ازاینکه پایگاه خبری - تحلیلی- آموزشی سایت اقتصادی ایران را جهت بازدید خود انتخاب نموده اید سپاسگزاری می نمایم. ضمنا"، این سایت،به نشانیهای : http://tarazmani.ir http://eghtesa3.ir http://ehteyaj.ir http://adeli16559.ir http://etabar.ir http://koudehi.ir http://mosabbeb.ir http://namooneh.ir http://namouneh.ir https://eghtesadi1.ir http://eghtesadiiran.ir http://eghtesadi1.com http://eghtesadiiran.com http://eghtesadionline.com قابل مشاهده است. مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران : محمدرضا عادلی مسبب کودهی

جامعه‌ای خالی از فقر با سمن‌های توانمند:

0

سمنان- ایرنا- مشارکت اجتماعی، سرمایه ای ارزشمند است که با بهره وری از آن می توان جامعه ای پویا و عاری از ناهنجاری ها به وجود آورد، توانمندسازی سازمان های مردم نهاد در این راه، می‌تواند راهکاری برای از بین بردن ریشه‌های فقر به عنوان ناهنجاری آشنای اجتماعی مدنظر قرار گیرد.

فقر واژه ای آشنا برای همه جوامع و قشرهای مختلف است، ریشه کنی فقر آرزوی دیرین تمام جوامع دنیا بوده و هست، آرزویی که با گذر زمان دورتر و غیر قابل دسترس‌تر می‌شود.
در این راه پر فراز و نشیب برای ریشه کنی فقر، همواره سازمان های مردم نهاد نقش پررنگی را بر عهده داشته‌اند، سازمان های مردم نهادی که از دل جامعه بر آمده اند و به دنبال رفع آسیب های اجتماعی جامعه به ویژه فقر هستند.
مردم ایران همواره در عرصه های مختلف از انقلاب اسلامی ایران و جنگ تحمیلی تا در مواقع زلزله و آتش سوزی، همکاری و همدلی خودجوشی را به نمایش درآورده‌اند و هم اکنون جامعه، همدلی دوباره این سرمایه های ارزشمند اجتماعی را برای ریشه کنی فقر می طلبد.
فقر از بین نمی رود مگر با توانمندسازی افراد نیازمند جامعه، از گذشتگان به یاد داریم که می گویند به جای اینکه ماهی به کسی بدهید، ماهیگیری به آن فرد یاد بدهید، با کمی تامل بر این ضرب المثل، درمی یابیم که توانمندسازی جامعه و افراد چه بسا بهتر از دیگر کمک هاست.
تزریق پول به نیازمندان مُسکنی است موقتی، اما فقر نیاز به درمان دائمی دارد، درمان فقر جامعه سالم و پویا را به وجود می آورد و این چرخه ای ادامه‌دار است. همه دست در دست هم باید توانمندسازی را با کمک‌های مالی موردی جایگزین کنیم.
جامعه ای که با شبکه های سازمان های مردم نهاد به صورت خودکار و در چرخه ای ممتد با فقر مبارزه می کند و توانمندسازی را شیوه ای عمقی برای ریشه کنی این معضل لحاظ می کند، سد محکم و ایمنی در مقابل تمام آسیب های اجتماعی برای خود ایجاد می کند.
در این گزارش بر نقش ارزشمند سازمان های مردم نهاد برای ریشه کنی فقر با رویکرد توانمندسازی، درنگی کوتاه می کنیم.
مدیر عامل موسسه خیریه رهروان احسان در گفت و گو با ایرنا گفت: هدف سازمان های مردم نهاد از ابتدا ریشه کنی فقر در جامعه بوده است.
اکرم السادات احمدپناهی افزود: بسیاری از سازمان های مردم نهاد رویکردی اشتباه در پیش گرفته اند و نظارت راهبردی بر آن ها نمی شود.
وی ادامه داد: سازمان های مردم نهاد باید به دنبال اشتغال زایی و توانمندسازی مردم فقیر باشند و کمک های بلاعوض نه تنها کمکی به افراد فقیر نمی کند، خیانتی بزرگ است که پیامدهای بدتری را به دنبال آن می آورد.
