ازاینکه پایگاه خبری - تحلیلی- آموزشی سایت اقتصادی ایران را جهت بازدید خود انتخاب نموده اید سپاسگزاری می نمایم. ضمنا"، این سایت،به نشانیهای : http://tarazmani.ir http://eghtesa3.ir http://ehteyaj.ir http://adeli16559.ir http://etabar.ir http://koudehi.ir http://mosabbeb.ir http://namooneh.ir http://namouneh.ir https://eghtesadi1.ir http://eghtesadiiran.ir http://eghtesadi1.com http://eghtesadiiran.com http://eghtesadionline.com قابل مشاهده است. مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران : محمدرضا عادلی مسبب کودهی

«مهارت آموزی » در کارگاه به منزله «اشتغال به کار» نیست:

0

واکنش وزارت کار به یک خبر:
«مهارت آموزی » در کارگاه به منزله «اشتغال به کار» نیست.

وزارت کار خبر داد: هدف اصلی “دستورالعمل اجرایی مهارت آموزی در محیط کار واقعی” آشنایی مهارت آموزان با محیط کسب و کار، کسب تجربه، آماده سازی و ایجاد خود باوری است. مهارت آموزی در کارگاه صرفاً جنبه آموزشی دارد و به هیچ وقت به منزله اشتغال به کار نیست.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، هفته گذشته بود که علی خدایی، عضو کارگری شورای عالی کار در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، در واکنش به ابلاغ دستورالعمل « مهارت آموزی نیروی کار حین اشتغال در فضای واقعی» گفت: در حالی که جامعه کارگری در حال بررسی طرح کارورزی بود، در تاریخ ۱۳ اردیبهشت سال جاری دستورالعملی با استناد به بند ۵ شورای عالی اشتغال تحت عنوان « مهارت آموزی نیروی کار حین اشتغال در فضای واقعی» از سوی ربیعی به مدیران کل ادارات کار سراسر استان ها ابلاغ شده است.

عضو کارگری شورای عالی کار ادامه داد: ایجاد بسترهای ایجاد اشتغال مولد و پایدار برای جوانان و عملیاتی کردن برنامه های اشتغالزایی در سال اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال یکی از اهداف این دستورالعمل عنوان شده است. در این دستورالعمل بیان شده است که این دستورالعمل با «تأکید بر اهمیت مضاعف در دستور کار مراجع ذی ربط قرار گیرد».

عضو کارگری شورای عالی کار با تأکید بر اینکه طرح « مهارت آموزی نیروی کار حین اشتغال در فضای واقعی» همان طرح استاد شاگردی است که با توجه به ایرادهایی که بر آن وارد شد، از دستور اجرا خارج شد گفت: درحال حاضر عنوان طرح استاد شاگردی قبلی تغییر کرده و با عنوان جدید مجدداً برای اجرا به استان ها ابلاغ شده است. این طرح به مراتب بدتر از طرح کارورزی است.

عضو کارگری شورای عالی کار با انتقاد از ابلاغ ناگهانی دستورالعمل « مهارت آموزی نیروی کار حین اشتغال در فضای واقعی» گفت:این طرح که همان طرح استاد شاگردی گذشته است مجدداً با تغییر عنوان به استان ها ابلاغ شده تا یک سال از کارگران بیکار بدون حقوق بیگاری بکشند.

پس از انتشار این خبر ، وزارت کار واکنش نشان داد و به منظور شفاف سازی در زمینه سیاست های فعال بازار کار اعلام کرد. متن کامل توضیحات به شرح زیر است.

*مهارت آموزی در کارگاه صرفاً جنبه آموزش مهارتی داشته و به هیچ­وجه به منزله اشتغال به کار نیست

۱- هدف عمده “دستورالعمل اجرایی مهارت آموزی در محیط کار واقعی” آشنایی مهارت آموزان با محیط کسب و کار، کسب تجربه، آماده سازی و ایجاد خود باوری می باشد که حضور مهارت آموز در کارگاه صرفا جنبه آموزش مهارتی داشته و به هیچ­وجه به منزله اشتغال به کار محسوب نمی­شود واین موضوع در دستورالعمل یاد شده نیز به عنوان یکی از روشهای آموزش فنی و حرف ه­ای به صراحت مورد تاکید واقع شده است.

