ازاینکه پایگاه خبری - تحلیلی- آموزشی سایت اقتصادی ایران را جهت بازدید خود انتخاب نموده اید سپاسگزاری می نمایم. ضمنا"، این سایت،به نشانیهای : http://tarazmani.ir http://eghtesa3.ir http://ehteyaj.ir http://adeli16559.ir http://etabar.ir http://koudehi.ir http://mosabbeb.ir http://namooneh.ir http://namouneh.ir https://eghtesadi1.ir http://eghtesadiiran.ir http://eghtesadi1.com http://eghtesadiiran.com http://eghtesadionline.com قابل مشاهده است. مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران : محمدرضا عادلی مسبب کودهی

نحوه صحیح تسویه حساب با پرسنل:

0

متاسفانه آسیب جدی که به مدیران و کارفرمایان وارد می شود ، نه به خاطر ضعف قانون کار بلکه به دلیل عدم آگاهی مدیران از قوانین جاری کار و نیز عدم اجرای صحیح و به موقع برخی از تاکیدات حقوقی در رابطه فی مابین کارگران و کارفرمایان می باشد .
یکی از عمده ترین مواردی که جرایم و مجازاتهای بسیاری را برای کارفرمایان در برداشته است انجام تسویه حساب غیر قانونی با پرسنل بوده است که این عمل به صورت غیر عمد و به واسطه آنچه در بالا به آن اشاره نمودم یعنی عدم آگاهی از قوانین کار رخ داده است .
برخلاف رویه جاری شرکتها و سازمانها در حال حاضر ، تسویه حساب پرسنلی در ۳ مقطع زمانی میبایست انجام پذیرد ( یعنی پایان هرماه ، پایان هر قرارداد ، پایان هر سال ) تسویه پایان ماه که شامل حقوق و مزایای قطعی و غیر قطعی قانون کار می باشد ( پرداخت حقوق پایه ، بن کارگری ، حق مسکن ، حق اولاد ، اضافه کاری ، پایه سنوات ماهیانه و ماموریت ) تسویه پایان هر قرارداد مربوط به پرداخت حقوق و مزایای پرسنل صرفا در طول مدت همان قرارداد کار می باشد ( پرداخت عیدی و پاداش ، سنوات خدمت به میزان مدت کارکرد ) و تسویه پایان هر سال هم پرداخت کلیه مطالبات پرسنل بابت طول مدت یکسال فعالیت انجام می پذیرد .
اما موضوعی که از اهمیت بالایی برخورداد می باشد نحوه تسویه حساب و اخذ رسید از پرسنل است .
متاسفانه در اکثر شرکتها و کارگاه ها شاهد این امر می باشیم که مدیران از فرمت تسویه معمولی و غیر قانونی جهت تسویه حساب استفاده می نمایند این فرمت به این شکل است که پرسنل اقرار می دارد :
{ اینجانب آقا / خانم الف به شماره ملی۱۰۰۰۰۰۰۰۰ کلیه مطالبات خود را اعم از عیدی ، حقوق ، سنوات ، پاداش ، اضافه کاری و غیره را از شرکت x به کارفرمایی آقایy دریافت نموده و هیچگونه حق و حقوق دیگری نسبت به کارفرمای خود نداشته و کلیه شکایات آن را از خود سلب و ساقط می نمایم }
نکته ای ضروری که کارفرمایان و مدیران اداری باید به آن توجه داشته باشند این است که رسید فوق فاقد وجاهت قانونی بوده و صرفا یک اقرار محسوب می شود .
با توجه به دستورالعمل روابط کار وزارت تعاون ، کار و رفاه اجتماعی همچنین آرای متعدد دیوان عدالت اداری در این خصوص رسید تسویه حساب پرسنل در خصوص پرداخت مطالبات قانونی میبایست در قالب مشخص خود و با مد نظر قراردادن تشریفات آن انجام گردد .


اینگونه رسیدها الزاما با تفکیک موضوع پرداختی ، میزان مبلغ ، مدت استحقاق پرسنل از آن مزایا و اقرار صریح پرسنل نسبت به دریافت کلیه مطالبات انجام می پذیرد .
در پایان خاطر نشان می گردد در صورتی که تشریفات و نحوه صحیح اخذ رسید پرسنل رعایت نشود ، مراجع حل اختلاف وزارت کار ، حکم به محکومیت کارفرما و پرداخت مجدد کلیه حقوق و مزایای پرسنل شاکی را صادر می نمایند .
وحید حاجی زاده
مشاور و مدرس قانون کار – محقق مسئولیتهای حقوقی مدیران

منبع : http://vahidhajizadeh.com

هدف از راه اندازی سایت اقتصادی ایران بررسی مسائل ومعضلات اقتصادی ایران وارائه راهکارهای مناسب می باشد . به امید روزی که شاهد ایرانی آباد و با رونق وشکوفائی اقتصادی باشیم، برای همگان به ویژه بازدیدکنندگان این سایت اقتصادی سرافرازی ونیکبختی آرزو می نمایم. مالکیت سایت اقتصادی ایران برای محمدرضا عادلی مسبب کودهی محفوظ است. سایت اقتصادی ایران درسامانه ساماندهی سایتهای اینترنتی ایران به کدهای شامد: http://eghtesadi1.com به کدشامد: 1-1-750014-65-0-7 http://eghtesadiiran.comکدشامد: 4-0-65-750014-1-1 https://eghtesadi1.irکدشامد: 5-0-65-750014-1-1 http://eghtesadiiran.irکدشامد:6-0-65-750014-1-1 http://eghtesadionline.com کدشامد: 1-1-750014-65-0-8 ثبت گردیده است. انتشار مطالب خبری و تحلیلی رسانه‌های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر می‌شود. سایت اقتصادی ایران به نشانیهای: http://tarazmani.ir http://eghtesa3.ir http://ehteyaj.ir http://adeli16559.ir http://etabar.ir http://koudehi.ir http://mosabbeb.ir http://namooneh.ir http://namouneh.ir https://eghtesadi1.ir http://eghtesadiiran.ir http://eghtesadi1.com http://eghtesadiiran.com http://eghtesadionline.com قابل مشاهده است. مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران : محمدرضا عادلی مسبب کودهی

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید

رفتن به نوار ابزار