ازاینکه پایگاه خبری - تحلیلی- آموزشی سایت اقتصادی ایران را جهت بازدید خود انتخاب نموده اید سپاسگزاری می نمایم. ضمنا"، این سایت،به نشانیهای : http://tarazmani.ir http://eghtesa3.ir http://ehteyaj.ir http://adeli16559.ir http://etabar.ir http://koudehi.ir http://mosabbeb.ir http://namooneh.ir http://namouneh.ir https://eghtesadi1.ir http://eghtesadiiran.ir http://eghtesadi1.com http://eghtesadiiran.com http://eghtesadionline.com قابل مشاهده است. مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران : محمدرضا عادلی مسبب کودهی

کارت‌های ملی قدیمی تا پایان سال ۹۶ اعتبار دارد :

0
سخنگوی سازمان ثبت احوال کشور در نشست خبری به تشریح اقدامات و شرایط صدور و دریافت کارت ملی هوشمند پرداخت و تاکید کرد: کارت‌های ملی هوشمند فعلی صادر شده تا سال ۸۹ ، تنها تا پایان سال اعتبار دارد و افراد برای دریافت کارت ملی هوشمند باید اقدام کنند.
تیتر ۲۰ – سیف الله ابوترابی در نشست خبری سازمان ثبت احوال کشور در مورد صدور کارت‌های هوشمند ملی اظهار کرد: این کارت به عنوان کلید ورود به دولت الکترونیک محسوب می‌شود و تا کنون بیش از ۲۴ میلیون نفر از جمعیت کشور کارت هوشمند ملی را دریافت کرده‌اند.
وی اضافه کرد: کارت‌های ملی قدیمی تا پایان سال ۹۶ اعتبار دارد، بر اساس آخرین تمدید کارت برای شهروندان از سوی هیات وزیران پایان سال ۹۶ به عنوان آخرین زمان اعتبار این کارت‌ها تعیین شده است و از آغاز سال ۹۷ این کارت‌ها فاقد اعتبار خواهد بود. بنابراین تاکید می‌کنم افرادی که تاریخ صدور کارت آنها از سال ۸۰ تا ۸۹ است از آغاز سال آینده کارت‌های ملی آنها فاقد اعتبار است و برای اینکه این عزیزان در مجامع اداری با مشکل مواجه نشوند باید کارت هوشمند خود را دریافت کنند.
وی در مورد محل‌های مراجعه برای انجام کارهای ثبت نام کارت هوشمند ملی گفت: دفاتر پیشخوان، پست و ثبت احوال برای خدمت به عزیزان آماده هستند و افراد با مراجعه به این دفاتر می‌توانند برای دریافت کارت اقدام کنند.
سخنگوی سازمان ثبت احوال کشور در مورد زمان صدور کارت هوشمند گفت: در گذشته زمان صدور طولانی بود و مردم از این بابت نگرانی داشتند ولی حالا ثبت احوال به سمتی رفته که کارت‌های هوشمند بین ۱۵ روز تا یک ماه پس از درخواست صادر می‌شوند. همچنین نرم افزاری را پیش بینی کرده‌ایم که در حال حاضر در مرحله تست است که فرد با مراجعه به سایت ثبت احوال می‌تواند با دادن شماره ملی در کوتاهترین زمان مرکزی که برای مراجعه مشخص شده است را پیدا کند.
ابوترابی در مورد هزینه صدور کارت هوشمند ملی نیز عنوان کرد: حداکثر رقمی که از زمان ثبت نام تا تحویل کارت از سوی مردم باید پرداخت شود ۳۱ هزار تومان است. ۹ هزار تومان از این مبلغ در زمان درخواست و تکمیل ثبت نام دریافت می‌شود که البته این رقم در جاهای مختلف از ۷ تا ۹ هزار تومان متغیر است. ۲۰۰۰ تومان نیز در زمان تحویل کارت دریافت می‌شود. همچنین بر اساس مصوبه مجلس ۲۰ هزار تومان هم برای واریز به خزانه دولت تعیین شده است. بنابراین دریافت هر رقمی خارج از این ۳۱ هزار تومان خلاف است و در صورت تخلف مراجعین می‌توانند آن را با کد و آدرس دفتر مورد نظر اعلام کنند تا رسیدگی شود.
وی در مورد وضعیت کارت هوشمند افرادی که در خارج از کشور هستند گفت: برای افراد خارج از کشور فعلا نمونه قدیمی را صادر می‌کنیم.
