ازاینکه پایگاه خبری - تحلیلی- آموزشی سایت اقتصادی ایران را جهت بازدید خود انتخاب نموده اید سپاسگزاری می نمایم. ضمنا"، این سایت،به نشانیهای : http://tarazmani.ir http://eghtesa3.ir http://ehteyaj.ir http://adeli16559.ir http://etabar.ir http://koudehi.ir http://mosabbeb.ir http://namooneh.ir http://namouneh.ir https://eghtesadi1.ir http://eghtesadiiran.ir http://eghtesadi1.com http://eghtesadiiran.com http://eghtesadionline.com قابل مشاهده است. مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران : محمدرضا عادلی مسبب کودهی

طرح‌های نیمه‌تمام‌ها در انتظار یک بسته پولی:

0

با هدف تکمیل ۶هزار طرح صنعتی و معدنی تا پایان سال ارائه شد؛

طرح‌های نیمه‌تمام‌ها در انتظار یک بسته پولی.

در راستای اجرای «طرح رونق تولید» در سال ۹۶ تزریق ۳۰هزار میلیارد تومان تسهیلات پیش‌بینی شده است که با توجه به جزئیات اعلام‌شده ۱۰هزار میلیارد تومان از این رقم به طرح‌های نیمه‌تمام دارای پیشرفت فیزیکی بالای ۶۰ درصد اختصاص خواهد یافت.

به گزارش اقتصادنیوز، برای سال‌‌جاری سیاست‌گذار پولی کشور در راستای «استمرار رونق تولید، حفظ اشتغال فعلی، ‌ایجاد اشتغال جدید و افزایش رشد اقتصادی کشور» پرداخت سه نوع وام را که دربرگیرنده «تامین سرمایه در گردش موردنیاز برای ۱۰هزار بنگاه‌ اقتصادی، تامین منابع مالی مورد نیاز ۶ هزار طرح‌ نیمه‌تمام با پیشرفت فیزیکی حداقل ۶۰درصد و تامین مالی مورد نیاز برای بازسازی و نوسازی ۵ هزار واحد اقتصادی» می‌شود را در دستور کار قرار داد.

بررسی پرونده متقاضیان سال گذشته تا ۳۰ خرداد سال‌جاری در دستور کار سایت بهین‌یاب قرار داشت و با پایان روند بررسی این متقاضیان از ۳۱ خرداد ماه، ثبت‌نام جدید برای دریافت وام مجدد در این سایت آغاز شده است. سیاست‌گذار پولی در راستای بازگشت رونق به بخش تولید تزریق منابع را به واحدهای واجدشرایط در دستور کار قرار داده است اما برخی فعالان اقتصادی معتقدند که این طرح به تنهایی نمی‌تواند بازگشت رونق به بخش تولید را به همراه داشته باشد، چراکه مسیر تزریق پول نامشخص است و این امکان وجود دارد تا منابع تزریق شده در محلی دیگر صرف شود. پیش از این در اوایل مرداد امسال جزئیات وام نوسازی ۵هزار بنگاه در سراسر کشور و سهمیه هر استان اعلام شده بود، حال، دستورالعمل تامین مالی بنگاه‌های تولیدی، صنعتی و معدنی کوچک و متوسط و طرح‌های نیمه‌تمام دارای پیشرفت فیزیکی بالای ۶۰درصد در راستای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی در سال ۹۶ ابلاغ شده است.

هدف از تخصیص این تسهیلات به طرح‌هایی که از پیشرفت فیزیکی بالای ۶۰درصد برخوردارند، کمک به حفظ اشتغال، ‌افزایش تولید بنگاه‌های تولیدی کوچک و متوسط، راه‌اندازی طرح‌های نیمه‌تمام تولیدی و تقویت تحرک اقتصادی از طریق منابع بانک‌ها است که به علت محدودیت در تامین نقدینگی امکان فعالیت کامل آنها وجود ندارد و با دریافت این تسهیلات با اشتغال مجدد موجب افزایش اشتغال و تولید به میزان ۱۰ درصد نسبت به سال قبل می‌شود؛ همچنین طرح‌های با پیشرفت فیزیکی ۶۰ درصد که متعهد ‌شوند تا پایان سال ۹۶ طرح‌ها را تکمیل و راه‌اندازی کنند. براساس دستورالعمل ارائه شده این وام ها، مشمول واحدهای تولیدی صنعتی و معدنی و طرح‌های نیمه‌تمام تولیدی با پیشرفت فیزیکی بیش از ۶۰درصد کوچک و متوسط دارای مجوز از وزارت صنعت، ‌معدن و تجارت می‌شود.

