ازاینکه پایگاه خبری - تحلیلی- آموزشی سایت اقتصادی ایران را جهت بازدید خود انتخاب نموده اید سپاسگزاری می نمایم. ضمنا"، این سایت،به نشانیهای : http://tarazmani.ir http://eghtesa3.ir http://ehteyaj.ir http://adeli16559.ir http://etabar.ir http://koudehi.ir http://mosabbeb.ir http://namooneh.ir http://namouneh.ir https://eghtesadi1.ir http://eghtesadiiran.ir http://eghtesadi1.com http://eghtesadiiran.com http://eghtesadionline.com قابل مشاهده است. مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران : محمدرضا عادلی مسبب کودهی

هشتگ چیست؟

0

هشتگ #، یک نماد پیشوندی و یکی از تگ‌های ابرداده است.[۱][۲] همچنین، پیام‌های کوتاه در سرویس‌های میکروبلاگ شبکه‌های اجتماعی مانند Twitter یا +Google، ممکن است به وسیلهٔ یک یا چند کلمهٔ به هم پیوسته، تگ شده باشد. به عنوان مثال:

#ویکی‌پدیا

هشتگ ابزاری برای دسته‌بندی چنین پیام‌هایی فراهم می‌کند، تا افراد بتوانند آن هشتگ را جستجو کنند و مجموعه‌ای از پیام‌هایی را که شامل آن هستند به دست آورند. عموماً کلیدی‌ترین کلمه مربوط به آن موضوع را با علامت هشتگ همراه کنند. این همراه کردن با استفاده از علامت # قبل از کلمه مورد نظر، انجام می‌شود. در نامگذاری هشتگ می‌توانید از حروف، اعداد و علایم مجاز استفاده کنید اما علامت‌هایی مانند $ یا % غیرمجاز هستند و به شما اجازه نامگذاری نمی‌دهند. هشتگ اولین بار به وسیله توئیتر ایجاد شد و پس از آن توسط بسیاری از شبکه‌های اجتماعی از جمله گوگل پلاس، فیسبوک، فیلکر، اینستاگرام، فرندفید، یوتیوب و پینترست مورد استفاده قرار گرفت. به طور کلی می‌توان مزایای هشتگ را اینگونه برشمرد: مطالب گذاشته شده در هشتگ را همه می‌توانند مطالعه کنند و دیگر نیازی نیست هر شخصی مطلب را جداگانه به اشتراک بگذارد. با مراجعه به هشتگ، نیازی به جستجوی موضوعتان نیست، می‌توانید مطالب گوناگون را مطالعه کنید. همچنین در جستجوی گوگل می‌توانید هشتگ مورد نظر را نوشته و مطالب مربوطه را مطالعه کنید.

محتویات

خاستگاه

هشتگ اولین بار در شبکه‌های IRC برای برچسب‌گذاری گروه‌ها و موضوعات به کار گرفته شد. همچنین برای علامت‌گذاری پیام‌های فردی که به یک گروه خاص مربوط است و نیز علامت‌گذاری پیام‌های فردی متعلق به یک موضع یا «کانال» خاص نیز به کار می‌رود. به طور کلی، کانال‌ها یا موضوعاتی که در یک شبکهٔ IRC داخلی در دسترس هستند، با علامت مخلوط # اضافه شده‌اند (بر خلاف آن دسته که نسبت به سرور، محلی محسوب می‌شوند و از علامت “&” استفاده می‌کنند). محبوبیت تگ‌های مخلوط هم‌زمان با پیشرفت و محبوبیت Twitter بود، که به Chris Messina الهام بخشید تا یک سیستم مشابه طراحی کند تا در Twitter برای تگ کردن موضوعات موردعلاقه روی شبکهٔ میکروبلاگ مورد استفاده قرار گیرد.[۳] او به عنوان اولین پست، مطلبی را در Twitter قرار داد که شامل «هشتگ» بود:

« «چه احساسی در مورد استفاده از # (Pound) برای گروه‌ها دارید؟»  »
—Chris Messina، (“factoryjoe”), August 23, 2007[۴]

