ازاینکه پایگاه خبری - تحلیلی- آموزشی سایت اقتصادی ایران را جهت بازدید خود انتخاب نموده اید سپاسگزاری می نمایم. ضمنا"، این سایت،به نشانیهای : http://tarazmani.ir http://eghtesa3.ir http://ehteyaj.ir http://adeli16559.ir http://etabar.ir http://koudehi.ir http://mosabbeb.ir http://namooneh.ir http://namouneh.ir https://eghtesadi1.ir http://eghtesadiiran.ir http://eghtesadi1.com http://eghtesadiiran.com http://eghtesadionline.com قابل مشاهده است. مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران : محمدرضا عادلی مسبب کودهی

۸ سال تعلل درهمسان‌سازی حقوق بازنشستگان :

0

نتقاد محجوب از سازمان تامین اجتماعی:

۸ سال تعلل درهمسان‌سازی حقوق بازنشستگان.

سرویس کارگری. رئیس فراکسیون کارگری مجلس با تاکید بر اینکه مجلس هشت سال تمام برای همسان‌سازی حقوق بازنشستگان بودجه در نظر گرفت، گفت: تامین اجتماعی در هیچ سالی همسان‌سازی را انجام نداده است.
به گزارش کار و کارگر، علیرضا محجوب درباره پیشنهاد چگونگی تعیین تکلیف همسان‌سازی حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی و پرداخت بدهی دولت به این سازمان در لایحه برنامه ششم، گفت: در ماده ۱۳ گزارش کمیسیون تلفیق برنامه ششم، نمایندگان پیشنهادات خود برای چگونگی همسان‌سازی حقوق بازنشستگان و پرداخت بدهی دولت به این سازمان را مطرح کرده‌اند. در این ماده آمده است که همسان‌سازی حقوق بازنشستگان باید به ماخذ حقوق این افراد به هنگام برقراری مستمری و به نسبت حقوق آن مقطع همسان‌سازی شود. نماینده تهران در مجلس افزود: به دلیل آنکه نظام تامین اجتماعی ثابت است، نمی‌توان به تورم و مسائل دیگر در بحث همسان‌سازی حقوق بازنشستگان بی‌توجه بود. به عبارت بهتر صندوق تامین اجتماعی در پراخت حقوق بازنشستگان دارای کف و سقف پرداختی مشخصی است بنابراین آنچه که در قانون تامین اجتماعی وجود دارد به این معناست که اگر حقوق فردی ۱.۵ برابر حداقل حقوق بود باید تا زمان مرگ فرد هم این میزان ثابت بماند.
وی تاکید کرد: میزان حقوق دریافتی فرد بازنشسته هم باید با میزان پرداختی حق بیمه هم‌خوانی داشته باشد. اینکه در مقطعی گفته شد برخی افراد برای دریافت حقوق بیشتر حق بیمه بیشتری را در دو سال پایانی آخر خدمت خود پرداخت کردند، تنها شامل تعداد معدودی بود که طی ۱۰سال گذشته از این تخلفات نیز جلوگیری شده، بنابراین افرادی که حقوق کمتری را دریافت می‌کنند باید به تعداد روزهای فعالیت‌شان همسان‌سازی برای آنها صورت گیرد. محجوب با اشاره به اینکه درحال حاضر مشخص نیست که همسان‌سازی به چه میزان بودجه نیازمند است، گقت: این موضوع به هیچ عنوان برای دولت بار مالی ندارد. تنها تکلیفی است که تامین اجتماعی تاکنون به آن عمل نکرده و به طور حتم شورای عالی تامین اجتماعی و دولت به این موضوع باید توجه می‌کردند.
این قانون و تکلیف بارها از سال ۸۸ تاکنون برای تامین اجتماعی در نظرگرفته شده اما متاسفانه تامین اجتماعی از این منابع صرف یارانه بازنشستگان کرده است. این نماینده مجلس با بیان اینکه مجلس، ۸ سال تمام برای همسان‌سازی حقوق بازنشستگان بودجه در نظر گرفت، افزود: متاسفانه حتی یک ریال هم از این بودجه صرف همسان‌سازی نشده است. باید تاکید کرد همسان‌سازی حقوق بازنشستگان نیازمند بودجه نیست و مشمول اصل ۷۵ قانون اساسی هم نمی‌شود. وی با اشاره به اینکه تامین اجتماعی در هیچ سالی همسان‌سازی را انجام نداده، تصریح کرد: در سال ۸۷ دولت حداقل حقوق‌های دریافتی را در بخش کارمندی تغییر داد که به ناچار صندوق‌های دیگر هم باید از این موضوع تبعیت می‌کردند که این موضوع در لایحه برنامه ششم نیز پیشنهاد شده است. البته این موضوع دارای بار مالی است. به عنوان مثال اینکه نمایندگان در حال حاضر پیشنهاد دادند حداقل حقوق‌ها به ۱.۵میلیون تومان افزایش پیدا کند دارای بارمالی است که دولت برای تحقق آن باید کمک کند، اما همسان‌سازی وظیفه انجام نشده تامین اجتماعی است که هیچ‌گونه بار مالی برای دولت ندارد. محجوب تاکید کرد: در صورت تصویب همسان‌سازی قانون از سال آینده باید اجرایی شود.
دولت راهی برای پرداخت بدهی خود به تامین اجتماعی ارائه نمی‌دهد
این نماینده مجلس درباره تعیین تکلیف پرداخت بدهی بالای ۱۳۰ هزار میلیارد تومانی دولت به تامین اجتماعی گفت: مجلس در این زمینه با سازمان برنامه و بودجه اختلافاتی دارد، هر چند که این بدهی به میزان بسیار زیادی است و پرداخت جریمه این بدهی برای دولت حتی از میزان یارانه‌ها در کل یک ماه نیز بیشتر است. وی با تاکید بر اینکه دولت باید هر چه سریع‌تر تکلیف بدهی خود به تامین اجتماعی را مشخص کند، افزود: نمایندگان در لایحه برنامه ششم دولت را مکلف کردند که از راه‌هایی بدهی خود به تامین اجتماعی را پرداخت کند، هر چند دولت به هیچ عنوان قبول ندارد که بدهی خود را باید به تامین اجتماعی پرداخت کند و خود نیز راهی برای این موضوع پیشنهاد نمی‌کند. محجوب با اشاره به اینکه صندوق تامین اجتماعی در صورت عدم پرداخت بدهی دولت تا نقطه‌ای مشخص می‌تواند خدمات به مردم ارائه دهد، تصریح کرد: در این زمینه مجلس پیشنهاد کرد دولت نفت و گاز رایگان در اختیار پتروشیمی‌های تحت پوشش تامین اجتماعی به جای بدهی خود قرار دهد، اما دولت با این موضوع نیز به بهانه برهم خوردن سقف تولید مخالفت کرد. وی با بیان اینکه باید به اعتراضات مختلف بازنشستگان در محافل گوناگون توجه کرد، گفت: باید در جهت حل مشکل بازنشستگان تلاش کرد. اگر دولت با پیشنهادات نمایندگان در پرداخت بدهی خود به تامین اجتماعی مخالفت کرده و خود نیز این موضوع را تعیین تکلیف نکند، صندوق دچار مشکل شده و مانند صندوق بازنشستگی کشوری دولت باید به تعداد افراد، در بودجه سالانه مستمری افراد را پرداخت کند که این اقدام به هیچ عنوان قابل قبول نیست. رئیس فراکسیون کارگری مجلس تصریح کرد: تامین اجتماعی در حال حاضر بزرگترین طلبکار دولت است که هیچ توجهی به پرداخت بدهی آن نمی‌شود که با این رویه نمی‌توان صندوقی را اداره کرد.
خروج از رکود اقتصادی با افزایش ارائه تسهیلات قرض‌الحسنه ممکن می‌شود
عضو کمیسیون اجتماعی مجلس همچنین با انتقاد از هزینه بالای سربار بانک‌ها گفت: در صورتی که در نظام اقتصادی به ارائه تسهیلات قرض‌الحسنه توجه شود اقتصاد کشور با رونق روبرو می‌شود.
محجوب درباره وضعیت ارائه تسهیلات قرض‌الحسنه در بانک‌ها گفت: براساس تعالیم اسلامی باید به موضوع قرض‌الحسنه در اقتصاد توجه جدی شود. نماینده تهران در مجلس ادامه داد: منابع جاری بانک‌ها باید صرف امور قرض‌الحسنه شود. محجوب ادامه داد: فعالیت بانک‌ها عمدتا در زمینه محاسبه نرخ سود سپرده و وام‌هاست، در حالی که این موضوع در دنیا منسوخ شده است. وی با بیان اینکه باید در بانک‌ها تسهیلات قرض‌الحسنه پرداخت شود،گفت: در صورتی که در نظام اقتصادی کشور به ارائه تسهیلات قرض‌الحسنه توجه شود اقتصاد کشور با رونق روبرو می‌شود و زمینه خروج از رکود فراهم خواهد شد.
هزینه سربار بانک‌ها بالاست
محجوب با بیان اینکه در حالی نرخ تورم در کشور یک رقمی اعلام می‌شود که نرخ وام‌های بانکی بالا است، گفت: تنها یک یا دو بانک در کشور بیشتر در زمینه ارائه تسهیلات قرض‌الحسنه فعالیت می‌کنند. عضو کمیسیون اجتماعی مجلس تصریح کرد: هزینه سربار بانک‌ها بالاست و حتی کارمزد وام‌های قرض‌الحسنه حدود ۹درصد است، درحالی که نرخ سود وام در بسیاری از کشورها کمتر از ۳درصد است.

