ازاینکه پایگاه خبری - تحلیلی- آموزشی سایت اقتصادی ایران را جهت بازدید خود انتخاب نموده اید سپاسگزاری می نمایم. ضمنا"، این سایت،به نشانیهای : http://tarazmani.ir http://eghtesa3.ir http://ehteyaj.ir http://adeli16559.ir http://etabar.ir http://koudehi.ir http://mosabbeb.ir http://namooneh.ir http://namouneh.ir https://eghtesadi1.ir http://eghtesadiiran.ir http://eghtesadi1.com http://eghtesadiiran.com http://eghtesadionline.com قابل مشاهده است. مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران : محمدرضا عادلی مسبب کودهی

۵.۷ میلیون نفر درس خواندند تا “تحصیلکرده بیکار” شوند:

0

تسنیم گزارش می‌دهد:

۵.۷ میلیون نفر درس خواندند تا “تحصیلکرده بیکار” شوند.

۵.۷میلیون فارغ التحصیل دانشگاهی فقط مدرک دارند.به عبارت دیگر بیش از نیمی از جمعیت فارغ التحصیل یا در حال تحصیل دانشگاهی هیچ نقشی در تولید ندارند و آنها معتقدند که شرایط جامعه فضایی برای اشتغال آنها ندارد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم،در حال حاضر معضل اصلی کشور در بخش اشتغال و بازار کار، فارغ التحصیلانی هستند که پس از فراغت از تحصیل و آماده شدن برای ورود به عرصه کار و تولید با مشکلات جدی مواجه می شوند.مسائل مربوط به بیکاری تقریباً در رشته های مهندسی و پزشکی است.

در دهه های گذشته که خانواده ها فرزندان خود را برای ادامه تحصیل در دانشگاه های کشور تشویق می کردند تصور نمی کردند که در آینده ای نه چندان دور، تحصیلات  دانشگاهی به معضلی برای ورود جوانانشان به عرصه اجتماع تبدیل خواهد شد.

اما بسیاری از کارشناسان معتقدند یکی از دلایلی که فارغ التحصیلان بیکار هستند نگاه آنها به کار است. آنهافکر می کنند که تنها در رده های مدیریتی و مشاغل پشت میز نشینی باید وارد شوند و  معتقدند اگر قرار بود وارد مشاغل ساده ، فنی و مهارتی شوند که دیگر راه دانشگاه ها را در پیش نمی گرفتند.در همین راستا این دیدگاه در بین جوانان دانشگاهی پیش رفته و در حال حاضر معضل بیکاری آنها به بزرگترین مسئله داخلی دولت تبدیل شده است.

 *معضلی به نام بیکاری تحصیل کرده ها

دانشگاه ها سالیان متمادی است که با ایجاد رشته های گوناگون مرتبط و بدون ارتباط با بازار کار کشور در حال تشویق جوانان به ورود به عرصه های تحصیلی هستند بی آنکه لازم بدانند پژوهشی کاربردی انجام دهند تا مشخص شود آیا واقعا امروز تحصیلات آکادمیک توان رفع نیازهای بازار کار کشور را دارد و یا خیر؟ همچنین این پرسش باید جواب داده شود که تا چه زمانی لازم است دانشگاه ها در تمامی رشته ها دانشجو تربیت و به صف بیکاران اضافه کنند، بدون اینکه لحظه ای برای کار آنها فکری شده باشد؟

وزارت کار در گزارش خود درباره وضعیت اشتغال و بیکاری فارغ التحصیلان دانشگاهی و بیکارترین رشته های دانشگاهی کشور اعلام کرد: منطبق نبودن رشته های تحصیلی با نیاز بازار کار یکی از مشکلاتی است که گریبان بسیاری از دانش آموختگان دانشگاهی را گرفته است.در یکی دو دهه اخیر جامعه با گرایش روزافزون جوانان برای ورود به دانشگاه ها مواجه بوده و این روند همچنان ادامه دارد.

*۵٫۷ میلیون نفر درس خواندند تا مدرک بگیرند

بی توجهی سیستم آموزش عالی  درباره اشتغال فارغ التحصیلان دانشگاهی و بی توجهی دانشجویان به لزوم کسب مهارت های شغلی مورد نیاز بازار کار، باعث شده تا همواره نرخ بیکاری فارغ التحصیلان دانشگاهی که انتظار می رود باید در وضعیت مناسبی باشد، بیش از سایر گروه ها در کشور باشد.

