ازاینکه پایگاه خبری - تحلیلی- آموزشی سایت اقتصادی ایران را جهت بازدید خود انتخاب نموده اید سپاسگزاری می نمایم. ضمنا"، این سایت،به نشانیهای : http://tarazmani.ir http://eghtesa3.ir http://ehteyaj.ir http://adeli16559.ir http://etabar.ir http://koudehi.ir http://mosabbeb.ir http://namooneh.ir http://namouneh.ir https://eghtesadi1.ir http://eghtesadiiran.ir http://eghtesadi1.com http://eghtesadiiran.com http://eghtesadionline.com قابل مشاهده است. مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران : محمدرضا عادلی مسبب کودهی

بیشتر دانش آموختگان تخصص حداقلی برای ورود به بازار کار ندارند:

0
 استاد دانشگاه در گفت‌وگو با فارس:

بیشتر دانش آموختگان تخصص حداقلی برای ورود به بازار کار ندارند.

استاد اقتصاد دانشگاه تأکید کرد: بسیاری از دانشگاه های کشور مهارت آموزی ندارد و بیشتردانش آموختگان تخصص حداقلی و کاربردی مورد نیاز برای ورود به بازار کار را ندارند.

فرشید پورشهابی، اقتصاددادن در گفت‌‌وگو با خبرنگار اقتصادی فارس با بیان اینکه اقتصاد مقاومتی به معنای شکل دهی ساختاری از اقتصاد است که در برابر بحران های اقتصادی آسیب پذیری کمی داشته و در برابر تهاجمات اقتصادی مقاوم باشد، ادامه داد: وضعیت فعلی اقتصاد کشور نشان دهنده آن است که اقتصاد کشور در یک مسیر درست حرکت نکرده است و از یک ساختار قوی و مناسب دنیای امروز برخوردار نیست.

وی گفت: در دنیای امروز کشوری دارای یک اقتصاد قوی خواهد بود که دارای بخش تولید قوی باشد و دانش در تولیدات کشور سهم بالایی را به خود اختصاص داده باشد. ارتقای تولید در کشور نیز نیازمند بهبود تکنولوژی و ارتقای کیفیت تولیدات داخلی است که این موضوع می تواند از طریق همکاری بنگاه های داخلی با بنگاه های خارجی و تأمین تکنولوژی مورد نیاز از خارج کشور صورت گیرد، اما این روش وابستگی تکنولوژیکی کشور به خارج را به همراه داشته و اگر به صورت برنامه ریزی شده صورت نگیرد، با وابستگی اقتصادی همراه بوده و نمی تواند زمینه شکل گیری اقتصاد مقاوم برای کشور را فراهم نماید.

به گفته این استاد دانشگاه راه دیگری که جهت بهبود تکنولوژی و ارتقای کیفیت تولیدات داخل کشور وجود دارد، بهبود تکنولوژی درونزا در اقتصاد کشور است که در صورت شکل گیری این موضوع علاوه بر عدم ایجاد وابستگی تکنولوژیکی به خارج، زمینه رشد تولیدات داخلی فراهم می شود و می تواند اقتصادی مقاوم را به همراه داشته باشد.

پورشهابی ادامه داد: بهبود تکنولوژی درونزا از طریق فرآیند تحقیق و توسعه شکل می گیرد و نظریه های رشد درونزا در اقتصاد به خوبی نشان دهنده اثر تحقیق و توسعه بر رشد اقتصادی کشورها است. فرآیند تحقیق و توسعه و گسترش آن در اقتصاد نیازمند شکل گیری واحدهای تحقیق و توسعه است که توسعه این واحدها نیز نیازمند سرمایه انسانی است. سرمایه انسانی به عنوان یکی از عوامل اصلی رشد اقتصادی در مدل های رشد درونزای اقتصاد مطرح می باشد و نیروی کار ماهر و متخصص را به عنوان یکی از مهمترین موتورهای رشد اقتصادی کشورها معرفی می‌کند.

وی در پاسخ به اینکه آیا آموزش عالی کشور توانسته است سرمایه انسانی مورد نیاز کشور را فراهم کند؟ تصریح کرد: با توجه به اینکه وظیفه اصلی فراهم کردن سرمایه انسانی در کشور بر عهده دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی است، بنابراین بررسی و آسیب شناسی این بخش جهت دستیابی به هدف اقتصاد دانش بنیان به عنوان زیربنای شکل گیری اقتصاد مقاومتی ضروری به شمار می رود. مشاهده وضعیت آموزش عالی و مهارت‌های دانشجویان رشته های مختلف دانشگاهی نشان دهنده آن است که بسیاری از دانشگاه های کشور فاقد هرگونه مهارت آموزی بوده و اکثر فارغ التحصیلان دانشگاهی فاقد تخصص حداقلی و کاربردی مورد نیاز برای ورود به بازار کار هستند.

