ازاینکه پایگاه خبری - تحلیلی- آموزشی سایت اقتصادی ایران را جهت بازدید خود انتخاب نموده اید سپاسگزاری می نمایم. ضمنا"، این سایت،به نشانیهای : http://tarazmani.ir http://eghtesa3.ir http://ehteyaj.ir http://adeli16559.ir http://etabar.ir http://koudehi.ir http://mosabbeb.ir http://namooneh.ir http://namouneh.ir https://eghtesadi1.ir http://eghtesadiiran.ir http://eghtesadi1.com http://eghtesadiiran.com http://eghtesadionline.com قابل مشاهده است. مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران : محمدرضا عادلی مسبب کودهی

چرا کشورها واحد پول خود را تغییر می دهند؟

0
آثار حذف یک صفر از پول ملی:

چرا کشورها واحد پول خود را تغییر می دهند؟

هادی زنوز اقتصاد دان درباره تغییر واحد پول ملی از ریال به تومان می گوید: در کشورهایی مانند ایران، ترکیه و امریکای لاتین که برای مدتی طولانی با تورم‌های دو رقمی و انباشته مواجه بوده‌اند، ارزش پول ملی کاهش می‌یابد.

به گزارش بانکداران ۲۴ (Banker)،وی افزود: علاوه براین با کاهش ارزش پول ملی هزینه چاپ اسکناس و ضرب سکه برای بانک مرکزی نیز افزایش می‌یابد به طوری که گاهی هزینه چاپ یا ضرب یک قطعه اسکناس یا یک سکه از ارزش آن بیشتر می‌شود.
زنوز تصریح کرد: به همین دلیل در مواقعی که اقتصاد کشور در ثبات قرار دارد، دولت‌ها سعی می‌کنند واحد پول خود را تغییر دهند و از تعداد صفرهای پول ملی خود بکاهند.
این اقتصاددان درباره آثار این تغییرات در پول ملی با اشاره به اینکه این اقدام تأثیر خاصی در ساختارهای اقتصاد ندارد، اظهارکرد: حذف صفر از پول ملی دو نتیجه مهم در پی دارد که یکی ساده‌تر شدن حسابداری و محاسباتی کشور و دوم کاهش قابل توجه هزینه‌های انتشار و چاپ پول است. هم‌اکنون بانک مرکزی سالانه مبلغ هنگفتی برای انتشار و امحای اسکناس موجود هزینه می‌کند. ولی این کار را نمی‌توان به‌ عنوان یک سیاست اصلاح پولی درنظرگرفت.
زنوز همچنین به “ایران” گفت: نکته مهمی که باید به آن توجه کرد این است که پس از این تغییر باید انضباط پولی دقیق‌تر از گذشته رعایت شود چرا که در غیر این صورت دولت دوباره مجبور خواهد شد که این کار را تکرار کند. به گفته وی اقدام دولت برای تغییر واحد پول ملی و حذف یک صفر از آن نشانه‌ای از تعهد دولت در انضباط پولی و حفظ تورم تک رقمی در سال‌های آینده است.
این اقتصاددان درپایان درخصوص اینکه تعداد صفرهایی که از پول ملی حذف می‌شود چه تأثیری به همراه دارد ،افزود: تعداد صفرهایی که از پول ملی حذف می‌شود به میزان تورم هر کشور بستگی دارد. برای مثال ترکیه به دلیل اینکه با تورم ۵۰ تا ۶۰ درصدی دست به گریبان بود چهار صفر را از پول ملی خود حذف کرد ولی در ایران به دلیل پایین‌تر بودن نرخ تورم حذف یک صفر کفایت می‌کند.

آغاز یک حرکت بزرگ پولی
محسن بهرامی ارض اقدس عضو اتاق بازرگانی ایران نیز درباره تبدیل پول کشور به تومان و حذف یک صفر از پول ملی  با بیان اینکه حذف یک صفر از پول ملی اقدام تاریخی خواهد بود اظهار داشت: اگر پول کشور تبدیل به تومان شود شروع یک حرکت بزرگ پولی و بانکی است لذا ارزش دارد که برای تحقق درست این امر اقدام کارشناسی خوبی صورت گیرد.
این عضو اتاق بازرگانی ایران گفت:دولت برای این تصمیم تدابیر ارزشمندی دارد و قطعاً حرکت به این سمت به صلاح اقتصاد ملی است.اکثر کارشناسان با حذف یک صفر از پول ملی موافق هستند اما حذف سه صفر که در دولت پیشین به آن اشاره شد اقدامی افراطی و غیرکارشناسی بود.
بهرامی ارض اقدس خاطرنشان کرد:حذف یک صفر از پول ملی به دلیل حجم بالای نقدینگی در کشور، حجم اسکناس در گردش و سنگینی مبادلات خرد در خریدهای نقدی ضروری است اما این امر باید با درنظر گرفتن تمام جوانب اقتصادی ایران باشد.
وی تأکید کرد:حرکت به سمت تومان باعث صرفه‌جویی در انتشار اسکناس هم خواهد بود.اگر با تأمل این مسأله مورد رسیدگی قرار گیرد نتیجه مثبت آن خیلی زود در اقتصاد ایران پدیدار می‌شود.

منبع : http://banker.ir/news/178740

هدف از راه اندازی سایت اقتصادی ایران بررسی مسائل ومعضلات اقتصادی ایران وارائه راهکارهای مناسب می باشد . به امید روزی که شاهد ایرانی آباد و با رونق وشکوفائی اقتصادی باشیم، برای همگان به ویژه بازدیدکنندگان این سایت اقتصادی سرافرازی ونیکبختی آرزو می نمایم. مالکیت سایت اقتصادی ایران برای محمدرضا عادلی مسبب کودهی محفوظ است. سایت اقتصادی ایران درسامانه ساماندهی سایتهای اینترنتی ایران به کدهای شامد: http://eghtesadi1.com به کدشامد: 1-1-750014-65-0-7 http://eghtesadiiran.comکدشامد: 4-0-65-750014-1-1 https://eghtesadi1.irکدشامد: 5-0-65-750014-1-1 http://eghtesadiiran.irکدشامد:6-0-65-750014-1-1 http://eghtesadionline.com کدشامد: 1-1-750014-65-0-8 ثبت گردیده است. انتشار مطالب خبری و تحلیلی رسانه‌های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر می‌شود. سایت اقتصادی ایران به نشانیهای: http://tarazmani.ir http://eghtesa3.ir http://ehteyaj.ir http://adeli16559.ir http://etabar.ir http://koudehi.ir http://mosabbeb.ir http://namooneh.ir http://namouneh.ir https://eghtesadi1.ir http://eghtesadiiran.ir http://eghtesadi1.com http://eghtesadiiran.com http://eghtesadionline.com قابل مشاهده است. مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران : محمدرضا عادلی مسبب کودهی

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید

رفتن به نوار ابزار