ازاینکه پایگاه خبری - تحلیلی- آموزشی سایت اقتصادی ایران را جهت بازدید خود انتخاب نموده اید سپاسگزاری می نمایم. ضمنا"، این سایت،به نشانیهای : http://tarazmani.ir http://eghtesa3.ir http://ehteyaj.ir http://adeli16559.ir http://etabar.ir http://koudehi.ir http://mosabbeb.ir http://namooneh.ir http://namouneh.ir https://eghtesadi1.ir http://eghtesadiiran.ir http://eghtesadi1.com http://eghtesadiiran.com http://eghtesadionline.com قابل مشاهده است. مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران : محمدرضا عادلی مسبب کودهی

“شاغلان فقیر” از کجا ظهور کردند؟

0

سرپرست اسبق وزارت اقتصاد در گفت‌وگو با تسنیم پاسخ داد:

“شاغلان فقیر” از کجا ظهور کردند؟

عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی ظهور پدیده “شاغلان فقیر” را ناشی از نبود سود در بخش تولید دانست و گفت: زمانی که تولید اتفاق نمی افتد و تقاضا برای نیروی کار نیست، مشخص است که سود در بخش تولید اندک است و قدرت خرید جامعه حقوق بگیر پایین تر می آید.

حسین صمصامی، عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی و سرپرست اسبق وزارت اقتصاد در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم،درباره سیاست های اشتغالزایی دولت گفت: مجموعه تناقض های رفتاری در سیاست های اقتصادی دولت نشان می دهد که در عرصه سیاست های اقتصادی، اشتغال زایی، کاهش بیکاری، کاهش تورم و رشد اقتصادی هیچ سیاست مشخصی که برگرفته از یک تحلیل واقعی از اقتصاد ایران باشد، ندارد.

وی در بیان علت بیکاری گفت: از نگاه سیاست‌گذاران و دست‌اندرکاران ایجاد اشتغال، منفی شدن روند ایجاد شغل در ایران ارتباط نزدیک و مستقیمی با تحریم و رکود موجود در اقتصاد کشور داشته است. اما در حاضر یکی از پیش‌فرض‌های مهم از نظر آنها یعنی تحریم‌ها برطرف شده پس اکنون عامل دیگر یعنی رکود به عنوان اصلی‌ترین دلیل افزایش نرخ بیکاری همچنان باقی مانده است.

صمصامی در ادامه درباره وضعیت معیشتی ضعیف بیکاران گفت:زمانی که تولید اتفاق نمی افتد و تقاضا برای نیروی کار نیست، مشخص است که  سود در بخش تولید اندک است و قدرت خرید جامعه حقوق بگیر پایین تر می آید و پدیده شاغلان فقیر بروز می کند.

سرپرست اسبق وزارت اقتصاد با بیان اینکه تولید کننده از محل سود تولید می تواند سرمایه گذاری بیشتر و اشتغال زایی بیشتر کند ادامه داد: زمانی که تمام سود در واردات است و نقدینگی در خدمت واردات است، فردی که سرمایه دار است می تواند واردات داشته و سود بسیاری  کسب کند و آن دسته از افرادی که در مسیر واردات فعالیت ندارند مجبور هستند با حقوق های اندک زندگی بگذرانند و همین موضوع باعث بروز پدیده شاغلان فقیر می شود.

وی با اشاره به اینکه در شرایطی که تمام منفعت در واردات است افراد مجبور به کار کردن با درآمد اندک هستند گفت: رشدی که مسئولان مدعی آن هستند،کیفیت ندارد، چرا که رشد بخش نفت بالاست و این رشد اشتغال زایی نمی کند. بنابراین رشد افزایش یافته و بیکاری بیشتر شده است.

این کارشناس حوزه اقتصادی اظهار داشت:  نرخ بیکاری در تابستان سال ۹۵ از سوی مرکز آمار ۱۲٫۷ درصد اعلام شده است و این رقم نسبت به سال گذشته افزایش یافته است، اما مسئولان خبر از افزایش رشد اقتصادی می دهند.

منبع : https://www.tasnimnews.com/fa/news/1395/11/18/1318998

هدف از راه اندازی سایت اقتصادی ایران بررسی مسائل ومعضلات اقتصادی ایران وارائه راهکارهای مناسب می باشد . به امید روزی که شاهد ایرانی آباد و با رونق وشکوفائی اقتصادی باشیم، برای همگان به ویژه بازدیدکنندگان این سایت اقتصادی سرافرازی ونیکبختی آرزو می نمایم. مالکیت سایت اقتصادی ایران برای محمدرضا عادلی مسبب کودهی محفوظ است. سایت اقتصادی ایران درسامانه ساماندهی سایتهای اینترنتی ایران به کدهای شامد: http://eghtesadi1.com به کدشامد: 1-1-750014-65-0-7 http://eghtesadiiran.comکدشامد: 4-0-65-750014-1-1 https://eghtesadi1.irکدشامد: 5-0-65-750014-1-1 http://eghtesadiiran.irکدشامد:6-0-65-750014-1-1 http://eghtesadionline.com کدشامد: 1-1-750014-65-0-8 ثبت گردیده است. انتشار مطالب خبری و تحلیلی رسانه‌های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر می‌شود. سایت اقتصادی ایران به نشانیهای: http://tarazmani.ir http://eghtesa3.ir http://ehteyaj.ir http://adeli16559.ir http://etabar.ir http://koudehi.ir http://mosabbeb.ir http://namooneh.ir http://namouneh.ir https://eghtesadi1.ir http://eghtesadiiran.ir http://eghtesadi1.com http://eghtesadiiran.com http://eghtesadionline.com قابل مشاهده است. مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران : محمدرضا عادلی مسبب کودهی

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید

رفتن به نوار ابزار