ازاینکه پایگاه خبری - تحلیلی- آموزشی سایت اقتصادی ایران را جهت بازدید خود انتخاب نموده اید سپاسگزاری می نمایم. ضمنا"، این سایت،به نشانیهای : http://tarazmani.ir http://eghtesa3.ir http://ehteyaj.ir http://adeli16559.ir http://etabar.ir http://koudehi.ir http://mosabbeb.ir http://namooneh.ir http://namouneh.ir https://eghtesadi1.ir http://eghtesadiiran.ir http://eghtesadi1.com http://eghtesadiiran.com http://eghtesadionline.com قابل مشاهده است. مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران : محمدرضا عادلی مسبب کودهی

پارادوکسی به نام یارانه نقدی و افزایش قیمت‌ها:

0

نمایندگان لیست امید در گفتگو با الف مطرح کردند:

با این شرایط حذف یارانه نقدی به صلاح نیست/ پارادوکسی به نام یارانه نقدی و افزایش قیمت‌ها/ اعلام نیازمندی شرط حذف نشدن یارانه خانوارها.

سهیلا جلودار زاده با بیان اینکه در شرایط کنونی حذف یارانه نقدی به صلاح نیست و بر زندگی مردم فشار وارد می‌کند، گفت برخی انگار کویت و امارات زندگی می‌کنند و بر ای آنجا قانونی می‌نویسند؛ غلامرضا حیدری هم می‌گوید: برای حذف یارانه نقدی مشکل اصلی شناسایی افراد است اما امیدوارم مراعات حال نیازمندان کنند.

به گزارش الف؛ دولت در لایحه بودجه سال ۱۳۹۷، برخلاف تمام وعده‌های انتخاباتی خود، دست به حذف گسترده یارانه نقدی افراد زده و بر اساس پیشنهاد خود می‌خواهد یارانه ۳۰ الی ۳۴ میلیون نفر را قطع کند، اما مسئله این است که در لایحه و تبصره ۱۴ چه ازنظر هزینه کرد و چه حذف یارانه بر اساس چه معیار و سنجشی دارای شفافیت نیست و در مورد جزئیات آن به‌وضوح بیان‌نشده است؛ دولت تدبیر و امید فقط قصد گرفتن اجازه از مجلس را دارد و می‌خواهد بر اساس معیارها و شاخص بندی که خود انجام داده یارانه افراد جامعه را قطع کند و این خط کش دولت مشخص نیست چگونه اندازه‌گیری خواهد کرد.

کسی از شاخص‌ها و معیارها دولت دوازدهم برای حذف یارانه نقدی اطلاعی ندارد و مشخص نیست یارانه چه افرادی قطع خواهد شد و یا چه کسی یارانه خواهد گرفت و فقط در مصاحبه‌ها عنوان‌شده است که یارانه بیش از ۳۰ میلیون نفر قطع خواهد شد؛ از طرفی فلسفه یارانه، به‌عنوان کمک اجتماعی دولت به طبقات ضعیف و متوسط جامعه است که هم به‌صورت نقدی و هم غیر نقدی پرداخت می‌شود و همچنان دولت علاوه بر یارانه نقدی، یارانه پنهان هم پرداخت می‌کند، اما سوای از اینکه مجلس چه تصمیمی در مورد پیشنهاد دولت بگیرد، که ظاهرا نمایندگان مردم مخالفت کردند، بر اساس لایحه بودجه دولت یارانه چه افرای قطع می‌شود و یا آیا منابع حاصل از حذف یارانه نقدی صرف رفاه اجتماعی و… خواهد شد؟ دولتی که سال گذشته با ارائه یک لایحه با اعث اصلاح قانون بودجه مبتنی بر خواست خود شد تا یارانه افراد با درآمد بالای ۳ و نیم میلیون تومان در ماه حذف نکند.

حذف یارانه نقدی از روی انصاف نیست/برخی در کویت و یا امارات زندگی می‌کنند و برای آنجا قانون می‌نویسند

سهیلا جلودار زاده عضو کمیسیون اجتماعی مجلس دهم و فراکسیون امید در گفتگو با خبرنگار الف، در مورد حذف یارانه ۳۴ میلیون نفر، گفت: کمتر از یک دهک جامعه و مردم کشور بالای خط فقر هستند و بر اساس محاسبات انجام‌شده دهک‌های زیادی در جامعه زیرخط فقر زندگی می‌کنند، درنتیجه حذف یارانه‌ها که در ابتدا برای جبران گرانی و افزایش قیمت حامل‌های انرژی به مردم پرداخت‌شده بود، زندگی‌ها را دچار مشکل خواهد کرد.

