ازاینکه پایگاه خبری - تحلیلی- آموزشی سایت اقتصادی ایران را جهت بازدید خود انتخاب نموده اید سپاسگزاری می نمایم. ضمنا"، این سایت،به نشانیهای : http://tarazmani.ir http://eghtesa3.ir http://ehteyaj.ir http://adeli16559.ir http://etabar.ir http://koudehi.ir http://mosabbeb.ir http://namooneh.ir http://namouneh.ir https://eghtesadi1.ir http://eghtesadiiran.ir http://eghtesadi1.com http://eghtesadiiran.com http://eghtesadionline.com قابل مشاهده است. مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران : محمدرضا عادلی مسبب کودهی

وقتی قوانین دست و پای تولیدکننده را گره می‌زند:

0

تسنیم از موانع کارآفرینی گزارش می‌دهد:

کارآفرینی و چاله‌ای به نام «بوروکراسی اداری»/ وقتی قوانین دست و پای تولیدکننده را گره می‌زند.

«ترس از دست دادن سرمایه»، «بوروکراسی اداری»، «قوانین دست و پاگیر کار و تجارت» از جمله موانع جدی در راه کارآفرینی و تولید در ایران است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از شیراز، امروزه کارآفرینی به عنوان راهبردی اثربخش برای توسعه اقتصادی و اجتماعی کشورها شناخته شده است. مقام معظم رهبری نیز در دیدار بار کارآفرینان در شهریور ۱۳۸۹ از کارآفرینی به عنوان اهرمی در مقابل فشارهای اقتصادی یاد می‌کنند و می‌گویند: «برای مقابله با این فشارها (فشار اقتصادی ناشی از تحریم‌ها) باید «اقتصاد مقاومتی واقعی» بوجود آوریم که معنای واقعی کارآفرینی نیز همین است».

افزایش فعالیت‌های کارآفرینانه همواره با افزایش تولید ناخالص ملی و در نتیجه افزایش درآمد ملی، رفاه و آسایش در جامعه همراه بوده است. مطالعات و بررسی‌های جهانی کارآفرینی در سال ۲۰۰۶ نشان می‌دهد که بین نرخ فعالیت‌های کارآفرینانه و تولید ناخالص داخلی در برخی از کشورها مانند ایالات متحده به میزان ۵۷ درصد همبستگی وجود دارد.

تاثیر مستقیمی که فعالیت کارآفرینانه در تولید ناخالص ملی داشته است گرایش به کارآفرینی در سراسر دنیا را افزایش داده است. برای مثال در کشور هند برای توسعه کارآفرینی «سازمان ملی کارآفرینی و توسعه کسب و کارهای کوچک» و در کشور مالزی وزارتخانه‌ای به نام «وزارت توسعه کارآفرینی» ایجاد شده است. سایر کشورهای آسیایی نیز برای توسعه کارآفرینی علاوه بر کمک‌های مالی و حقوقی به ایجاد و گسترش زمینه‌های قانونی آن پرداخته‌اند.

به گفته پریسا ریاحی، مدیرکل دفتر توسعه کارآفرینی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، جایگاه ایران در بین ۱۵ کشور منطقه خاورمیانه و آفریقا برای کارآفرینی رتبه چهاردهم است.

کارآفرینی و ترس از دست دادن سرمایه

در کشور ایران به عنوان کشوری در حال توسعه موانعی وجود دارد که مانع شکوفایی کارآفرینی می‌شود در حالی که کارآفرینی عملی‌ترین استراتژی برون رفت از بن‌بست‌ها و مشکلات اقتصادی است. جمال رازقی جهرمی، یکی از کارآفرینان استان فارس، «ترس از دست دادن سرمایه» را یکی از موانع کارآفرینی در ایران می‌داند.

وی در گفت‌وگو با تسنیم در این باره می‌گوید: سرمایه‌دار وقتی می‌بیند که فعالیت‌های واسطه‌گری مثل خرید و فروش ملک و زمین سود بیشتری نسبت به کار تولیدی دارد رغبتی برای ایجاد کارآفرینی نمی‌کند. همین ترس از دست دادن سرمایه باعث شده است که کمتر کسی سراغ تولید برود.

رازقی با بیان اینکه هیچ عزم و اراده‌ای برای توسعه تولید در کشور وجود ندارد در توضیح می‌افزاید: موانع قانون توسعه کارآفرینی در ایران زیاد و دست و پاگیر است به عنوان مثال قوانین مالیات، قوانین تامین اجتماعی، قوانین و مقرارات بانکی و بروکرواسی اداری آنقدر به تولید‌کنند فشار وارد می‌کند که قید تولید و کارآفرینی را می‌زند.

وی نامساعد بودن فضای کسب و کار در ایران را یکی دیگر از موانع جدی در راه تولید و کارآفرینی می‌داند و می‌گوید: تولید در ایران با بحرانی به نام « بالا بودن قیمت تمام شده» روبه‌رو است.

