ازاینکه پایگاه خبری - تحلیلی- آموزشی سایت اقتصادی ایران را جهت بازدید خود انتخاب نموده اید سپاسگزاری می نمایم. ضمنا"، این سایت،به نشانیهای : http://tarazmani.ir http://eghtesa3.ir http://ehteyaj.ir http://adeli16559.ir http://etabar.ir http://koudehi.ir http://mosabbeb.ir http://namooneh.ir http://namouneh.ir https://eghtesadi1.ir http://eghtesadiiran.ir http://eghtesadi1.com http://eghtesadiiran.com http://eghtesadionline.com قابل مشاهده است. مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران : محمدرضا عادلی مسبب کودهی

بایدهای مقابله با پدیده فقر در جامعه کارگری چیست؟

0
باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می دهد؛
نقش آفرینی کارگران،یکی از مولفه های بسیار موثر و تعیین کننده در پیشرفت،توسعه و شکوفایی اقتصادی کشور محسوب می شود و به تبع بروز هرگونه مشکل و چالشی برای این قشر،روند حصول و تحقق توسعه اقتصادی را با موانع جدی مواجه خواهد ساخت.
به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، به اعتقاد بسیاری از کارشناسان و صاحب نظران حوزه اقتصادی،کارگران یکی از بازوان اصلی در حصول رشد و توسعه اقتصادی  محسوب می شوند و طبیعتا کشور ایران نیز از این اصل و قاعده مستثنی نیست.
با قائل بودن به این نظریه،هرگونه نارسایی و چالش در بنیه مالی این طبقه،روند توسعه و شکوفایی اقتصادی کشور را نیز با موانع و مشکلات جدی و عدیده  مواجه خواهد ساخت.
به واقع یکی از دغدغه های اصلی مسئولان خدوم نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران نیز در حوزه اقتصادی به مشکلات و مسائل مرتبط با حوزه کارگری معطوف می شود.
با توجه به نقش آفرینی حائز اهمیت جامعه کارگری در حصول و تحقق اهداف اقتصادی،تلاش می شود در قالب سلسله گزارشاتی مستمر،تهدیداتی که از حیث اقتصادی متوجه این قشر زحمتکش،ساعی و کوشا است به بحث و بررسی گذاشته شود.
کوچک تر شدن سفره جامعه کارگری، تضعیف قدرت خرید این قشر، عدم امنیت و ثبات شغلی، مشکلات مرتبط با حوزه بیمه کارگری، عدم آشنایی به قوانین حوزه کار، ایمنی کار، تاثیر تورم در تحلیل و تقلیل بنیه اقتصادی، تاثیر قاچاق کالا در از دست رفتن فرصت های شغلی و به تبع دامن زدن به معضل بیکاری کارگران،نرخ دستمزد و عدم همسانی آن با واقعیت های اقتصادی کشور و زنجیره های دیگری از نارسایی ها و مشکلاتی که جامعه کارگری را رنجور و آسیب پذیر می سازد،از نمونه موضوعاتی است که در قالب گزارشاتی متوالی، مورد تحلیل و واکاوی قرار می گیرد.
*افزایش قدرت خرید،جدی ترین مطالبه جامعه کارگری
بدون تردید یکی از مطالبات و انتظارات بر حق جامعه کارگری به قدرت خرید اقتصادی به عنوان یکی از ستون های اصلی معیشت معطوف می شود.
شهرام سخایی، دانش آموخته رشته اقتصاد،در گفت و گو با خبرنگار گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،با اشاره به لزوم توجه مضاعف دولت به توان و قدرت خرید جامعه کارگری اظهار داشت:بدون تردید هر آنچه دغدغه های اقتصادی قشر کارگری جامعه کاهش یابد،انگیزش فعالیت سازنده در این طیف نیز تقویت خواهد شد و به تبع در چنین شرایطی مسیر پیشرفت و توسعه کشور در ابعاد گوناگون اقتصادی،صنعتی،تولیدی و …به نحو شایسته تری هموار می شود.
وی افزود:متاسفانه میزان دستمزد کارگران با واقعیت های اقتصادی جامعه همخوان نیست و می طلبد فاصله میان حقوق دریافتی کارگران با هزینه هایی که برای برخورداری از یک معیشت نسبی مورد نیاز است به حداقل ممکن  کاهش یابد.
دانش آموخته رشته اقتصاد گفت:به واقع،در صورت عدم اتخاذ تدابیر موثر و سازنده برای کاهش فاصله مذکور، شکاف طبقاتی و آسیب پذیری جامعه کارگری افزایش خواهد یافت و به تبع در سایه چنین مشکلاتی،تحقق اهداف اقتصادی کشور نیز با کندی و روندی فرسایشی همراه خواهد شد.
سخایی گفت:یکی از راهکارهای اصلی برای برون رفت از این مشکلات به افزایش حقوق و دستمزد کارگران و همسانی و هم ترازی آن با شاخص خط فقر باز می گردد.
وی افزود:بر اساس آمار و ارقام منتشر شده در رسانه ها،خط فقر از سوی مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی یک میلیون و ۸۰۰ هزار تومان اعلام شده و این در شرایطی است که میزان دریافتی کارگران و اقشار ضعیف جامعه براساس قانون،زیر ۹۰۰ هزار تومان است و این وضعیت به معنای فاصله ای جدی میان دستمزد و هزینه های واقعی و جاری موجود و پیشِ روی کارگران است.
دانش آموخته رشته اقتصاد گفت:البته در خصوص رقم و میزان اعلام شده به عنوان خط فقر نیز اختلاف نظرهایی جدی واساسی میان کارشناسان و صاحب نظران وجود دارد.
سخایی عنوان کرد:به هر حال نمی توان این واقعیت را نادیده گرفت که هزینه های زندگی در تمامی نقاط کشور یکسان نیست و در این میان برخی از صاحب نظران اقتصادی معتقدند،زندگی در کلانشهری همچون تهران،به مراتب هزینه هایی فراتر از رقم اعلام شده را می طلبد و به واقع با درنظر گرفتن موقعیت جغرافیایی،آستانه و خط ترسیم شده برای فقر،قطعا فراتر از این میزان خواهد بود.
دانش آموخته رشته اقتصاد گفت:به تعبیر دیگر هزینه کرد یک خانواده که سرپرستی آن بر دوش یک کارگر است در شهری همچون پایتخت با یک شهرستان حاشیه ای با تفاوت های قابل توجهی همراه است.
وی افزود:بررسی ها و ارزیابی های موجود موید این واقعیت است که زندگی در کلانشهرها با درآمد کمتر از ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان به معنای معیشت زیر خط فقر است و این موضوع با یک بررسی اجمالی در هزینه های مرتبط با تامین مسکن، خوراک، پوشاک، آموزش و…به روشنی قابل اثبات خواهد بود.
*دولت در تعیین نرخ دستمزد واقعیت های اقتصادی را مد نظر قرار دهد
موسی شرکائی،یکی از فعالان حوزه کارگری در استان تهران،در گفت و  گو با خبرنگار گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،با اشاره به لزوم توجه جدی دولت به مساله معیشت کارگران عنوان کرد:در خوشبینانه ترین حالت ممکن،خط فقر دو برابر  میزان دریافتی کارگران است که البته در پذیرش این تناسب نیز،نقدهایی جدی وارد است و به نظر بنده و بسیاری از کارشناسان اقتصادی،خط فقر موجود در جامعه،بیش از این میزان به نظر می رسد.
وی افزود:فارغ از اظهار نظرهایی که دال بر فراتر بودن این نسبت و برابراست،حتی با قائل بودن به خط فقر ۱ میلیون و ۸۰۰ هزار تومانی نیز،به عمق فاصله موجود پی خواهیم برد.
شرکائی گفت:انتظار می رود دولت،توجه مضاعفی را در حمایت از جامعه کارگری لحاظ کند و با واقع گرایی،نرخ دستمزد کارگران را تعریف نماید.
این فعال کارگری عنوان کرد:بدون تردید،همسانی نرخ دستمزد کارگران با هزینه های واقعی زندگی،قدرت خرید جامعه کارگری را نشان می دهد وبا چنین اوصافی امید است در شرایطی که در آستانه اعلام نرخ دستمزد سال ۹۶ قرار داریم واقعیت های اقتصادی جامعه،مد نظر مسئولان ذیربط قرار گیرد در غیر اینصورت در سال آینده نیز همچون سنوات گذشته شاهد کوچک تر شدن سفره جامعه کارگری و تقلیل توان و قدرت خرید این قشر زحمت کش و ساعی خواهیم بود.
منبع : http://www.yjc.ir/fa/news/5949902

