ازاینکه پایگاه خبری - تحلیلی- آموزشی سایت اقتصادی ایران را جهت بازدید خود انتخاب نموده اید سپاسگزاری می نمایم. ضمنا"، این سایت،به نشانیهای : http://tarazmani.ir http://eghtesa3.ir http://ehteyaj.ir http://adeli16559.ir http://etabar.ir http://koudehi.ir http://mosabbeb.ir http://namooneh.ir http://namouneh.ir https://eghtesadi1.ir http://eghtesadiiran.ir http://eghtesadi1.com http://eghtesadiiran.com http://eghtesadionline.com قابل مشاهده است. مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران : محمدرضا عادلی مسبب کودهی

اندر حکایت حذف صفر از پول ملی:

0
مصوبه دولت در حذف صفر از پول ملی در حالی خبر ساز شد که نظرات موافق و مخالفی برای اجرایی شدن آن مطرح شده است.
به گزارش خبرنگار دولت گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، هیات دولت در جلسه روز چهارشنبه ۱۷ آذر ماه خود، ‏به ادامه بررسی پیشنهادهای کارگروه منتخب درخصوص «لایحه بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران» ‏پرداخت و مواد دیگری از این لایحه را به تصویب رساند.‏

براساس موادی از این لایحه که به تصویب هیأت وزیران رسید، واحد پول ایران، تومان و برابر با ۱۰ ریال ‏تعیین شد.

تغییر واحد پول ایران از ریال به تومان پس از ارسال لایحه بانک مرکزی به مجلس شورای اسلامی و تصویب این بند در مجلس و تأیید آن توسط شورای نگهبان قانونی و قابل اجراست. در صورت تصویب، بانک مرکزی از ابتدای سال آینده برای چاپ و تزریق اسکناس‌های جدید با یک‌صفر کمتر و بر مبنای تومان اقدام خواهد کرد.

*طرح حدف سه صفر از پول ملی

پس از قرار گرفتن این خبر در خروجی رسانه ها، گمانه‌زنی‌های بسیاری در رابطه با چرایی این موضوع و حتی نحوه اجرای آن از سوی کارشناسان مطرح شد و موضوع حذف سه صفر از پول ملی به میان آمد.

به گفته‌ رئیس کل بانک مرکزی “از زمان معرفی ریال در قانون پولی و بانکی به ویژه در طول چند دهه گذشته به دلیل تورم انباشته، ریال عملا از مبادلات اقتصادی روزمره حذف شده و تومان جایگزین آن شده است؛ بنابراین مصوبه دولت در زمینه تغییر رسمی واحد پول ملی از ریال به تومان اقدامی برای تسهیل نسبی مبادلات اقتصادی آحاد جامعه، رسمیت بخشیدن به عرف مورد قبول مردم کشور و در انطباق با واقعیت های موجود قابل تفصیل خواهد بود”.

*حدف صفر از پول ملی ثبات اقتصادی می خواهد

رئیس کل بانک مرکزی همچنین با بیان اینکه اصلاح پولی به معنای حذف چند صفر و تغییر واحد پول فرآیندی است که در اولویت‌های بانک مرکزی قرار دارد توضیح داده که در این زمینه مطالعات جامعی در بانک و البته پژوهشکده پولی و بانکی انجام شده و پیش نیازهای آن به طور کامل شناسایی شده است. بنابراین مطالعات، اجرایی کردن طرح حذف صفر از پول ملی مستلزم دستیابی به شرایط مناسب اقتصادی از جمله تورم تک رقمی پایدار و ثبات اقتصادی است. از این رو این مصوبه اخیر با موضوع حذف صفر متمایز بوده و نباید با آن خلط شود.

*مصوبه دولت در حذف صفر آثار تورمی ندارد؛ تومان بازار رسمی شد!