میزان و شرایط تسهیلات

براساس دستورالعمل اعلام شده میزان تسهیلات پرداختی براساس نیاز واقعی و تایید کارگروه استانی برای بنگاه‌های کوچک تا سقف ۱۰میلیارد ریال،‌ بنگاه‌های متوسط تا سقف ۳۰میلیارد ریال و برای طرح‌های نیمه‌تمام بالای ۶۰درصد پیشرفت فیزیکی تا سقف ۲۰میلیارد ریال در نظر گرفته شده است. از سوی دیگر اولویت اصلی پرداخت تسهیلات مشمول بنگاه‌های کوچک و متوسطی می‌شود که عمدتا دارای نقدینگی بوده و از لحاظ ظرفیت تولیدی، دانش فنی، توان مدیریت و بازار مشکل و مانعی برای راه‌اندازی یا افزایش تولید نداشته باشند و با دریافت این تسهیلات قادر به راه‌اندازی سریع و ایجاد اشتغال جدید باشند. همچنین نرخ سود در نظر گرفته شده براساس مصوبه شورای پول و اعتبار در مورد سرمایه در گردش نرخ عقود مبادله‌ای و برای طرح‌های نیمه‌تمام نرخ عقود مشارکتی خواهد بود. مدت زمان بازپرداخت تسهیلات موضوع این دستورالعمل برای سرمایه در گردش بنگاه‌های تولیدی کوچک و متوسط یک سال (قابل تمدید) و برای سرمایه ثابت طرح‌های نیمه‌تمام بنا به تشخیص کارگروه تا مدت پنج سال تعیین می‌شود.

از سوی دیگر براساس دستورالعمل اعلام‌شده، متقاضی دریافت وام باید به جهت محدودیت استفاده از منابع مالی، با دریافت این تسهیلات نسبت به تکمیل و راه‌اندازی طرح تا پایان سال ۹۶ و افزایش تولید و اشتغال اقدام کند. علاوه بر موارد مذکور واحد متقاضی باید اطلاعات خود را در سامانه نیز ثبت کند. در کنار وظایف پیش‌بینی شده برای متقاضی و دریافت‌کننده تسهیلات در این دستورالعمل وظایفی نیز برای بانک‌ها در نظر گرفته شده که در این‌خصوص می‌توان به بررسی و تعیین تکلیف طرح‌ها و واحدهای معرفی‌شده حداکثر ظرف مدت ۱۵روز پس از تکمیل مدارک اشاره کرد. همچنین نتیجه مکتوب بررسی باید ظرف مدت یک هفته پس از اتمام مهلت مذکور صورت پذیرد.