هدف از راه اندازی سایت اقتصادی ایران بررسی مسائل ومعضلات اقتصادی ایران وارائه راهکارهای مناسب می باشد . به امید روزی که شاهد ایرانی آباد و با رونق وشکوفائی اقتصادی باشیم، برای همگان به ویژه بازدیدکنندگان این سایت اقتصادی سرافرازی ونیکبختی آرزو می نمایم. مالکیت سایت اقتصادی ایران برای محمدرضا عادلی مسبب کودهی محفوظ است. سایت اقتصادی ایران درسامانه ساماندهی سایتهای اینترنتی ایران به کدهای شامد: http://eghtesadi1.com به کدشامد: 1-1-750014-65-0-7 http://eghtesadiiran.comکدشامد: 4-0-65-750014-1-1 https://eghtesadi1.irکدشامد: 5-0-65-750014-1-1 http://eghtesadiiran.irکدشامد:6-0-65-750014-1-1 http://eghtesadionline.com کدشامد: 1-1-750014-65-0-8 ثبت گردیده است. انتشار مطالب خبری و تحلیلی رسانه‌های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر می‌شود. سایت اقتصادی ایران به نشانیهای: http://tarazmani.ir http://eghtesa3.ir http://ehteyaj.ir http://adeli16559.ir http://etabar.ir http://koudehi.ir http://mosabbeb.ir http://namooneh.ir http://namouneh.ir https://eghtesadi1.ir http://eghtesadiiran.ir http://eghtesadi1.com http://eghtesadiiran.com http://eghtesadionline.com قابل مشاهده است. مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران : محمدرضا عادلی مسبب کودهی

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید

رفتن به نوار ابزار