ازاینکه پایگاه خبری - تحلیلی- آموزشی سایت اقتصادی ایران را جهت بازدید خود انتخاب نموده اید سپاسگزاری می نمایم. ضمنا"، این سایت،به نشانیهای : http://tarazmani.ir http://eghtesa3.ir http://ehteyaj.ir http://adeli16559.ir http://etabar.ir http://koudehi.ir http://mosabbeb.ir http://namooneh.ir http://namouneh.ir https://eghtesadi1.ir http://eghtesadiiran.ir http://eghtesadi1.com http://eghtesadiiran.com http://eghtesadionline.com قابل مشاهده است. مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران : محمدرضا عادلی مسبب کودهی

چرا دولت، بزرگ‌ترین بدهکار به سیستم بانکی شد؟

0
علی حاتمی‌یزد، کارشناس امور بانکی: رقم بدهی دولت به سیستم بانکی حدود صد هزار میلیارد تومان است و بانک‌ها حدود صد هزار میلیارد تومان دیگر هم مطالبات معوق دارند که درواقع طلبشان از مردم است. جمعا ۲۰۰ هزار میلیارد تومان بدهی به سیستم بانکی موجب شده بانک‌ها از هر زمان دیگری، منزوی و ناتوان‌تر باشند. اگرچه دولتی که خودش ۶۰۰ هزار میلیارد تومان بدهی به بار آورده است، به این آسانی نمی‌تواند بدهی‌اش را به سیستم بانکی بپردازد. ناگفته نماند حتی بدهی دولت یازدهم به بانک‌ها هم میراث شومی است که از دولت‌های نهم و دهم برای او به ارث مانده است. احمدی‌نژاد به یکباره تصمیم گرفت تعداد کارکنان دولت را افزایش دهد، همچنان که پرداخت‌ وام‌های بی‌حساب و کتابی که احمدی‌نژاد تصمیم به بذل و بخشش آن گرفته و بعضا هم زیرنظر مجلس انجام شده بود، حالا مانند کلافی به دست و پای دولت حسن روحانی پیچیده است و آنها که این وام‌ها را دریافت کرده بودند، خیال بازپرداخت ندارند؛ البته این همه ماجرای بدهکار‌شدن دولت نیست؛ هشت سال تمام رئیس دولت‌های نهم و دهم با برداشت بی‌رویه از جیب بانک‌ها و هزینه بی‌حاصل برای طرح‌هایی چون مسکن مهر یا پرداخت یارانه‌های نقدی، تلاش کرد سیاست‌های پوپولیستی خود را برای حفظ پایگاه اجتماعی‌اش اجرا کند و حالا همان سیاست‌ها، بدترین سال‌های اقتصادی را برای دولت یازدهم رقم زده است.

جالب آنکه احمدی‌نژاد دائم می‌گفت لیست ۵۰۰ نفره از اسامی بدهکاران به سیستم بانکی را در جیب خود دارد اما هیچ‌وقت این لیست را به قوه‌قضائیه ارائه نکرد. بعد از آن، آقای جهانگیری که معاون اول رئیس‌جمهوری شد، لیستی بلندبالا و ۵۷۶ نفری از بدهکاران دانه‌درشت بانکی را به قوه‌قضائیه ارائه کرد اما هنوز خبری از برخورد با این لیست منتشر نشده است. همه این‌ موارد درحال‌حاضر، چاله‌های اقتصادی‌ای هستند که خواسته یا ناخواسته برای دولت ایجاد شده است.
در این شرایط، بانک مرکزی باید آسان‌ترین و کوتاه‌ترین راهکار را که پرداخت بدهی خود از طریق انتشار اوراق قرضه است، اجرایی کند. ماه خرداد بود که دولت مصوب کرد برای این منظور حدود ۴۰ هزار میلیارد تومان، اوراق منتشر کند که هنوز به سرانجام نرسیده است؛ اگرچه افزایش ناگهانی نرخ ارز و گذر دلار از مرز ۴ هزار تومان هم یکی از راهکارهای دولت برای جبران کسری بودجه خود بوده که شاید در کوتاه‌مدت بتواند باری از روی دوش بدهکاری‌اش به سیستم بانکی و پیمانکاران در پروژه‌های مختلف عمرانی بردارد.

هدف از راه اندازی سایت اقتصادی ایران بررسی مسائل ومعضلات اقتصادی ایران وارائه راهکارهای مناسب می باشد . به امید روزی که شاهد ایرانی آباد و با رونق وشکوفائی اقتصادی باشیم، برای همگان به ویژه بازدیدکنندگان این سایت اقتصادی سرافرازی ونیکبختی آرزو می نمایم. مالکیت سایت اقتصادی ایران برای محمدرضا عادلی مسبب کودهی محفوظ است. سایت اقتصادی ایران درسامانه ساماندهی سایتهای اینترنتی ایران به کدهای شامد: http://eghtesadi1.com به کدشامد: 1-1-750014-65-0-7 http://eghtesadiiran.comکدشامد: 4-0-65-750014-1-1 https://eghtesadi1.irکدشامد: 5-0-65-750014-1-1 http://eghtesadiiran.irکدشامد:6-0-65-750014-1-1 http://eghtesadionline.com کدشامد: 1-1-750014-65-0-8 ثبت گردیده است. انتشار مطالب خبری و تحلیلی رسانه‌های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر می‌شود. سایت اقتصادی ایران به نشانیهای: http://tarazmani.ir http://eghtesa3.ir http://ehteyaj.ir http://adeli16559.ir http://etabar.ir http://koudehi.ir http://mosabbeb.ir http://namooneh.ir http://namouneh.ir https://eghtesadi1.ir http://eghtesadiiran.ir http://eghtesadi1.com http://eghtesadiiran.com http://eghtesadionline.com قابل مشاهده است. مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران : محمدرضا عادلی مسبب کودهی

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید

رفتن به نوار ابزار