ازاینکه پایگاه خبری - تحلیلی- آموزشی سایت اقتصادی ایران را جهت بازدید خود انتخاب نموده اید سپاسگزاری می نمایم. ضمنا"، این سایت،به نشانیهای : http://tarazmani.ir http://eghtesa3.ir http://ehteyaj.ir http://adeli16559.ir http://etabar.ir http://koudehi.ir http://mosabbeb.ir http://namooneh.ir http://namouneh.ir https://eghtesadi1.ir http://eghtesadiiran.ir http://eghtesadi1.com http://eghtesadiiran.com http://eghtesadionline.com قابل مشاهده است. مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران : محمدرضا عادلی مسبب کودهی

حل مشکل بیکاری در گرو بهبود فضای کسب و کار است:

0

حل مشکل بیکاری در گرو بهبود فضای کسب و کار است.

مسئولین کشور باید فکری به حال بهبود شاخصهای فضای کسب‌وکار در کشور کنند تا با گشایش در فضای کسب‌وکار و بهبود وضعیت تولید ملی شاهد کاهش نرخ بیکاری و آزادی عمل جوانان برای ازدواج سریع‌تر باشیم.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران تسنیم «پویا»، براساس گزارش جدیدی که مرکز آمار ایران منتشر کرده تعداد بیکاران در تابستان سال جاری به ۳ میلیون و ۳۳۷ هزار و ۴۱۵ نفر رسیده و نرخ بیکاری تابستان سال جاری نیز ۱۲٫۷ درصد است. روند تغییرات حکایت از آن دارد که این شاخص نسبت به تابستان گذشته ۱٫۸ درصد و نسبت به بهار ۱۳۹۵ معادل ۰٫۵ درصد افزایش یافته است.

افزایش نرخ بیکاری بهانه‌ای شد تا به گفت و گو با بازدیدکنندگان بیست و دومین دوره نمایشگاه بین‌المللی مطبوعات و خبرگزاری‌ها بپردازیم و از آن‌ها راجع‌به بیکاری و انتظارات آن‌ها از دولتی‌ها برای حل این مشکل بپرسیم.

خیلی جالب بود که اولین فردی که با او صحبت کردیم جوانی بیکار بود؛ جوانی که مدرک کارشناسی مدیریت دولتی داشت و می‌گفت: بعد از پایان دوره کارشناسی به سربازی رفتم و فکر می‌کردم بعد از سربازی هم شغلی پیدا می‌کنم.

گویا مشکل اصلی او عدم وجود سابقه کار بود، همان چیزی که به مشکل اصلی جوانان جویای کار بدل شده و حالا کارفرمایان دو تا ۵ سال سابقه کار را از شروط اصلی استخدام نیروی کار می‌دانند.

سابقه کار تا حدی برای کارفرمایان اهمیت پیدا کرده که در آگهی‌های استخدامی پر رنگ نوشته می‌شود و هنگام مصاحبه کاری نیز سوالات کارفرمایان بیشتر راجع‌به فعالیتهای گذشته افراد است.

کنار یکی از غرفه‌ها مرد میانسالی ایستاده بود و مجله‌ای را ورق می‌زد؛ از او خواستیم تا نظرش را درمورد بحران بیکاری در کشور بیان کند و او نیز موضوع جالبی را مطرح کرد.

این کارمند اداره بیمه گفت: در آمارهایی که برای بیکاری اعلام می‌شود؛ جمعیت فعالی که دارای توانایی کار کردن‌اند، چیزی حدود یک چهارم مردم کشور هستند. پس نرخ بیکاری ۱۰ درصد و ۱۱ درصد و … فقط درمورد یک چهارم جمعیت کشور است نه تمام جمعیت.

وی افزود: اگر این نکته را در نظر بگیریم راحت‌تر عمق بحران بیکاری را متوجه می‌شویم. خیلی از مردم و کارشناسان نرخ بیکاری را بیش از این اعدا و ارقام می‌دانند و پر بی راه هم نمی‌گویند. امروزه واقعا بیکاری نفس خانواده‌ها را گرفته است. من با چشمان خودم می‌بینم که جوانان دوست و آشنا بیکار هستند و هنوز از خانواده‌شان پول تو جیبی می‌گیرند و این مسئله از لحاظ روانی به آن‌ها فشار می‌آورد.

