ازاینکه پایگاه خبری - تحلیلی- آموزشی سایت اقتصادی ایران را جهت بازدید خود انتخاب نموده اید سپاسگزاری می نمایم. ضمنا"، این سایت،به نشانیهای : http://tarazmani.ir http://eghtesa3.ir http://ehteyaj.ir http://adeli16559.ir http://etabar.ir http://koudehi.ir http://mosabbeb.ir http://namooneh.ir http://namouneh.ir https://eghtesadi1.ir http://eghtesadiiran.ir http://eghtesadi1.com http://eghtesadiiran.com http://eghtesadionline.com قابل مشاهده است. مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران : محمدرضا عادلی مسبب کودهی

معوقات بانکی از پدیده شوم تا تهدید:

0
نسبت مطالبات غیر جاری هرچند نسبت به سال‌های اخیر با کاهش همراه شده اما تا مبنای حدود ۵درصدی استاندارد بین‌المللی هنوز فاصله بسیاری دارد. تغییری که می‌تواند از روالی که نشانی از وصول معوقات نداشته و همچنان تهدید‌کننده اقتصاد باشد، نشأت گیرد.

به گزارش بانکداران ۲۴ (Banker)،رییس کل بانک مرکزی به تازگی نامه‌یی به مدیرعامل بانک‌ها نوشت و به آنها اعلام کرد که نسبت مطالبات غیرجاری در پایان نیمه اول امسال به حدود ۱۱ درصد کاهش یافته است. این در حالی است که این نسبت در پایان شهریورماه ۱۳۹۳ حدود ۱۳.۶ بوده که با کاهش ۲.۶ درصدی همراه شده است.
این در حالی است که سید بهاء‌الدین هاشمی، مدیرعامل سابق بانک‌های صادرات و تات و کارشناس حوزه بانکی، در این باره توضیح می‌دهد که اگر کاهش نسبت به دلیل افزایش تسهیلات‌دهی بانک‌ها اتفاق افتاده باشد درمجموع چندان نمی‌تواند به کاهش نسبت مطالبات غیرجاری و درواقع معوقات بانکی منتهی شود؛ چراکه اگر تسهیلات‌دهی بانک‌ها افزایش یافته باشد به همان نسبت یا شاید کمتر، احتمال معوق شدن تسهیلات هم وجود دارد.
وی با بیان اینکه کاهش نسبت مطالبات غیرجاری نمی‌تواند حتما به معنای وصول واقعی معوقات باشد، توضیح داد: ممکن است تمدید، استمهال یا تجدید تسهیلات نیز اتفاق افتاده باشد که خود درمجموع فزاینده معوقات بانکی است؛ چراکه در این حالت باید از آن ذخیره گرفته باشد که موجب کاهش سود نیز خواهد شد.
حسینی هاشمی همچنین عنوان کرد: در دوره پایانی سال با توجه به اینکه اعتبارات تمدید یا تجدید می‌شود، وصول نقدی معوقات تا حد زیادی کمتر بوده و اتفاق نمی‌افتد.
وی البته از موضوع دیگری که آن را به پدیده شوم تعبیر می‌کند نیز سخن به میان آورد و توضیح داد که با توجه به اینکه بخش زیادی از تسهیلات در اختیار سهامداران بانک‌ها قرار دارد، معمولا آن را به‌طور ضربدری یا صوری تسویه می‌کنند که درمجموع می‌تواند نشان‌دهنده کاهش معوقات باشد اما در واقعیت چنین اتفاقی نیفتاده است.
به نوشته ایسنا، این کارشناس امور بانکی همچنین به توقف پرداخت تسهیلات در برخی بانک‌ها در شرایط فعلی اشاره کرد و ادامه داد: در این حالت قدرت وام‌دهی بانک‌ها کاهش پیدا می‌کند پس درنتیجه وصول چندانی در حوزه نقدی برای معوقات بانکی ثبت نشده است؛ چراکه اگر اینگونه بود به‌طور حتم قدرت وام‌دهی بانک‌ها تا حدی تقویت می‌شد.

منبع : http://news.parseek.com/Url/?id=13454516

هدف از راه اندازی سایت اقتصادی ایران بررسی مسائل ومعضلات اقتصادی ایران وارائه راهکارهای مناسب می باشد . به امید روزی که شاهد ایرانی آباد و با رونق وشکوفائی اقتصادی باشیم، برای همگان به ویژه بازدیدکنندگان این سایت اقتصادی سرافرازی ونیکبختی آرزو می نمایم. مالکیت سایت اقتصادی ایران برای محمدرضا عادلی مسبب کودهی محفوظ است. سایت اقتصادی ایران درسامانه ساماندهی سایتهای اینترنتی ایران به کدهای شامد: http://eghtesadi1.com به کدشامد: 1-1-750014-65-0-7 http://eghtesadiiran.comکدشامد: 4-0-65-750014-1-1 https://eghtesadi1.irکدشامد: 5-0-65-750014-1-1 http://eghtesadiiran.irکدشامد:6-0-65-750014-1-1 http://eghtesadionline.com کدشامد: 1-1-750014-65-0-8 ثبت گردیده است. انتشار مطالب خبری و تحلیلی رسانه‌های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر می‌شود. سایت اقتصادی ایران به نشانیهای: http://tarazmani.ir http://eghtesa3.ir http://ehteyaj.ir http://adeli16559.ir http://etabar.ir http://koudehi.ir http://mosabbeb.ir http://namooneh.ir http://namouneh.ir https://eghtesadi1.ir http://eghtesadiiran.ir http://eghtesadi1.com http://eghtesadiiran.com http://eghtesadionline.com قابل مشاهده است. مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران : محمدرضا عادلی مسبب کودهی

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید

رفتن به نوار ابزار