ازاینکه پایگاه خبری - تحلیلی- آموزشی سایت اقتصادی ایران را جهت بازدید خود انتخاب نموده اید سپاسگزاری می نمایم. ضمنا"، این سایت،به نشانیهای : http://tarazmani.ir http://eghtesa3.ir http://ehteyaj.ir http://adeli16559.ir http://etabar.ir http://koudehi.ir http://mosabbeb.ir http://namooneh.ir http://namouneh.ir https://eghtesadi1.ir http://eghtesadiiran.ir http://eghtesadi1.com http://eghtesadiiran.com http://eghtesadionline.com قابل مشاهده است. مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران : محمدرضا عادلی مسبب کودهی

حرکت لاک‌پشتی ایران در ایجاد شغل:

0

شمار شاغلان در ۱۱ سال اخیر فقط ۱.۵ میلیون نفر افزایش یافته است:

حرکت لاک‌پشتی ایران در ایجاد شغل.

ساعت ۲۴- ایران در دهه ۱۳۵۸ تا ۱۳۶۸ شاهد یکی از بزرگ‌ترین نرخ‌های رشد جمعیت در جهان بود که نتیجه آن دو برابر شدن جمعیت کل کشور در یک دوره کوتاه‌مدت بود. الان ایران حدود ۸۰ میلیون نفر جمعیت دارد که ۲.۲ برابر جمعیت سال ۱۳۵۷ است.

در صورتی که مطابق با این میزان رشد جمعیت می‌شد رشد اشتغال فراهم کرد بدون تردید الان روزگار اقتصاد ایران بهتر از وضع موجود بود. متاسفانه و در شرایطی که ایران درآمد ارزی قابل اعتنایی در سال‌های ۱۳۸۴ تا ۱۳۹۲ به دست آورد اما جمعیت شاغل آن در پایان سال ۱۳۹۱ حتی کمتر از سال ۱۳۸۴ بود. در سال‌های اخیر نیز با وجود بهتر شدن فضای کسب و کار اما شمار شاغلان با سرعت بسیار پایین افزایش می‌یابد.

تازه‌ترین آمارهای استخراج و منتشر شده از سوی موسسه عالی آموزش و پژوهش مدیریت و برنامه‌ریزی که زیر نظر مسعود نیلی مشاور ارشد اقتصادی رییس‌جمهور اداره می‌شود نشان می‌دهد در پایان تابستان امسال در ایران حدود ۲۳ میلیون و ۳۰۰ هزار شاغل بوده‌اند که یک میلیون و ۵۷۰ هزار نفر بیشتر از تابستان ۱۳۸۴ است.

به گزارش ساعت ۲۴، یک محاسبه ساده نشان می‌دهد در ۱۱ سال منتهی به پایان تابستان ۱۳۹۵ سالانه به طور متوسط فقط ۱۴۲ هزار شغل خالص ایجاد شده است که با توجه به رشد جمعیت جویای کار عدد ناچیزی است.

چکیده یک گزارش

بررسی نتایج طر نیروی کار مرکز آمار ایران، برای تابستان ۱۳۹۵، بیانگر نکات اساسی زیر است:

* از نیمه دوم سال ۱۳۹۳، اشتغال در هر فصل نسبت به فصل مشابه سال قبل به طور مستمر در حال افزایش بوده است. این پایداری در رشد اشتغال طی ۱۰ سال اخیر بی‌سابقه است.

* از نیمه دوم سال ۱۳۹۳، سهم زنان در افزایش اشتغال هر فصل به فصل مشابه سال قبل، به طور مستمر در حال افزایش بوده به طوری که این سهم در فصل تابستان سال ۱۳۹۵ به ۸۱ درصد رسیده است.

* جمعیت فعال کشور از نیمه دوم سال ۱۳۹۳ نسبت به فصول مشابه سال قبل پیوسته در حال افزایش بوده است،‌به طوری که در تابستان سال ۱۳۹۵ جمعیت فعال کشور در بالاترین سطح تاریخی خود قرار گرفته است.

* با وجود اینکه تعداد شاغلان کشور در فصل تابستان سال ۱۳۹۵ نسبت به فصل مشابه سال قبل به میزان ۶۲۸ هزار نفر افزایش یافته، اما به دلیل افزایش قابل ملاحظه جمعیت فعال به میزان ۱۲۳۰ هزار نفر طی این مدت، نرخ بیکاری نیز در این دوره معادل ۱.۸ واحد درصد افزایش یافته است.

