ازاینکه پایگاه خبری - تحلیلی- آموزشی سایت اقتصادی ایران را جهت بازدید خود انتخاب نموده اید سپاسگزاری می نمایم. ضمنا"، این سایت،به نشانیهای : http://tarazmani.ir http://eghtesa3.ir http://ehteyaj.ir http://adeli16559.ir http://etabar.ir http://koudehi.ir http://mosabbeb.ir http://namooneh.ir http://namouneh.ir https://eghtesadi1.ir http://eghtesadiiran.ir http://eghtesadi1.com http://eghtesadiiran.com http://eghtesadionline.com قابل مشاهده است. مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران : محمدرضا عادلی مسبب کودهی

دوره بازگشت سرمایه چیست؛ نحوه محاسبه و روش استفاده از آن :

0

دوره بازگشت سرمایه چیست؟

یکی از معمول‌ترین روش‌های ROI، بازگشت سرمایه است. از این روش برای مشخص کردن بازگشتی که از یک سرمایه‌گذاری به‌دست می‌آوریم استفاده می‌شود. احتمالا قبلا شنیده‌اید که مردم می‌پرسند «چقدر طول می‌کشه که پول‌مون رو پس بگیریم؟» این روش دقیقا همین مسئله را روشن می‌کند: «زمانی که طول می‌کشد تا پول نقدی که وارد پروژه شده است به‌اندازه‌ی سرمایه‌گذاری اولیه برسد.»

دوره بازگشت سرمایه هر چقدر کمتر باشد، بهتر است. البته این زمان باید کوتاه‌تر از زمان اجرای پروژه باشد در غیر این صورت دلیلی برای سرمایه‌گذاری وجود ندارد. اگر زمان بازگشت سرمایه‌گذاری طولانی باشد، سرمایه‌گذاری شما احتمالا خیلی ارزشمند نخواهد بود.

از مزایای این روش فهم آسان‌تر به علت محاسبه‌ی نسبتا ساده‌ی آن است.


مقاله مرتبط: سرمایه گذاری خطرپذیر چیست؟

چطور این زمان را محاسبه کنیم؟

روش کار این است: مقدار اولیه‌ی سرمایه‌گذاری را تقسیم بر مقدار احتمالی سود سالیانه‌ی سرمایه‌گذاری کنید.

با یک مثال توضیح خواهیم داد. فرض کنید که شرکت شما می‌خواهد یک کامپیوتر سه هزار دلاری بخرد. این کامپیوتر به یکی از کارکنان شما کمک می‌کند خدماتی را در زمان کوتاه‌تر به مشتریان ارائه بدهد. انتظار می‌رود این کامپیوتر سه سال دوام داشته باشد. در پایان هرکدام از این سه سال، پول به‌دست آمده از این دستگاه تقریبا ۱۳۰۰ دلار است. به این ترتیب شرکت مقدار پول اضافه‌ای را به‌دست می‌آورد چون که می‌تواند این خدمات را به مشتریان بیشتری ارائه بدهد.

برای محاسبه‌ی زمان بازگشت سرمایه، باید ۳۰۰۰ دلار سرمایه‌ی اولیه را تقسیم بر پول به‌دست آمده در هر سال کنیم:

۳۰۰۰ دلار ÷ ۱۳۰۰ دلار در هر سال = ۲٫۳۱ سال

از آنجایی که کامپیوتر سه سال دوام می‌آورد، در این صورت دوره‌ی بازگشت سرمایه کوتاه‌تر از زمان اجرای پروژه است. ولی نمی‌دانید بازگشت کلی سرمایه در آن سه سال چقدر می‌شود.

این یکی از محدودیت‌های اصلی روش بازگشت سرمایه است. همان‌طور که نایت می‌گوید: «این روش اطلاعات خیلی زیادی نمی‌دهد. ولی احتمالا فقط نمی‌خواهید با سرمایه‌ی خود سربه‌سر شوید. باید پول هم به‌دست آورید.» این کار باعث اشتباه در محاسبات خواهد شد. مثلا فرض کنید درآمد پروژه در سال اول ۳۰۰۰ دلار و در سال‌های بعد تقریبا هیچ بود. طبق محاسبات بازگشت سرمایه، زمان بازگشت سرمایه‌ی شما یک سال است. این عالی به‌نظر می‌رسد: در یک سال همه‌ی پول خود را برمی‌گردانید. ولی بدون درآمد در سال‌های آینده، در واقع هیچ درآمدی از سرمایه‌گذاری خود به‌دست نیاورده‌اید.


مقاله مرتبط: بهترین استراتژی های سرمایه گذاری

شرکت‌ها چطور از روش بازگشت سرمایه استفاده می‌کنند؟

محاسبه دوره بازگشت سرمایه

این روش معمولا قبل از رفتن به سراغ سایر محاسبات ROI به عنوان «بررسی واقعیت» استفاده می‌شود. نایت می‌گوید: «به نظر من بهترین استفاده برای روش بازگشت سرمایه این است که قبل از اینکه تصمیم بگیریم بیشتر در مورد سرمایه‌گذاری تحقیق کنیم و سریعا تعدادی از آنها را بررسی کنیم.»