کارت‌های صادر شده از سال ۹۰ تا ۹۶ همچنان اعتبار دارند
سخنگوی سازمان ثبت احوال کشور اضافه کرد: تاکید می‌کنم که تمام کارت‌های صادر شده از سال ۹۰ تا ۹۶ همچنان اعتبار دارند ولی کارت‌های ماقبل سال ۹۰ تنها تا پایان سال معتبر هستند.
ابوترابی عنوان کرد: تمهیدات لازم برای ثبت درخواست و صدور کارت ملی هوشمند اندیشیده شده و مردم با مراجعه به ادارات پست و پیشخوان می‌توانند کارهایشان را انجام بدهد. حتی شرایطی پیش بینی شده که عکس زنده افراد در محل گرفته می‌شود.
وی در مورد تعداد افرادی که تا کنون کارت ملی هوشمند خود را دریافت کرده‌اند گفت: بیش از ۲۴ میلیون تا کنون کارت ملی هوشمند دریافت کرده‌اند و جامعه هدف ما این است که با همت و تلاش مردم ۴۰ میلیون دیگر را به این آمار اضافه کنیم تا به عنوان یک کار مهم پایان سال ۹۷ پایان صدور کارت‌های ملی هوشمند باشد.
سخنگوی سازمان ثبت احوال کشور در مورد اینکه آیا افرادی که کارت‌های آنها بین سال‌های ۹۰ تا ۹۶ صادر شده است هم می‌توانند برای دریافت کارت ملی هوشمند اقدام کنند یا خیر گفت: بله ولی این کار برای آنها اجباری نیست. در حال حاضر فعلا دو جامعه هدف داریم یکی افرادی که کارت آنها فاقد اعتبار است و افرادی که وارد سن بهره مندی از کارت جدید یعنی ۱۵ سال تمام خواهند شد. آنهایی که به این سن می‌رسند نیز کارت ملی هوشمند دریافت می‌کنند. برای افراد ایرانی خارج از کشور نیز به دلیل اینکه شرایط نرم افزاری و سخت افزاری فراهم نیست فعلا این کار صورت نمی‌گیرد و بناست که در آینده این امکانات هم فراهم شود ولی در سال جاری فعلا این اتفاق نمی‌افتد.
ابوترابی در مورد اینکه بر اساس پیش بینی‌ها قرار است چه تعداد کارت هوشمند صادر شود گفت: ظرفیت ما حدود ۲۰ تا ۲۵ میلیون است و پیش بینی می‌کنیم با مراجعه مردم بتوانیم حداقل ۲۰ میلیون نفر را در امسال پوشش بدهیم و امیدواریم تا پایان سال ۹۷ پروژه را به سرانجام برسانیم.
وی با اشاره به کاهش زمان صدور کارت عنوان کرد: با دستگاه‌های جدیدی که اضافه کرده‌ایم زمان صدور کارت به یک ماه کاهش پیدا کرده است در حالیکه در گذشته حدود شش ماه زمان می‌برد. از میان افرادی که پیش از این درخواست صدور کارت داده‌اند تعداد بسیار محدودی باقی مانده‌اند که کارت آنها صادر خواهد شد.
سخنگوی سازمان ثبت احوال کشور در مورد انتقاد برخی افراد به کیفیت عکس کارت‌های صادر شده اظهار کرد: در کارت‌های تمام دنیا عکس‌ها بدون روتوش و گریم انجام می‌شود و ما تغییری در چهره افراد ایجاد نمی‌کنیم و همان عکس را می‌گذاریم. البته همه دوست دارند تصویرشان زیباتر باشد و ما در نرم افزار پیش بینی کرده‌ایم که در آینده بتوانیم این کار را انجام بدهیم.
ابوترابی در مورد اینکه آیا تحریم‌ها در تأمین دستگاه‌های صدور کارت تاثیر داشته است یا خیر؟ گفت: با رایزنی‌هایی که انجام شده است. دستگاه‌های مورد نیاز را وارد کرده‌ایم و البته این هم یکی از فواید برجام است که در ثبت احوال از آن بهره مند شده‌ایم. در حال حاضر پنج دستگاه نصب شده است که ماهانه ۲ تا ۲٫۵ میلیون کارت را صادر می‌کند.
