ازاینکه پایگاه خبری - تحلیلی- آموزشی سایت اقتصادی ایران را جهت بازدید خود انتخاب نموده اید سپاسگزاری می نمایم. ضمنا"، این سایت،به نشانیهای : http://tarazmani.ir http://eghtesa3.ir http://ehteyaj.ir http://adeli16559.ir http://etabar.ir http://koudehi.ir http://mosabbeb.ir http://namooneh.ir http://namouneh.ir https://eghtesadi1.ir http://eghtesadiiran.ir http://eghtesadi1.com http://eghtesadiiran.com http://eghtesadionline.com قابل مشاهده است. مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران : محمدرضا عادلی مسبب کودهی

حقوق مدیران ۳۰ برابر کارگران :

0

اختلاف ۳۰ برابری سقف دستمزد مدیران با حداقل‌های کارگران بار دیگر چهره تبعیض و بی‌عدالتی در نظام پرداخت‌ها را عیان کرد‌.

به گزارش افکارنیوز، با مصوبه مجلس مدیران می‌توانند ماهانه تا ۲۴ میلیون تومان دریافتی داشته باشند و این دریافتی در برابر حقوق کارگران نجومی محسوب می‌شود؛ کارگرانی که پایه ۸۳۰ هزار تومان دریافت می‌کنند تاجایی که برای تامین معیشت خانواده‌های خود ناچار به کار در دو تا سه شیفت کاری طی یک شبانه‌روز هستند‌.

کمیسیون تلفیق در جلسه اخیر خود برای رفع ایراد شورای نگهبان و از آنجا که مصوبه قبلی مجلس سبب خروج نخبگان از دولت می‌شود، مدیران دولتی را هم به عنوان گروه پنجم به استثنای مشاغل تخصصی در واحدهای عملیاتی،‌ مناطق مرزی و محروم اضافه کردند که بر این اساس مدیران هم می‌توانند تا ۶۰ درصد بالاتر از سقف تعیین شده برای حقوق و دستمزد مقامات و دستگاه‌های اجرایی حقوق دریافت کنند‌.

براساس قانون مدیریت خدمات کشوری حداکثر حقوق کارکنان شش میلیون و ۳۰۰ هزار تومان است، در مصوبه قبلی مجلس درباره برنامه ششم حداکثر حقوقی که به مدیران تعلق می‌گرفت، ۱۲ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان بوده است‌.

احمد امیرآبادی، عضو هیات‌رییسه مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی ماده ۳۸ لایحه برنامه ششم توسعه که مورد ایراد شورای نگهبان قرار گرفته بود، در سخنانی گفت که در صورت تصویب این قانون مدیران می‌توانند ماهانه تا ۲۴ میلیون تومان دریافتی داشته باشند در حالی که ما سقف حقوق‌ها را در همین قانون تعیین کرده و دریافتی ۲۴ میلیون تومانی مدیران در قبال حقوق ۸۰۰ هزار تومانی کارگران یا حقوق یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومانی معلمان، حقوق نجومی به‌شمار می‌رود و برای جامعه قابل قبول نیست‌.

براساس مصوبه مجلس مجموع پرداختی ماهانه مقامات و مدیران و کارکنان دستگاه‌های موضوع ماده ۵ قانون مدیریت خدمات کشوری مصوب ۸ مهر ۱۳۸۶ و ماده ۳۵ این قانون حداکثر دو برابر حداکثر حقوق و مزایای مستمر قابل پرداخت به کارکنان موضوع تبصره یک ماده ۷۶ قانون مدیریت خدمات کشوری است‌.

در تبصره یک این ماده مقرر شد شورای حقوق و دستمزد می‌تواند با پیشنهاد روسای قوا، وزرا یا معاونان رییس‌جمهور که ریاست دستگاه‌های اجرایی را برعهده دارند و بالاترین مقام دستگاه‌های اجرایی، برای مشاغل تخصصی، مدیریتی، واحدهای عملیاتی و مناطق مرزی و محروم تا ۶۰ درصد دریافت‌های موضوع این ماده علاوه بر سقف مقرر در این ماده منظور کند‌.

پرسشی دردناک

آیا این عدالت است که یک کارگر با حقوق ۸۱۲ هزار تومان زندگی کند و یک مدیر با ۳۰ برابر آن. مصوبه پیشین مجلس حداکثر حقوق مدیران را ۱۲میلیون و۶۰۰ هزار تومان تعیین کرده بود‌.

