ازاینکه پایگاه خبری - تحلیلی- آموزشی سایت اقتصادی ایران را جهت بازدید خود انتخاب نموده اید سپاسگزاری می نمایم. ضمنا"، این سایت،به نشانیهای : http://tarazmani.ir http://eghtesa3.ir http://ehteyaj.ir http://adeli16559.ir http://etabar.ir http://koudehi.ir http://mosabbeb.ir http://namooneh.ir http://namouneh.ir https://eghtesadi1.ir http://eghtesadiiran.ir http://eghtesadi1.com http://eghtesadiiran.com http://eghtesadionline.com قابل مشاهده است. مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران : محمدرضا عادلی مسبب کودهی

افسار واردات بی رویه چه زمانی کشیده خواهد شد؟

0
باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می دهد:

واردات بی رویه، معضلی که مهار و کنترل آن نقش بسزایی در شکوفایی اقتصادی و پیشبرد اهداف مرتبط با اقتصاد مقاومتی ایفا خواهد کرد.

به گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، ظرفیت ها و فرصت های اقتصادی، صنعتی و تولیدی کشور ایران، آن‌چنان متنوع و قابل توجه است که در صورت لحاظ نمودن تدابیر و تمهیدات هوشمندانه برای بالفعل ساختن آنها، یقیناً اقتصاد ایران اسلامی در میان کشورهای خاورمیانه ، در جایگاه نخست قرار می گیرد.

با این وجود، برخی بی تدبیری ها و سیاست گذاری‌های غلط از دو دهه گذشته تا کنون، شرایطی را ایجاد نموده که در حال حاضر اقتصاد کشور با نارسایی ها و معضلات متعددی دست و پنجه نرم می‌کند. یکی از چالش ها و مشکلات پیش رو در تحقق اهداف بلند مدت اقتصادی کشور، به واردات بی رویه معطوف می شود.

عارضه ای که به کرات از سوی رهبر معظم انقلاب بر مهار و کنترل آن تأکید شده و متأسفانه با وجود عملیاتی شدن برخی از اقدامات سازنده در این خصوص، همچنان با آنچه که شایسته و زیبنده ایران اسلامی می باشد فاصله ای بسیار داریم.

مریم تیموری،کارشناس اقتصادی در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی، با اشاره به لزوم مهار و کنترل واردات بی رویه به عنوان آفت و عارضه ای که توان و بنیه اقتصادی کشور را تضعیف می‌کند، اظهار داشت: با نیم نگاهی به آمار، اعداد و ارقام منتشر شده از سوی رسانه‌ها در ارتباط با ضریب واردات محصولات،کالاها و اقلام ‌مصرفی، به عمق این چالش و معضل پی خواهیم برد.

وی افزود: افزایش ۴۲ درصدی واردات ذرت دامی، رشد ۵ درصدی واردات خودروهای سواری با حجم ۲ هزار تا ۲ هزار و ۵۰۰ سی سی، افزایش دو برابری واردات خودروهای کمتر از ۲ هزار سی سی، رشد ۲۰ درصدی واردات گوشت قرمز و…تنها گوشه ای از زوایای پیدا و پنهان واردات بی رویه به شمار می رود که هر یک به سهم خود می تواند تبعات ناخوشایندی را برای اقتضاد کشور در پی داشته باشد.

تیموری عنوان کرد: موضوع مذکور از دو منظر قابل بررسی است، نخست فرهنگ استفاده از کالاها و محصولات ایرانی و سپس اتخاذ تدابیر لازم و کاربردی در دو حوزه نرم افزاری و سخت افزاری با هدف به حداقل رساندن واردات بی رویه پکه قطعاً با تعریف و طراحی برنامه ای مدون با قابلیت اجرایی، در هر دو بخش، حداکثر ظرف یک تا دو سال آینده شاهد گشوده شدن فصلی نو و جدید در اقتصاد کشور خواهیم بود.

کارشناس اقتصاد گفت: بدون تردید اصلی ترین عامل در عرضه هر محصول،کالا یا خدماتی به میزان تقاضای آن باز می گردد و این دو به عنوان مؤلفه هایی که لازم و ملزوم یکدیگر هستند، ترسیم کننده ضریب واردات یا مصرف و خرید کالاها در کشور هستند.

وی افزود: باید با تلاش و همت مضاعف، فرهنگ خرید کالای داخلی و ایرانی در اذهان و افکار عمومی و آحاد جامعه نهادینه شود و تک تک افراد و گروه های اجتماعی این واقعیت را بپذیرند که خرید محصول ایرانی، آینده و سرنوشت فرد و خانواده اش را رقم خواهد زد.

تیموری عنوان کرد: در چنین شرایطی و در صورت اجماع و اقناعِ عموم مردم، تقاضایی برای محصولات خارجی وجود نخواهد داشت و به تدریج ضریب واردات آن به کشور نیز محدود و محدود تر خواهد شد.