نخستین استفاده از نمایهٔ متعالی هشتگ، توسط San diego، مقیم Nate Ritter کالیفرنیا بود، که #Sandiegofire را در پست‌های مکرر خود در مورد آتش‌سوزی‌های اکتبر ۲۰۰۷ کالیفرنیا، با موضوع San Diego قرار داد.[۵]

برای نخستین بار در عرصه بین‌المللی، هشتگ IranElection# به نوعی سبک نوشتن پست‌های Twitter در مورداعتراضات انتخاباتی ایرانیان در سال‌های ۲۰۰۹ و ۲۰۱۰ تبدیل شد، به گونه‌ای که تگ‌های مخلوط فارسی و انگلیسی، هر دو برای کاربران Twitter در داخل و خارج ایران مفید واقع شدند. رویدادهای کشورهای عربی آغازگر دومین هشتک سیاسی بود که تحت عنوان (Arabspring#) از دسامبر سال ۲۰۱۰ رواج یافت.[۶]

در اول ژوئیه ۲۰۰۹، Twitter تبدیل تمام تگ‌های مخلوط به هایپرلینک را آغاز کرد، تا بتوان نتایجی که شامل تمام پست‌های اخیر (با اشاره به هشتگ) یا املای استاندارد آن کلمات (به شرط اینکه کلمات با همان ترتیب و ترکیب کارکترها نوشته شده‌اند) باشد، جستجو کرد. این موضوع در سال ۲۰۱۰ با معرفی «موضوعات پرطرفدار» در صفحهٔ آغازین Twitter اهمیت یافت، به طوری که بسیاری از تگ‌های مخلوط پرترافیک به عنوان «موضوعات پرطرفدار» نمایان شدند.

عملکرد

هشتگ بیشتر در انجمن‌های گفتگوی بدون‌ناظر و موقت استفاده می‌شود. هر ترکیبی از کارکترها که با علامت hash، شروع شده باشد، یک هشتگ است، و هر هشتگ، اگر توسط تعداد کافی از افراد ترویج شود، می‌تواند یک «trend» باشد و کاربران بیشتری را به بحثی که از آن هشتگ استفاده می‌کند، جذب کند. در Twitter، وقتی یک هشتگ خیلی محبوب می‌شود، در صفحهٔ اصلی هر کاربر در بخش «موضوعات پرطرفدار» نمایش داده می‌شود. موضوعات پرطرفدار می‌توانند بر اساس منطقهٔ جغرافیایی یا بر اساس کل Twitter سازماندهی شوند.

لینک‌های مخلوط توسط هیچ کاربر یا گروه کاربری ثبت و کنترل نمی‌شود، و نیز نمی‌توان آنها را از استفادهٔ عمومی خارج کرد، به این معنی که لینک‌های مخلوط می‌توانند با یک پایایی نظری (بسته به طول عمر کلمه یا مجموعه‌ای از کارکترها که به یک زبان نوشته شده‌اند) به کار روند. آنها همچنین هیچ‌کدام از تعاریف مجموعه‌ها را شامل نمی‌شوند، یعنی یک هشتگ می‌تواند با اهداف زیادی به کار رود، چنان‌که کسانی که از آنها استفاده می‌کنند، به آنها اعتقاد دارند.

تگ‌های مخلوط به دلیل طبیعت سست خود، اغلب شناخته‌شده‌تر هستند. چون به موضوعات مشخصی از یک بحث، بر اساس یک هشتگ خیلی خاص وابسته‌اند (مثلاً #cake، که در “thecakeisalie” قرار دارد) که با یک املای معمولی متفاوت است، اگرچه ممکن است این مسئله تبدیل شدن موضوعات به «موضوعات طرفدار» را دشوار کند (چون افراد اغلب از املا یا کلمات متفاوتی برای ارجاع موضوعات مشابه استفاده می‌کنند). برای trend موضوعات باید اتفاق‌نظر وجود داشته باشد (اعم از خاموش یا بیان‌شده) که هشتگ به آن موضوع خاص ارجاع می‌شود.

