ازاینکه پایگاه خبری - تحلیلی- آموزشی سایت اقتصادی ایران را جهت بازدید خود انتخاب نموده اید سپاسگزاری می نمایم. ضمنا"، این سایت،به نشانیهای : http://tarazmani.ir http://eghtesa3.ir http://ehteyaj.ir http://adeli16559.ir http://etabar.ir http://koudehi.ir http://mosabbeb.ir http://namooneh.ir http://namouneh.ir https://eghtesadi1.ir http://eghtesadiiran.ir http://eghtesadi1.com http://eghtesadiiran.com http://eghtesadionline.com قابل مشاهده است. مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران : محمدرضا عادلی مسبب کودهی

بانک‌ها چگونه باعث ورشکستگی صنایع شدند؟

0
پارسینه گزارش می‌دهد؛
در حال حاضر بانک‌ها نه تنها تسهیلات ویژه‌ای به صنایع ارائه نمی‌دهند بلکه با سودهای کلان راه آنها را می‌بندند به طوری که ادامه کار برای آنها بسیار دشوار شده است.

تحریریه پارسینه: علی رغم تاکیدهای بسیار از سوی دولتمردان و رهبر انقلاب اسلامی برای یاری رساندن به صنایع کوچک، متوسط و بزرگ در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی اما این مهم همچنان دور از چشم مسئولان ذی ربط مانده است. حالا بانک‌ها نه تنها تهسیلات ویژه ای به صنایع نمی دهند بلکه با سودهای بسیار بالا آنها را از ادامه کار خود منصرف می‌کنند.

با توجه به تاکیدات پی در پی برای صادرات غیر نفتی و اتکا به سایر دارایی ها و توانایی های کشور اما این صحبت ها در حد یک گزارش و یک سخنرانی باقی می ماند و جنبه عملیاتی به خود نمی‌گیرد.

در این میان، بارها وزیر صنعت، معدن و تجارت از بانک‌ها به دلیل کناره گیری از کمک به صنایع گلایه کرده است. تیر ماه سالی جاری نیز او در مصاحبه‌ای گفت: محقق شدن طرح های وزارت صنعت، معدن و تجارت در زمینه فعالسازی واحدهای کوچک صنعتی در ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی منوط به همکاری نظام بانکی است.

او همچنین افزود: تا نوزدهم تیر، شش هزار و ۶۵۷ واحد کوچک صنعتی به منظور دریافت تسهیلات مالی در سراسر کشور به بانک ها معرفی شدند اما نظام بانکی اقدامی نداشته است و فقط ۱۱۹ واحد به منظور انعقاد قرارداد برای دریافت تسهیلات به شعبات معرفی شدند. وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: امیدواریم بانک ها حرکت خود را به منظور پرداخت تسهیلات به این واحدها آغاز کنند.

آمار بانکی نیز این موضوع را تایید می کند بطوریکه ترکیب تسهیلات پرداختی بر حسب بخش‌های اقتصادی نشان می دهد، بخش صنعت و معدن در ۸ ماهه ابتدای امسال حدود ۲۸.۵ درصد از کل تسهیلات پرداختی بانک ها را به خود اختصاص داده است، که نسبت به مدت مشابه سال قبل حدود ۰.۸ درصد کاهش یافته است. سهم بخش خدمات در این مدت از تسهیلات بانکی ۴۰.۵ درصد از کل تسهیلات اعطایی را به خود اختصاص داده است که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته حدود ۳ درصد افزایش یافته است. ضمن اینکه آمار حاکی از آن است که بخش صنعت و معدن در ۸ ماهه ابتدای امسال به میزان ۹۲.۸ هزار میلیارد تومان تسهیلات دریافت کرده که از این میزان ۸۴ درصد آن (۷۸ هزار میلیارد تومان) به تامین سرمایه در گردش اختصاص داده شده است.

براساس این گزارش از کل تسهیلات پرداختی با هدف تامین سرمایه در گردش حدود ۳۷ درصد به بخش صنعت و معدن و ۳۵ درصد به بخش خدمات اعطا شده است. از کل تسهیلات پرداختی با هدف ایجاد فعالیت های اقتصادی حدود ۴۷ درصد به خدمات و ۲۰ درصد به بخش صنعت اعطا شده است.

به گفته فعالان و کارشناسان این عرصه، بخش صنعت نمی‌تواند با نرخ سودبالا به فعالیت خود ادامه دهد. البته بسیاری از کارخانه ها در ماه ها و سال های گذشته ورشکست شده اند و برخی از آن‌ها نیز در آستانه ورشکستی به سر می‌برند.

سید عبدالوهاب سهل آبادی رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت ایران با بیان اینکه از نظر اسمی نرخ سود ۱۷ درصد است اما بانک ها انتظار سپرده گذاری بدون سود از تسهیلات گیرنده دارند، افزود: با سپرده گذاری ها نرخ سود برای صنعتگران به ۲۳ درصد می رسد و از آنجاییکه این تسهیلات توجیه اقتصادی ندارد، بیشتر واحدهای صنعتی ما دچار مشکل هستند.

حالا علاوه بر بخش صنعت که در آستانه جوانی به فرسودگی می‌رسد؛ از سوی دیگر حوزه مسکن در چنگال بانک‌ها قرار گرفته به طوری که بازار توان خروج از رکود را از دست داده است.

منبع : http://www.parsine.com/fa/news/332584

هدف از راه اندازی سایت اقتصادی ایران بررسی مسائل ومعضلات اقتصادی ایران وارائه راهکارهای مناسب می باشد . به امید روزی که شاهد ایرانی آباد و با رونق وشکوفائی اقتصادی باشیم، برای همگان به ویژه بازدیدکنندگان این سایت اقتصادی سرافرازی ونیکبختی آرزو می نمایم. مالکیت سایت اقتصادی ایران برای محمدرضا عادلی مسبب کودهی محفوظ است. سایت اقتصادی ایران درسامانه ساماندهی سایتهای اینترنتی ایران به کدهای شامد: http://eghtesadi1.com به کدشامد: 1-1-750014-65-0-7 http://eghtesadiiran.comکدشامد: 4-0-65-750014-1-1 https://eghtesadi1.irکدشامد: 5-0-65-750014-1-1 http://eghtesadiiran.irکدشامد:6-0-65-750014-1-1 http://eghtesadionline.com کدشامد: 1-1-750014-65-0-8 ثبت گردیده است. انتشار مطالب خبری و تحلیلی رسانه‌های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر می‌شود. سایت اقتصادی ایران به نشانیهای: http://tarazmani.ir http://eghtesa3.ir http://ehteyaj.ir http://adeli16559.ir http://etabar.ir http://koudehi.ir http://mosabbeb.ir http://namooneh.ir http://namouneh.ir https://eghtesadi1.ir http://eghtesadiiran.ir http://eghtesadi1.com http://eghtesadiiran.com http://eghtesadionline.com قابل مشاهده است. مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران : محمدرضا عادلی مسبب کودهی

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید

رفتن به نوار ابزار