ازاینکه پایگاه خبری - تحلیلی- آموزشی سایت اقتصادی ایران را جهت بازدید خود انتخاب نموده اید سپاسگزاری می نمایم. ضمنا"، این سایت،به نشانیهای : http://tarazmani.ir http://eghtesa3.ir http://ehteyaj.ir http://adeli16559.ir http://etabar.ir http://koudehi.ir http://mosabbeb.ir http://namooneh.ir http://namouneh.ir https://eghtesadi1.ir http://eghtesadiiran.ir http://eghtesadi1.com http://eghtesadiiran.com http://eghtesadionline.com قابل مشاهده است. مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران : محمدرضا عادلی مسبب کودهی

رشد اقتصادی و نحوه محاسبه آن:

0
برخی از مواقع دو مفهوم رشد اقتصادی و توسعه اقتصادی به جای یکدیگر به کار می روند در حالیکه اقتصاددانان بین این دو مفهوم تمایز آشکارقائل هستند.

رشد اقتصادی(Growth) عبارتست از افزایش تولید و درآمد ملی در یک مدت کوتاه، به طور مثال یک سال. در حالیکه توسعه اقتصادی(Development) نه تنها به معنی افزایش تولید و درآمد ملی در درازمدت است، بلکه  تغییراتی از قبیل تغییر در ساختار تولید، تغییر در تکنولوژی تولید و تغییر در طرز تفکر اجتماعی و فرهنگی جامعه را نیز در بر می گیرد. به عبارت دیگر می توان گفت که رشد اقتصادی به تغییرات کمّی تولید و درآمد ملی اشاره دارد اما توسعه اقتصادی فراتر از آن رفته وتغییرات کیفی از قبیل بیشرفت تکنولوژی و فنی ،دگرگونی های اجتماعی و اقتصادی در جامعه را نیز شامل می شود.

رشد اقتصادی می تواند مثبت یا منفی باشد. در اثر رشد اقتصادی مثبت کشور قادر خواهد بود نیازهای مصرف کنندگان را بهتر برآورده نماید و استاندارد های زندگی را ارتقا بخشد. نرخ رشد یک متغیر اقتصادی، عبارت است از نسبت مقدار افزایش در آن متغیر به مقدار اولیه آن. نرخ رشد را می توان برای مقاطع زمانی متفاوت (سالانه ، فصلی و…)محاسبه نمود.

نرخ رشد اقتصادی از تفاضل تولید ناخالص ملی در دو دوره تقسیم بر مقدار آن در دوره اول به دست می آید. به طور مثال چنانچه فرض کنیم GDP در دوره اول ۱۰۰ ریال و در دوره دوم برابر با ۱۲۰ ریال باشد نرخ رشد اقتصادی برابر خواهد بود با:۲/

رشد اقتصادی تحت تأثیر عوامل زیر افزایش می یابد:

۱-افزایش کمّی عوامل تولید مانند زمین، نیروی کار، سرمایه و سایر منابع طبیعی.

۲-افزایش کیفیت عوامل تولید که باعث افزایش بهره وری می شود.

رشد اقتصادی در ایران

بانک مرکزی گزارش تحولات اقتصادی ایران در بخش واقعی سال ۱۳۹۲ را منتشر کرده است. به گزارش روابط عمومی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، در سال ۱۳۹۲  نرخ رشد اقتصادی (۱٫۹-  )بوده است و به گفته مقامات اقتصادی کشور در ابتدای سال جاری نرخ رشد اقتصادی از مدار منفی خارج شده و اندکی بالای صفر قرار گرفته است.

ده کشور با بالاترین نرخ رشد اقتصادی

طبق گزارش بانک جهانی  در سال ۲۰۱۳ ده کشور به شرح زیربیشترین نرخ رشد اقتصادی را داشته اند:

رتبه کشور رشد اقتصادی
۱ سودان جنوبی ۳۳٫۹
۲ سیرالئون ۱۷
۳ پاراگوئه ۱۴٫۱
۴ مغولستان ۱۲٫۵
۵ ترکمنستان ۱۰٫۱
۶ ساحل عاج ۸٫۷
۷ پاناما ۷٫۹
۸ قرقیزستان ۷٫۸
۹ چین ۷٫۷
۱۰ بوتان ۷٫۶

 

بر اساس این گزارش سوریه با رشد اقتصادی ۲۲٫۵- درصد کمترین رشد اقتصادی جهان در سال ۲۰۱۳ را به خود اختصاص داده است. آفریقای جنوبی با رشد ۱۸- درصد و لیبی با ۶- درصد پس از سوریه کمترین رشد اقتصادی را از آن خود کردند. ایران چهارمین کشور با کمترین رشد اقتصادی در جهان می باشد.

منبع: http://www.basat.ir/news-details/140

هدف از راه اندازی سایت اقتصادی ایران بررسی مسائل ومعضلات اقتصادی ایران وارائه راهکارهای مناسب می باشد . به امید روزی که شاهد ایرانی آباد و با رونق وشکوفائی اقتصادی باشیم، برای همگان به ویژه بازدیدکنندگان این سایت اقتصادی سرافرازی ونیکبختی آرزو می نمایم. مالکیت سایت اقتصادی ایران برای محمدرضا عادلی مسبب کودهی محفوظ است. سایت اقتصادی ایران درسامانه ساماندهی سایتهای اینترنتی ایران به کدهای شامد: http://eghtesadi1.com به کدشامد: 1-1-750014-65-0-7 http://eghtesadiiran.comکدشامد: 4-0-65-750014-1-1 https://eghtesadi1.irکدشامد: 5-0-65-750014-1-1 http://eghtesadiiran.irکدشامد:6-0-65-750014-1-1 http://eghtesadionline.com کدشامد: 1-1-750014-65-0-8 ثبت گردیده است. انتشار مطالب خبری و تحلیلی رسانه‌های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر می‌شود. سایت اقتصادی ایران به نشانیهای: http://tarazmani.ir http://eghtesa3.ir http://ehteyaj.ir http://adeli16559.ir http://etabar.ir http://koudehi.ir http://mosabbeb.ir http://namooneh.ir http://namouneh.ir https://eghtesadi1.ir http://eghtesadiiran.ir http://eghtesadi1.com http://eghtesadiiran.com http://eghtesadionline.com قابل مشاهده است. مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران : محمدرضا عادلی مسبب کودهی

Comments are closed.

رفتن به نوار ابزار