وی با اشاره به هدفمندسازی یارانه‌ها افزود: استدلال افزایش قیمت‌ها بخصوص حامل‌های انرژی این بود همه به یک‌میزان از آب، برق، گاز و بنزین استفاده نمی‌کنند و باید افرادی که بیشتر از این‌ها  استفاده و مصرف نمی‌کنند کمک نقدی شود و افرادی هم که استفاده می‌کنند باید برای جبران هزینه مصرف، یک هزینه جبرانی پرداخت شود.

جلودار زاده با بیان اینکه به نظر نمی‌رسد در حال حاضر حذف یارانه نقدی از روی انصاف باشد، گفت: از ابتدا با پرداخت یارانه  نقدی مخالف بودم، اما زمانی که اعلام شد قیمت‌ها را افزایش و گران می‌کنند و پرداخت یارانه نقدی برای جبران آن است که به‌موقع و جانانه قیمت‌ها را گران کردند؛ درنتیجه حذف یارانه نقدی  خلف وعده به مردم است.

این نماینده مردم تهران ادامه داد: اگر یارانه نقدی به مردم پرداخت نشود زندگی آن‌ها دچار تنزل خواهد شد؛ مثلاً خانواده یک کارمند بیش از ۲۰۰ هزار تومان یارانه نقدی می‌گیرد که از آ برای پرداخت قبوض برق، گاز و آب استفاده می‌کند؛ اگر یارانه او قطع شود، به زندگی‌اش فشار وارد خواهد شد.

وی در مورد اینکه چه افرادی یارانه نمی‌گیرند و معیار حذف چیست، گفت: بر اساس مصاحبه‌ها و  نوشته‌ها و گفته می‌توانم بگویم و این‌ها هم جز عدد و رقم چیزی نیست که باید در حین بررسی لایحه بودجه در  مجلس، توضیحات از دولت خواسته و معیارها مشخص شود.

جلودار زاده با بیان اینکه مخالف حذف یارانه نقدی در شرایط کنونی هستم، گفت: اگر یارانه کارگران و کارمندان حذف شود، ظلم بزرگی به تامین معاش آن‌ها خواهد شد، زیرا این افراد راه دیگری برای ترمیم و جبران افزایش قیمت‌ها و هزینه‌ها ندارند و حتی به ضرر بخش کشاورزی و کشاورزان و اقتصاد کشور است.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس دهم با بیان اینکه دولت‌ها برای خروج از رکود به اقتصاد، پول تزریق می‌کنند، گفت: دولت این مورد را تاکنون به‌صورت وام تزریق کرده، یعنی باز از جیب مردم درآوردیم؛ حالا  اگر یارانه نقدی هم که پرداخت می‌شد، قطع شود، برای اقتصاد طبقات متوسط جامعه بحران ایجاد خواهیم کرد.

وی با اشاره به کمک‌های غیر نقدی برای جبران هزینه خانوارها، گفت: در دنیا رفاه اجتماعی را به‌وسیله دریافت عوارض بیشتر می‌کنند؛ ولی ما رفاه  اجتماعی را که بیشتر نمی‌کنیم، هیچ؛ بعد روش‌هایی را اجرا می‌کنیم که دنیا یا نرفته و یا اگر رفته، شکست‌ خورده است.

جلودار زاده افزود: در شرایط رکود، می‌توانستیم بگویم پرداخت نقدی یارانه خوب است و رونق ایجاد می‌کند ولی شرایط مناسبی را در زمان اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها داشتیم و لازم بود سرمایه‌گذاری انجام شود، زیرا جامعه در حال تعادل بود؛ اما به‌جای سرمایه‌گذاری، پول را توزیع کردیم و توزیع پول ذائقه مصرف را تغییر دارد؛ چون تولید نداشتیم، کالای خارجی وارد کردیم که همه این‌ها برنامه ضد ملی بود.