همچنین هشتگ مانند چراغی برای کاربران، در «دنبال کردن» (عضویت) یا «لیست کردن» (سازمان‌دهی به لیست تماس‌های عمومی) دیگر کاربران با علایق مشابه عمل می‌کند. تگ‌های مخلوط می‌توانند در اینستاگرام شبکه‌های اجتماعی، با ارسال تصاویر و هشتگ کردن موضوع آن، به کار روند. به عنوان مثال، یکی از عکس‌های شما و دوست‌تان می‌تواند با هشتگ #bffl یا #friends در شبکهٔ اجتماعی قرار گیرد.

استفاده، خارج از شبکه‌های اجتماعی

ویژگی دیگر، خدمات غیرکوتاه پیام‌گرا، مانند سیستم‌های نظر کاربر در YouTube و Gawker Media است؛ در مورد دوم، تگ‌های مخلوط برای بخش نظرات وبلاگ و ارائهٔ نظرات به طور مستقیم، به منظور حفظ یک نرخ ثابت از فعالیت‌های کاربر مورد استفاده قرار می‌گیرد، حتی زمانی که وارد سایت نشده‌اند.[۷][۸]

جمع‌کننده‌های جستجوی بلادرنگ مانند جستجوی بلادرنگ گوگل پیشین و Tagboard نیز تگ‌های مخلوط را در پست‌های هم‌زمان پشتیبانی می‌کند، به این معنی که تگ‌های مخلوط در پست‌های Twitter را می‌توان به پست‌هایی که در زیر همان هشتگ می‌آید، هایپرلینک کرد؛ و این، نمایش «رودخانه» ای از پست‌های Twitter را میسر می‌کند که می‌توانند از جستجوی عبارات یا تگ‌های مخلوط به دست آیند. Tagboard سرویسی است که یک صفحهٔ فرود منحصربه‌فرد و مجازی برای تگ‌های مخلوط استفاده‌شده در سایت‌های داده‌های اجتماعی مانند Twitter، Instagram و Facebook فراهم می‌کند.

وب‌سایتهایی که از هشتگ پشتیبانی می‌کنند

  • نرم‌افزارهای پراکنده و شبکه‌های اجتماعی
  • تمام وب‌سایت‌های رسانه‌های Gawker
  • FriendFeed (از سال ۲۰۰۹)
  • Facebook (از ژوئیه ۲۰۱۳)
  • Google+
  • Instagram
  • Telegram
  • Orkut
  • Pinterest
  • Sina Weibo
  • Tout
  • Tumber
  • Twitter (از سال ۲۰۰۹)
  • VK
  • YouTube ت (۲۰۰۹–۲۰۱۱)
  • Kickstarter (از سال ۲۰۱۲، مورد استفاده در پروژه‌ها)
  • Fetchnotes (از سال ۲۰۱۲)
  • Jomlak

کاربرد

الگوهای رفتاری

یک پدیدهٔ خاص در سیستم Twitter، الگوهای رفتاری میکرو هستند، که موضوعات جدیدی برای هشتگ ساخته‌شده هستند، و به طور گسترده به مدت چند روز استفاده، سپس ناپدید می‌شوند.[۹] این هشتگ‌ها در تعداد زیادی از وب‌سایت‌های دارای موضوعات پرطرفدار، شامل صفحهٔ آغازین Twitter حضور دارند. تعاریفی برای بعضی از هشتگ‌ها در سایت hashtag.org وجود دارد. سایت‌های دیگر، مانند hashtag.com، استفاده از هشتگ را به دلایل دیگر تصویب کرد.

ترویج

پدیدهٔ هشتگ برای تبلیغات، ترویج و هماهنگی‌های احتمالی استفاده می‌شود. سازمان‌های بزرگتر تنها روی یک هشتگ، یا تعداد کمی از آنها تمرکز می‌کنند. با این حال، برخی افراد و سازمان‌ها تعداد زیادی از هشتگ‌ها را به کار می‌گیرند تا بر طیف گسترده‌ای از مفاهیم موردعلاقه‌شان تأکید کنند. تصمیم‌گیری در مورد اختصاصی کردن هشتگ‌ها یا ترویج یک طیف، بستگی به استراتژی بازاریابی کسانی که با آن درگیرند دارند.

