://mosabbeb.ir http://namooneh.ir http://namouneh.ir https://eghtesadi1.ir http://eghtesadiiran.ir http://eghtesadi1.com http://eghtesadiiran.com http://eghtesadionline.com قابل مشاهده است. مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران : محمدرضا عادلی مسبب کودهی

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید

رفتن به نوار ابزار