منبع : http://karvakargar.com/fa/Main/Detail/54290

هدف از راه اندازی سایت اقتصادی ایران بررسی مسائل ومعضلات اقتصادی ایران وارائه راهکارهای مناسب می باشد . به امید روزی که شاهد ایرانی آباد و با رونق وشکوفائی اقتصادی باشیم، برای همگان به ویژه بازدیدکنندگان این سایت اقتصادی سرافرازی ونیکبختی آرزو می نمایم. مالکیت سایت اقتصادی ایران برای محمدرضا عادلی مسبب کودهی محفوظ است. سایت اقتصادی ایران درسامانه ساماندهی سایتهای اینترنتی ایران به کدهای شامد: http://eghtesadi1.com به کدشامد: 1-1-750014-65-0-7 http://eghtesadiiran.comکدشامد: 4-0-65-750014-1-1 https://eghtesadi1.irکدشامد: 5-0-65-750014-1-1 http://eghtesadiiran.irکدشامد:6-0-65-750014-1-1 http://eghtesadionline.com کدشامد: 1-1-750014-65-0-8 ثبت گردیده است. انتشار مطالب خبری و تحلیلی رسانه‌های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر می‌شود. سایت اقتصادی ایران به نشانیهای: http://tarazmani.ir http://eghtesa3.ir http://ehteyaj.ir http://adeli16559.ir http://etabar.ir http://koudehi.ir http://mosabbeb.ir http://namooneh.ir http://namouneh.ir https://eghtesadi1.ir http://eghtesadiiran.ir http://eghtesadi1.com http://eghtesadiiran.com http://eghtesadionline.com قابل مشاهده است. مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران : محمدرضا عادلی مسبب کودهی

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید

رفتن به نوار ابزار