۲- در خبر منتشره جامعه هدف دستورالعمل، جامعه کارگری فرض شده در صورتیکه دستورالعمل مذکور با هدف اصلی ارائه آموزش مهارتی به جوانان بیکار غیر دانش آموخته دانشگاهی تنظیم و ابلاغ شده است. با این وجود عضویت نماینده تشکلهای کارگری در کمیته اجرایی استانها به منظور اطمینان از صیانت حقوق جامعه کارگری پیش­بینی شده است.

۳- با توجه به اینکه مخالفت نماینده تشکلهای کارگری با “طرح مهارت آموزی در محیط کار واقعی” به استناد فصل پنجم قانون کار ومحدوده سنی موضوع بند (ب) ذیل ماده ۱۱۲ اعلام شده است، لازم به یادآوری است طرح مذکور به استناد ماده ۳ قانون تشکیل شورای عالی اشتغال تنظیم گردیده و در قالب قانون کار نیز با بند(الف) ماده ۱۱۲ مبنی بر اینکه، کسانی که فقط برای فراگرفتن حرفه خاص بازآموزی یا ارتقاء مهارت برای مدت معین در مراکز کارآموزی و یا آموزشگاههای آزاد آموزش می بینند کارآموز تلقی می شوند، کاملاً مطابقت دارد. لذا اجرای دستورالعمل مذکور هیچگونه ارتباطی با حقوق کارگران در حال کارآموزی موضوع بند(ب) ماده ۱۱۲ قانون کار ندارد.

۴- در ارتباط با سوالات مطرح شده در زمینه وظایف آموزشی وزارت متبوع نیز یادآور می گردد که مسئولیت آموزش­های مهارتی بویژه در ارتباط با بازار کاردر کشور تنها در صلاحیت وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی می باشد که از طریق سازمان آموزش فنی و حرفه ای در سراسر کشور اجرا می شود و حتی دانشگاهها و مراکز آموزش عالی یا سایر دستگاههای اجرایی در صورت اقدام به ارائه آموزش مهارتی به آموزش­گیرندگان غیر از پرسنل خود، بایستی موافقت سازمان مذکور را کسب نمایند.
منبع : https://www.tasnimnews.com/fa/news/1396/03/28/1439745

هدف از راه اندازی سایت اقتصادی ایران بررسی مسائل ومعضلات اقتصادی ایران وارائه راهکارهای مناسب می باشد . به امید روزی که شاهد ایرانی آباد و با رونق وشکوفائی اقتصادی باشیم، برای همگان به ویژه بازدیدکنندگان این سایت اقتصادی سرافرازی ونیکبختی آرزو می نمایم. مالکیت سایت اقتصادی ایران برای محمدرضا عادلی مسبب کودهی محفوظ است. سایت اقتصادی ایران درسامانه ساماندهی سایتهای اینترنتی ایران به کدهای شامد: http://eghtesadi1.com به کدشامد: 1-1-750014-65-0-7 http://eghtesadiiran.comکدشامد: 4-0-65-750014-1-1 https://eghtesadi1.irکدشامد: 5-0-65-750014-1-1 http://eghtesadiiran.irکدشامد:6-0-65-750014-1-1 http://eghtesadionline.com کدشامد: 1-1-750014-65-0-8 ثبت گردیده است. انتشار مطالب خبری و تحلیلی رسانه‌های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر می‌شود. سایت اقتصادی ایران به نشانیهای: http://tarazmani.ir http://eghtesa3.ir http://ehteyaj.ir http://adeli16559.ir http://etabar.ir http://koudehi.ir http://mosabbeb.ir http://namooneh.ir http://namouneh.ir https://eghtesadi1.ir http://eghtesadiiran.ir http://eghtesadi1.com http://eghtesadiiran.com http://eghtesadionline.com قابل مشاهده است. مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران : محمدرضا عادلی مسبب کودهی

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید

رفتن به نوار ابزار