وی همچنین مصوبه اخیر دولت به عنوان بخشی از لایحه قانون بانک مرکزی را با هدف رسمیت بخشیدن به عرف متداول و مرسوم در جامعه دانسته و گفته این جریان تسهیل مبادلات و منطبق با واقعیت‌های اقتصادی کشور و همخوانی با فرهنگ عمومی مردم تنظیم شده و فاقد آثار روانی و تورمی است و با توجه به وجود بستر فناوری اطلاعاتی مناسب و گسترش و نفوذ مناسب بانکداری الکترونیکی با کمترین هزینه و زمان قابلیت اجرا دارد.

*وزیر اقتصاد: اکنون زمان حذف سه صفر از پول ملی نیست

“علی طیب‌نیا” وزیر اقتصاد و امور دارایی در رابطه با  حذف سه صفر از پول ملی گفت:  حذف سه صفر را اصلاحی ضروری می‌دانم که باید در آینده صورت بگیرد، ولی اکنون زمان آن فرا نرسیده است.

وی درباره زمان حذف سه صفر از پول ملی توضیح داد: به نظر من زمان حذف صفرها از پول ملی وقتی فرا می‌رسد که بتوانیم تورم اقتصاد ایران را مهار کرده و به یک وضعیت پایدار برسیم، وقتی به وضعیت پایدار رسیدیم ان‌شاالله بعد از آن برای حذف سه صفر از پول ملی اقدام خواهد شد.

*رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس: مصوبه دولت را در کمیسیون بررسی می کنیم

با توجه به تبعات و آثار اجرای این موضوع  در صورت تصویب مجلس بر اقتصاد کشور  “محمدرضا پور ابراهیمی” رئیس کمیسیون اقتصادی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان درباره تغییر واحد پولی کشور گفت: حذف یک صفر از پول ملی از مصوبات لایحه دولت در راستای اصلاح قانون بانک مرکزی است.

وی افزود: بر این اساس واحد پولی و مالی کشور تغییر پیدا کرده که البته این طرح در دولتهای گذشته نیز مطرح بود اما اجرا نشد.

پورابراهیمی خاطر نشان کرد: دولت برای اصلاح قانون بانک مرکزی این طرح را به عنوان بندی در این اصلاحیه لحاظ کرده تا واحد پولی کشور از ریال به تومان تغییر پیدا کند.

نماینده مردم کرمان گفت: پس از اتمام این لایحه و ارجاع به کمیسیون اقتصادی اعضا به آن نظر خواهد داد و به بررسی آن خواهد پرداخت.

اندر حکایت حذف صفر از پول ملی/ مصوبه دولت روی میز کمیسیون اقتصادی
وی در ادامه تصریح کرد: حذف ریال از واحد پولی کشور مستلزم صرف هزینه زیادی است از جمله تغییر اسکناس‌های موجود، تغییر سیستم‌های حسابداری و .. است؛ بنده پیشنهاد میکنم که به جای حذف یک صفر سه یا چهار صفر از واحد پول کشور حذف شود. این اقدام تاکنون در کشورهایی مانند ترکیه، عراق و اروپا انجام شده است.

*موسوی لارگانی: ارزش پول ملی باید برگردد

همچنین “سیدناصر موسوی لارگانی” در گفتگو با  باشگاه خبرنگاران جوان، درباره تبدیل شدن واحد پول ایران به تومان اظهار داشت: بحث حذف صفر از واحد پول ایران از دولت های قبل مطرح بوده است.

وی ادامه داد: لایحه تغییر واحدی پولی ایران از ریال به تومان در جلسه هیئت دولت تصویب شد که یکی از دلایل آن کاهش ارزش ریال در داخل و خارج از کشور است.

موسوی لارگانی خاطرنشان کرد: حذف ریال و تبدیل آن به تومان در راستای افزایش ارزش پول کشورمان است اما برنامه‌ریزان اقتصادی کشورمان باید تلاش کنند تا پول ایران ارزش واقعی خود را به دست آورد.

