ازاینکه پایگاه خبری - تحلیلی- آموزشی سایت اقتصادی ایران را جهت بازدید خود انتخاب نموده اید سپاسگزاری می نمایم. ضمنا"، این سایت،به نشانیهای : http://tarazmani.ir http://eghtesa3.ir http://ehteyaj.ir http://adeli16559.ir http://etabar.ir http://koudehi.ir http://mosabbeb.ir http://namooneh.ir http://namouneh.ir https://eghtesadi1.ir http://eghtesadiiran.ir http://eghtesadi1.com http://eghtesadiiran.com http://eghtesadionline.com قابل مشاهده است. مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران : محمدرضا عادلی مسبب کودهی

کارفرمایان نباید فرصت سوء استفاده از طرح کارورزی را بیابند:

0

یک فعال صنفی کارگری:

کارفرمایان نباید فرصت سوء استفاده از طرح کارورزی را بیابند/ضمانت‌های اجرایی باید مشخص شوند .

یک فعال صنفی کارگری می گوید اجرای موفق طرح کارورزی (کاج) تنها زمانی ممکن می‌شود که ضمانت‌های اجرایی آن به صورت شفاف و روشن تعریف شود در غیر این صورت تنها زمینه سوء استفاده کارفرمایان فراهم شده است.

«اولیا علی بیگی» فعال صنفی کارگری در گفت و گو با ایلنا، اظهار داشت: این تنها وظیفه دولت نیست که شغل ایجاد کند بلکه سایر متولیان این حوزه اعم از نهادها و بنیادها باید در این مسیر حرکت کنند.

وی با بیان اینکه موضوع بیکاری جوانان تحصیلکرده یک چالش برای دولت دوازدهم است، گفت: اگر بخواهیم موضوع اشتغال را به آتش زیر خاکستر تشبیه کنیم مبالغه نکردیم. از این رو اگر امروز تدابیری اندیشیده نشود تا به سمت اشتغال پایدار برویم قطعا فردا دیر خواهد شد.

رئیس کانون شوراهای اسلامی کار کشور با اشاره به ماده ۱۰ قانون نوسازی صنایع، تصریح کرد: دولت دوازدهم اخیرا از طرح کارورزی رونمایی کرده است اما اگر خواهان موفقیت اجرای این طرح هستیم ابتدا باید از تجربه شکست خورده اجرای ماده ۱۰ نوسازی صنایع درس بگیریم.

علی بیگی افزود: ماده ۱۰  قانون نوسازی صنایع با این هدف تدوین شد که افراد سالخورده که توانایی و انگیزه‌ای برای کار ندارند با نیروهای جدید جایگزین شوند ولی به لحاظ اینکه همان زمان ضمانت اجرایی برای کارگری که قرار بود جایگزین کارگر بازنشسته شده بشود در قانون پیش‌بینی نشده بود این قانون عملا مورد سوء استفاده کارفرمایان قرار گرفت.

وی با تشریح دلایل شکست ماده ۱۰ قانون نوسازی صنایع، تصریح کرد: کارفرما برای کارگر تازه مشغول شده  بر اساس این طرح تنها ۲ ماه لیست بیمه رد می‌کرد و چون قرارداد کار کارگر جدید ۱ ماه بود بلافاصله کارفرما فرد جدیدی را جایگزین وی می‌نمود. لذا در طرح کارورزی اگر به درستی به این موضوع نگاه و توجه نشود اشتغال موجود به خطر می‌افتد.

رئیس کانون شوراهای اسلامی کار کشور با بیان اینکه این احتمال وجود دارد که با اجرای ناسنجیده  طرح کارورزی کارگران جدید پس از پایان دوران معافیت‌های بیمه‌ای کارفرما، تعدیل شوند، تصریح کرد: کارگر جدید در مقام کارورز  ۲ سال از بهترین شرایط عمر خود را در کارگاهی سپری می کند و هنگامی که تصور می‌کند کار ثابتی یافته ممکن است به آسانی تعدیل و نیروهای جدید جایگزین وی می‌شوند.

این فعال صنفی کارگری در پاسخ به این پرسش که اجرای طرح کارورزی در چه شرایطی با موفقیت به ثمر می‌رسد، گفت: مثلا می توان آخرین لیست بیمه‌ای که کارفرما ارائه کرده است  را با دقت بررسی کرد و براساس آن از صحت جذب نیروهای جدید توسط کارفرما مطمئن شد.

علی بیگی در عین حال تاکید دارد که شرط دیگر این است که  کارگر جدید که بر اساس طرح کارورزی مشغول به کار شده است بعد از دو سال بتواند در کارگاه حضور داشته باشد و کار خود را ادامه دهد درغیر این صورت تنها زمینه سوء استفاده کارفرما را فراهم کرده‌ایم.

منبع : http://www.ilna.ir

هدف از راه اندازی سایت اقتصادی ایران بررسی مسائل ومعضلات اقتصادی ایران وارائه راهکارهای مناسب می باشد . به امید روزی که شاهد ایرانی آباد و با رونق وشکوفائی اقتصادی باشیم، برای همگان به ویژه بازدیدکنندگان این سایت اقتصادی سرافرازی ونیکبختی آرزو می نمایم. مالکیت سایت اقتصادی ایران برای محمدرضا عادلی مسبب کودهی محفوظ است. سایت اقتصادی ایران درسامانه ساماندهی سایتهای اینترنتی ایران به کدهای شامد: http://eghtesadi1.com به کدشامد: 1-1-750014-65-0-7 http://eghtesadiiran.comکدشامد: 4-0-65-750014-1-1 https://eghtesadi1.irکدشامد: 5-0-65-750014-1-1 http://eghtesadiiran.irکدشامد:6-0-65-750014-1-1 http://eghtesadionline.com کدشامد: 1-1-750014-65-0-8 ثبت گردیده است. انتشار مطالب خبری و تحلیلی رسانه‌های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر می‌شود. سایت اقتصادی ایران به نشانیهای: http://tarazmani.ir http://eghtesa3.ir http://ehteyaj.ir http://adeli16559.ir http://etabar.ir http://koudehi.ir http://mosabbeb.ir http://namooneh.ir http://namouneh.ir https://eghtesadi1.ir http://eghtesadiiran.ir http://eghtesadi1.com http://eghtesadiiran.com http://eghtesadionline.com قابل مشاهده است. مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران : محمدرضا عادلی مسبب کودهی

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید

رفتن به نوار ابزار