رسانه‌های جمعی

از سال ۲۰۱۰، مجموعه‌های تلویزیونی در کانال‌های مختلف تلویزیونی از طریق اشکالات هشتگ‌ها «مارک»، خود را تبلیغ می‌کنند و این به عنوانی ابزاری برای ترویج backchannel از طرف کاربران آنلاین در بحث، قبل، حین و بعد از پخش آن قسمت به کار می‌رود.[۱۰]اشکالات هشتگ در هر دو گوشهٔ صفحهٔ نمایش ظاهر می‌شود، یا ممکن است در پایان یک تبلیغ دیده شود.[۱۱] (مثلاً یک تصویر متحرک تریلر)

در حالی که شخصیت‌های مرتبط با پخش برنامه (از جمله میزبان و خبرنگاران) نام‌کاربری Twitter شخصی یا شرکت خود را برای دریافت mention و پاسخ به پست تبلیغ می‌کنند، استفاده از هشتگ‌ها مرتبط یا «مارک» در کنار نام‌کاربری Twitter (مانند #edshow و نیز @edshow) به طور فزاینده‌ای به عنوان یک سبک وبلاگ‌نویسی میکرو، به منظور «trend» هشتگ (و بنابراین، موضوع بحث و گفتگو) در Twitter و دیگر موتورهای جستجو تقویت می‌شود.

گویندگان از چنین سبکی به منظور انتخاب شاخص پست‌ها برای پخش زنده استفاده می‌کنند. Chloe Sladden، مدیر مشارکت‌های رسانه‌ای Twitter، دو نوع استفاده از فرمت تلویزیون برای هشتگ‌ها را تعریف کرد: هشتگ‌های که برنامه‌های در حال پخش را معرفی می‌کند (مانند #SunnyFX) و هشتگ‌ها «موقت» و فوری، که توسط شخصیت‌های تلویزیونی برای سنجش واکنش‌های موضعی بینندگان در طول پخش صورت می‌گیرد.[۱۲]

ترویج رویدادها

رویدادهای سازمان‌دهی‌شدهٔ دنیای واقعی نیز از هشتگ‌ها و لیست‌های موقت برای بحث و ارتقاء در میان شرکت‌کنندگان استفاده می‌کند. هشتگ‌ها برای شرکت‌کنندگان در رویداد، به عنوان چراغی برای یافتن همدیگر، در Twitter و (در بسیاری موارد) در وقایع زندگی واقعی به کار می‌رود.

شرکت‌ها و سازمان‌های حمایتی، از امتیاز بحث‌های مبتنی بر هشتگ برای ارتقا محصولات، خدمات یا مبارزات انتخاباتی خود استفاده کرده‌اند. اعتراضات و کمپین‌های سیاسی در آغاز سال ۲۰۱۰، مانند جنبش #OccupyWallStreet و #LibyaFeb17، با هشتگ‌ها سازمان‌دهی شده و یا برای ارتقای بحث‌ها استفادهٔ زیادی از هشتگ‌ها شده است.

نارضایتی‌ها و شکایات کاربران

هشتگ‌ها اغلب در رسانه‌های اجتماعی نرم‌افزاری توسط مصرف‌کنندگان، برای شکایت در مورد تجربهٔ مشتری از خدمات شرکت‌های بزرگ، استفاده می‌شود. اصطلاح «bashtag» برای توصیف شرایطی ایجاد شده که در آن هشتگ یک شرکت رسانه‌های اجتماعی، برای انتقاد از آن یا توصیف خدمات ضعیفش به کار می‌رود.