وی در تشریح ساز و کار درخواست برای کارت هوشمند افزود: ابتدا برای این کار مردم پیش ثبت نام انجام بدهند و برای این کار نیاز به مراجعه حضوری نیست و از طریق سایت هم صورت می‌گیرد. برای تکمیل کار افراد باید با اصل شناسنامه، کد پستی و آدرس سکونت به دفاتری که اعلام کرده‌ایم مراجعه کنند تا آنجا هم اسکن از ۱۰ انگشت افراد صورت بگیرد و هم اینکه عکس زنده همانجا گرفته شود. برای هنگام تحویل کارت نیز خود افراد صاحب کارت با نمونه قدیمی کارت ملی باید مراجعه کنند.
سخنگوی سازمان ثبت احوال کشور در مورد کاربردهای کارت ملی هوشمند عنوان کرد: در فضای الکترونیکی در حال حاضر از شماره ملی به عنوان کد احراز هویت استفاده می‌شود ولی برای کاربردی شدن کارت ملی هوشمند پیش بینی‌های متعددی شده است. در حال حاضر در ۲۰۰ هزار نقطه عملا برای ارائه خدمات، از طریق پایگاه داده‌های کارت ملی استفاده می‌شود.
ابوترابی در مورد زمان صدور شناسنامه نیز گفت: در تمام شهرستان‌ها به جز کلانشهرها شناسنامه یک روزه صادر می‌شود حتی در بعضی از شهرستان‌ها افراد هنگام مراجعه سریعا شناسنامه جدید را دریافت می‌کنند. به عنوان مثال اگر کسی در بشاگرد هرمزگان درخواست صدور مجدد شناسنامه داشته باشد همان لحظه به او تحویل خواهد شد.
وی در مورد وضعیت شناسنامه‌های المثنی هنگام انتخابات نیز گفت: در هیچ شهری به جز کلانشهر تهران شناسنامه المثنی تحویل داده نشده تا روز انتخابات نداشتیم.
سخنگوی سازمان ثبت احوال کشور در پاسخ به خبرنگار ایسنا مبنی بر اینکه چه اطلاعاتی در کارت هوشمند ملی ثبت می‌شود و آیا اطلاعات شخصی شهروندان هم در آن وجود دارد یا خیر؟ گفت: در این کارت‌ها تراشه‌ای پیش بینی شده تا دستگاه‌های کارت‌خوان بتوانند اطلاعات موجود در کارت را بخوانند. بر اساس ماده ۳۴ ثبت احوال تمام اطلاعات مربوط به هر فرد محرمانه است و تنها امکان دسترسی مراجع ذی‌صلاح به آنها وجود دارد. در این کارت کدهایی پیش بینی شده و در اختیار هر فرد قرار داده شده است. یکی از مهمترین ویژگی کارت‌های هوشمند کدهای بیومتریکی سطح بندی شده است.
کارکردهای کارت‌های ملی هوشمند در آینده چیست؟
ابوترابی اضافه کرد: اولین مرحله استفاده از این کارت برای احراز هویت است. در آینده امکاناتی مانند استفاده از آن به عنوان کارت سلامت و یا کارت بانکی هم پیش بینی شده است. این کارت‌ها ظرفیت‌های متعددی دارند و پیش بینی ما این است که کاربردی‌تر شود. در سال جاری پیگیر ساز و کارهای قانونی برای کاربردی شدن کارت‌ها هستیم.
وی با اشاره به روند دریافت کارت‌های ملی هوشمند تاکید کرد: افراد از زمان ارائه درخواست کارت ملی هوشمند تا دریافت آن دو بار باید مراجعه کنند یکی برای ارائه مدارک و بار دوم برای تحویل حضوری کارت به آنهاست.
سخنگوی سازمان ثبت احوال کشور اضافه کرد: البته امیدواریم بتوانیم از ایستگاه‌های سیار هم استفاده کنیم که در مرحله اول برای اسکن اثر انگشت به شهروندان مراجعه کنیم. البته برای معلولان و جانبازهای حرکتی ساز و کارهایی پیش بینی شده است و برای انجام کار به آنها در مراکز نگهداری مراجعه می‌کنیم.
ابوترابی همچنین در مورد معلولان و جانبازهایی که امکان ثبت اثر انگشت آنها وجود ندارد گفت: برای این افراد ساز و کارهایی پیش بینی شده است و پین کدهای مخصوصی که مختص افراد معلول است برای آنها تعیین می‌شود.