وی اضافه کرد: کمک های بلاعوض عزت نفس، شخصیت و اعتماد به نفس افراد را از بین می برد و باعث شکوفا نشدن استعدادهای آن ها می شود.
احمدپناهی افزود: فرهنگسازی در این زمینه بسیار مهم و اساسی است و مردم جامعه باید به این آگاهی برسند تا در برخورد با افراد فقیر، آن ها را به موسسه های خیریه راهنمایی کنند.
مدیر عامل موسسه خیریه رهروان احسان گفت: سازمان های دولتی نیز با حمایت از فعالیت های سازمان های مردم نهاد می توانند به آن ها کمک کنند، به طور مثال نباید مالیات یک سازمان و یک شخصی با درآمد بالا با مالیات سازمان های مردم نهاد یکی باشد.
وی ادامه داد: با تسهیل امور و افزایش امکانات مانند بیمه کردن مددکاران موسسه های خیریه، سازمان های دولتی می توانند کمک بزرگی به سازمان های مردم نهاد برای خدمت رسانی بیشتر به مردم کنند.
وی، تخصصی شدن سازمان های مردم نهاد را یکی از راهکارهای از بین بردن آسیب های اجتماعی عنوان کرد و گفت: به طور مثال اگر تنها یک سمن مسئول اشتغال مددجویان باشد، می تواند با ورود تخصصی، شناسایی، ارایه راهکار، اقدام برنامه ریزی شده و هدفدمند را در دستور کار قرار دهد و بسیاری از مشکلات موجود حل می شود.
مدیر عامل موسسه خیریه رهروان احسان همچنین یکی از مشکلات سازمان های مردم نهاد را نداشتن فضای ثابت و مناسب دانست و گفت: این سازمان ها به دلیل افزایش افزایش هزینه اجاره‌، هر ساله مجبور به تغییر مکان خود هستند که هم خیرها و هم مددجویان، با جا به جایی مکان با مشکل مواجه می شوند.
مدیرعامل موسسه خیریه حمایت از مستمندان سمنان در گفت و گو با ایرنا گفت: مهم ترین کار برای ریشه کنی فقر، کار فرهنگی و فرهنگ سازی به کودکان برای مدیریت اقتصادی درست است.
ابوالفضل نوروزی فرد افزود: موسسه های خیریه باید با هدف توانمندسازی مددجویان به آن ها کمک کنند و نباید به ترویج گداپروری بپردازند.
وی ادامه داد: افراد مددجو که نیازمند پول هستند، اگر به موسسه های خیریه مراجعه کنند و فقط پول دریافت کنند به این کار عادت می کنند در صورتی که این کار درستی نیست و باید به این افراد فن آموزی کرد تا بتوانند خودشان ایجاد درآمد کنند.
وی اضافه کرد: سازمان های دولتی در این راه می توانند پشتیبان، مشوق و حامی بسیار خوبی برای سازمان های مردم نهاد باشند و به آن ها راهکار ارایه دهند و برای تحقق راهکارهای ارایه شده، کمک کنند.
وی افزود: مهم ترین چالش سازمان های مردم نهاد موازی کاری آن ها است و به طور مثال برای ایجاد اشتغال و ریشه کنی فقر یک متولی خاص وجود ندارد و ممکن است بسیاری از سمن ها در این زمینه فعالیت کنند.
نورورزی فرد یادآور شد: در بسیاری از موارد خیرها و مردم تحت تاثیر احساسات قرار می‌گیرند و کمک های بی دریغی به مردم نیازمند و فقیر در خیابان ها می کنند که این کار موجب گداپروری در جامعه می شود.
مدیرعامل موسسه خیریه حمایت از مستمندان سمنان افزود: بسیاری از افراد فقیر هستند که آبرومندانه زندگی می کنند و در انتظار کمک های خیرین هستند و سازمان های مردم نهاد واسطه این کمک ها هستند و مردم بهتر است کمک های خود را به موسسه های خیریه اهدا کنند تا در راه درست و برای ریشه کنی فقر از آن کمک ها استفاده شود.
مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری سمنان در گفت و گو با ایرنا گفت: یکی از مزیت های اساسی انقلاب اسلامی ایران که به رهبری حضرت امام(ره) شکل گرفت برخورداری از پشتوانه عظیم مردمی است.
امیر بینایی، حضور همیشگی و هوشیارانه مردم در صحنه های مختلف نظیر انتخابات و راهپیمایی ها را پشتوانه عظیم نظام مقدس عنوان و ادامه داد: این پشتوانه مردمی سرمایه اجتماعی بزرگی است که به راحتی به دست نیامده و حاصل خون هزاران شهید و ایثار جانبازان عزیز است که باید آن را به خوبی و شایستگی حفظ نمود.
وی یادآور شد: هرچه این سرمایه بی بدیل افزایش یابد، دستیابی به اهداف متعالی انقلاب راحت تر خواهد شد .
وی سازمانهای مردم نهاد و تشکل های مردمی را به عنوان نمایندگان مردم معرفی کرد و گفت: این سازمان ها می توانند به مدیریت کشور در عرصه های مختلف کمک کنند.
مدیرکل دفتر امور اجتماعی، فرهنگی استانداری سمنان گفت: سازمان های مردم نهاد می توانند ظرفیتی خوب و بازوانی توانمند در بخش های مختلف به ویژه حوزه اقتصادی باشند .
بینایی با اشاره به سال ۹۵، سال اقتصاد مقاومتی اقدام و عمل، اضافه کرد: اقتصاد مقاومتی مردم محور است و حضور مردم در صحنه، به اقتصاد پویایی می بخشد.
وی افزود: اقتصاد مقاومتی در مقابل ریاضت اقتصادی دولت های غربی قرار گرفته است، دولت های غربی در شرایط خاص و با اعمال محدودیت ، کاهش خدمات و افزایش مالیات به دنبال دست یابی به اقتصادی پویا هستند.
وی تشریح کرد: در اقتصاد مقاومتی که توسط رهبر معظم انقلاب مطرح شده قرار است با استفاده از مشارکت و ظرفیت های مردمی، هم فکری و همدلی آن ها، مقرر است اقتصاد به شرایط تعادلی برسد و سازمان های مردم نهاد که از دل جامعه و مردم بنیان هستند، می توانند به خوبی در این راه کمک‌حال دولت و نظام باشند.
وی تاکید کرد: سازمان های مردم نهاد باید جدی تر گرفته شوند و اهمیت آن ها در جامعه برای همه آحاد مردم و مسوولان تبیین شود تا بتوان با استفاده از برنامه ای جامع ، درست و متوازن از ظرفیت سمن ها استفاده نمود.
وی افزود: دولت تدبیر و امید رویکرد ویژه ای به سازمان های نهاد دارد و این نگاه موجب شده تا شرایط متفاوت شود البته تا رسیدن به نقطه مطلوب باید اقدامات زیادی انجام داد.
بینایی ادامه داد: با اهمیت دادن به سازمان های مردم نهاد و اجازه دهی به آن ها برای مشارکت در تصمیم سازی‌ها، می توان به جامعه کمک شایانی کرد، زیرا این سازمانها ظرفیت های بی ادعایی هستند که با نگاه داوطلبانه و خیر می توانند کمک‌حال خوبی برای مردم و دولت باشند.
وی افزود: در استان سمنان نیز خانه سازمان های مردم نهاد شکل گرفته که با یک چیدمان مدیریتی ویژه مشغول فعالیت خواهد شد.
وی اضافه کرد: خانه سازمان های مردم نهاد از کمیته های مختلفی تشکیل شده است که کمیته اقتصادی یکی از کمیته های مهم آن خواهد بود که با رویکرد تقویت شتاب دهنده ها و استفاده از خلاقیت جوانان می تواند زمینه خوبی برای تقویت اقتصاد خانواده فراهم کند.
مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری سمنان یادآور شد: با استفاده از ظرفیت های موجود و با مشارکت مردم، می توان فقر را در جامعه کاهش داد و یکی از راهکارهای تقویت اقتصاد، اصلاح فرهنگ های غلط موجود در جامعه و فرهنگسازی برای افزایش مشارکت مردم است.
وی خاطر نشان کرد: فرهنگ های غلط مانند تجمل گرایی، هزینه کردهای زیاد برای برگزاری مهمانی ها و اسراف از آسیب های موجود در جامعه است که با مدیریت اقتصادی و جایگزینی این فرهنگ های نادرست با فرهنگ های پسندیده می توان به جامعه ای پویا رسید.
مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری سمنان، یکی از برنامه هایی را دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری سمنان که به طور جدی به دنبال آن است توانمندسازی سازمان های مردم نهاد عنوان کرد و گفت: اگر سازمان های مردم نهاد توانمند شوند و مهارت های آن ها افزایش پیدا کند، آنها می توانند این مهارت ها را در جامعه تعمیم دهند.
معاون فرهنگی و جوانان اداره کل ورزش و جوانان استان سمنان در گفت و گو با ایرنا گفت: حلقه واصل حکومت و دولت، سازمان های مردم نهاد است.
مصطفی مرادی افزود: سازمان های مردم نهاد، مردم بنیان و نمونه بارز مشارکت اجتماعی در جامعه هستند که با هدایت درست آنها باید به سمت موضوع های عام المنفعه ، مبارزه با فقر و تکدی‌گری رفت.
وی ادامه داد: سازمان های مردم نهاد در قالب های مختلف به مردم کمک می کنند و یکی از نمادهای آن خیریه ها هستند که با تزریق پول، به نیازمندان کمک می کنند.
وی یکی از وجه های اصلی و مغفول مانده سازمان های مردم نهاد را توانمندسازی جامعه برشمرد و افزود: برای مبارزه با معضلات ناشی از فقر باید رویه های توانمندسازی را جایگزین کمک های مالی کرد.
مرادی اضافه کرد: کمک های مالی به تنهایی نمی تواند مشکلات موجود را رفع کند، اما با افزایش توانمندی ها و ایجاد شغل برای افراد فقیر، می توان مشکلات را تا حد زیادی بر طرف کرد و فقر را از جامعه ریشه کن کرد و رونق اقتصادی را افزایش داد.
وی یادآور شد: باید فرهنگسازی مناسبی برای هدایت منابع مالی کمکی در جامعه به وجود بیاید تا مردم به جای کمک موردی به افراد فقیر در خیابان ها، فعالیت های حمایتی اقتصادی و صدقات را به سازمان های مردم نهاد تزریق کنند.
معاون فرهنگی و جوانان اداره کل ورزش و جوانان استان سمنان افزود: سازمان های دولتی نباید سازمان های مردم نهاد را رقیب خود بدانند و با رویکرد حمایتی باید از آن ها حمایت و با آن ها مشارکت داشته باشند.
وی گفت: هرچه دولت بتواند سازمان های مردم نهاد و خیریه ها را توانمند کند و برنامه های آمورشی مناسبی برای آنها به وجود بیاورد و بستر اقتصادی برای آن ها فراهم کند و تسهیلات در اختیار آن ها قرار دهد، جامعه پویاتر و فعال تر خواهد شد.
معاون فرهنگی و جوانان اداره کل ورزش و جوانان استان سمنان تاکید کرد: سمنان نیز یکی از استان های پیشرو در زمینه کمک رسانی است که باید این رویکرد کمک رسانی مالی در جامعه به رویکرد توانمندسازی افراد و کارآفرینی قشر ضعیف پیش برود.
فرماندار سمنان در گفت و گو با ایرنا گفت: سازمان های مردم نهاد فعالیت های ویژه ای را انجام می دهند که دستگاه های اجرایی و دولتی قادر به انجام آن ها در حیطه وظیفه کاری خود نیستند.
