ازاینکه پایگاه خبری - تحلیلی- آموزشی سایت اقتصادی ایران را جهت بازدید خود انتخاب نموده اید سپاسگزاری می نمایم. ضمنا"، این سایت،به نشانیهای : http://tarazmani.ir http://eghtesa3.ir http://ehteyaj.ir http://adeli16559.ir http://etabar.ir http://koudehi.ir http://mosabbeb.ir http://namooneh.ir http://namouneh.ir https://eghtesadi1.ir http://eghtesadiiran.ir http://eghtesadi1.com http://eghtesadiiran.com http://eghtesadionline.com قابل مشاهده است. مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران : محمدرضا عادلی مسبب کودهی

تعریف سبد معیشت؛ شرط تامین نیازهای اولیه خانوارهای کارگری :

0
عضو کانون عالی شوراهای اسلامی کار: تنها راه ما برای این که بتوانیم تعادلی را در خانوارها به وجود بیاوریم و نیازهای اولیه خانوارهای کارگری را پوشش دهیم این است که سبد معیشت تعریف شود.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما، علی خدایی با حضور در برنامه گفتگوی ویژه خبری یکشنبه شب شبکه دو سیما با تشریح ماده ۴۱ قانون کار افزود: این ماده شورای عالی کار را مکلف کرده است حداقل دستمزد کارگران را با توجه به نرخ تورم و به صورت مشخص و آمرانه و بدون در نظر گرفتن ویژگی های جسمی، روحی و نوع کار محول شده به حدی باشد تا هزینه های یک خانوار را تأمین کند که آن را به سبد معیشت تعبیر می کنیم.
وی ادامه داد: این الگو، جدید نیست و گروه های کارگری از سال ۸۳ هر سال آن را ارائه می کردند اما مورد قبول طرف مقابل ما واقع نمی شد.
خدایی اضافه کرد: پارسال هم در جلسات این کارگروه شرکت کردیم اما در روزهای پایانی سال به علت اختلافی که در مراجع تعیین سبد معیشت داشتیم متاسفانه به توافق نرسیدیم.
وی ادامه داد: اما امسال در همان ابتدا بر روی این مراجع بحث را آغاز کردیم تا به توافق برسیم و تعریفی از سبد معیشت داشته باشیم.
خدایی گفت: واقعیت این است که با تکیه بر نرخ تورم به هیچ عنوان نخواهیم توانست سبد هزینه های خانوار یا حداقل های یک زندگی را برای کارگران تأمین کنیم.
وی افزود: وزارت بهداشت کمیته ای تحت عنوان دفتر بهبود و تغذیه دارد که در آن جا سبد هزینه مطلوب و حتی الگوی زندگی، خوراکی ها و آشامیدنی ها را معرفی کرده که بتوانیم با مراجعه به آن به عدد سبد معیشت برسیم.
خدایی گفت: پیشنهاد ما این است که در تعیین دستمزد، ابتدا روند نزولی سبد زندگی خانوار کارگری را متوقف کنند و راه آن این است که عدد ریالی تاثیر تورم در معیشت خانوار را ملاک قرار دهیم و برنامه ریزی ۵ ساله کنیم.
عضو کانون عالی شوراهای اسلامی کار افزود: مشکل ما سه جانبه گرایی نیست بلکه مشکل ما این است که بزرگترین کارفرمای ما دولت است.
وی اضافه کرد: دستمزد ، موضوعی سیاسی، اجتماعی و اقتصادی است و نباید صرفا آن را یک موضوع اقتصادی بدانیم.
خدایی گفت: در سیاست های ابلاغی مقام معظم رهبری، ارتقای معیشت و اقتصاد خانواده ها برای توانمندسازی آنان برای کاهش دغدغه های آینده آنان درباره اشتغال، ازدواج و مسکن مورد توجه قرا گرفته است.
وی افزود : افزایش دستمزد بر اساس نرخ تورم نمی تواند شکاف ایجاد شده میان دستمزد و سبد هزینه کارگران را پر کند.
خدایی با بیان اینکه باید به سهم دستمزد در قیمت تمام شده کالا هم توجه کنیم، افزود: کارفرمایان برای حل مشکلاتشان باید در پی سهمشان از قانون هدفمندی یارانه ها و اصلاح نرخ سود بانکی بروند و نباید حل مشکلشان را فقط در کاهش دستمزد ببینید.
منبع : http://www.iribnews.ir/fa/news/1447133

هدف از راه اندازی سایت اقتصادی ایران بررسی مسائل ومعضلات اقتصادی ایران وارائه راهکارهای مناسب می باشد . به امید روزی که شاهد ایرانی آباد و با رونق وشکوفائی اقتصادی باشیم، برای همگان به ویژه بازدیدکنندگان این سایت اقتصادی سرافرازی ونیکبختی آرزو می نمایم. مالکیت سایت اقتصادی ایران برای محمدرضا عادلی مسبب کودهی محفوظ است. سایت اقتصادی ایران درسامانه ساماندهی سایتهای اینترنتی ایران به کدهای شامد: http://eghtesadi1.com به کدشامد: 1-1-750014-65-0-7 http://eghtesadiiran.comکدشامد: 4-0-65-750014-1-1 https://eghtesadi1.irکدشامد: 5-0-65-750014-1-1 http://eghtesadiiran.irکدشامد:6-0-65-750014-1-1 http://eghtesadionline.com کدشامد: 1-1-750014-65-0-8 ثبت گردیده است. انتشار مطالب خبری و تحلیلی رسانه‌های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر می‌شود. سایت اقتصادی ایران به نشانیهای: http://tarazmani.ir http://eghtesa3.ir http://ehteyaj.ir http://adeli16559.ir http://etabar.ir http://koudehi.ir http://mosabbeb.ir http://namooneh.ir http://namouneh.ir https://eghtesadi1.ir http://eghtesadiiran.ir http://eghtesadi1.com http://eghtesadiiran.com http://eghtesadionline.com قابل مشاهده است. مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران : محمدرضا عادلی مسبب کودهی

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید

رفتن به نوار ابزار