عضو فراکسیون امید با اشاره به وضعیت کنونی اقتصادی کشور تصریح کرد: اکنون‌که دولت قصد دارد یارانه نقدی را قطع کند، شرایطی است که تمام حامل‌های انرژی را گران کردیم و نمی‌دانم واقعاً برخی در کویت و یا امارات زندگی می‌کنند که برای آنجا قانون اقتصادی می‌نویسند و برخی هم برعکس حرف می‌زنند که کسی گوش نمی‌دهد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا دولت در لایحه بودجه ۹۷  افزایش رفاه اجتماعی را افزایش را دیده است، گفت: نه بلکه در حال حاضر رفاه اجتماعی برای هزینه‌های کلی کشور، بودجه جاری و هزینه دولت  تصور و دیده‌شده است.

مطمئناً یارانه کارگران، کارمندان و افراد تحت پوشش بهزیستی و کمیته امداد قطع نخواهد شد

غلامرضا حیدری عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس و نماینده دیگر مردم تهران در گفتگو خبرنگار الف؛ در پاسخ به این سوال که دولت بر اساس چه معیارهایی قصد حذف یارانه نقدی افراد دارد؟ اظهار کرد: دولت یک‌زمانی شاخص‌هایی را تعیین کرده بود که یکی از آن‌ها میزان درآمد ماهانه بود و معیارهای دیگر هم در دو سال گذشته مطرح و در رسانه‌ها اعلام شد، مانند میزان دارایی، ماشین، خانه و اموالی که فرد دارد.

وی افزود: زمانی رئیس کمیته امداد امام خمینی (ره) مدعی بود که یارانه‌ها را به من بدهید تا به میزان زیادی از افراد را که نیازمند نیستند، حذف کنم، همان زمان هم اعلام شد که مردم داوطلبانه از دریافت یارانه نقدی انصراف دهند، اما مثل‌اینکه قرار شده دو سازمان کمیته امداد امام خمینی (ره) و بهزیستی را مشخص کنند و هر فردی که فکر می‌کند نیازمند است، در آنجا ثبت‌نام کند و پیش‌بینی این است که خیلی نروند و ثبت‌نام نکنند.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس ادامه داد: اکنون شاید بیایند مهلتی سه‌ماهه تعیین و داده شود که همه نیازمندان آنجا رفته ثبت‌نام کنند و اگر ثبت‌نام نکردند، خودبه‌خود حذف خواهد شد.

حیدری با اشاره به پرداخت یارانه بیان کرد: واقعیت این است که یکی از فلسفه‌های وجودی حکومت‌ها، دستگیری از مستمندان جامعه است؛ البته این ‌یک آرزو است که هیچ مستمندی در جامعه نباشد، ولی واقعیت جوامع این‌گونه نیست و این‌ها وجود دارد.

وی ادامه داد: حکومت‌ها با سازوکاری که ایجاد می‌کنند باید بتوانند نیازمندان را حد متوسطی از زندگی معیشت و سرپناه برخوردار کنند؛ در جامعه ما و در جمهوری اسلامی در ابتدا حضرت امام خمینی (ره) در طرحی معرف به طرح شهید رجایی، به سالمندان در روستاها و افراد بالای ۶۰ سال کمک نقدی پرداخت می‌کردند و همچنین کمیته امداد امام خمینی (ره) شد که بعد هم ادامه داشت و بحث این بود که اقشار آسیب‌پذیر هم شناخته شوند.

حیدری تصریح کرد: بحث هدفمندی یارانه‌ها در زمان دولت آقای احمدی‌نژاد بحث جدیدی نبود و در دولت‌های قبل هم مطرح بود زیرا یکی از دغدغه مقام معظم رهبری هدفمندسازی یارانه‌ها هم بود که پیگیری می‌کردند، منتها ایشان می‌گفتند باید اقشار آسیب‌پذیر شناخته شوند، اما در دولت احمدی‌نژاد یک خطای فاحشی رخ داد و او صورت اصلی مسئله را پاک کرد و به همه آحاد جامعه یارانه نقدی داد که روش نادرستی بود.

این نماینده مردم تهران با بیان اینکه بر اساس آمار شهریورماه امسال، نزدیک به ۷۶ میلیون نفر یارانه می‌گرفتند، اضافه کرد: افراد ثروتمند شاید هم بگویند ما یارانه می‌گیریم و به دیگر مستمندان می‌دهیم اما این خود یک معضل است؛ البته مجلس حذف یارانه ثروتمندان را تکلیف و وظیفه دولت کرده بود و عملاً نشد. در دولت آقای روحانی هم گفتند که افراد ثروتمند یارانه نگیرند؛ حتی مراجع را هم بسیج و توصیه به انصراف کردند، اما شاید این موضوعی سیاسی و به‌عنوان یک نوع اعتراض شده مطرح است که آن‌هایی که نیاز ندارند، خودشان را از گرفتن یارانه حذف نمی‌کنند. اکنون هم که حذف یارانه نقدی مطرح‌شده و واقعاً نمی‌دانم چقدر اجرایی خواهد شود؛ اما امیدوارم دولت مراعات حال نیازمندان را کند.