مثلاً، در ژانویهٔ ۲۰۱۰، McDonald هشتگ #McDStories را ایجاد کرد تا مشتریان بتوانند تجربیات مثبت خود را در مورد این رستوران‌های زنجیره‌ای به اشتراک بگذارند. فعالیت‌های بازاریابی تنها دو ساعت بعد از اینکه McDonald شکایت‌های متعددی را به جای تجربیات مثبت موردانتظار دریافت کرد، لغو شدند.[۱۳]

در فرهنگ عمومی

در طول مناظرهٔ رهبر حزب کانادا در آوریل ۲۰۱۱ رهبر جدید حزب دمکراتیک، Jack Layton، به سیاست‌های جرم Stephen Harper (نخست‌وزیر محافظه‌کار) به عنوان یک «شکست هشتگ» (احتمالاً “#Fail”) اشاره کرد.[۱۴][۱۵]

ظاهراً در اواخر ۲۰۱۲، زنی از انگلستان در اقدامی مبتکرانه کودک خود را «Hashtag» نامید، که البته انتقادات زیادی را از سوی مردم در پی داشت.[۱۶] آنها صدا زدن کودک را به چنین نامی از سوی مادرش، بی‌رحمانه دانستند.

انتقاد

منتقدین از افزایش کارزارها در شبکه‌های اجتماعی و عدم حضور کاربران در “خیابان‌هاً به عنوان “انقلاب توییتری” یاد می‌کنند که یادآور واژه اسلاکتیویسم “Slacktivism” و یا “تنبل‌گرایی” سال‌های دهه ۹۰ میلادی است. از سال ۲۰۱۳ روند کارزارهای اینترنتی رو به افزایش گذاشته است. منتقدین از فعالین آنلاین به‌خاطر عدم حضور در “خیابان” انتقاد می‌کنند. تحقیقات نشان می‌دهد یک “بازتوییت” ساده از یک موضوع اعتراضی باعث رضایت خاطر کاربران می‌شود. به همین خاطر منتقدین به طعنه نام “Fell Good Activism” برفعالین آنلاین نهاده‌اند. اما فعالین آنلاین می‌گویند اگر حضور در خیابان به معنی اعتراض به نابسامانی‌ها است، فعالیت در شبکه‌های اجتماعی هم به معنی اطلاع‌رسانی است، و اطلاع‌رسانی‌از نابسامانی‌ها در شبکه‌های اجتماعی از قابلیت “جهانی‌شدن” برخوردار است.[۱۷]

انواع

اطلاع‌رسانی فعالین آنلاین در شبکه اجتماعی توییتر را می‌توان بطور کلی به هشت دسته تقسیم کرد. ۱. اعتراض سیاسی، ۲. فمینیسم و مبارزه با آزار جنسی، ۳. نژادپرستی، ۴. انتقاد از مصرف‌گرایی و کالاها، ۵. خشونت پلیس، ۶. آدم‌ربایی، ۷. «حکومت اسلامی»، ۸. موارد اعتراضی گوناگون.[۱۷]

هشتک‌های فمینیستی

اولین هشتک فمینیستی و مبارزه با آزار جنسی زنان با ChageTheRatio # در سال ۲۰۱۰ میلادی شروع شد که تعداد آن در سپتامبر سال ۲۰۱۴ با هشتک HeForShe # به سیزده رسیده است.

هشتک ضد نژادپرستی

با کشته شدن جوان ۱۷ ساله سیاه‌پوست آمریکایی نخستین هشتک ضد نژادپرستی با عنوان Justice4-Trayvon # در ماه فوریه سال ۲۰۱۲ به اطلاع‌رسانی پرداخت. تا ماه آوریل سال ۲۰۱۴ تعداد این هشتک‌ها با TheyGunnedMeDown # به هفت مورد رسید.

انتقاد از مصرف‌گرایی و کالاها

با هشتک IchkaufDasNicht # «من این را نمی‌خرم» فعالان آلمانی در سال ۲۰۱۳ به تی‌شرت دخترانه یک شرکت اعتراض کردند که در روی آن نوشته شده بود «من دکوراسیون ساعت ریاضی در مدرسه هستم». از آغاز سال ۲۰۱۴نیز با InsideOut# در این زمینه اطلاع‌رسانی می‌شود.