سیدعباس دانایی افزود: این سازمان ها باعث توسعه، پیشرفت، آبادانی شهر در موضوعات فرهنگی، آموزشی و اجتماعی می شوند و با استفاده از آن ها می توان آسیب های اجتماعی در جامعه از جمله فقر را کاهش داد.
وی ادامه داد: شهرستان سمنان دارای ۱۸۲ تشکل مردم نهاد است که این تشکل ها نیاز به حمایت بیشتر مردم و مسوولان دارند.
فرماندار سمنان ادامه داد: از این ۱۸۲ تشکل، ۴۰ موسسه مربوط به سازمان ورزش و جوانان، ۱۵ موسسه خیریه و ۱۵ تشکل فرهنگی و هنری، ۲۵ موسسه قرآنی و باقی تشکل ها و موسسه ها در موضوع‌های دیگر مشغول به فعالیت هستند.
وی ادامه داد: تنوع فعالیت تشکل های مردم نهاد در شهرستان سمنان بسیار بالا است و این نهادها دارای ظرفیت های بسیار بالایی هستند که خالصانه و عاشقانه بدون هیچ چشم داشتی و برای کمک به مردم مشغول فعالیت هستند.
وی یادآور شد: جمع آوری کمک های مردمی در معابر عمومی تابع ضوابط خاصی است و سازمان های مردم نهاد باید به این اصل مهم توجه داشته باشند تا جمع آوری نذورات و کمک های مردمی در معابر عمومی با هماهنگی های لازم انجام شود.
فرماندار سمنان، بر استفاده از همه ظرفیت های سازمان های مردم نهاد تاکید کرد و گفت: با کمک این سازمان ها می توان جامعه ای پویاتر و عاری از آسیب های اجتماعی داشت.
کوتاه سخن آنکه سازمان های مردم نهاد تبلور مشارکت اجتماعی هستند و با استفاده درست و راهبردی از آن ها و کمک و حمایت مسئولان و تغییر نگاه و باور مردم می توان فقر را کاهش و ریشه کن کرد.
در استان سمنان بیش از ۴۰۰ سازمان مردم نهاد وجود دارد.
۷۳۴۱/۶۱۰۳
گزارش: خدیجه سلطانی پور ** انتشاردهنده: مصطفی دهقان

منبع : http://www.irna.ir/fa/News/82371004

هدف از راه اندازی سایت اقتصادی ایران بررسی مسائل ومعضلات اقتصادی ایران وارائه راهکارهای مناسب می باشد . به امید روزی که شاهد ایرانی آباد و با رونق وشکوفائی اقتصادی باشیم، برای همگان به ویژه بازدیدکنندگان این سایت اقتصادی سرافرازی ونیکبختی آرزو می نمایم. مالکیت سایت اقتصادی ایران برای محمدرضا عادلی مسبب کودهی محفوظ است. سایت اقتصادی ایران درسامانه ساماندهی سایتهای اینترنتی ایران به کدهای شامد: http://eghtesadi1.com به کدشامد: 1-1-750014-65-0-7 http://eghtesadiiran.comکدشامد: 4-0-65-750014-1-1 https://eghtesadi1.irکدشامد: 5-0-65-750014-1-1 http://eghtesadiiran.irکدشامد:6-0-65-750014-1-1 http://eghtesadionline.com کدشامد: 1-1-750014-65-0-8 ثبت گردیده است. انتشار مطالب خبری و تحلیلی رسانه‌های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر می‌شود. سایت اقتصادی ایران به نشانیهای: http://tarazmani.ir http://eghtesa3.ir http://ehteyaj.ir http://adeli16559.ir http://etabar.ir http://koudehi.ir http://mosabbeb.ir http://namooneh.ir http://namouneh.ir https://eghtesadi1.ir http://eghtesadiiran.ir http://eghtesadi1.com http://eghtesadiiran.com http://eghtesadionline.com قابل مشاهده است. مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران : محمدرضا عادلی مسبب کودهی

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید

رفتن به نوار ابزار