ازاینکه پایگاه خبری - تحلیلی- آموزشی سایت اقتصادی ایران را جهت بازدید خود انتخاب نموده اید سپاسگزاری می نمایم. ضمنا"، این سایت،به نشانیهای : http://tarazmani.ir http://eghtesa3.ir http://ehteyaj.ir http://adeli16559.ir http://etabar.ir http://koudehi.ir http://mosabbeb.ir http://namooneh.ir http://namouneh.ir https://eghtesadi1.ir http://eghtesadiiran.ir http://eghtesadi1.com http://eghtesadiiran.com http://eghtesadionline.com قابل مشاهده است. مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران : محمدرضا عادلی مسبب کودهی

راهکارهای خروج از رکود:

0
باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می دهد؛

یکی از مهمترین مشکلاتی که اقتصاد ایران با آن مواجه است رکود حاکم بر آن است که سیاست های اتخاذ شده توسط دولت در سالهای گذشته هنوز نتوانسته که راه حلی برای تولید بیشتر و اشتغال شود.

به گزارش خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،در سالهای گذشته اقتصاد کشور در حالت رکود تورمی قرار داشت که برای خارج شدن از این وضعیت دولت ها سعی داشتند تا با اتخاذ سیاست های انقباضی در اقتصاد ، رشد تورم را کنترل کنند و حالا که به گفته مسئولین تورم تک رقمی شده بهترین فرصت برای خروج از رکود و ایجاد رونق اقتصاد کشور است، اما همچنان این ترس وجود دارد تا با خارج شدن از رکود دوباره تورم روند صعودی داشته باشد.
صندوق بین‌المللی پول در گزارشی از پیش بینی وضعیت اقتصاد ایران منتشر کرده ، رشد اقتصادی ایران در پایان سال گذشته را ۶٫۶ درصد بیان کرده و در این گزارش آمده که اگر تولید نفت در سال ۹۶ به سطح طبیعی خود بازگردد و رشد بخش غیرنفتی ایران نیز در سطح متوسطی قرار گیرد رشد اقتصادی ایران به ۳٫۵ درصد برسد و با توجه به سیاست های محتاطانه ای که در سال های اخیر اتخاذ شده به نظر می رسد که تکیه به نفت و سرمایه های آن برای تولید و رونق اقتصادی آنچنان نمی تواند راه حل مناسبی برای رکود فعلی باشد.
برخی کارشناسان معتقدند که شکل رکود فعلی در اقتصاد به علت بدهی های دولت است و هم اکنون بیش از ۸۶۰ هزار میلیارد تومان نقدینگی وجود دارد اما همچنان واحدهای تولیدی از کمبود نقدینگی می نالند. این مقدار نقدینگی از طریق سیاست‌های ناسنجیده از گذشته به اقتصاد تزریق شد که البته برای واحدهای تولیدی قابل استفاده نبود و از سال گذشته که اعطای تسهیلات به واحدهای تولیدی صورت گرفته نتوانسته دردی را مداوا کند و همچنان رکود دربخش های مختلف اقتصادی وجود دارد.

صادرات غیر نفتی راهکار خروج از رکود

الله ویردی رجایی سلماسی کارشناس اقتصادی در گفتگو با خبرنگار اقتصاد و انرژی، گفت: تورم و رکود ضربه مهلکی به اقتصاد و زیر ساخت های کشور وارد نموده و ورشکستگی کارخانه های تولیدی و بیکاری عده کثیری را موجب شده است.
وی ادامه داد: تحت تاثیر این امر تولید ناخالص داخلی کاهش و ضعف رقابت در صنایع تولیدی رسوخ پیدا کرد.
این کارشناس اقتصادی با اشاره به اینکه قاچاق و شرایط سخت تسهیلات دهی نیز در رکود بوجود آمده بی تاثیر نبوده است،گفت:جذب سرمایه گذار خارجی ،کنترل مبادی ورودی کشور و اصلاح سیستم بانکداری از جمله اقداماتی است که در رونق اقتصادی و خروج از رکود تاثیر گذار است.
سلماسی تصریح کرد: تحریک تقاضا، ارائه تسهیلات به تولیدی ها ، فروش اوراق قرضه و کاهش سود تسهیلات بانکی نیز از جمله عواملی است که می تواند تا حدودی بر وضعیت رکود غلبه کند.

هزینه شدن منابع ، هر جایی به جز تولید
احمد کیمیایی اسدی عضو اتاق بازرگانی تهران در گفتگو با در گفتگو با خبرنگار اقتصاد و انرژی، عنوان کرد: معضلات کنونی بازار مسکن از کاهش ارزش پول و ازدیاد ملک به دلیل افزایش ساخت و ساز طی سال های ۹۰ و ۹۱  نشات گرفته است و موجب شده تا شاهد رکود در این بازار پر پتانسیل باشیم.
وی در ادامه عنوان کرد: بر این اساس حجمی از پول راکد به جای آنکه صرف هزینه های تولید در دیگر بخش های اقتصادی شود، روانه بانک ها شد.
کیمیایی اسدی بیان کرد: البته دولت از طریق اعطای وام به افراد سعی در رفع معضل رکود مسکن داشته و بانک مرکزی نیز به تبعیت از این موضوع سود وام تسهیلات را کاهش داده است تا بدین طریق جهت رونق در این بخش گام بردارد.
وی با بیان اینکه برخی از بانک ها مصوبات بانک مرکزی را دور می زنند، افزود: برخی از بانک های متخلف با ارائه تبصره هایی جهت سوددهی خود اقدام به دریافت مبالغی فراتر از سود اعلام شده می کنند که این امر نشان از ضعف در سیستم نظارتی بانک مرکزی دارد.
عضو اتاق بازرگانی تهران در پاسخ به این سوال مبنی بر اینکه بسته خروج از رکود تا چه میزان در بازار تاثیرگذار بوده است، گفت: تسهیلات در نظر گرفته برای این بخش بسیار ناچیز بوده و تاکنون نتوانسته تاثیر چندانی بر بازار مسکن داشته باشد.

