ازاینکه پایگاه خبری - تحلیلی- آموزشی سایت اقتصادی ایران را جهت بازدید خود انتخاب نموده اید سپاسگزاری می نمایم. ضمنا"، این سایت،به نشانیهای : http://tarazmani.ir http://eghtesa3.ir http://ehteyaj.ir http://adeli16559.ir http://etabar.ir http://koudehi.ir http://mosabbeb.ir http://namooneh.ir http://namouneh.ir https://eghtesadi1.ir http://eghtesadiiran.ir http://eghtesadi1.com http://eghtesadiiran.com http://eghtesadionline.com قابل مشاهده است. مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران : محمدرضا عادلی مسبب کودهی

سانسور ارقام «رشد اقتصادی» در گزارش رسمی بانک مرکزی:

0

پیش‌بینی فارس به واقعیت پیوست:

سانسور ارقام «رشد اقتصادی» در گزارش رسمی بانک مرکزی/ شاخص صنعت عقب‌تر از سال ۹۱/ افت ۲۳ درصدی سرمایه‌گذاری در ساختمان.

همان‌طور که پیش‌بینی می‌شد جای رشد اقتصادی در تازه‌ترین گزارش رسمی بانک مرکزی نقطه‌چین است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، بانک مرکزی بالاخره توانست گزارش رشد اقتصادی سه ماهه اول سال ۹۵ را منتشر کند اما این بار هم اجازه درج ارقام رشد اقتصادی و رشد ۴ بخش اصلی اقتصاد را پیدا نکرد.

با توجه به اینکه بسیاری از ارقام درج شده در نماگرهای بانک مرکزی، پیش از این در قالب گزیده ‌آمارها مطرح شده بود بنابراین در این گزارش به بخش‌هایی که تاکنون ارقامی درباره آن انتشار نیافته پرداخته می‌شود.

* رشد ۲٫۹ درصدی شاخص کارگاه‌های بزرگ صنعتی/ شاخص همچنان عقب‌تر از سال ۹۱

از جمله مهمترین شاخص‌های حوزه صنعت، شاخص تولید کارگاه‌های بزرگ صنعتی است که بر اساس این ارقام در سه ماهه اول امسال این شاخص به ۸۹٫۹ رسیده که نسبت به بهار سال گذشته ۲٫۷ درصد افزایش داشته است.

شاخص تولید کارگاه‌های بزرگ صنعتی در سال نود و یک ۹۱٫۷، نود و دو ۸۸، نود و سه ۹۴٫۳ و نود و چهار ۹۱٫۷ بوده است. در بین این سال‌ها فقط سال ۹۳ این شاخص رشد ۷٫۲ درصدی را تجربه کرده است. با توجه به این ارقام شاخص تولید کارگاه‌های بزرگ در فصل بهار کمتر از شاخص سال ۹۱ بوده است.

تعداد جواز تأسیس واحدهای صنعتی با ۶٫۳ درصد کاهش به ۳ هزار و ۱۱۱ فقره رسیده که البته میزان سرمایه‌گذاری آن ۲۹ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان بوده و نسبت به فصل مشابه سال قبل ۳۶٫۶ درصد رشد داشته است.

تعداد پروانه بهره‌برداری از واحدهای صنعتی ۱۰٫۶ درصد افزایش یافته و به رقم ۱۰۹۴ فقره رسیده است. میزان سرمایه‌گذاری برای بهره‌برداری از این واحدها ۸۱۹۰ میلیارد تومان بوده که رشد ۲۳۰٫۶ درصدی را نشان می‌دهد.

* کاهش ۲۳٫۶ درصدی سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در بخش ساختمان

در بخش ساختمان تعداد پروانه‌های ساختمانی صادر شده در کل مناطق شهری با ۱٫۸ درصد افزایش ۲۷ هزار و ۵۰۰ مورد بوده که این رقم در شهر تهران ۱۸۰۰ فقره، شهرهای بزرگ ۶۵۰۰ فقره و در سایر مناطق شهری ۱۹ هزار و ۲۰۰ فقره بوده است.

تعداد پروانه‌های ساختمانی صادر شده در شهر تهران ۲۱٫۴ درصد و شهرهای بزرگ ۱۵٫۱ درصد کاهش یافته اما در سایر مناطق شهری ۱۲٫۶ درصد رشد داشته است.

شاخص بهای خدمات ساختمانی در فصل بهار نسبت به فصل مشابه سال قبل ۹٫۵ درصد افزایش یافته اما شاخص بهای تولیدکننده مصالح ساختمانی ۱٫۳ درصد کاهش داشته است.