 بار دیگر با یک جوان هم کلام شدیم ولی او بیکار که نبود هیچی؛ حتی دو جا هم کار می‌کرد، او می‌گفت: در دو موسسه درحال انجام پژوهش‌های حقوقی هستم و از کارم نیز راضی هستم.

البته معتقد بود که عدم وجود امنیت شغلی از دیگر مشکلات فضای کسب‌وکار در کشور است و زمانی که نیروی کار از آینده شغلی‌اش مطمئن نباشد کیفیت کار کم‌تری خواهد داشت. او خود تاکنون دو بار شغل عوض کرده بود و نیاز نیروی کار به امنیت شغلی را کاملا حس کرده بود.

البته این جوان که قبل از ایام محرم و صفر ازدواج کرده بود و تازه داماد به حساب می‌آمد یادآور شد: یکی از مشکلات اصلی که باعث شده سن ازدواج در کشور افزایش پیدا کند؛ بحث بیکاری و نبودن امنیت شغلی است و آثار مخرب این‌ها را در آینده‌ای نزدیک شاهد خواهیم بود.

به‌طور کلی مسئولین کشور باید فکری به حال بهبود شاخصهای فضای کسب‌وکار در کشور کنند تا با گشایش در فضای کسب‌وکار و بهبود وضعیت تولید ملی شاهد کاهش نرخ بیکاری و آزادی عمل جوانان برای ازدواج سریع‌تر باشیم.

زیرا بانک جهانی در تازه‌ترین گزارش خود موسوم به «گزارش فضای کسب و کار ۲۰۱۷» به مقایسه ۱۸۹ کشور جهان از نظر سهولت فعالیتهای اقتصادی و وضعیت فضای کسب‌وکار آن‌ها پرداخته است. در این گزارش ایران در رده ۱۲۰ جهان قرار گرفته که نسبت به سال قبل ۲ پله نزول داشته است.

شاخص کلی فضای کسب‌وکار بر پایه ۱۰ شاخص کوچک‌تر با عناوین آغاز کسب‌وکار،کسب مجوز، ثبت دارایی‌ها، کسب اعتبارات، حمایت از سرمایه‌گذاری، مالیات، تجارت، اجرای قراردادها و ورشکستگی و دریافت انرژی برق محاسبه می‌شود. این شاخص در واقع نشان دهنده سهولت و مناسب بودن هر کشور برای انجام فعالیتهای اقتصادی و تجاری است.

منبع : http://www.tasnimnews.com/fa/news/1395/08/21/1235390

هدف از راه اندازی سایت اقتصادی ایران بررسی مسائل ومعضلات اقتصادی ایران وارائه راهکارهای مناسب می باشد . به امید روزی که شاهد ایرانی آباد و با رونق وشکوفائی اقتصادی باشیم، برای همگان به ویژه بازدیدکنندگان این سایت اقتصادی سرافرازی ونیکبختی آرزو می نمایم. مالکیت سایت اقتصادی ایران برای محمدرضا عادلی مسبب کودهی محفوظ است. سایت اقتصادی ایران درسامانه ساماندهی سایتهای اینترنتی ایران به کدهای شامد: http://eghtesadi1.com به کدشامد: 1-1-750014-65-0-7 http://eghtesadiiran.comکدشامد: 4-0-65-750014-1-1 https://eghtesadi1.irکدشامد: 5-0-65-750014-1-1 http://eghtesadiiran.irکدشامد:6-0-65-750014-1-1 http://eghtesadionline.com کدشامد: 1-1-750014-65-0-8 ثبت گردیده است. انتشار مطالب خبری و تحلیلی رسانه‌های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر می‌شود. سایت اقتصادی ایران به نشانیهای: http://tarazmani.ir http://eghtesa3.ir http://ehteyaj.ir http://adeli16559.ir http://etabar.ir http://koudehi.ir http://mosabbeb.ir http://namooneh.ir http://namouneh.ir https://eghtesadi1.ir http://eghtesadiiran.ir http://eghtesadi1.com http://eghtesadiiran.com http://eghtesadionline.com قابل مشاهده است. مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران : محمدرضا عادلی مسبب کودهی

Comments are closed.

رفتن به نوار ابزار