عصر بانک؛ به نوعی می توان گفت که استارت آپ ها ایده هایی ریسک پذیر هستند که مدل کسب و کارشان مشخص نیست و بازار هدفش نیز در حد فرض است.
دو تعریف ساده از استارت آپ را استیو بلنک و اریک ریس ارائه داده اند:
از نظر آقای بلنک، استارت آپ سازمانی است که شکل گرفته است تا در جستجوی مدل کسبوکاری قابل تکرار و مقیاسپذیر باشد.
در تعریف اریک ریس از استارت آپ هم آمده است: استارت آپ نهادی است انسانی که ساخته شده برای خلق محصول یا خدمتی نو.
در شرایط عدم قطعیت شرکت های نوپا می توانند در هر فرمتی پدید آیند، ولی اغلب به شرکت هایی گفته می شود که رشد سریعی دارند و در زمینه تکنولوژی فعالیت می کنند.
معمولاً یک شرکت نوپای موفق قابلیت رشد بیشتری نسبت به یک شرکت جا افتاده دارد، یعنی میتواند با سرمایهای کمتر، نیروی کار یا زمینهٔ رشد بیشتری نسبت به شرکتهای قدیمی داشته باشد.
شرکتهای نوپا گزینههای مختلفی برای پیدا کردن سرمایه مورد نیاز خود دارند. شرکتها یا افراد سرمایهگذار میتوانند به شرکتهای نوپا با تبادل پول نقد در برابر سهام کمک کنند تا فعالیت خود را شروع کنند. در عمل خیلی از شرکتهای نوپا توسط بنیانگذارانشان سرمایهگذاری میشوند.
وظیفهٔ مهم در راه اندازی یک کسب و کار، تحقیق برای اعتبار، ارزیابی و توسعه ایده یا مفاهیم کسب و کار است. اگر ارزش یک شرکت بر اساس تکنولوژی آن شرکت باشد، مهم است که بنیانگذاران از مالکیت معنوی ایدههای خود حفاظت کنند.
توجه داشته باشید که شرکتهای نوپا ساخته شدهاند تا با شرایط عدم قطعیت خیلی زیاد مواجهه شوند. راهاندازی کسبوکاری جدید که دقیقاً مشابه (کپی برداری) کسبوکار دیگری است، از جمله در مدل کسبوکار، قیمتگذاری، مشتریان هدف و محصول -گرچه ممکن است از نظر اقتصادی سرمایهگذاری جذابی باشد- ولی شرکت نوپا نیست چرا که موفقیت این کسبوکار تنها در اجرا است (مدل کردن هرچه بهتر و دقیقتر کسبوکار اولیه).
منبع : http://asrebank.ir/news/2022