جمعیت فعال

* جمعیت فعال کشور از نیمه دوم سال ۱۳۹۳ نسبت به فصول مشابه سال قبل پیوسته در حال افزایش بوده است، به طوری که در تابستان سال ۱۳۹۵ جمعیت فعال کشور در بالاترین سطح تاریخی خود قرار گرفته است. در دوره‌های اخیر، سهم زنان در افزایش جمعیت فعال، بیشتر از مردان بوده است.

* متناسب با افزایش جمعیت فعال،‌نرخ مشارکت نیز از سال ۱۳۹۳ با روند صعودی مواجه شده است. این نرخ، در تابستان سال جاری با ۱.۵ واحد درصد افزایش نسبت به فصل مشابه سال قبل به ۴۰.۴ درصد رسیده است.

* بررسی نرخ مشارکت به تفکیک جنسیت بیانگر آن است که نرخ مشارکت زنان نسبت به مردان در دو سال اخیر با سرعت بیشتری افزایش یافته است، به طوری که این نرخ در تابستان سال ۱۳۹۵ در مقایسه با فصل مشابه سال قبل، با افزایش قابل توجه ۲.۱ واحد درصدی به ۱۵.۹ درصد رسیده است. نرخ مشارکت مردان طی همین مدت ۰.۷ درصد افزایش یافته است.

* لازم به ذکر است که نرخ مشارکت ذکر شده برای زنان، بالاترین نرخ طی ۷ سال گذشته بوده است.

شمار بیکاران

* تعداد بیکاران کشور از نیمه دوم سال ۱۳۹۳ نسبت به فصول مشابه سال قبل پیوسته در حال افزایش بوده است. تعداد بیکاران در فصل تابستان سال ۱۳۹۵ نسبت به فصل مشابه سال قبل به میزان ۶۰۲ هزار نفر افزایش یافته است که سهم مردان و زنان از این افزایش به ترتیب ۵۸ و ۴۲ درصد بوده است.

* تعداد بیکاران کشور در شش ماه ابتدایی سال ۱۳۹۵ به میزان ۴۵۰ هزار نفر افزایش یافته است. سهم ۳۰ درصدی مردان در افزایش تعداد بیکاران طی شش ماه ابتدایی سال ۱۳۹۵ در ۱۰ سال اخیر بی‌سابفه بوده است.

* علی‌رغم افزایش قابل توجه جمعیت شاغلان،‌به دلیل افزایش قابل توجه جمعیت فعال و نرخ مشارکت، نرخ بیکاری در تابستان سال ۱۳۹۵ نسبت به فصل مشابه سال قبل به میزان ۱.۸ واحد درصد افزایش یافته و به ۱۲.۷ درصد رسیده است.

منبع : http://www.saat24.com/news/235334

هدف از راه اندازی سایت اقتصادی ایران بررسی مسائل ومعضلات اقتصادی ایران وارائه راهکارهای مناسب می باشد . به امید روزی که شاهد ایرانی آباد و با رونق وشکوفائی اقتصادی باشیم، برای همگان به ویژه بازدیدکنندگان این سایت اقتصادی سرافرازی ونیکبختی آرزو می نمایم. مالکیت سایت اقتصادی ایران برای محمدرضا عادلی مسبب کودهی محفوظ است. سایت اقتصادی ایران درسامانه ساماندهی سایتهای اینترنتی ایران به کدهای شامد: http://eghtesadi1.com به کدشامد: 1-1-750014-65-0-7 http://eghtesadiiran.comکدشامد: 4-0-65-750014-1-1 https://eghtesadi1.irکدشامد: 5-0-65-750014-1-1 http://eghtesadiiran.irکدشامد:6-0-65-750014-1-1 http://eghtesadionline.com کدشامد: 1-1-750014-65-0-8 ثبت گردیده است. انتشار مطالب خبری و تحلیلی رسانه‌های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر می‌شود. سایت اقتصادی ایران به نشانیهای: http://tarazmani.ir http://eghtesa3.ir http://ehteyaj.ir http://adeli16559.ir http://etabar.ir http://koudehi.ir http://mosabbeb.ir http://namooneh.ir http://namouneh.ir https://eghtesadi1.ir http://eghtesadiiran.ir http://eghtesadi1.com http://eghtesadiiran.com http://eghtesadionline.com قابل مشاهده است. مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران : محمدرضا عادلی مسبب کودهی

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید

رفتن به نوار ابزار