*مصباحی مقدم: قدم مثبت دولت یازدهم در مصوبه حذف صفر

“غلامرضا مصباحی مقدم” نماینده سابق مجلس درباره تغییر واحد پول ملی از ریال به تومان در قالب لایحه قانون بانک مرکزی، اظهارداشت: این مصوبه به خودی خود قدم مثبتی است زیرا آنچه که در زبان مردم جریان دارد، ریال نیست بلکه تومان است.

وی با بیان اینکه این مصوبه دولت اقدامی مثبتی است اما آن خواسته ما را دنبال نمی‌کند، تصریح کرد: مجلس می‌تواند با دریافت این لایحه، ایده حذف صفر‌ها از پول ملی را عملی کند چراکه پول ملی باید با پول کشورهای دیگر به‌خصوص کشورهایی که از نظر اقتصادی وضعیت مثبتی دارند، تناسب داشته باشد و معنای این کار این است که واحد پولی ما که تومان خواهد شد معادل یک یورو می‌شود و اگر بخواهد این اتفاق باید سه صفر از واحد پولی حذف شود.

مصباحی مقدم تاکید کرد: دلیل دیگری که می‌توان برای این مصوبه دولت در نظر گرفت،‌ آسان سازی مبادلات، محاسبات و خرید و فروشهای مردم از اثرات قابل تحقق حذف صفر است، اما برای حذف صفرها ارتقای شاخصهای اقتصادی همچون افزایش تولید، نرخ سرمایه گذاری، آزادسازیهای اقتصادی، رفع انحصارات، حضور بانکهای خارجی در کشور، حضور بی قید و شرط سرمایه گذاران خارجی و غیره نیز باید انجام شود.

طبق گفته وزیر اقتصاد و رئیس بانک مرکزی مصوبه اخیر دولت در حقیقت، رسمیت بخشیدن به عرف جامعه در خرید و فروش کالا و خدمات است که همواره با تومان محاسبه می شود. برای برگشت ارزش پول ملی که قطعا پروسه ای زمان بر است، باید ثبات اقتصادی و کاهش تورم را که وزیر اقتصاد از آن صحبت کرده انتظار کشید تا مردم و فعالان عرصه اقتصاد کشور رونق تولید و کسب و کار را عمیقا احساس کنند.

منبع : http://www.yjc.ir/fa/news/5892825

هدف از راه اندازی سایت اقتصادی ایران بررسی مسائل ومعضلات اقتصادی ایران وارائه راهکارهای مناسب می باشد . به امید روزی که شاهد ایرانی آباد و با رونق وشکوفائی اقتصادی باشیم، برای همگان به ویژه بازدیدکنندگان این سایت اقتصادی سرافرازی ونیکبختی آرزو می نمایم. مالکیت سایت اقتصادی ایران برای محمدرضا عادلی مسبب کودهی محفوظ است. سایت اقتصادی ایران درسامانه ساماندهی سایتهای اینترنتی ایران به کدهای شامد: http://eghtesadi1.com به کدشامد: 1-1-750014-65-0-7 http://eghtesadiiran.comکدشامد: 4-0-65-750014-1-1 https://eghtesadi1.irکدشامد: 5-0-65-750014-1-1 http://eghtesadiiran.irکدشامد:6-0-65-750014-1-1 http://eghtesadionline.com کدشامد: 1-1-750014-65-0-8 ثبت گردیده است. انتشار مطالب خبری و تحلیلی رسانه‌های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر می‌شود. سایت اقتصادی ایران به نشانیهای: http://tarazmani.ir http://eghtesa3.ir http://ehteyaj.ir http://adeli16559.ir http://etabar.ir http://koudehi.ir http://mosabbeb.ir http://namooneh.ir http://namouneh.ir https://eghtesadi1.ir http://eghtesadiiran.ir http://eghtesadi1.com http://eghtesadiiran.com http://eghtesadionline.com قابل مشاهده است. مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران : محمدرضا عادلی مسبب کودهی

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید

رفتن به نوار ابزار