این استاد دانشگاه معتقد است: در شرایط فعلی برخی از دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی در کشور صرفاً به فعالیت فروش مدرک دانشگاهی مشغول بوده و به عنوان یک بنگاه اقتصادی با هدف کسب درآمد از جذب دانشجو و فروش مدرک دانشگاهی فعالیت می‌کنند، که این موضوع منجر به انبوه فارغ التحصیلان دارای مدرک دانشگاهی بدون توانایی تولید و انتشار دانش و نیز فاقد هرگونه تخصص و مهارت کاربردی شده است.

پور شهابی ادامه داد: سیاست های انبساطی وزارت علوم، وجود ظرفیت های خالی دانشگاهی و انبوه دانشگاه های فاقد صلاحیت علمی نشان دهنده سیاست های غلط وزارت علوم در دوره های گذشته بوده است و این موضوع عملاً بازگشتی رو به عقب برای جامعه علمی کشور به شمار می رود. در حال حاضر با توجه به وجود کرسی های خالی دانشگاهی زمینه برای ساماندهی و حذف سهمیه دانشجو برای دانشگاه های فاقد نسبت مناسب اعضای هیأت علمی به دانشجو فراهم است که این موضوع نیازمند عزم جدی وزارت علوم برای ساماندهی هر چه سریع تر این مسأله است.

وی با بیان اینکه دانشگاه ها خود منشأ تحول در یک کشورند  بنابراین نمی توان تحول اقتصادی را در کشور شاهد بود بدون آنکه تحول اساسی در آموزش عالی کشور صورت گیرد، افزود: در این راستا با هدف جلوگیری از هدر رفتن بیشتر  منابع کشور و از بین رفتن وجهه دانشگاه به عنوان محل آموزش تخصص بایستی سریعاً دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی فاقد کیفیت یا همان بنگاه های فروش مدارک دانشگاهی تعطیل شده و مدارک آنها فاقد اعتبار اعلام شود. همچنین بایستی سیاست های انقباضی آموزش عالی با هدف توسعه کیفیت آموزشی در دستور کار وزارت علوم قرار گرفته و هرم تحصیلات تکمیلی کشور اصلاح شود و از گسترش دوره های تحصیلات تکمیلی با هدف کسب درآمد به صورت جدی جلوگیری شود.

این استاد دانشگاه معتقد است:  برای نیل به هدف شکل گیری اقتصاد مقاوم بایستی روسای دانشگاه های دولتی فاقد برنامه و مدیران دارای دیدگاه های در سطح نسل اول دانشگاهی برکنار شده و مدیران دارای نبوغ فکری و زمینه ساز تحول جدی در دانشگاه ها جهت تبدیل شدن به دانشگاه های نسل سوم و نسل چهارم جایگزین شوند. شیوه های آموزش سنتی و سرفصل های آموزشی دانشگاه ها باید مورد بازنگری جدی قرار گرفته و آموزش مهارت تخصصی کاربردی به عنوان اولویت اصلی در تدوین سرفصل مورد توجه قرار گیرد. دانشگاه های کشور بایستی از طریق ایجاد پژوهشکده های مختلف زمینه تحقیق و توسعه و همکاری با بخش خصوصی را فراهم کرده و با فراهم آوردن امکان فعالیت دانشجویان در پژوهشکده های فوق آموزش مهارت های کاربردی به آنها را مورد توجه قرار دهند. همچنین سیستم آموزش عالی کشور بایستی ایجاد روحیه خلاقیت، نوآوری و پژوهش در دانشجویان را جایگزین روحیه حفظ کردن مطالب جهت امتحان و کسب مدرک کند.

منبع : http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=13950826000500

هدف از راه اندازی سایت اقتصادی ایران بررسی مسائل ومعضلات اقتصادی ایران وارائه راهکارهای مناسب می باشد . به امید روزی که شاهد ایرانی آباد و با رونق وشکوفائی اقتصادی باشیم، برای همگان به ویژه بازدیدکنندگان این سایت اقتصادی سرافرازی ونیکبختی آرزو می نمایم. مالکیت سایت اقتصادی ایران برای محمدرضا عادلی مسبب کودهی محفوظ است. سایت اقتصادی ایران درسامانه ساماندهی سایتهای اینترنتی ایران به کدهای شامد: http://eghtesadi1.com به کدشامد: 1-1-750014-65-0-7 http://eghtesadiiran.comکدشامد: 4-0-65-750014-1-1 https://eghtesadi1.irکدشامد: 5-0-65-750014-1-1 http://eghtesadiiran.irکدشامد:6-0-65-750014-1-1 http://eghtesadionline.com کدشامد: 1-1-750014-65-0-8 ثبت گردیده است. انتشار مطالب خبری و تحلیلی رسانه‌های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر می‌شود. سایت اقتصادی ایران به نشانیهای: http://tarazmani.ir http://eghtesa3.ir http://ehteyaj.ir http://adeli16559.ir http://etabar.ir http://koudehi.ir http://mosabbeb.ir http://namooneh.ir http://namouneh.ir https://eghtesadi1.ir http://eghtesadiiran.ir http://eghtesadi1.com http://eghtesadiiran.com http://eghtesadionline.com قابل مشاهده است. مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران : محمدرضا عادلی مسبب کودهی

Comments are closed.

رفتن به نوار ابزار