بازگشت سرمایه معمولا برای پروژه‌های دولتی یا پروژه‌هایی با ریسک بالا که نیازمند سرمایه‌ی زیادی هستند مورد استفاده قرار می‌گیرد. نایت می‌گوید: «معمولا شرکت‌های صنعتی و تولیدی این روش را دوست دارند.» همچنین شرکت‌هایی که از نظر مالی در مضیقه هستند و سرمایه‌ی زیادی ندارند ممکن است روی دوره‌ بازگشت سرمایه تمرکز کنند چون که در زمان کوتاهی به پول خود نیاز دارند.


مقاله مرتبط: فارکس چیست و سرمایه‌گذاری در آن چه ریسک‌هایی دارد؟

مردم معمولا موقع استفاده از روش بازگشت سرمایه چه اشتباهاتی می‌کنند؟

یکی از کاستی‌های اساسی این روش این است که ارزش پول در زمان را در نظر نمی‌گیرد و درآمد آینده را با ارزش پول الان می‌سنجد. نایت می‌گوید: «این یعنی مقایسه طالبی با کلم، چون که پول امروز کاملا با پول فردا متفاوت است.» هر چقدر پروژه بیشتر طول بکشد، احتمال اینکه این محاسبات دقیق باشند، کمتر است.

بازگشت سرمایه به شما می‌گوید چه زمان سرمایه‌ی اولیه‌ی خود را به‌دست می‌آورید، ولی این مسئله را در نظر نمی‌گیرد که در تمام این مدت، شما پول خود را در دسترس نخواهید داشت. به‌همین دلیل معمولا روش ارزش خالص کنونی، بهتر است.

یکی دیگر از مشکلات بازگشت سرمایه این است که در مورد نرخ سود اطلاعی به شما نمی‌دهد، این مسئله وقتی مشکل‌ساز می‌شود که شرکت می‌خواهد به میزان دلخواهی از سود در آینده برسد.

نایت به این نکته اشاره می‌کند که برخی افراد از «بازگشت سرمایه‌ی تنزیل شده» استفاده می‌کنند. این روشی اصلاح شده است که میزان تنزیل را در نظر می‌گیرد. این محاسبه کمی پیچیده‌تر است (اگرچه ابزارهای آنلاینی وجود دارند که محاسبات را برای شما انجام بدهند). ولی نایت می‌گوید: «این روش خیلی بهتر است، مخصوصا اگر می‌خواهید فقط از روش بازگشت سرمایه استفاده کنید.» اما او هشدار می‌دهد که «این فقط یک محاسبه‌ی تقریبی است، نه تحلیل دقیق مالی.» بعد از اینکه این محاسبات را انجام دادید و به‌نظر رسید این سرمایه‌گذاری موفق خواهد بود، بهتر است تحلیل‌های دقیق‌تری را با یکی دیگر از روش‌های ROI انجام بدهید، مثلا سربه‌سر، نرخ بازگشت داخلی یا ارزش کنونی خالص.

برگرفته از: hbr.org

منبع : http://chetor.com/64953

هدف از راه اندازی سایت اقتصادی ایران بررسی مسائل ومعضلات اقتصادی ایران وارائه راهکارهای مناسب می باشد . به امید روزی که شاهد ایرانی آباد و با رونق وشکوفائی اقتصادی باشیم، برای همگان به ویژه بازدیدکنندگان این سایت اقتصادی سرافرازی ونیکبختی آرزو می نمایم. مالکیت سایت اقتصادی ایران برای محمدرضا عادلی مسبب کودهی محفوظ است. سایت اقتصادی ایران درسامانه ساماندهی سایتهای اینترنتی ایران به کدهای شامد: http://eghtesadi1.com به کدشامد: 1-1-750014-65-0-7 http://eghtesadiiran.comکدشامد: 4-0-65-750014-1-1 https://eghtesadi1.irکدشامد: 5-0-65-750014-1-1 http://eghtesadiiran.irکدشامد:6-0-65-750014-1-1 http://eghtesadionline.com کدشامد: 1-1-750014-65-0-8 ثبت گردیده است. انتشار مطالب خبری و تحلیلی رسانه‌های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر می‌شود. سایت اقتصادی ایران به نشانیهای: http://tarazmani.ir http://eghtesa3.ir http://ehteyaj.ir http://adeli16559.ir http://etabar.ir http://koudehi.ir http://mosabbeb.ir http://namooneh.ir http://namouneh.ir https://eghtesadi1.ir http://eghtesadiiran.ir http://eghtesadi1.com http://eghtesadiiran.com http://eghtesadionline.com قابل مشاهده است. مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران : محمدرضا عادلی مسبب کودهی

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید

رفتن به نوار ابزار