ازاینکه پایگاه خبری - تحلیلی- آموزشی سایت اقتصادی ایران را جهت بازدید خود انتخاب نموده اید سپاسگزاری می نمایم. ضمنا"، این سایت،به نشانیهای : http://tarazmani.ir http://eghtesa3.ir http://ehteyaj.ir http://adeli16559.ir http://etabar.ir http://koudehi.ir http://mosabbeb.ir http://namooneh.ir http://namouneh.ir https://eghtesadi1.ir http://eghtesadiiran.ir http://eghtesadi1.com http://eghtesadiiran.com http://eghtesadionline.com قابل مشاهده است. مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران : محمدرضا عادلی مسبب کودهی

دولت باید الگوی اشتغال را تغییر دهد:

0

استاد اقتصاد دانشگاه اصفهان در گفت‌وگو با تسنیم مطرح کرد:

سیاست ضدتورمی دلیل اصلی معضل بیکاری/دولت باید الگوی اشتغال را تغییر دهد.

استاد اقتصاد دانشگاه اصفهان با بیان اینکه امروز با رشد تکنولوژی بخشی از کارها از حیطه کار انسان خارج و بیکاری افزایش یافته است گفت: دولت در کنار تعدیل سیاست های ضد تورمی باید الگوی اشتغال جدید را طراحی کند.

هوشنگ شجری در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، درباره اینکه علت اصلی گسترش بیکاری چیست گفت: بیکاری و رشد منفی اقتصاد از پیامدهای رکود تورمی است و بیکاری به تنهایی نتیجه سیاست های ضد تورمی و رکود حاکم در بازار است.

وی با تأکید بر اینکه سیاست های ضد تورمی رکودزا است، ادامه داد: علت اینکه دولت در زمینه رکود نمی تواند مانور دهد این است که اگر بخواهد رکود را از بین ببرد به تورم افسارگسیخته می رسد به همین دلیل در سیاست های انبساطی که بتواند رکود را  کنترل کند محتاط می کند.

استاد اقتصاد دانشگاه اصفهان درباره روند رو به رشد بیکاری گفت: امروز الگوی بیکاری و اشتغال در دنیا تغییر کرده است و الگوهای مدرنی شده اند. به طور مثال اگر در گذشته یک کارخانه فولادسازی ایجاد می شد، حدود ۱۰تا۱۵ هزار نفر در آنجا شاغل می شدند، اما در حال تعداد افراد شاغل در یک کارخانه فولاد سازی بیشتر از ۱۵۰۰ تا۲ هزار نفر نیست چرا که صنایع مدرن و تلنولوژی پیشرفت کرده است و بخشی از فعالیت هایی که در گذشته توسط انسان انجام می شد اکنون توسط تکنولوژی انجام می شود.

وی با بیان اینکه امروزه تکنولوژی به گونه ای است که صنعت نمی تواند اشتغال را گسترش دهد گفت:با توجه به اینکه صنعت دیگر پاسخگوی اشتغال نیست، بسیاری از کشورهای دنیا الگوی اشتغال خود را تغییر داده اند و به سمت صنعت توریسم رفته است.

شجری گفت: درعصر حاضر گردشگری، یکی از پویاترین فعالیت های اقتصادی است. بر اساس آمار سازمان جهانی گردشگری توریسم چهارمین فعالیت اقتصادی دنیا محسوب می شود و حدود ۳۰ درصد تولید ناخالص و بیش از ۳۰ درصد اشتغال دنیا را به خود اختصاص داده است.

وی گفت: با توجه بیشتر به این بخش می توان چرخه ی اقتصادی کشور را به خوبی به گردش در آورد. به لحاظ اینکه گردشگری از لحاظ اقتصادی سبب ایجاد اشتغال و کاهش بیکاری و افزایش درآمد می شود در بسیاری از کشورهای پیشرفته امروزه گردشگری نیروی اصلی بهبود و رشد اقتصادی کشورهای در حال توسعه محسوب می شود.

شجری با بیان اینکه گردشگری از آن جهت پویا  است که چندگانه است، گفت: این بخش از هتل داری، مخابرات وحمل و نقل و… را در بر می گیرد. سرمایه گذاری در چنین حوزه هایی الگوی جدید اشتغال است.

استاد اقتصاد دانشگاه اصفهان در بیان راهکارهای کنترل نرخ بیکاری گفت: اولین گام تعدیل سیاست های ضد تورمی از سوی دولت و سپس تغییر الگوهای اشتغال به روش مدرن است. اگر رکود کنترل شود تولید و رشد اقتصادی  تحریک می شود و به دنبال آن اشتغال بالا می‌رود، چون برای تولید به نیروی انسانی نیاز داریم و با تولید کالاها و ارائه آن به بازار تورم هم به تدریج تثبیت و بازار از رکود خارج می‌شود.

وی درباره علت بیکاری فارغ التحصیلان دانشگاهی هم گفت: نداشتن مهارت علت اصلی بیکاری فارغ التحصیلان است.در جامعه فعلی اشتغال در زمینه هایی ایجاد می شود که در دانشگاه ها هیچ توجهی به آن نمی شود. به طور مثال شاید در دانشگاه ها سالیانه ۵۰۰فارغ التحصیل هتلداری نداشته باشیم. این در حالی است که سالانه هزاران فارغ التحصیل مدیریت داریم که برای الگوهای فعلی اشتغال مناسب نیست. متأسفانه  به دلیل نداشتن مدل پیشرفته برای اشتغال، بیکاری در کشور معضل اصلی شده است. در شرایط فعلی صنایعی مانند فولاد می تواند برای افزایش تولید موثر باشد اما برای ایجاد اشتغال راهکار موثری نیست. سرمایه گذاری سنتی مانند سنگ آهن و فولاد کارآیی لازم را مانند گذشته در ایجاد اشتغال ندارد.

منبع : http://www.tasnimnews.com/fa/news/1395/08/01/1218506

شناسه خبر: ۱۲۱۸۵۰۶ سرویس: اقتصادی

هدف از راه اندازی سایت اقتصادی ایران بررسی مسائل ومعضلات اقتصادی ایران وارائه راهکارهای مناسب می باشد . به امید روزی که شاهد ایرانی آباد و با رونق وشکوفائی اقتصادی باشیم، برای همگان به ویژه بازدیدکنندگان این سایت اقتصادی سرافرازی ونیکبختی آرزو می نمایم. مالکیت سایت اقتصادی ایران برای محمدرضا عادلی مسبب کودهی محفوظ است. سایت اقتصادی ایران درسامانه ساماندهی سایتهای اینترنتی ایران به کدهای شامد: http://eghtesadi1.com به کدشامد: 1-1-750014-65-0-7 http://eghtesadiiran.comکدشامد: 4-0-65-750014-1-1 https://eghtesadi1.irکدشامد: 5-0-65-750014-1-1 http://eghtesadiiran.irکدشامد:6-0-65-750014-1-1 http://eghtesadionline.com کدشامد: 1-1-750014-65-0-8 ثبت گردیده است. انتشار مطالب خبری و تحلیلی رسانه‌های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر می‌شود. سایت اقتصادی ایران به نشانیهای: http://tarazmani.ir http://eghtesa3.ir http://ehteyaj.ir http://adeli16559.ir http://etabar.ir http://koudehi.ir http://mosabbeb.ir http://namooneh.ir http://namouneh.ir https://eghtesadi1.ir http://eghtesadiiran.ir http://eghtesadi1.com http://eghtesadiiran.com http://eghtesadionline.com قابل مشاهده است. مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران : محمدرضا عادلی مسبب کودهی

Comments are closed.

رفتن به نوار ابزار