ازاینکه پایگاه خبری - تحلیلی- آموزشی سایت اقتصادی ایران را جهت بازدید خود انتخاب نموده اید سپاسگزاری می نمایم. ضمنا"، این سایت،به نشانیهای : http://tarazmani.ir http://eghtesa3.ir http://ehteyaj.ir http://adeli16559.ir http://etabar.ir http://koudehi.ir http://mosabbeb.ir http://namooneh.ir http://namouneh.ir https://eghtesadi1.ir http://eghtesadiiran.ir http://eghtesadi1.com http://eghtesadiiran.com http://eghtesadionline.com قابل مشاهده است. مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران : محمدرضا عادلی مسبب کودهی

فساد اداری با هرس‌کردن شاخ و برگ از بین نمی‌رود:

0

برخوردار در گفت‌وگو با تسنیم:

فساد اداری با هرس‌کردن شاخ و برگ از بین نمی‌رود/ ریشه‌های فساد را بزنید.

یک کارشناس اقتصادی با تأکید بر لزوم قطع ریشه‌های فساد به‌جای هرس کردن شاخ و برگ‌های آن گفت: متأسفانه آنچه در جامعه ما رواج پیدا کرده، برخورد با مهره آخر فساد است.

محمدحسین برخوردار در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم با اشاره به ضرورت استفاده از اندیشه‌های نو برای مبارزه با فساد اداری و اقتصادی اظهار داشت: مبارزه با فساد یک معادله یک‌مجهوله و ساده نیست که بتوان با راهکارهای تاریخ مصرف گذشته و به‌قول معروف نخ‌نماشده به‌سراغ آن رفت. فساد دارای یک موتور هوشمند و چابک است که هر لحظه عوامل خود را به رنگ و شکل اطراف خود در می‌آورد.

برخوردار اضافه کرد: متأسفانه آنچه در جامعه ما رواج پیدا کرده، برخورد با مهره آخر فساد است، این در صورتی است که مهره آخر، یک مهره سوخته است و حتی ممکن است خود قربانی زنجیره فساد باشد.

این کارشناس اقتصادی ادامه داد: مقصودم دفاع از مهره آخر نیست، بلکه نگرانی‌ام از بابت ابتر ماندن فرایند مبارزه با فساد است. به نظر می‌رسد که ریشه‌های فساد اداری تا اعماق اقتصاد ایران، ریشه دوانده و ما بی‌توجه به زنجیره فساد، صرفاً به‌دنبال هرس کردن شاخ و برگ‌های آن هستیم.

برخوردار با اشاره به ضرورت توجه به تجربه‌های جهانی در خصوص مبارزه با فساد گفت: فساد صرفاً موضوع کشور ما نیست و سالهای سال کشورهای توسعه یافته با آن مواجهه داشته‌اند و مدل‌های مختلف برای مقابله با آن را تجربه کرده‌اند.

برخوردار یادآور شد: فساد اداری و در کنار آن فساد اقتصادی، پدیده‌ای همزاد دولت‌ها است، یعنی از زمانی که فعالیت‌های بشر شکل سازمان یافته به خود گرفت از همان زمان فساد اداری نیز همچون جزء لاینفکی از متن سازمان ظهور کرده است، بنابراین ما برای کاهش هزینه‌های مبارزه با فساد باید این مدل‌ها را مورد مطالعه قرار دهیم.

وی ابراز کرد: البته زنجیره فساد در مکاتب اقتصادی دنیا هم موضوع حائز اهمیتی است که باید به آن توجه شود. همان‌طور که ویندوز کامپیوترها دارای باگ‌های امنیتی و خلأهایی است که هکرها از آن استفاده می‌کنند، مکاتب اقتصادی ساخته عقل بشری نیز منافذی دارند که باید نسبت به آن‌ها هوشیار باشیم و نمی‌توانیم مبارزه با فساد را صرفاً مبتنی بر آنها پیش ببریم.

برخوردار افزود: نباید فراموش کرد که مبارزه با فساد تفاوت اساسی با پیشگیری از فساد دارد. در کنار مبارزه با فساد، باید پیش‌فرض‌های پیشگیری از فساد را نیز در فضای اقتصادی مورد توجه قرار داد.

به‌گفته برخوردار، برای کاهش فساد، باید زیرساخت‌هایی نظیر شفاف سازی، گردش آزاد اطلاعات، کاهش بوروکراسی اداری و تسهیل امور در اولویت سیاستگذاران قرار گیرد و همه به‌دنبال بهبود شاخص‌های فضای کسب و کار باشند.

وی ادامه داد: فساد اداری و اقتصادی از درجه اثربخشی دولت‌ها می‌کاهد و مستقیم و غیرمستقیم ثبات و امنیت جوامع را به خطر می‌اندازد. فساد سبب متواری شدن سرمایه گذاران بین المللی می‌شود و در واقع باید بگوییم اثری شبیه تروریست‌هایی دارد که زندگی را بر مردم تیره و تار می‌کنند.

منبع : http://www.tasnimnews.com/fa/news/1395/06/10/1174381

شناسه خبر: ۱۱۷۴۳۸۱ سرویس: اقتصادی

هدف از راه اندازی سایت اقتصادی ایران بررسی مسائل ومعضلات اقتصادی ایران وارائه راهکارهای مناسب می باشد . به امید روزی که شاهد ایرانی آباد و با رونق وشکوفائی اقتصادی باشیم، برای همگان به ویژه بازدیدکنندگان این سایت اقتصادی سرافرازی ونیکبختی آرزو می نمایم. مالکیت سایت اقتصادی ایران برای محمدرضا عادلی مسبب کودهی محفوظ است. سایت اقتصادی ایران درسامانه ساماندهی سایتهای اینترنتی ایران به کدهای شامد: http://eghtesadi1.com به کدشامد: 1-1-750014-65-0-7 http://eghtesadiiran.comکدشامد: 4-0-65-750014-1-1 https://eghtesadi1.irکدشامد: 5-0-65-750014-1-1 http://eghtesadiiran.irکدشامد:6-0-65-750014-1-1 http://eghtesadionline.com کدشامد: 1-1-750014-65-0-8 ثبت گردیده است. انتشار مطالب خبری و تحلیلی رسانه‌های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر می‌شود. سایت اقتصادی ایران به نشانیهای: http://tarazmani.ir http://eghtesa3.ir http://ehteyaj.ir http://adeli16559.ir http://etabar.ir http://koudehi.ir http://mosabbeb.ir http://namooneh.ir http://namouneh.ir https://eghtesadi1.ir http://eghtesadiiran.ir http://eghtesadi1.com http://eghtesadiiran.com http://eghtesadionline.com قابل مشاهده است. مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران : محمدرضا عادلی مسبب کودهی

Comments are closed.

رفتن به نوار ابزار