ازاینکه پایگاه خبری - تحلیلی- آموزشی سایت اقتصادی ایران را جهت بازدید خود انتخاب نموده اید سپاسگزاری می نمایم. ضمنا"، این سایت،به نشانیهای : http://tarazmani.ir http://eghtesa3.ir http://ehteyaj.ir http://adeli16559.ir http://etabar.ir http://koudehi.ir http://mosabbeb.ir http://namooneh.ir http://namouneh.ir https://eghtesadi1.ir http://eghtesadiiran.ir http://eghtesadi1.com http://eghtesadiiran.com http://eghtesadionline.com قابل مشاهده است. مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران : محمدرضا عادلی مسبب کودهی

رشد‌ اقتصادی باید منجر به افزایش اشتغال شود:

0

حیدر مستخدمین حسینی در گفت‌وگو با ایلنا:

رشد‌ اقتصادی باید منجر به افزایش اشتغال شود/ پرداخت بدهی‌ بانک‌ها تورم را افزایش می‌دهد .

حیدر مستخدمین حسینی گفت: به محض بهبود شرایط بنگاه‌های اقتصادی و پرداخت بدهی‌ها به بانک‌ها و خروج از رکود، تورم افزایش خواهد یافت.

حیدرمستخدمین‌حسینی در گفتگو با خبرنگار ایلنا در خصوص آخرین گزارش مرکز آمار ایران و اعلام نرخ تورم ۷. ۹ درصدی از سوی این مرکز اظهار داشت:  رشد اقتصادی که در سه ماهه ابتدای امسال اعلام شد‌ ناشی از تولید نفت بوده است و این موضوع به خودی خود نمی‌تواند موجب افزایش رفاه در زندگی مردم شود.

وی افزود: درادبیات اقتصادی مدلی وجود دارد که اگر رشد اقتصادی موجب افزایش رفاه اقتصادی مردم نشود کارایی‌و اثری نخواهد داشت و موقتی خواهد بود.

این اقتصاددان با اشاره به نفت محور بودن اقتصاد کشور تصریح کرد: در مورد اقتصاد ایران همیشه افزایش تولید نفت مطرح بوده این در حالی است که تولید و صادرات نفت به خودی خود نمی‌تواند موجب افزایش رفاه در جامعه شود.

وی ادامه داد: ضمن اینکه رشد اقتصادی باید منجر به افزایش اشتغال در جامعه شود این در حالی است که سال گذشته نرخ بیکاری ۱۰ درصد و برای امسال ۱۲ درصد اعلام شد.

این اقتصاددان با بیان اینکه میزان رشد اقتصادی با نرخ بیکاری همخوانی ندارد، افزود: این رشد تنها در خصوص تولید نفت بوده که تاسیسات آن هم در کشور موجود است.

مستخدمین حسینی خاطرنشان کرد: با توجه به شرایط اقتصادی موجود نفت استخراج و صادر می‌شود بنابراین می‌بینیم که این روند تورمی به علت مسکوت ماندن فعالیت‌های اقتصادی است و رشد اقتصادی در کنار سرمایه گذاری داخلی و خارجی هر دو منفی است و از سوی دیگر نرخ بیکاری هم اضافه شده است.

وی ادامه داد: نرخ رشد اقتصادی مفهوم سازنده‌ای در کشور ندارد و بحث مربوط به بیکاری که به عنوان معضل اصلی اعلام شده سنخیتی با رشد و توسعه اقتصادی نداشته و تمام توان کشور در این میان به حرکت درنیامده و تنها دریک بخش بوده است.

وی افزود: در کل زمانی که سرمایه گذاری صورت نمی‌گیرد سطح درآمد مردم پایین می‌آید که مردم را به سمت مصرف و بازار خریدهای جدید و نو نمی‌کشاند و عامل بازدارنده‌ای برای تورم می‌شود.

این اقتصاددان در پاسخ به این پرسش که چرا افزایش نقدینگی در نرخ تورم تاثیری نداشته است؟ افزود: بر اساس آمار رسمی نقدینگی ۱۰۹۹ هزار میلیارد تومان اعلام شده که نسبت به مرداد ماه سال گذشته ۲۹.۲ درصد رشد داشته است.

مستخدمین حسینی تصریح کرد: علت اصلی این است که ۵۰ درصد این نقدینگی در نظام بانکی قفل و محصور مانده و اقتصاد و خرید و فروش در حوزه مسکن راکد مانده و بسیاری از بنگاه‌های اقتصادی که تسهیلاتی را از بانک‌ها دریافت کرده‌اند نتوانستند این بدهی را به بانک‌ها بازگردانند.

وی خاطر نشان کرد: در مورد بدهی دولت به بانک مرکزی اخیرا بانک مرکزی نامه‌ای نوشته که مجموعه این بدهی‌ها باعث قفل شدن منابع بانکی شده است.

این اقتصاددان افزود: بسیاری از برج ساز‌ها و ساختمان ساز‌ها از بانک‌ها تسهیلات گرفتند و نتواستند واحدهای خود را بفروشند و این منابع به نوعی قفل شدند.

وی گفت: هم اکنون به صورت تقریبی منابع قفل شده به ۵۰۰ هزار میلیارد تومان رسیده که دلیل عمده‌ای که تورم به این سمت کشیده شده نیز همین است و به محض بهبود شرایط بنگاه‌های اقتصادی و پرداخت بدهی‌ها به بانک‌ها و خروج از رکود، تورم افزایش خواهد یافت.

منبع : http://www.ilna.ir

هدف از راه اندازی سایت اقتصادی ایران بررسی مسائل ومعضلات اقتصادی ایران وارائه راهکارهای مناسب می باشد . به امید روزی که شاهد ایرانی آباد و با رونق وشکوفائی اقتصادی باشیم، برای همگان به ویژه بازدیدکنندگان این سایت اقتصادی سرافرازی ونیکبختی آرزو می نمایم. مالکیت سایت اقتصادی ایران برای محمدرضا عادلی مسبب کودهی محفوظ است. سایت اقتصادی ایران درسامانه ساماندهی سایتهای اینترنتی ایران به کدهای شامد: http://eghtesadi1.com به کدشامد: 1-1-750014-65-0-7 http://eghtesadiiran.comکدشامد: 4-0-65-750014-1-1 https://eghtesadi1.irکدشامد: 5-0-65-750014-1-1 http://eghtesadiiran.irکدشامد:6-0-65-750014-1-1 http://eghtesadionline.com کدشامد: 1-1-750014-65-0-8 ثبت گردیده است. انتشار مطالب خبری و تحلیلی رسانه‌های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر می‌شود. سایت اقتصادی ایران به نشانیهای: http://tarazmani.ir http://eghtesa3.ir http://ehteyaj.ir http://adeli16559.ir http://etabar.ir http://koudehi.ir http://mosabbeb.ir http://namooneh.ir http://namouneh.ir https://eghtesadi1.ir http://eghtesadiiran.ir http://eghtesadi1.com http://eghtesadiiran.com http://eghtesadionline.com قابل مشاهده است. مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران : محمدرضا عادلی مسبب کودهی

Comments are closed.

رفتن به نوار ابزار