ازاینکه پایگاه خبری - تحلیلی- آموزشی سایت اقتصادی ایران را جهت بازدید خود انتخاب نموده اید سپاسگزاری می نمایم. ضمنا"، این سایت،به نشانیهای : http://tarazmani.ir http://eghtesa3.ir http://ehteyaj.ir http://adeli16559.ir http://etabar.ir http://koudehi.ir http://mosabbeb.ir http://namooneh.ir http://namouneh.ir https://eghtesadi1.ir http://eghtesadiiran.ir http://eghtesadi1.com http://eghtesadiiran.com http://eghtesadionline.com قابل مشاهده است. مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران : محمدرضا عادلی مسبب کودهی

چرا فهم ترازنامه شرکت برای همه سرمایه گذاران مهم است؟

0

درک اهمیت فهم ترازنامه شرکت خیلی ساده است. فرض کنید شما بدهی زیادی داشته باشید: یک وام دانشجویی سنگین، وام خرید خانه با اقساط زیاد، بدهی ۲۰۰۰۰۰۰ تومانی به خواهر بزرگتان و تعهدی برای تعمیر مازراتی عمویتان چون با آن تصادف کرده‌اید (همان‌طور که می‌دانید، مازراتی ماشین ارزانی نیست).

و بگذارید این‌طور ادامه بدهیم که دارایی های شما هم خیلی نیست. کامیپوتری که دارید خیلی قدیمی شده است و شاید بتوانید آن را در بازار ۵۰۰۰۰۰ تومان آب کنید، گوشی موبایلتان هم در حقیقت واقعاً “گوشی هوشمند” است و تنها کاری که می‌کند فرستادن پیام و زنگ زدن است، کمد لباستان دو جفت شلوار جین و ۵ عدد تی‌شرت دارد و کل چیز ارزشمندی که در کشوی‌تان دارید یک کارت هدیه ۱۰۰۰۰۰ تومانی است که در روز تولدتان هدیه گرفته‌اید… همین و بس.

خب، حالا شما خودتان را چگونه ارزیابی می‌کنید؟ بیشتر مردم خواهند گفت که شما هیچ پیشرفتی ندارید و اگر به کسی رسیدید و از او خواستید به شما پول قرض بدهد، آن‌ها یک ریال هم به شما نخواهند داد. با خودتان صادق باشید: آیا خودتان حاضرید به چنین فردی پول قرض بدهید؟

خب، همین قضیه برای یک شرکت نیز صدق می‌کند. اگر ترازنامه شرکت همین داستان را روایت می‌کند (بدهی زیاد، دارایی کم)، همان جواب را نیز خواهد گرفت. شرکت هیچ پیشرفتی ندارد و هیچ سرمایه گذار یا بانکی به آن یک ریال هم نخواهد داد.

به همین دلیل است که فهم ترازنامه شرکت اهمیت دارد. ترازنامه حاوی اطلاعات بسیار مهمی است که سرمایه گذاران هوشمند قبل از اینکه هرگونه تصمیمی برای خرید سهام جدیدی بگیرید، ابتدا ترازنامه شرکت را موردبررسی دقیق و موشکافانه قرار می‌دهند و با وضعیت فردی که ما در بالا شرح‌حالش را برای شما تعریف کردیم، مقایسه می‌کنند و درنهایت تصمیم می‌گیرند به سراغ مؤلفه‌های دیگر برای ارزیابی شرکت بروند یا همان‌جا آن را رها کنند و ب شرکت دیگری برای سرمایه گذاری تمرکز کنند.

حالا رفتار عاقلانه این سرمایه گذاران هوشمند را با افراد ناآگاهی مقایسه کنید که در گروه‌های مجازی فیسبوک و تلگرام به دنبال سیگنال‌های احمقانه خرید هستند و بدون اینکه حتی یک‌بار نگاهی به ترازنامه شرکت بیندازند تصمیم به خرید سهام شرکت ها می‌کنند.

امیدواریم که به اهمیت فهم ترازنامه شرکت پی برده باشید. در درس‌های آینده با مثالی واقعی ترازنامه یک شرکت را با هم بررسی می‌کنیم و اجزای آن را تجزیه و تحلیل می‌کنیم.

منبع:  مدیرمالی

هدف از راه اندازی سایت اقتصادی ایران بررسی مسائل ومعضلات اقتصادی ایران وارائه راهکارهای مناسب می باشد . به امید روزی که شاهد ایرانی آباد و با رونق وشکوفائی اقتصادی باشیم، برای همگان به ویژه بازدیدکنندگان این سایت اقتصادی سرافرازی ونیکبختی آرزو می نمایم. مالکیت سایت اقتصادی ایران برای محمدرضا عادلی مسبب کودهی محفوظ است. سایت اقتصادی ایران درسامانه ساماندهی سایتهای اینترنتی ایران به کدهای شامد: http://eghtesadi1.com به کدشامد: 1-1-750014-65-0-7 http://eghtesadiiran.comکدشامد: 4-0-65-750014-1-1 https://eghtesadi1.irکدشامد: 5-0-65-750014-1-1 http://eghtesadiiran.irکدشامد:6-0-65-750014-1-1 http://eghtesadionline.com کدشامد: 1-1-750014-65-0-8 ثبت گردیده است. انتشار مطالب خبری و تحلیلی رسانه‌های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر می‌شود. سایت اقتصادی ایران به نشانیهای: http://tarazmani.ir http://eghtesa3.ir http://ehteyaj.ir http://adeli16559.ir http://etabar.ir http://koudehi.ir http://mosabbeb.ir http://namooneh.ir http://namouneh.ir https://eghtesadi1.ir http://eghtesadiiran.ir http://eghtesadi1.com http://eghtesadiiran.com http://eghtesadionline.com قابل مشاهده است. مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران : محمدرضا عادلی مسبب کودهی

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید

رفتن به نوار ابزار