حیدری تصریح کرد: از یک‌سو یارانه می‌دهیم، اما سوی دیگر ساختار اقتصادی کشور آن‌قدر بیمار است که چندین افزایش هزینه به افراد تحمیل می‌شود که در این مورد پارادوکس وجود دارد یعنی یک مبلغی را پرداخت می‌کنیم و از آن‌طرف افزایش قیمت‌ها، قدرت خرید را کاهش می‌دهد.

وی در مورد حذف یارانه کارمندان و کارگران تاکید کرد: مطمئناً یارانه کارگران یارانه حذف نخواهد شود و در مورد کارمندان هم آن درصدی که دارای حقوق بالا هستند، یارانه نقدی‌شان حذف می‌شود؛ همچنین یارانه افراد تحت پوشش بهزیستی و کمیته امداد امام خمینی (ره) هم که قطعاً قطع نخواهد شد، البته مشکل اصلی، موضوع شناسایی افراد است و لازمه آن، تعیین خط فقر به‌طور واقعی و مشخص است که در کشور ما این عدد خیلی نوسان دارد و ماه‌به‌ماه متفاوت است و باید به افراد با درآمد زیرخط فقر کمک کرد که این کمک‌ها فقط نقدی هم نیست؛ مثلاً در یک سری کشورها که مانند انگلستان؛ موضوع تامین اجتماعی مطرح است.

عضو کمیسیون برنامه بودجه و محاسبات مجلس دهم اضافه کرد: مثلاً در انگلستان خط فقر را ۸۰۰ پوند تعیین می‌کنند و برای درآمد زیر این عدد بیمه کاملاً رایگان می‌شود که حالا از دندان‌پزشکی گرفته تا خرید فریم عینک را شامل می‌شود تا اینکه در هزینه مدرسه، لوازم‌التحریر یا بلیت اتوبوس و… پشتیبانی درامد دارند که مابه‌التفاوت کمبود درآمد نسبت به خط فقری که مثلاً ۸۰۰ پوند است را تعیین می‌کنند، به نحوی پرداخت می‌شود که فرد اگر ۵۰۰ پوند درآمد دارد تا ۳۰۰ پوند پشتیبانی درآمدی می‌شود و خدمات دیگر هم بر جای خود خواهد بود.

منبع : http://www.alef.ir/news/3961004139.html

هدف از راه اندازی سایت اقتصادی ایران بررسی مسائل ومعضلات اقتصادی ایران وارائه راهکارهای مناسب می باشد . به امید روزی که شاهد ایرانی آباد و با رونق وشکوفائی اقتصادی باشیم، برای همگان به ویژه بازدیدکنندگان این سایت اقتصادی سرافرازی ونیکبختی آرزو می نمایم. مالکیت سایت اقتصادی ایران برای محمدرضا عادلی مسبب کودهی محفوظ است. سایت اقتصادی ایران درسامانه ساماندهی سایتهای اینترنتی ایران به کدهای شامد: http://eghtesadi1.com به کدشامد: 1-1-750014-65-0-7 http://eghtesadiiran.comکدشامد: 4-0-65-750014-1-1 https://eghtesadi1.irکدشامد: 5-0-65-750014-1-1 http://eghtesadiiran.irکدشامد:6-0-65-750014-1-1 http://eghtesadionline.com کدشامد: 1-1-750014-65-0-8 ثبت گردیده است. انتشار مطالب خبری و تحلیلی رسانه‌های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر می‌شود. سایت اقتصادی ایران به نشانیهای: http://tarazmani.ir http://eghtesa3.ir http://ehteyaj.ir http://adeli16559.ir http://etabar.ir http://koudehi.ir http://mosabbeb.ir http://namooneh.ir http://namouneh.ir https://eghtesadi1.ir http://eghtesadiiran.ir http://eghtesadi1.com http://eghtesadiiran.com http://eghtesadionline.com قابل مشاهده است. مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران : محمدرضا عادلی مسبب کودهی

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید

رفتن به نوار ابزار