ازاینکه پایگاه خبری - تحلیلی- آموزشی سایت اقتصادی ایران را جهت بازدید خود انتخاب نموده اید سپاسگزاری می نمایم. ضمنا"، این سایت،به نشانیهای : http://tarazmani.ir http://eghtesa3.ir http://ehteyaj.ir http://adeli16559.ir http://etabar.ir http://koudehi.ir http://mosabbeb.ir http://namooneh.ir http://namouneh.ir https://eghtesadi1.ir http://eghtesadiiran.ir http://eghtesadi1.com http://eghtesadiiran.com http://eghtesadionline.com قابل مشاهده است. مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران : محمدرضا عادلی مسبب کودهی

حجم عظیم نقدینگی مخفی و کاهش ارزش پول:

0
لزوم هدایت نقدینگی به سمت تولید :

یک کارشناس اقتصادی معتقد است افزایش نقدینگی و ادامه رکود موجب کاهش ارزش پول شده و برای رشد اقتصادی نقدینگی باید در مسیر تولید قرار گیرد.
مسعود صوفی کارشناس اقتصادی در گفتگو با خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان در خصوص تاثیر رشد نقدینگی بر اقتصاد کشور گفت: مطابق تئوری های اقتصادی افزایش حجم نقدینگی و  نرخ تورم  با یکدیگر رابطه مستقیم دارند،اما در این بین سرگردانی و مخفی بودن نقدینگی موجب کاهش عرضه و رکود شده است.

وی در ادامه افزود: اکنون که میزان نقدینگی به بیش از ۱۱۶۰ میلیارد تومان رسیده، نرخ تورم باید سه رقمی باشد اما دولت  با حبس نقدینگی، تورم تک رقمی را ایجاد کردند.

صوفی در پاسخ به این سوال که رشد معقول نقدینگی به چه میزان باید باشد، عنوان کرد: رشد نقدینگی باید متناسب با رشد اقتصادی باشد، بطور مثال  اگر رشد اقتصادی ۳ درصد بود، میزان نقدینگی تا ۵ درصد معقول و منطقی بنظر می‌رسد و رفاه را در پی داشت.

این کارشناس اقتصادی با اشاره به اینکه حجم بالای نقدینگی می تواند آثار مخرب زیادی بهمراه داشته باشد، اظهار داشت: نقدینگی در بانک ها و بخش خصوصی منبسط شده و آزاد شدن این میزان از نقدینگی ارزش پول را به شدت کاهش خواهد داد.
وی همچنین تاکید کرد: برای خروج از وضعیت فعلی باید ابتدا نقدینگی آزاد شده و سپس به سمت تولید هدایت شود، تنها درآن صورت است که شاهد رونق اقتصادی خواهیم بود.

لزوم هدایت نقدینگی به سمت تولید

علیرضا پورفرج کارشناس اقتصادی در همین راستا در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگارن جوان گفت: علت اصلی رشد نقدینگی در شرایط فعلی، افزایش مانده بدهی دولت به بانک ها است، بطوری که دولت برای تسویه، از طریق اوراق خزانه و اوراق بدهی اقدام به انتشار پول به جامعه کرده که حاصل آن افزایش حجم نقدینگی شده است.

وی افزود: در لایحه بودجه سال ۹۶ نیز پیش بینی شده که ۳۰ درصد بودجه از طریق چاپ اوراق خزانه و بدهی تامین مالی شود که ادامه این روند میزان نقدینگی را چندین برابر خواهد کرد.

پورفرج افزایش درآمدهای حاصل از فروش نفت را از دیگر عوامل رشد نقدینگی عنوان کرد و گفت: در سالهای گذشته با کاهش نرخ فروش  و مشکلات صادرات نفت، درآمدهای حاصل از آن نیز با کاهش رو به رو شد اما با رفع موانع و رشد قیمت نفت حجم نقدینگی در اقتصاد نیز رو به افزایش است.

این کارشناس اقتصادی تصریح کرد: حجم قابل توجهی از نقدینگی موجود تحت عنوان سپرده ها در اختیار بانک ها قرار گرفته و بخشی در اختیار عده ای خاص که در هر صورت این منابع به تولید منجر نشده است و این درحالی است که با وجود نقدینگی بالا همچنان شاهد رکود هستیم.

به گفته وی رشد و رونق اقتصادی در گرو هدایت منابع مالی و نقدینگی موجود به سمت تولید است و باید سیاست هایی اتخاذ شود تا بانک ها را موظف به ارائه تسهیلات با نرخ سود پائین و  با نظارت دقیق به تولیدکنندگان خرد و صنایع کوچک کند.

این کارشناس اقتصادی بیان کرد: علاوه بر رفع موانع تولید باید اقداماتی در جهت رشد تقاضای موثرصورت پذیرد و در این خصوص ارائه تسهیلات به اقشار کم درآمد باید در اولویت قرار گیرد.

وی در پایان تاکید کرد: گام اول رشد اقتصادی و خروج از رکود، اصلاح نظام بانکداری است و بانک ها به جای بنگاهداری باید سرمایه گذار بخش های تولیدی باشند.

منبع : http://www.yjc.ir/fa/news/5938314

هدف از راه اندازی سایت اقتصادی ایران بررسی مسائل ومعضلات اقتصادی ایران وارائه راهکارهای مناسب می باشد . به امید روزی که شاهد ایرانی آباد و با رونق وشکوفائی اقتصادی باشیم، برای همگان به ویژه بازدیدکنندگان این سایت اقتصادی سرافرازی ونیکبختی آرزو می نمایم. مالکیت سایت اقتصادی ایران برای محمدرضا عادلی مسبب کودهی محفوظ است. سایت اقتصادی ایران درسامانه ساماندهی سایتهای اینترنتی ایران به کدهای شامد: http://eghtesadi1.com به کدشامد: 1-1-750014-65-0-7 http://eghtesadiiran.comکدشامد: 4-0-65-750014-1-1 https://eghtesadi1.irکدشامد: 5-0-65-750014-1-1 http://eghtesadiiran.irکدشامد:6-0-65-750014-1-1 http://eghtesadionline.com کدشامد: 1-1-750014-65-0-8 ثبت گردیده است. انتشار مطالب خبری و تحلیلی رسانه‌های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر می‌شود. سایت اقتصادی ایران به نشانیهای: http://tarazmani.ir http://eghtesa3.ir http://ehteyaj.ir http://adeli16559.ir http://etabar.ir http://koudehi.ir http://mosabbeb.ir http://namooneh.ir http://namouneh.ir https://eghtesadi1.ir http://eghtesadiiran.ir http://eghtesadi1.com http://eghtesadiiran.com http://eghtesadionline.com قابل مشاهده است. مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران : محمدرضا عادلی مسبب کودهی

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید

رفتن به نوار ابزار