کیمیایی اسدی در پایان تاکید کرد: برخی از سیاست ها طی سال های گذشته سبب رکود در بازار شده و در حال حاضر وظیفه اصلی دولت وقت تنظیم برنامه هایی جهت خروج از وضعیت فعلی بازار مذکور بوده که اعطای وام تسهیلات به مردم یکی از این موارد است.
کاهش نرخ  تورم و افزایش قدرت خرید مردم

حمیدرضا بیگ‌زاده کارشناس اقتصادی در گفتگو با خبرنگار اقتصاد و انرژی، گفت: تورم و رکود دو مسئله دخیل در اقتصاد هستند که تورم در پاره‌ای از موارد به دلیل تزریق نقدینگی، افزایش پایه پولی و خرج کردن پول‌های بدون پشتوانه ایجاد می‌شود.

وی تصریح کرد: تورم موجب گرانی اجناس و تضعیف بنیه اقتصادی خانوارها می‌شود و بدنبال آن با کاهش قدرت خرید مردم رکود اقتصادی رقم می خورد.
بیگ‌زاده همچنین افزود: هر چه به سمت تولید کالاهای داخلی ارزان که مزیت رقابتی با کالاهای وارداتی را دارند، پیش برویم از میزان تورم و واردات کاسته می‌شود.

وی در خصوص خروج از رکود افزود: با افزایش تولیدات، صادرات غیرنفتی و تزریق دلارهای حاصل از فروش نفت می‌توانیم از بن بست رکود خارج شویم.

این کارشناس اقتصادی در پایان اظهار داشت: در صورت کنترل نرخ تورم، کاهش ضریب جینی، کاهش وابستگی به صادرات نفتی و افزایش صادرات غیرنفتی اقتصاد مقاومتی تحقق می‌یابد.

لزوم افزایش تولید ناخالص داخلی

محمد مجد عاملی کارشناس اقتصادی و استاد دانشگاه در گفتگو با خبرنگار اقتصاد و انرژی، در خصوص راهکارهای خروج از رکود گفت: در حال حاضر یکی از مهمترین مشکلات نظام اقتصادی کشور رکود حاکم بر آن است که موجب بروز مشکلات اساسی شده و باید هرچه زودتر برای آن راهکارهایی ارائه شود.

وی افزود: با توجه به ظرفیت ها و پتانسیل کشور در بخش های گوناگون اقتصادی خروج از حالت رکود چندان مشکل نیست اما نکته حائز اهمیت خروج از رکود و کنترل تورم است. چون در سالهای گذشته اقتصاد در حالت رکود تورمی قرار داشته اکنون خروج از رکود را بامشکلاتی مواجه خواهد کرد.

مجد عاملی یکی از راهکارهای اساسی برای خروج از رکود را بالابردن تولید ناخالص داخلی( GDP) عنوان کرد و گفت: زیرساخت ها و منابع طبیعی خوبی از جمله نفت و گاز را در اختیار داریم که می توان با ارائه یک برنامه مدون، دقیق و جامع تولید ناخالص داخلی را از طریق آنها افزایش داد.

این کارشناس اقتصادی در پایان تاکید کرد: برای افزایش تولید اشتغال باید خروج از رکود در اولویت برنامه های اقتصادی قرار گیرد که در این راستا افزایش تولید ناخالص نقش اساسی دارد.

منبع : http://www.yjc.ir/fa/news/6113909

هدف از راه اندازی سایت اقتصادی ایران بررسی مسائل ومعضلات اقتصادی ایران وارائه راهکارهای مناسب می باشد . به امید روزی که شاهد ایرانی آباد و با رونق وشکوفائی اقتصادی باشیم، برای همگان به ویژه بازدیدکنندگان این سایت اقتصادی سرافرازی ونیکبختی آرزو می نمایم. مالکیت سایت اقتصادی ایران برای محمدرضا عادلی مسبب کودهی محفوظ است. سایت اقتصادی ایران درسامانه ساماندهی سایتهای اینترنتی ایران به کدهای شامد: http://eghtesadi1.com به کدشامد: 1-1-750014-65-0-7 http://eghtesadiiran.comکدشامد: 4-0-65-750014-1-1 https://eghtesadi1.irکدشامد: 5-0-65-750014-1-1 http://eghtesadiiran.irکدشامد:6-0-65-750014-1-1 http://eghtesadionline.com کدشامد: 1-1-750014-65-0-8 ثبت گردیده است. انتشار مطالب خبری و تحلیلی رسانه‌های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر می‌شود. سایت اقتصادی ایران به نشانیهای: http://tarazmani.ir http://eghtesa3.ir http://ehteyaj.ir http://adeli16559.ir http://etabar.ir http://koudehi.ir http://mosabbeb.ir http://namooneh.ir http://namouneh.ir https://eghtesadi1.ir http://eghtesadiiran.ir http://eghtesadi1.com http://eghtesadiiran.com http://eghtesadionline.com قابل مشاهده است. مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران : محمدرضا عادلی مسبب کودهی

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید

رفتن به نوار ابزار