انتقاد از اعمال خشونت پلیس

با هشتک‌های MyNYPD # و DankePolizei# فعالین آنلاین از ماه آوریل سال ۲۰۱۴ به اعمال خشونت پلیس می‌پردازند و تجربیات شهروندان را منتشر می‌کنند.

آدم‌ربایی

یکی از بزرگترین هشتک‌گذاری‌ها با BringBackOurGirls# در مورد ربوده شدن بیش از ۲۰۰ دختر دانش‌آموز نیجریه‌ای از سوی نیروهای اسلام‌گرای بوکوحرام است. با Douma4 # نیز کنشگران در مورد ربوده شدن رزان زیتونه، وکیل و فعال حقوق‌بشر در سوریه فعالیت می‌کنند.

داعش

با اوج‌گیری فعالیت‌تروریست‌های موسوم به «حکومت اسلامی» یا داعش و انتشار ویدئوهای کشتار در سوریه و عراق از ماه سپتامبر سال ۲۰۱۴ به این سو چهار هشتک به این موضوع پرداخته‌اند: NotInMyName، #WeAreN، #ISISMedieblackout# و AskIslamicState#.

هشتک‌های اعتراضی گوناگون

مدت کوتاهی پس از اعتراضات به نتایج انتخابات ریاست جمهوری در ایران در سال ۲۰۰۹ از یک هشتک برای نشان دادن اعتراض دانشجویان در آلمان استفاده شد. در سال ۲۰۱۰ هم برای دومین‌بار در اعتراض به بمباران مناطق مسکونی توسط پهپادهای آمریکایی در پاکستان از هشتک #GameOfDrones استفاده شد. تا ماه سپتامبر سال ۲۰۱۴ در مجموع ۱۳ نوع هشتک اعتراضی گوناگون بکار گرفته شده است. این هشتک‌ها از GunControlNow# بعد از حادثه تیراندازی در شهر نیوتاون آمریکا گرفته تا StopWatchingUS# بعد از افشاگری‌های ادوارد اسنودن در زمینه جاسوسی آژانس امنیت ملی آمریکا را شامل شده‌اند.

منابع و مراجع

 

https://fa.wikipedia.org/wiki

 

هدف از راه اندازی سایت اقتصادی ایران بررسی مسائل ومعضلات اقتصادی ایران وارائه راهکارهای مناسب می باشد . به امید روزی که شاهد ایرانی آباد و با رونق وشکوفائی اقتصادی باشیم، برای همگان به ویژه بازدیدکنندگان این سایت اقتصادی سرافرازی ونیکبختی آرزو می نمایم. مالکیت سایت اقتصادی ایران برای محمدرضا عادلی مسبب کودهی محفوظ است. سایت اقتصادی ایران درسامانه ساماندهی سایتهای اینترنتی ایران به کدهای شامد: http://eghtesadi1.com به کدشامد: 1-1-750014-65-0-7 http://eghtesadiiran.comکدشامد: 4-0-65-750014-1-1 https://eghtesadi1.irکدشامد: 5-0-65-750014-1-1 http://eghtesadiiran.irکدشامد:6-0-65-750014-1-1 http://eghtesadionline.com کدشامد: 1-1-750014-65-0-8 ثبت گردیده است. انتشار مطالب خبری و تحلیلی رسانه‌های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر می‌شود. سایت اقتصادی ایران به نشانیهای: http://tarazmani.ir http://eghtesa3.ir http://ehteyaj.ir http://adeli16559.ir http://etabar.ir http://koudehi.ir http://mosabbeb.ir http://namooneh.ir http://namouneh.ir https://eghtesadi1.ir http://eghtesadiiran.ir http://eghtesadi1.com http://eghtesadiiran.com http://eghtesadionline.com قابل مشاهده است. مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران : محمدرضا عادلی مسبب کودهی

Comments are closed.

رفتن به نوار ابزار