جمعیت بیش از ۶۰ درصدی کارگران حقوقبگیر، حداقل بگیر هستند‌. یکی از ایراد‌ها در حوزه دستمزد این است که برای کارگران همیشه حداقل قانونی تعیین می‌شود اما برای مدیران حداکثر حقوق تعیین می‌شود‌. در حوزه کارگری و روابط کار یک کارگر با مهندسی عمران در یک کارگاه ساختمانی شاید حقوقش بیشتر از حداقل قانون کار باشد که این موضوع طبیعی است اما هنگام پرداخت سنوات، بر مبنای ۸۱۲ هزار تومان برای او سنوات تعیین می‌کنند‌.

هندسه زندگی به هم می‌ریزد

اگر قرار باشد تمام افراد جامعه مدیر باشند که هندسه زندگی به هم می‌ریزد و جامعه به کارگر هم نیاز دارد اما عدالت باید مورد توجه باشد‌. تبعیض همواره بین کارگران و سایر بخش‌ها بوده است‌. چگونه است که یک مدیر باید ۳۰برابر حقوق یک کارگر دریافت کند؟! مگر هزینه زندگی کارگران کمتر است؟ شرایط زندگی تا حدی برای کارگران دشوار است که حقوق آنها به حداقل‌های زندگی هم نمی‌رسد‌.

یک عضو کمیسیون تلفیق برنامه ششم توسعه با بیان اینکه اختلاف ۳۰ برابری نسبت به حداقل دستمزد با ایراد مجمع تشخیص مصلحت نظام ایجاد شده است، گفت: در مصوبه مجلس درخصوص حداکثر حقوق مدیران یک فاجعه رخ داده است‌.

حسین حاجی‌دلیگانی در گفت‌وگو با تسنیم با اشاره به مصوبه مجلس درخصوص حداکثر حقوق مدیران دولتی گفت: در جریان بررسی ماده ۳۸ لایحه برنامه ششم توسعه که مورد ایراد شورای نگهبان قرار گرفته بود، سقف حقوق‌ها و دریافتی مدیران ۲۴ میلیون تومان در نظر گرفته شد در حالی که براساس مصوبه پیشین مجلس حداکثر حقوق مدیران ۱۲میلیون و۶۰۰ هزار تومان بوده است‌.

به گفته وی برخلاف گفته‌های برخی نمایندگان، در ایرادات مستقیم شورای نگهبان نکته‌ای درخصوص سقف حقوق مدیران دیده نمی‌شود‌. این در حالی است که مجمع تشخیص مصلحت نظام مصوبه قبلی مجلس را با برخی سیاست‌های کلی نا‌همخوان می‌دانست‌.

عضو کمیسیون تلفیق برنامه ششم ادامه داد: در این خصوص مجلس معتقد بود ایرادات شورای نگهبان برای نمایندگان دارای اهمیت است اما در نهایت شاهد آن بودیم که نکات مجمع برای حقوق مدیران در گزارش شورای نگهبان نیز لحاظ شد و متاسفانه حداکثر حقوق جدید مدیران دولتی در مجلس نیز رای آورد‌.

طرح یکسان‌سازی حقوق بازنشستگان بار مالی برای دولت دارد و این طرح ندارد؟!

حاجی‌دلیگانی با بیان اینکه مجمع درخصوص این مصوبه، بار مالی را متوجه دولت ندانسته است، تاکید کرد: نکته جالب آنجاست که درباره طرح یکسان‌سازی دریافتی بازنشستگان موضوع بار مالی برای دولت مطرح شده است که به نظر می‌رسد طرح این موارد با عدالت اجتماعی همخوانی ندارد‌.

وی افزود: چراکه افرادی که در دوره‌های قبلی هزینه‌های مربوط به بازنشستگی از حقوق‌شان کسر می‌شده متناسب با تورم آن زمان حقوق گرفته‌اند و این موضوع دقیقی نیست که ما برای کارمندانی که در دوره جدید حقوق بازنشستگی می‌گیرند صرف نظر از تورم‌های بالا و افزایش هزینه‌های دوره اخیر مقایسه انجام دهیم‌.

همچنین دبیرکل کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران ایران با اشاره به مصوبه مجلس درخصوص تعیین حقوق ۲۴ میلیون تومانی مدیران دولتی گفت: این خارج از عدالت است که یک کارگر با حقوق ۸۱۲ هزار تومان زندگی کند و یک مدیر با ۳۰ برابر آن.