این کارآفرین برتر استان فارس می‌افزاید: پروسه گرفتن مجوز برای ایجاد کار تولیدی که در نهایت به کارآفرینی هم منجر می‌شود آنقدر طولانی است که بعضی افراد در همین مرحله گرفتن مجوز می‌مانند. بعد از گرفتن مجوز کار و فعالیت هم تازه مشکلات تولید‌کننده شروع می‌شود.

کارآفرینی و چاله‌ای به نام «بوروکراسی اداری»

قاسم ابوقداره، یکی دیگر از کارآفرینان استان فارس، در گفت‌وگو با تسنیم، «موانع اداری» را یکی از موانع اصلی کارآفرینی در کشور می‌داند و می‌گوید: متاسفانه این مسئله که سرمایه‌گذاری صنعتی، تولیدی و کارآفرینی در واقع سرمایه‌گذار ملی است هنوز در کشور جا نیفتاده است همین مسئله باعث شده که این تصور برای تولیدکننده و کارآفرین پیش بیاید که همه دست به دست هم داده‌اند تا در کشور تولید پیش نرود.

این کارآفرین استان فارس نیز قوانین مالیاتی، قوانین تامین اجتماعی، قوانین شهرداری‌ها، قوانین گمرک و غیره را یکی از موانع جدی در راه کارآفرینان می‌داند و می‌افزاید: بوروکراسی اداری و امضاهای متعددی که باید برای گرفتن مجوز فعالیت از ارگان‌های مختلف گرفته شود چاله‌ای در سر راه تولیدکننده و کارآفرین است.

وی از «عدم ثبات بازار کار»، «نامناسب بودن فضای کسب و کار» و «سیاست‌زدگی در فعالیت‌های اقتصادی» به عنوان دیگر موانع پیشرفت کارآفرینی و تولید یاد می‌کند و می‌گوید: در ایران تولید‌کننده از سویی با موانعی روبه‌رو می‌شود که سبب زمین ‌خوردنش می‌شود و از سویی دیگر یک عده وجود دارند که می‌خواهند تولیدکننده زمین‌خورده را با دادن تسهیلات و وام از زمین بلند کنند که این مسئله اصلا درست نیست.

با توجه به نظرات این دو کارآفرین برتر استان فارس می‌توان گفت «ترس از دست دادن سرمایه»، «بوروکراسی اداری»، «قوانین دست و پاگیر» از جمله موانع جدی در راه کارآفرینی و تولید است. علاوه بر این قوانین و مقرارت دولتی نیز مشوق کارآفرینی در ایران نیست. نامساعد بودن محیط کسب و کار هم به این موارد اضافه می‌شود و همه دست به دست هم می‌دهند تا ایده کارآفرینی در نطفه خود خاموش شود.

توسعه کارآفرینی در ایران نیاز به عزمی ملی دارد اصلاح و بازنگری قوانین و مقرارت بانکی، قوانین کار و تجارت، کاهش بوروکراسی اداری نامناسب در سازمان‌ها و موسسات عمومی و دولتی که متولی صدور مجوزهای قانونی لازم برای کارآفرینان و صاحبان کسب و کارهای کوچک و متوسط هستند، ایجاد صندوق بیمه حمایت مالی از کارآفرینان برای کاهش نگرانی آنان برای از دست دادن سرمایه گام‌های مثبتی است که می‌توان برای توسعه کارآفرینی در کشور برداشت.

منبع : https://www.tasnimnews.com/fa/news/1395/10/23/1294125

هدف از راه اندازی سایت اقتصادی ایران بررسی مسائل ومعضلات اقتصادی ایران وارائه راهکارهای مناسب می باشد . به امید روزی که شاهد ایرانی آباد و با رونق وشکوفائی اقتصادی باشیم، برای همگان به ویژه بازدیدکنندگان این سایت اقتصادی سرافرازی ونیکبختی آرزو می نمایم. مالکیت سایت اقتصادی ایران برای محمدرضا عادلی مسبب کودهی محفوظ است. سایت اقتصادی ایران درسامانه ساماندهی سایتهای اینترنتی ایران به کدهای شامد: http://eghtesadi1.com به کدشامد: 1-1-750014-65-0-7 http://eghtesadiiran.comکدشامد: 4-0-65-750014-1-1 https://eghtesadi1.irکدشامد: 5-0-65-750014-1-1 http://eghtesadiiran.irکدشامد:6-0-65-750014-1-1 http://eghtesadionline.com کدشامد: 1-1-750014-65-0-8 ثبت گردیده است. انتشار مطالب خبری و تحلیلی رسانه‌های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر می‌شود. سایت اقتصادی ایران به نشانیهای: http://tarazmani.ir http://eghtesa3.ir http://ehteyaj.ir http://adeli16559.ir http://etabar.ir http://koudehi.ir http://mosabbeb.ir http://namooneh.ir http://namouneh.ir https://eghtesadi1.ir http://eghtesadiiran.ir http://eghtesadi1.com http://eghtesadiiran.com http://eghtesadionline.com قابل مشاهده است. مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران : محمدرضا عادلی مسبب کودهی

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید

رفتن به نوار ابزار