نگاهی به وضعیت بیکاری فارغ التحصیلان نشان می دهد که دانش آموختگان در چه رشته هایی بیشتر بیکار هستند؟

برخی آمارها حاکی از این است که از حدود ۱۲٫۲ میلیون نفر جمعیت دارای تحصیلات عالی و یا در حال تحصیل در کل کشور، متاسفانه ۵٫۷ میلیون نفر غیرفعال هستند. به عبارت دیگر بیش از نیمی از جمعیت فارغ التحصیل یا در حال تحصیل دانشگاهی هیچ نقشی در تولید ندارند.

مجتبی شریعتی نیاسر ،معاون آموزشی وزارت علوم است که  می گوید: متأسفانه آمار می گوید وضعیت اشتغال ما متناسب با فارغ التحصیلان نیست. به طور طبیعی دانش آموختگان دکتری شغل خود را در دانشگاه می بینند در حالی که در بهترین حالت میان ۵ تا ۶ هزار نفر از ۲۰ هزار نفر شرکت کننده دارای مدرک دکتری، جذب دانشگاه می شوند و این موضوع به این معنا است که سالانه ۱۵ هزار فارغ التحصیل دکتری را تحویل جامعه می دهیم در شرایطی که جای مناسبی برای اشتغال آنها نداریم.

آمارهای ارائه شده از معاون آموزشی وزارت علوم به این معنی است که سالانه ۱۵ هزار دکتر بیکار به صف بیکاران فارغ التحصیل افزوده می شود.

*بیکارترین رشته ها

ازبین جامعه ۵٫۷ میلیونی بیکار، بیشترین بیکاران در رشته های مهندسی کامپیوتر، صنعت و فناوری، معماری و ساختمان، محیط زیست، کشاورزی، جنگلداری و شیلات هستند.

در حالی که بحران بیکاری در حال حاضر گریبان گیر فارغ التحصیلان دانشگاهی است که دولت موفق به ایجاد رونقی در این زمینه نشده است. در حالی بازار کار فارغ التحصیل دانشگاهی گره کور خورده است که  بازار مشاغل ساده تقریباً مشکل ندارد و حتی بسیاری از کارشناسان معتقدند در بسیاری از موارد رونق هم دارد. معضل بیکاری در حال حاضر  متعلق به جمعیت میلیونی فارغ التحصیلان بیکار است.

شاهد کلام ما اظهارات الله رادمهر، عضو سازمان نظام مهندسی ساختمان است. وی  با بیان این‌که حدود ۱۲۲ هزار مهندس عضو سازمان هستند، گفت: از این تعداد حدود ۴۵ هزار نفر از طریق سامانه ارجاع کار مشغول به کار هستند.

همچنین علاء الدین ازوجی، مدیرکل توسعه اشتغال وزارت کار با بیان این که نرخ بیکاری فارغ التحصیلان در جامعه بالای ۱۸ درصد است گفت: معمولاً دولت یک درصد تولید ناخالص ملی را در راه اشتغال هزینه می کند اما در کشورهای توسعه یافته این میزان بیش از۲تا۳ درصد است.

منبع : https://www.tasnimnews.com/fa/news/1395/11/25/1327067

هدف از راه اندازی سایت اقتصادی ایران بررسی مسائل ومعضلات اقتصادی ایران وارائه راهکارهای مناسب می باشد . به امید روزی که شاهد ایرانی آباد و با رونق وشکوفائی اقتصادی باشیم، برای همگان به ویژه بازدیدکنندگان این سایت اقتصادی سرافرازی ونیکبختی آرزو می نمایم. مالکیت سایت اقتصادی ایران برای محمدرضا عادلی مسبب کودهی محفوظ است. سایت اقتصادی ایران درسامانه ساماندهی سایتهای اینترنتی ایران به کدهای شامد: http://eghtesadi1.com به کدشامد: 1-1-750014-65-0-7 http://eghtesadiiran.comکدشامد: 4-0-65-750014-1-1 https://eghtesadi1.irکدشامد: 5-0-65-750014-1-1 http://eghtesadiiran.irکدشامد:6-0-65-750014-1-1 http://eghtesadionline.com کدشامد: 1-1-750014-65-0-8 ثبت گردیده است. انتشار مطالب خبری و تحلیلی رسانه‌های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر می‌شود. سایت اقتصادی ایران به نشانیهای: http://tarazmani.ir http://eghtesa3.ir http://ehteyaj.ir http://adeli16559.ir http://etabar.ir http://koudehi.ir http://mosabbeb.ir http://namooneh.ir http://namouneh.ir https://eghtesadi1.ir http://eghtesadiiran.ir http://eghtesadi1.com http://eghtesadiiran.com http://eghtesadionline.com قابل مشاهده است. مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران : محمدرضا عادلی مسبب کودهی

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید

رفتن به نوار ابزار