وی با اشاره به اینکه بعضی از افراد معتقدند با گذشت هفت هشت ماه هنوز کارت هوشمند به دستشان نرسیده است، یادآور شد: این اتفاق به این صورت نیست که زمان صدور کارت هشت ماه طول کشیده باشد، بلکه ممکن است افراد درخواست اخذ کارت داده باشند ولی در بخش کنترل مدارک دچار مشکل شده باشند. به عنوان مثال ممکن است عکس یک نفر با چهره اصلی او تطبیق نداشته باشد. در این شرایط مراکزی که درخواست ثبت کرده‌اند باید این مسئله را به شهروندان اعلام کنند که متاسفانه بعضی‌ها این کار را نکرده‌اند. البته تعداد این موارد بسیار معدود است ولی حتی یک نفر هم باشد پیگیری می‌کنیم.
سخنگوی سازمان ثبت احوال کشور در مورد اینکه در برخی از موارد افراد در یک منطقه درخواست خود را ثبت می‌کنند اما به آنها اعلام می‌شود در منطقه‌ دیگری کارت‌شان را دریافت کنند گفت: گاهی اوقات پیش می‌آید که یک فرد در شمال تهران درخواست خود را ثبت می‌کند ولی برای دریافت کارت شعبه دیگری به او معرفی می‌شود. این کار برای پخش شدن مراجعه کنندگان و جلوگیری از ازدحام و تسریع در روند دریافت کارت از سوی شهروندان انجام می‌شود.
ابوترابی اضافه کرد: گاهی اوقات بعضی از افراد درخواست تغییراتی در هویت‌شان مانند تغییر در نام می‌دهند اما کارت هوشمند آنها با هویت قبلی صادر می‌شود. این اتفاق به دلیل این است که افراد پس از ثبت درخواست کارت هوشمند اقدام به تغییر در هویت‌شان می‌کنند و هنگام درخواست کارت باید این موضوع را اعلام کنند تا در کارت جدید اعمال شود.
وی در مورد زمان دریافت کارت هوشمند پس از صدور عنوان کرد: اگر افرادی که شش ماه از صدور کارت آنها گذشته و به آنها برای دریافت کارت اعلام می‌شود تا به شعبه مراجعه کنند این کار را انجام ندهند کارت آنها باطل می‌شود و برای تحویل باید پول مضاعفی را پرداخت کنند.
وی در مورد آمار افرادی که با سن ۱۵ سال تمام باید برای آنها کارت هوشمند صادر شود گفت: این آمار متغیر است زیرا هر روز بسیاری از افراد سن ۱۵ سال آنها به پایان می‌رسد و در شمول واجدین شرایط کارت ملی قرار می‌گیرند. اما به صورت میانگین سالانه بین ۱۲۰۰ تا ۱۴۰۰ نفر داریم که در زمره این افراد قرار می‌گیرند./ایسنا
منبع : http://titre20.ir/fa/news/13592

هدف از راه اندازی سایت اقتصادی ایران بررسی مسائل ومعضلات اقتصادی ایران وارائه راهکارهای مناسب می باشد . به امید روزی که شاهد ایرانی آباد و با رونق وشکوفائی اقتصادی باشیم، برای همگان به ویژه بازدیدکنندگان این سایت اقتصادی سرافرازی ونیکبختی آرزو می نمایم. مالکیت سایت اقتصادی ایران برای محمدرضا عادلی مسبب کودهی محفوظ است. سایت اقتصادی ایران درسامانه ساماندهی سایتهای اینترنتی ایران به کدهای شامد: http://eghtesadi1.com به کدشامد: 1-1-750014-65-0-7 http://eghtesadiiran.comکدشامد: 4-0-65-750014-1-1 https://eghtesadi1.irکدشامد: 5-0-65-750014-1-1 http://eghtesadiiran.irکدشامد:6-0-65-750014-1-1 http://eghtesadionline.com کدشامد: 1-1-750014-65-0-8 ثبت گردیده است. انتشار مطالب خبری و تحلیلی رسانه‌های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر می‌شود. سایت اقتصادی ایران به نشانیهای: http://tarazmani.ir http://eghtesa3.ir http://ehteyaj.ir http://adeli16559.ir http://etabar.ir http://koudehi.ir http://mosabbeb.ir http://namooneh.ir http://namouneh.ir https://eghtesadi1.ir http://eghtesadiiran.ir http://eghtesadi1.com http://eghtesadiiran.com http://eghtesadionline.com قابل مشاهده است. مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران : محمدرضا عادلی مسبب کودهی

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید

رفتن به نوار ابزار