در بخش سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در ساختمان‌های جدید مناطق شهری، میزان ساختمان‌های شروع شده در این فصل ۱۷٫۴ درصد، ساختمان‌های نیمه‌تمام ۱۵٫۷ درصد و ساختمان‌های تکمیل شده ۴۹٫۸ درصد کاهش یافته و در مجموع کل سرمایه‌گذاری بخش خصوصی برحسب مراحل ساخت ۲۳٫۶ درصد کاهش داشته است.

* کاهش ۳٫۱ درصدی خالص دارایی‌های خارجی بانک مرکزی

در بخش متغیرهای پولی خالص دارایی‌های بانک مرکزی در سه ماهه اول امسال ۱۸۷ هزار و ۶۶۰ میلیارد تومان محاسبه شده که کاهش ۳٫۱ درصدی نسبت به اسفند ماه سال قبل نشان می‌دهد اما در مقایسه با فصل مشابه سال قبل ۱۳٫۵ درصد رشد داشته است.

خالص دارایی‌های خارجی بانک‌ها هم ۵۳ هزار و ۶۵۰ میلیارد تومان بوده که رشد ۱٫۶ درصدی داشته است.

بدهی دولت به بانک مرکزی در پایان خرداد ماه امسال ۳۳ هزار و ۳۵۰ میلیارد تومان درج شده و رشد ۳۴٫۹ درصدی را به ثبت رسانده است. میزان رشد بدهی دولت به بانک مرکزی در سه سال گذشته رشد قابل توجهی داشته به طوری که از ۱۳ هزار و ۱۶۰ میلیارد تومان در پایان سال ۹۱ به ۲۴ هزار و ۴۱۰ میلیارد تومان در پایان سال گذشته و ۳۳ هزار و ۳۵۰ میلیارد تومان در پایان خرداد امسال رسیده است.

بدهی شرکت‌ها و مؤسسات دولتی به بانک مرکزی ۲۵ هزار و ۶۷۰ میلیارد تومان است که نسبت به اسفندماه سال گذشته ۷٫۱ درصد کاهش و نسبت به فصل مشابه سال قبل ۲٫۵ درصد افزایش داشته است.

سپرده دولت نزد سیستم بانکی در سه ماهه اول امسال با ۱۹٫۶ درصد کاهش ۶۰ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان اعلام شده است.

*رشد ۴٫۹ درصدی تولید نفت

میزان تولید نفت در سه ماهه اول امسال به ۳ میلیون و ۵۴۴ هزار بشکه در روز رسیده که از این میزان ۲ میلیون و ۸ هزار بشکه صادر شده است. رشد تولید در فصل بهار نسبت به فصل مشابه سال قبل ۴٫۹ درصد و رشد صادرات ۱۲٫۴ درصد بوده است.

میزان تولید برق در نیروگاه‌های کشور در مجموع ۱۹٫۸ درصد رشد داشته که البته رشد نیروگاه‌های آبی، دیزلی، بادی و اتمی با ۶۴٫۱ درصد بالاترین میزان رشد را به ثبت رسانده است. تولید برق در نیروگاه‌های بخاری ۱۲٫۹ درصد و در نیروگاه‌های گازی و چرخه ترکیبی ۱۹٫۲ درصد افزایش داشته است.

منبع : http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=13951011000545

هدف از راه اندازی سایت اقتصادی ایران بررسی مسائل ومعضلات اقتصادی ایران وارائه راهکارهای مناسب می باشد . به امید روزی که شاهد ایرانی آباد و با رونق وشکوفائی اقتصادی باشیم، برای همگان به ویژه بازدیدکنندگان این سایت اقتصادی سرافرازی ونیکبختی آرزو می نمایم. مالکیت سایت اقتصادی ایران برای محمدرضا عادلی مسبب کودهی محفوظ است. سایت اقتصادی ایران درسامانه ساماندهی سایتهای اینترنتی ایران به کدهای شامد: http://eghtesadi1.com به کدشامد: 1-1-750014-65-0-7 http://eghtesadiiran.comکدشامد: 4-0-65-750014-1-1 https://eghtesadi1.irکدشامد: 5-0-65-750014-1-1 http://eghtesadiiran.irکدشامد:6-0-65-750014-1-1 http://eghtesadionline.com کدشامد: 1-1-750014-65-0-8 ثبت گردیده است. انتشار مطالب خبری و تحلیلی رسانه‌های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر می‌شود. سایت اقتصادی ایران به نشانیهای: http://tarazmani.ir http://eghtesa3.ir http://ehteyaj.ir http://adeli16559.ir http://etabar.ir http://koudehi.ir http://mosabbeb.ir http://namooneh.ir http://namouneh.ir https://eghtesadi1.ir http://eghtesadiiran.ir http://eghtesadi1.com http://eghtesadiiran.com http://eghtesadionline.com قابل مشاهده است. مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران : محمدرضا عادلی مسبب کودهی

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید

رفتن به نوار ابزار