از سوی دیگر، بانک‌ها ملزم به آزادسازی وثایق مازاد متناسب با بازپرداخت هر بخش از تسهیلات پرداختی به بنگاه‌ها شده‌اند. در کنار الزامات مذکور این امکان نیز پیش‌بینی شده تا ضمانت صندوق‌های ضمانتی، حمایتی و بیمه‌نامه شرکت‌های بیمه تجاری یا اوراق بهادار به‌عنوان وثیقه پذیرفته شود. علاوه بر موارد ذکر شده در این دستورالعمل، پذیرش قراردادهای مربوط به تخصیص زمین، صادره از سوی شرکت‌ شهرک‌های صنعتی ایران از سوی بانک‌ها به‌عنوان وثیقه‌های موردنیاز نیز مدنظر قرار گرفته است. همچنین سرپرست بانک و موسسه اعتباری در استان موظف است اطلاعات تسهیلات اعطایی موضوع این دستورالعمل را به‌صورت دوره‌ای دو هفته یک‌بار به دبیرخانه کارگروه استانی ارائه کند. علاوه بر وظایف مذکور براساس دستورالعمل تدوین شده وظایفی نیز برای عوامل اجرایی این طرح در نظر گرفته شده که در این‌خصوص می‌توان به وظایف استانداری اشاره کرد. در این‌باره استانداری‌ها ملزم به هماهنگی و پیگیری تحقق تصمیمات کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید استان و پیش‌بینی ضمانت اجرایی مصوبات شده‌اند. از سوی دیگر براساس دستورالعمل تدوین‌شده وظایفی نیز برای سازمان‌های صنعت، معدن و تجارت استان‌ها (دبیرخانه کارگروه استانی) پیش‌بینی شده که در این‌خصوص می‌توان به شناسایی بنگاه‌های کوچک و متوسط در قالب سه دسته غیرفعال، با فعالیت زیر ۵۰ درصد و با فعالیت ۵۰ تا ۷۰ درصد و طرح‌های نیمه‌تمام با پیشرفت فیزیکی بالای ۶۰ درصد اعم از بنگاه‌های مستقر در شهرک‌ها و نواحی صنعتی یا خارج از آن برای تسهیل تصمیم‌گیری در کمیته بررسی و کارگروه اشاره کرد.

فرآیند اجرایی

از سوی دیگر و براساس فرآیند اجرایی پیش‌بینی شده در این دستورالعمل متقاضیان مشمول این دستورالعمل باید نسبت به ثبت درخواست خود برای اخذ تسهیلات مورد نیاز در سامانه بهین‌یاب (www.behinyab.ir) در قسمت تامین مالی واحدهای تولیدی کوچک و متوسط و طرح‌های نیمه‌تمام در راستای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی اقدام کنند. از سوی دیگر سازمان استانی نیز ملزم است به‌صورت روزانه نسبت به تشکیل کمیته بررسی به منظور رسیدگی به درخواست‌های ارائه شده اقدام کند. همچنین آن دسته از طرح‌ها و واحدهای تولیدی که درخواست آنها در کمیته بررسی پذیرفته شده، در جلسات هفتگی کارگروه استانی مورد بررسی قرار خواهد گرفت و مصوبات جلسه از سوی دبیرکارگروه به بانک‌های عامل ابلاغ خواهد شد.

منبع : http://www.eghtesadnews.com

هدف از راه اندازی سایت اقتصادی ایران بررسی مسائل ومعضلات اقتصادی ایران وارائه راهکارهای مناسب می باشد . به امید روزی که شاهد ایرانی آباد و با رونق وشکوفائی اقتصادی باشیم، برای همگان به ویژه بازدیدکنندگان این سایت اقتصادی سرافرازی ونیکبختی آرزو می نمایم. مالکیت سایت اقتصادی ایران برای محمدرضا عادلی مسبب کودهی محفوظ است. سایت اقتصادی ایران درسامانه ساماندهی سایتهای اینترنتی ایران به کدهای شامد: http://eghtesadi1.com به کدشامد: 1-1-750014-65-0-7 http://eghtesadiiran.comکدشامد: 4-0-65-750014-1-1 https://eghtesadi1.irکدشامد: 5-0-65-750014-1-1 http://eghtesadiiran.irکدشامد:6-0-65-750014-1-1 http://eghtesadionline.com کدشامد: 1-1-750014-65-0-8 ثبت گردیده است. انتشار مطالب خبری و تحلیلی رسانه‌های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر می‌شود. سایت اقتصادی ایران به نشانیهای: http://tarazmani.ir http://eghtesa3.ir http://ehteyaj.ir http://adeli16559.ir http://etabar.ir http://koudehi.ir http://mosabbeb.ir http://namooneh.ir http://namouneh.ir https://eghtesadi1.ir http://eghtesadiiran.ir http://eghtesadi1.com http://eghtesadiiran.com http://eghtesadionline.com قابل مشاهده است. مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران : محمدرضا عادلی مسبب کودهی

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید

رفتن به نوار ابزار