کارشناس اقتصادی گفت: نکته حائز اهمیت بعدی به موضوع نظارت ،کنترل و همچنین نیازسنجی دقیق و صحیح از نیاز کشور به کالاها وبرآوردی دقیق از توانمندی داخلی در تولید کالاها و محصولات مورد نیاز باز می گردد.

وی افزود: قطعاً با نیاز سنجی دقیق و اولویت گذاری هوشمندانه و اعمال تَعرِفِه های هدفمند، قادر خواهیم بود واردات کالاها به کشور را متناسب با نیاز موجود و به اقتضای مصالح و منافع ملی و عمومی تنظیم و کنترل نمود.

از منطقی کردن نرخ ارز تا تلاش برای ارتقای کیفی تولیدات داخلی

رضا چاووشی، محقق و پژوهشگر اقتصادی،در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی، با اشاره به آفت واردات بی رویه برای اقتصاد کشور و تولید داخلی، گفت: تحمیل خسارت به اقتصاد کشور به دلیل مصالح و منافع شخصی و گروهیِ عده ای خاص، بزرگ ترین خیانت به کشور است.

وی افزود: متأسفانه برخی بی تدبیری ها از یکسو و سودجویی ها از سوی دیگر بستر ساز واردات اقلام و کالاهای خارجیِ غیر ضروری به کشور می شود.

محقق و پژوهشگر اقتصادی گفت: بر تمامی افراد و گروه‌ها، عموم مردم و مسئولان واجب است که در راستای تحقق سیاست های اقتصاد مقاومتی مورد نظر رهبر انقلاب، تلاش و همت حداکثری خود را به کار گیرند، زیرا آینده فرزندان این مرز و بوم به حرکت در این مسیر گره خورده، در غیر این‌صورت در آینده ای نه چندان دور شاهد چالش ها و بحران های اقتصادی هر چه بیشتری خواهیم بود که رفع،کنترل و مهار آن بسیار دشوار، زمان بر و هزینه ساز خواهد بود.

وی افزود: بدون تردید با منطقی کردن نرخ ارز، بهبود فضای کسب و کار و حمایت واقعی از تولید داخلی به توفیقات شایسته و برجسته ای در این خصوص نائل خواهیم شد.

چاووشی گفت: البته نباید این واقعیت تلخ را نیز از نظر دور داشت که برخی قصورها،کم کاری ها، سوء استفاده ها و بی تدبیری ها در سال ها و دهه های گذشته، بستر ساز بدبینی بخش هایی از جامعه به کیفیت تولیدات داخلی شده است.

وی در خاتمه یادآور شد: قطعاً با تلاش و همت مضاعف در راستای بهبود کیفی محصولات و تولیدات داخلی مطابق با آنچه که در طول سالیان اخیر در برخی بخش ها و حوزه ها شاهد آن بوده ایم، میل و گرایش عموم مردم به خرید محصولات داخلی و روی گردانی از تولیدات خارجی تقویت می شود که البته تحقق این امر مستلزم فرهنگ سازی و اطلاع رسانی هرچه دقیق تری است.

منبع : http://www.yjc.ir/fa/news/6201516

هدف از راه اندازی سایت اقتصادی ایران بررسی مسائل ومعضلات اقتصادی ایران وارائه راهکارهای مناسب می باشد . به امید روزی که شاهد ایرانی آباد و با رونق وشکوفائی اقتصادی باشیم، برای همگان به ویژه بازدیدکنندگان این سایت اقتصادی سرافرازی ونیکبختی آرزو می نمایم. مالکیت سایت اقتصادی ایران برای محمدرضا عادلی مسبب کودهی محفوظ است. سایت اقتصادی ایران درسامانه ساماندهی سایتهای اینترنتی ایران به کدهای شامد: http://eghtesadi1.com به کدشامد: 1-1-750014-65-0-7 http://eghtesadiiran.comکدشامد: 4-0-65-750014-1-1 https://eghtesadi1.irکدشامد: 5-0-65-750014-1-1 http://eghtesadiiran.irکدشامد:6-0-65-750014-1-1 http://eghtesadionline.com کدشامد: 1-1-750014-65-0-8 ثبت گردیده است. انتشار مطالب خبری و تحلیلی رسانه‌های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر می‌شود. سایت اقتصادی ایران به نشانیهای: http://tarazmani.ir http://eghtesa3.ir http://ehteyaj.ir http://adeli16559.ir http://etabar.ir http://koudehi.ir http://mosabbeb.ir http://namooneh.ir http://namouneh.ir https://eghtesadi1.ir http://eghtesadiiran.ir http://eghtesadi1.com http://eghtesadiiran.com http://eghtesadionline.com قابل مشاهده است. مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران : محمدرضا عادلی مسبب کودهی

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید

رفتن به نوار ابزار