هادی ابوی، دبیرکل کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران ایران با اشاره به مصوبه مجلس درخصوص حداکثر حقوق مدیران دولتی گفت: در جریان بررسی ماده ۳۸ لایحه برنامه ششم توسعه که مورد ایراد شورای نگهبان قرار گرفته بود، سقف حقوق‌ها و دریافتی مدیران ۲۴ میلیون تومان در نظر گرفته شد در حالی که براساس مصوبه پیشین مجلس حداکثر حقوق مدیران ۱۲میلیون و۶۰۰ هزار تومان بوده است‌.

۶۰ درصد کارگران حداقل‌بگیر هستند

دبیرکل کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران ایران بیان کرد: جمعیت بیش از ۶۰ درصدی کارگران حقوق حداقل‌بگیر هستند‌. یکی از ایراد‌ها در حوزه دستمزد این است که برای کارگران همیشه حداقل قانونی تعیین می‌شود اما برای مدیران حداکثر حقوق تعیین می‌شود‌. در حوزه کارگری و روابط کار یک کارگر با مهندسی عمران در یک کارگاه ساختمانی شاید حقوقش بیشتر از حداقل قانون کار باشد که این موضوع طبیعی است اما هنگام پرداخت سنوات، بر مبنای ۸۱۲ هزار تومان برای او سنوات تعیین می‌کنند‌. ابوی با بیان اینکه اگر قرار باشد تمام افراد جامعه مدیر باشند هندسه زندگی به هم می‌ریزد، گفت: جامعه به کارگر هم نیاز دارد، اما عدالت باید مورد توجه باشد‌. تبعیض همواره بین کارگران و سایر بخش‌ها بوده است‌.

وی با بیان اینکه هزینه زندگی برای یک مدیر با کارگر یکسان است، گفت: چگونه است که یک مدیر باید ۳۰برابر حقوق یک کارگر دریافت کند؟! مگر هزینه زندگی کارگران کمتر است؟شرایط زندگی تا حدی برای کارگران دشوار است که حقوق آنها به حداقل‌های زندگی هم نمی‌رسد‌.

دبیرکل کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران ایران گفت: توافق کمیته مزد ۹۶ بر هزینه دو میلیون و ۴۸۰ هزار تومانی سبد معیشت کارگران براساس حداقل‌های زندگی است‌. اگر شرایط برای زندگی یک کارگر با این هزینه مهیاست بنابراین یک مدیر هم می‌تواند با این حقوق زندگی کند‌. چگونه است که حقوق یک کارگر باید ۸۱۲ هزار تومان و حقوق یک مدیر ۳۰ برابر آن باشد.

منبع : http://www.afkarnews.ir

هدف از راه اندازی سایت اقتصادی ایران بررسی مسائل ومعضلات اقتصادی ایران وارائه راهکارهای مناسب می باشد . به امید روزی که شاهد ایرانی آباد و با رونق وشکوفائی اقتصادی باشیم، برای همگان به ویژه بازدیدکنندگان این سایت اقتصادی سرافرازی ونیکبختی آرزو می نمایم. مالکیت سایت اقتصادی ایران برای محمدرضا عادلی مسبب کودهی محفوظ است. سایت اقتصادی ایران درسامانه ساماندهی سایتهای اینترنتی ایران به کدهای شامد: http://eghtesadi1.com به کدشامد: 1-1-750014-65-0-7 http://eghtesadiiran.comکدشامد: 4-0-65-750014-1-1 https://eghtesadi1.irکدشامد: 5-0-65-750014-1-1 http://eghtesadiiran.irکدشامد:6-0-65-750014-1-1 http://eghtesadionline.com کدشامد: 1-1-750014-65-0-8 ثبت گردیده است. انتشار مطالب خبری و تحلیلی رسانه‌های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر می‌شود. سایت اقتصادی ایران به نشانیهای: http://tarazmani.ir http://eghtesa3.ir http://ehteyaj.ir http://adeli16559.ir http://etabar.ir http://koudehi.ir http://mosabbeb.ir http://namooneh.ir http://namouneh.ir https://eghtesadi1.ir http://eghtesadiiran.ir http://eghtesadi1.com http://eghtesadiiran.com http://eghtesadionline.com قابل مشاهده است. مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران : محمدرضا عادلی مسبب کودهی

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید

رفتن به نوار ابزار